GTX 680 Trasigt/Överhettat/Bränt ?

Permalänk
Inaktiv

GTX 680 Trasigt/Överhettat/Bränt ?

Så jag kom hem för några dagar sedan, installerade nya drivrutiner till mitt EVGA GTX 680,
Fick med någon Nvidia Experience osvosv, efter jag installerat detta så började jag märka att mitt grafikkort började visa tecken på överhettning?
Om detta beror på nya drivrutiner eller annat har jag ingen aning om..
Men jag drog igång fläkten så att grafikkortet aldrig låg över 70 grader..

När jag nu för någon timma sedan spelade CS:GO så la allt av under matchen, det blev kolsvart och lät i hörlurarna (statiskt)

När jag startar om så är windows i 800x600, och blåa linjer överallt se bild v

Har bytt pci slot, och låtit grafikkortet bli kallt, det startar ändå såhär och kan ej installera drivrutiner efter avinstallation för att nvidia inte hittar den..

Vad har hänt?

Har haft kortet cirkus 2-3 år, kylningen är inte den bästa i mitt chassi men den har aldrig gått över 85 grader.

HWmonitor hittar inte heller kortet (för att se om den får rätt volt osv)

Är kortet bränt? Eller vad är grejen?

PSU: Corsair HX650
Moderkort: AZRock Z77 Extreme4
CPU: Intel Core i7 3770k

*EDIT: När jag byter till det integrerade grafikchippet så fungerar allt som vanligt, felfritt.

Permalänk
Skrivet av anon163958:

Så jag kom hem för några dagar sedan, installerade nya drivrutiner till mitt EVGA GTX 680,
Fick med någon Nvidia Experience osvosv, efter jag installerat detta så började jag märka att mitt grafikkort började visa tecken på överhettning?
Om detta beror på nya drivrutiner eller annat har jag ingen aning om..
Men jag drog igång fläkten så att grafikkortet aldrig låg över 70 grader..

När jag nu för någon timma sedan spelade CS:GO så la allt av under matchen, det blev kolsvart och lät i hörlurarna (statiskt)

När jag startar om så är windows i 800x600, och blåa linjer överallt se bild v

http://i.imgur.com/m7OLhGt.jpg

Har bytt pci slot, och låtit grafikkortet bli kallt, det startar ändå såhär och kan ej installera drivrutiner efter avinstallation för att nvidia inte hittar den..

Vad har hänt?

Har haft kortet cirkus 2-3 år, kylningen är inte den bästa i mitt chassi men den har aldrig gått över 85 grader.

HWmonitor hittar inte heller kortet (för att se om den får rätt volt osv)

Är kortet bränt? Eller vad är grejen?

PSU: Corsair HX650
Moderkort: AZRock Z77 Extreme4
CPU: Intel Core i7 3770k

*EDIT: När jag byter till det integrerade grafikchippet så fungerar allt som vanligt, felfritt.

Jag är inte expert på det här och sitter inte vid datorn just nu, men jag tror att man kan använda "Återställ datorn till tidigare tidpunkt" som bara återställer installerade drivrutiner och inte filer, dokument etc. Du kan välja att datorn ska återställas till typ dagen innan du installerade drivrutinerna. Har aldrig testat dock men det kan funka

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163958:

Så jag kom hem för några dagar sedan, installerade nya drivrutiner till mitt EVGA GTX 680,
Fick med någon Nvidia Experience osvosv, efter jag installerat detta så började jag märka att mitt grafikkort började visa tecken på överhettning?
Om detta beror på nya drivrutiner eller annat har jag ingen aning om..
Men jag drog igång fläkten så att grafikkortet aldrig låg över 70 grader..

När jag nu för någon timma sedan spelade CS:GO så la allt av under matchen, det blev kolsvart och lät i hörlurarna (statiskt)

När jag startar om så är windows i 800x600, och blåa linjer överallt se bild v

http://i.imgur.com/m7OLhGt.jpg

Har bytt pci slot, och låtit grafikkortet bli kallt, det startar ändå såhär och kan ej installera drivrutiner efter avinstallation för att nvidia inte hittar den..

Vad har hänt?

Har haft kortet cirkus 2-3 år, kylningen är inte den bästa i mitt chassi men den har aldrig gått över 85 grader.

