Kylpasta på gpu, metoder? (byte)

Permalänk
Avstängd

Kylpasta på gpu, metoder? (byte)

Hej

Jag bytte kylpasta på mitt 780Ti och temperaturerna blev bättre. Jag la en ärta i mitten.
Så frågan är vilket vis som är "bäst"? Funderade om jag skulle byta igen och bre ut pastan på gpu med ett kreditkort för att säkerställa att det täcker hela.

Hur brukar ni göra??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makn:

Hej

Jag bytte kylpasta på mitt 780Ti och temperaturerna blev bättre. Jag la en ärta i mitten.
Så frågan är vilket vis som är "bäst"? Funderade om jag skulle byta igen och bre ut pastan på gpu med ett kreditkort för att säkerställa att det täcker hela.

Hur brukar ni göra??

Varför göra det igen och kanske inte får det bättre? Det som du gjorde brukar vara det bästa sättet så "chill out!"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av makn:

Hej

Jag bytte kylpasta på mitt 780Ti och temperaturerna blev bättre. Jag la en ärta i mitten.
Så frågan är vilket vis som är "bäst"? Funderade om jag skulle byta igen och bre ut pastan på gpu med ett kreditkort för att säkerställa att det täcker hela.

Hur brukar ni göra??

En ärta låter lite mycket, men om du nu skulle göra om det så ska du inte bre ut den i alla fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

En ärta låter lite mycket, men om du nu skulle göra om det så ska du inte bre ut den i alla fall!

Går inte att jämföra med en CPU där trycket blir så mycket större. En ärta började jag med och den täckte 1/2 gpun. Så fick göra om det och hade då lite mer på. load tempsen gick ner 4-5c.
ASUS hade MYCKET kylpasta på kan jag säga. Inte konstigt att kortet gick varmt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Varför göra det igen och kanske inte får det bättre? Det som du gjorde brukar vara det bästa sättet så "chill out!"

Tyckr det är roligt att hålla på

Permalänk

När jag byter kylare brukar jag efter att jag lagt på kylaren rakt uppifrån glida runt lite med den över processorn och skruva på den i horisontalplanet för att sprida ut kylpastan. Givertvis utan att vicka på kylaren för att undvika att luft kommer in.
Vid själva appliceringen av kylpastan lägger jag två små riskorn i kors i mitten och en liten dutt i varje hörn. Jag använder förstås mindre kylpasta på en liten GPU än på en stor CPU.
Ibland när jag vill vara riktigt petnoga kör jag också med kylaren och processorn i datorn utan kylpasta i några minuter med fläkten avstängd för att värma upp dem innan jag tar av kylaren igen applicerar kylpastan då jag har fått för mig att pastan blir mer lättflytande och lättare flyter ut på en varm processor, ungefär som smält smör. Antagligen gör det ingen praktisk nytta.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Avstängd

Även om gpu core är mindre än cpun blir det inte samma tryck från kylaren. Så det krävs mer kylpasta än vad man tror.
Jag la först på ett "riskorn" på GPUn, men det blev varmare än innan, nån grad, så jag demoneterade allt igen.
OCh till min förvåning täckte inte kylpastan mer än hälften av GPUn. Så jag tvättade rent och la på dubbelt ungefär. Och tempsen gick ner drygt 3-4c mot var dt var stock.

Det var därför jag undrade om nån brukade köra "spread" metoden med ett kreditkort för att verkligen täcka HELA gpun
Såhär såg det ut när jag tog av och skulle byta första gången. Lite för mkt kylpasta av ASUS?