Ny version av 280x på gång?

Permalänk
Medlem

Ny version av 280x på gång?

Hej!

Jag har nyligen beställt en ny dator och bokat/beställt ett R9 280x Toxic kort. Sen får jag läsa det här: http://www.hardware.no/artikler/vent-med-a-kjope-radeon-r9-28... , http://extremespec.net/amd-preparing-version-radeon-r9-280x-c... . Bör man avbeställa kortet och vänta ?

Permalänk
Medlem

men tack för det AMD när man nyss köpt ett 280x.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Det är precis därför man inte köper något nytt direkt, utan man låter det gå någon månad för att det ska fixas eventuella buggar och fel på hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Det är precis därför man inte köper något nytt direkt, utan man låter det gå någon månad för att det ska fixas eventuella buggar och fel på hårdvaran.

Och om du väntar några månader så är nästa grafikkorts serie runt hörnet osv osv, Man kan inte bara vänta och vänta hela tiden med tanke på hur ofta det lanseras nya processorer och grafikkort. Det kommer ju fortfarande vara ett 280X

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Man känner sig ändå lurad av att de släpper en ny version när man nyligen har köpt ett 280x 1 månad efter att de släppte kortet som är på ett sätt bättre... Hoppas dock det är ett rykte, ifall jag förstod det...

Permalänk
Skrivet av rustax:

Man känner sig ändå lurad av att de släpper en ny version när man nyligen har köpt ett 280x 1 månad efter att de släppte kortet som är på ett sätt bättre... Hoppas dock det är ett rykte, ifall jag förstod det...

Fast detta är ingen nyhet?
#1: Vi visste redan att 280X var i princip 7970 GHz, därför visste du exakt vad du hade att vänta dig
#2: Kort efter framkom det att en förbättrad 280X var på väg med lägre strömförbrukning

..??? Hur är du lurad ?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Någon som är chockad av detta ens? Detta får man leva med om man promt ska köpa korten direkt när dom kommer ut.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vad kommer vara skillnad mellan dessa kort?

Permalänk
Skrivet av Last:

Vad kommer vara skillnad mellan dessa kort?

Strömförbrukningen från vad jag kan tyda

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Nickieponken:

Strömförbrukningen från vad jag kan tyda

En minimal skillnad med andra ord

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Strömförbrukningen från vad jag kan tyda

Då är de precis vad jag uppfattade det som också.
Behåller min bokning av mitt Asus R9 280x som förhoppningsvis skickas imorgon..

Permalänk
Medlem

Så allt som kommer att förbättras är att de sänker strömförbrukningen vilket leder till att temperaturen sänks också. Man kommer ju kunna klocka korten bättre antar jag, men prestandamässigt så kommer det inte att vara någon märkvärdig skillnad eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet någon om man kommer kunna köra dom nya korten i Crossfire med dom äldre 280X eller 7970 då ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av rustax:

Så allt som kommer att förbättras är att de sänker strömförbrukningen vilket leder till att temperaturen sänks också. Man kommer ju kunna klocka korten bättre antar jag, men prestandamässigt så kommer det inte att vara någon märkvärdig skillnad eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du läste väl ändå artiklarna du länkade?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ja, du läste väl ändå artiklarna du länkade?

Ja, men de tänker ju använda den nya arkitekturen som används på 290x kortet... Borde inte det även betyda att de nya 280x korten borde ha bättre prestanda?

EDIT:
Ifall de använder den nya chipen/arkitekturen så kan man ju inte köra CF med den äldre varianten av 280x väl?

EDIT2:
Ah, så dum som jag är så kollade jag inte upp chipen på R9 280X Toxic kortet. Tydligen har den det nya chipet Tahiti XTL. Men får dock vänta cirka 2 veckor innan den levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Vet någon om man kommer kunna köra dom nya korten i Crossfire med dom äldre 280X eller 7970 då ?

Sitter också och undrar på detta nu då jag tänkte kanske köpa nu på fredag eller ngt.

De gamla 7970 och detta R9 280X kort som finns idag är samma chipp och går att köra i crossfire.

Kommer det gå att köra crossfire med ett R9 280X XT2 chipp med det nya R9 280X XTL chippet??

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Ja, men de tänker ju använda den nya arkitekturen som används på 290x kortet... Borde inte det även betyda att de nya 280x korten borde ha bättre prestanda?

EDIT:
Ifall de använder den nya chipen/arkitekturen så kan man ju inte köra CF med den äldre varianten av 280x väl?

EDIT2:
Ah, så dum som jag är så kollade jag inte upp chipen på R9 280X Toxic kortet. Tydligen har den det nya chipet Tahiti XTL. Men får dock vänta cirka 2 veckor innan den levereras.

Var ju i köpestunden igår när jag läste denna tråden, menar du att det kommer gå att köra crossfire mellan korten eller att man idag isåfall ska köra på ett Toxic kort så man kan uppgradera med cf i framtiden?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Var ju i köpestunden igår när jag läste denna tråden, menar du att det kommer gå att köra crossfire mellan korten eller att man idag isåfall ska köra på ett Toxic kort så man kan uppgradera med cf i framtiden?

Som jag förstått, så måste korten ha samma chip för att kunna köra cf/sli. Alltså, ifall man köper ett kort med Tahiti XTL chip så måste motsvarade kort ha samma chip. Det är inte bara toxic kortet som har det nya chipet så det är bara till att välja men kolla noggrant så att det är det nya chipet på kortet du köper.

EDIT:
Men skillnaden på 280x(nya varianten) och det föregående kortet är ju bara chipet, annars är de nästan identiska. Så jag undrar ifall det fortfarande går att köra cf då, det är egentligen bättre att låta någon med mer datorkunskap att svara på den frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Ja, men de tänker ju använda den nya arkitekturen som används på 290x kortet... Borde inte det även betyda att de nya 280x korten borde ha bättre prestanda?

EDIT:
Ifall de använder den nya chipen/arkitekturen så kan man ju inte köra CF med den äldre varianten av 280x väl?

EDIT2:
Ah, så dum som jag är så kollade jag inte upp chipen på R9 280X Toxic kortet. Tydligen har den det nya chipet Tahiti XTL. Men får dock vänta cirka 2 veckor innan den levereras.

Och nu blev jag ännu lyckligare över att jag gjorde en massa research innan jag slängde mig över Asus TOP-kortet
Hade inte koll på detta med chippen, men jag har ju ett Toxic hemma redan

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Skrivet av Last:

Då är de precis vad jag uppfattade det som också.
Behåller min bokning av mitt Asus R9 280x som förhoppningsvis skickas imorgon..

Var beställde du ifrån? På CDON står det inget om något leveransdatum.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Skrivet av Max.021:

Och nu blev jag ännu lyckligare över att jag gjorde en massa research innan jag slängde mig över Asus TOP-kortet
Hade inte koll på detta med chippen, men jag har ju ett Toxic hemma redan

Är detta nya chippet? http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ddsc&T2=R9280X-DC2-3GD5#pr...

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseBrevslick:

Var beställde du ifrån? På CDON står det inget om något leveransdatum.

Beställde på CDON och det har inte skickas ännu, de vet inte själva längre när korten dyker in...
BF4 som följde med gratis skickades dock idag

Så de "nya" korten skall alltså börja säljas i slutet på November men enligt artikeln så KAN de alltså redan börja säljas när som helst i November?
Det blir alltså lite utav ett lotteri om man får det nya chippet eller inte?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet, och AMD har inga planer på att berätta vilka kort som har det nya chippet.

"AMD planlegger nemlig ikke å annonsere oppgraderingen av kortet når den tid kommer, og vil introdusere det til markedet etter hvert som de allerede produserte enhetene blir solgt ut."

"Eneste mulighet for deg som vil sjekke at du har fått tak i riktig modell i november, blir derfor å enten demontere kortet, eller å ta en titt i dets BIOS."

Permalänk
Medlem

Usch vad jobbigt det blev, hade ju planer på att köpa ett 280x för att köra CF med mitt 7970GHz nån gång kring jul. Vore ju trist om det inte går att köra CF med dom nyare 280x-korten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Last:

Ingen som vet, och AMD har inga planer på att berätta vilka kort som har det nya chippet.

"AMD planlegger nemlig ikke å ere oppgraderingen av kortet når den tid kommer, og vil introdusere det til markedet etter hvert som de allerede produserte enhetene blir solgt ut."

"Eneste mulighet for deg som vil sjekke at du har fått tak i riktig modell i november, blir derfor å enten demontere kortet, eller å ta en titt i dets BIOS."

Går man in på inets hemsida så kan man se där vilka av deras kort som har Tahiti XTL :-\ och tydligen så har de inte haft de inne på lager än. Läste också på några andra sidor och de har det bekräftat att toxic kortet har Tahiti XTL chip. Sen vet jag inte ifall det varierar mellan länder osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Går man in på inets hemsida så kan man se där vilka av deras kort som har Tahiti XTL :-\ och tydligen så har de inte haft de inne på lager än. Läste också på några andra sidor och de har det bekräftat att toxic kortet har Tahiti XTL chip. Sen vet jag inte ifall det varierar mellan länder osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser man om det är XTL krets? http://www.inet.se/produkt/5410047/asus-radeon-r9-280x-3gb-ma... ser ingenting om det någonstans, har letar runt.