HWmonitor hittar inte heller kortet (för att se om den får rätt volt osv)

Är kortet bränt? Eller vad är grejen?

PSU: Corsair HX650
Moderkort: AZRock Z77 Extreme4
CPU: Intel Core i7 3770k

*EDIT: När jag byter till det integrerade grafikchippet så fungerar allt som vanligt, felfritt.

Dold text

Det där kortet verkar ha gjort sitt. Du kan dock testa att baka det.
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/872659-baka-grafikk...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christian9812:

Jag är inte expert på det här och sitter inte vid datorn just nu, men jag tror att man kan använda "Återställ datorn till tidigare tidpunkt" som bara återställer installerade drivrutiner och inte filer, dokument etc. Du kan välja att datorn ska återställas till typ dagen innan du installerade drivrutinerna. Har aldrig testat dock men det kan funka

Testade precis, återställningen misslyckade (antagligen pga detta då.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Om detta är
Pga nya drivrutiner (hört att vissa drivrutiner har fått grafikkort att köras sönder)
Har man någon garanti från evga då? (fabriksgaranti) ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon163958:

Om detta är
Pga nya drivrutiner (hört att vissa drivrutiner har fått grafikkort att köras sönder)
Har man någon garanti från evga då? (fabriksgaranti) ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror inte på drivrutiner. Kortet har gått sönder. Oavsett så har du garanti i minst två år. När köpte du kortet? Jag vet inte om EVGA kör någon extragaranti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon163958:

Om detta är
Pga nya drivrutiner (hört att vissa drivrutiner har fått grafikkort att köras sönder)
Har man någon garanti från evga då? (fabriksgaranti) ?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har möjlighet testa med ett annat grafikkort (med de äldre drivrutinerna) och kolla så det inte är PCIe porten

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Tack pojkar, har bytt pci port,
Samma resultat, skall kolla med
Webbhallen imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163958:

...märka att mitt grafikkort började visa tecken på överhettning?
Men jag drog igång fläkten så att grafikkortet aldrig låg över 70 grader...

Så vad gjorde du åt första felet? Enbart höja gpu fläkt? Körde du fläktkurva eller statisk hastighet?
Hur verifierade du temperaturen att alltid ligga under 70c?
Damm? Volt?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv

Rengjort kortet från damm med luftspray,
Använda evgas precision x med statisk hastighet där temp finns, hade den på andra skärmen nu de senaste dagarna, det var första gången jag lät fläktarna gå på auto som kortet dog... Spelade csgo med 200 fps
Det konstiga med allt är att kortet annars fungerat helt felfritt innan jag kom hem och installerade nya drivrutiner.

Såg också att jag har kartongen och allt kvar, har haft kortet i ett år och 11 månader, har inte kvittot till webbhallen här, men har kvar ordernummer, epostkvittens osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163958:

det var på auto då kortet dog Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt om det skulle bero på extern part, men skulle det mot all förmodan vara drivrutinen som gjort detta så blir det tyvärr svårt att bevisa så länge dom själva inte går ut med det. dvs ditt överhettade kort åker på din egna bekostnad.

Det HAR hänt att drivrutiner skrivits fel. Dra en korrespondens med NVIDIA samtidigt som du öppnar dialog med webhallen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Tråkigt om det skulle bero på extern part, men skulle det mot all förmodan vara drivrutinen som gjort detta så blir det tyvärr svårt att bevisa så länge dom själva inte går ut med det. dvs ditt överhettade kort åker på din egna bekostnad.

Det HAR hänt att drivrutiner skrivits fel. Dra en korrespondens med NVIDIA samtidigt som du öppnar dialog med webhallen.

Vilken part är extern? Det är evga's kort och evga's programvara han kört på ett kort med nvidia's chip och nvidia's drivrutiner, kör själv med evga's kort och har kört evga precision sedan det kom 2008 och det fungerar klockrent

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Tjena igen grabbar, tack för all hjälp!
Lämnade nyss in kortet på webbhallen, dom skall förhoppningsvis testa idag så att jag kan komma tillbaka imorgon!

OM det skulle vara så att jag ej får ett nytt kort, vad skulle ni rekommendera för nytt kort? Ungefär likvädrig prestanda!