Hjälp Evga GTX 750 sc

Permalänk

Hjälp Evga GTX 750 sc

Jag har nu köpt ett nytt grafikkort som det står ovan på rubriken. Det jag lade märke till på det nya kortet är att den saknar 6-pin kontakter som mitt tidigare grafikkort hade och det var 2st 6-pin dessutom och båda två användes.

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Prinz_Eugen:

Jag har nu köpt ett nytt grafikkort som det står ovan på rubriken. Det jag lade märke till på det nya kortet är att den saknar 6-pin kontakter som mitt tidigare grafikkort hade och det var 2st 6-pin dessutom och båda två användes.

Tack på förhand.

Och frågan är?

Permalänk
Medlem

Kortet saknar 6pinskontakter då det är så strömsnålt att det inte behöver dem.
Detta bör även innebära att du kommer få svalare temperaturer inne i datorlådan

Vad hade du för kort innan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av catchmeifyoucan:

Och frågan är?

Sorry stressade med inlägget, behövs det inte kopplas med 6-pin kablar för att det ska fungera?

Permalänk
Skrivet av Prinz_Eugen:

Jag har nu köpt ett nytt grafikkort som det står ovan på rubriken. Det jag lade märke till på det nya kortet är att den saknar 6-pin kontakter som mitt tidigare grafikkort hade och det var 2st 6-pin dessutom och båda två användes.

Tack på förhand.

Då Maxwell är strömsnålare än Kepler så sker strömförsörjningen enbart genom pci-e porten till 750 korten och det behövs då ingen extra strömförsörjning genom 6-pins kontakter. Det är först när du kommer upp till fabriksöverklockade 750Ti som den extra spänningen behövs och det är därför dom korten är utrustade med 6-pins kontakt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av F.Fairlane:

Då Maxwell är strömsnålare än Kepler så sker strömförsörjningen enbart genom pci-e porten till 750 korten och det behövs då ingen extra strömförsörjning genom 6-pins kontakter. Det är först när du kommer upp till fabriksöverklockade 750Ti som den extra spänningen behövs och det är därför dom korten är utrustade med 6-pins kontakt.

på själva kortet så finns det en yta som är till för att löda dit en 6-pins kontakt, är det något som bör göras eller funkar det lika bra utan?

Permalänk
Medlem

750 och de flesta 750 Ti behöver ingen extra strömförsörjning. Frågan är ju dock varför du bytte från ett grafikkort som behövde två 6-pin till ett som inte behöver någon 6-pin alls för risken är ju stor att ditt gamla grafikkort hade mer prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

750 och de flesta 750 Ti behöver ingen extra strömförsörjning. Frågan är ju dock varför du bytte från ett grafikkort som behövde två 6-pin till ett som inte behöver någon 6-pin alls för risken är ju stor att ditt gamla grafikkort hade mer prestanda.

Tack för alla snabba svar det uppskattades! ska strax koppla in kortet i datorn och ge det ett försök.

Hade en Zotac GTX 460 tidigare innan det ballade ur, var då tvungen att köpa nytt. Och då tänkte jag inskaffa ett nytt kort som presterar ungefär lika mycket som det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Då Maxwell är strömsnålare än Kepler så sker strömförsörjningen enbart genom pci-e porten till 750 korten och det behövs då ingen extra strömförsörjning genom 6-pins kontakter. Det är först när du kommer upp till fabriksöverklockade 750Ti som den extra spänningen behövs och det är därför dom korten är utrustade med 6-pins kontakt.

Jag har ett EVGA GTX 750 ti Superclocked, även det behöver ingen extra strömförsörjning. Imponerande prestande med tanke på den låga förbrukningen

Permalänk
Skrivet av Prinz_Eugen:

på själva kortet så finns det en yta som är till för att löda dit en 6-pins kontakt, är det något som bör göras eller funkar det lika bra utan?

Bör inte göras om du inte vet vad du gör och behövs inte om du inte ska överklocka extremt mycket.

Skrivet av Nikkop:

Jag har ett EVGA GTX 750 ti Superclocked, även det behöver ingen extra strömförsörjning. Imponerande prestande med tanke på den låga förbrukningen

Jag såg det nu.
Har själv ett EVGA GTX 750Ti FTW och det har en 6-pins kontakt. Vet att oklockade saknar kontakt och tog för givet att alla fabriksklockade 750Ti hade kontakt för extra strömförsörjning. SORRY.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |