Geforce GTX 780 EVGA flimmerproblem.

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 780 EVGA flimmerproblem.

Hej SweC!

Har inskaffat ett nytt grafikkort (Geforce GTX 780 EVGA) till riggen.

Har uppdaterat drivrutinerna för moderkortet, flashat BIOS och formaterat om datorn. Jag använder mig av en DVI-Dual Link kabel mellan skärmen och datorn. (Jag hade inga problem innan så tvivlar på att det är kabeln som skapar flimret)

Processor: INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY
Moderkort: MSI Z77IA-E53
Minnen: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE 1600MHZ CL9 (2X8GB)
Nätagg: CORSAIR CS SERIES 750W GOLD MODULAR PSU - CS750M
SSD: 128 Intel
HDD: 750 WD

Problemet uppstår efter 10-30 sekunder, ibland direkt, när jag startar ett spel. i CS:GO ser de ut enligt filmklippen nedan. Temperaturen på grafikkortet ligger under 80 grader.

Youtubeklipp på flimret.
Klipp 1
Klipp 2

När jag startade Call of Duty: Modern Warfare 2 då frös bilden efter 5 minuter och datorn hängde sig.

Jag tror jag har gjort allt som går att testa, senaste drivrutinerna på moderkort och grafikkortet (337.88-desktop-win8-win7-winvista-64bit-international-whql).

Har jag glömt något eller ska jag kontakta Komplett och returnera "måndagsexemplaret"?

//Robin

EDIT:
Jag har utfört mer tester vid olika temperaturer. Det jag just nu har upptäckt är att mellan temperaturen 50 - 70 uppträder problemet, men när jag ligger under 50 grader eller över 70 grader försvinner flimret... :/

Under testerna har jag kört FurMark GPU test och ändrat fläkthastigheten i EVGA PrecisionX 15.

EDIT 2:
Lägger upp en bild när flimret börjar när är inne i CS:GO, temperatur och strömförbrukning.

Visa signatur

awio

Permalänk
Medlem

Det står att du har uppdaterat drivrutinerna för BIOS, betyder det att du har flashat om BIOS med en nyare version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Det står att du har uppdaterat drivrutinerna för BIOS, betyder det att du har flashat om BIOS med en nyare version?

Ja, jag har flashat BIOS (v 10.5) och uppdaterat "Intel Chipset Driver & Intel Management Engine Driver"

Visa signatur

awio

Permalänk
Medlem

Verkar som kortet är defekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Verkar som kortet är defekt

Börjar komma fram till den slutsatsen jag också, får kontakta komplett och se hur vi går vidare..

Det är väl en kallödning.. men det konstiga är väl att de fungerar "bra" under 50 och över 70 grader.. Någon rimlig förklaring?

Visa signatur

awio

Permalänk
Medlem

de 2 senaste drivers från nvidia ger samma resultat för mig som du visar i klippen.
varje gång jag startar om datorn får jag ändra Hz från 144 som jag alltid kör till 60 hz och sedan tillbaka då försvinner problemet helt och hållet.

4e nyaste driver från nvidia ger inte detta fenomen..
nyaste är inte alltid bästa oavsett WHQL eller beta.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

de 2 senaste drivers från nvidia ger samma resultat för mig som du visar i klippen.
varje gång jag startar om datorn får jag ändra Hz från 144 som jag alltid kör till 60 hz och sedan tillbaka då försvinner problemet helt och hållet.

4e nyaste driver från nvidia ger inte detta fenomen..
nyaste är inte alltid bästa oavsett WHQL eller beta.

Jag testade även äldre drivrutiner (335.23) utan någon förbättring. Har du testat de med temperaturerna? Om du ligger under 50 grader eller över 70 grader?

Tycker det är konstigt att COD:MW efter några sekunder in i spelet att bilden fryser och att datorn hänger sig...

Ett nytt grafikkort ska inte bete sig sådär, att du ska behöva ändra Hz fram och tillbaka för att kunna spela..

Har skickat in grafikkortet till Komplett så får jag se vad deras felsökning säger.

Visa signatur

awio