Btw, hur mycket flaskar det om man kör detta kortet/cf på ett äldre moderkort med bara pci 2.0 ?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Last:

Vad kommer vara skillnad mellan dessa kort?

Är väl någon förfining av tillverkningen så det drar 5W eller något sådant mindre. Prestandan kommer inte att ändras något nämnvärt eftersom det är samma GPU fortfarande.

Skrivet av Last:

Då är de precis vad jag uppfattade det som också.
Behåller min bokning av mitt Asus R9 280x som förhoppningsvis skickas imorgon..

Skulle även jag ha gjort i ditt fall.

Skrivet av rustax:

Så allt som kommer att förbättras är att de sänker strömförbrukningen vilket leder till att temperaturen sänks också. Man kommer ju kunna klocka korten bättre antar jag, men prestandamässigt så kommer det inte att vara någon märkvärdig skillnad eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det går inte riktigt till så. GTX Titan drar lite mer ström än HD7970 GHZ men har lägre temperaturer. Lägre temps betyder inte att man kan klocka kortet bättre heller. Det är samma kärna (GPU/Krets) och därför tvivlar jag att det kommer att klocka bättre. Iaf inte med referens PCB.

Skrivet av rustax:

Ja, men de tänker ju använda den nya arkitekturen som används på 290x kortet... Borde inte det även betyda att de nya 280x korten borde ha bättre prestanda?

EDIT:
Ifall de använder den nya chipen/arkitekturen så kan man ju inte köra CF med den äldre varianten av 280x väl?

EDIT2:
Ah, så dum som jag är så kollade jag inte upp chipen på R9 280X Toxic kortet. Tydligen har den det nya chipet Tahiti XTL. Men får dock vänta cirka 2 veckor innan den levereras.

Nuvarande kort använder samma arkitektur som 290X alltså GCN. Det är andra saker som skiljer kortet åt. Tex. Antal steamprocessorer, minnesbus, mängd minne etc.

Skrivet av Extremaz:

Hur ser man om det är XTL krets? http://www.inet.se/produkt/5410047/asus-radeon-r9-280x-3gb-ma... ser ingenting om det någonstans, har letar runt.

Btw, hur mycket flaskar det om man kör detta kortet/cf på ett äldre moderkort med bara pci 2.0 ?

Nej. Skillnaden mellan PCI-E 2.0 och 3.0 är minimal. Någon % prestandaförlust bara.

Folk som oroar sig över kortet borde ta det lugnt. Det kommer inte att skilja någon större mellan dessa kort. Det är ungefär som Rev 1.0 och Rev 1.1. Det är några förfiningar av strömförbrukningen. Det kommer antagligen inte skilja något överdrivet mellan dessa två kort sett till prestanda och om det går att köra i CF med de äldre korten kan bara tiden förtälja. De som köpt 280X behöver inte oroa sig. DET KOMMER INTE att skilja så mycket.

TS jag rekommenderar att du läser dina egna källor.

The advantage XTL-Tahiti embodiment is low power consumption and, accordingly, softer cooling requirements.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är väl någon förfining av tillverkningen så det drar 5W eller något sådant mindre. Prestandan kommer inte att ändras något nämnvärt eftersom det är samma GPU fortfarande.

Skulle även jag ha gjort i ditt fall.

Det går inte riktigt till så. GTX Titan drar lite mer ström än HD7970 GHZ men har lägre temperaturer. Lägre temps betyder inte att man kan klocka kortet bättre heller. Det är samma kärna (GPU/Krets) och därför tvivlar jag att det kommer att klocka bättre. Iaf inte med referens PCB.

Nuvarande kort använder samma arkitektur som 290X alltså GCN. Det är andra saker som skiljer kortet åt. Tex. Antal steamprocessorer, minnesbus, mängd minne etc.

Nej. Skillnaden mellan PCI-E 2.0 och 3.0 är minimal. Någon % prestandaförlust bara.

Folk som oroar sig över kortet borde ta det lugnt. Det kommer inte att skilja någon större mellan dessa kort. Det är ungefär som Rev 1.0 och Rev 1.1. Det är några förfiningar av strömförbrukningen. Det kommer antagligen inte skilja något överdrivet mellan dessa två kort sett till prestanda och om det går att köra i CF med de äldre korten kan bara tiden förtälja. De som köpt 280X behöver inte oroa sig. DET KOMMER INTE att skilja så mycket.

TS jag rekommenderar att du läser dina egna källor.

The advantage XTL-Tahiti embodiment is low power consumption and, accordingly, softer cooling requirements.

Det var allt jag ville veta, tack. Men, jag har ju påpekat att den drar mindre ström, alltså behöver den inte kylas ned lika mycket som det föregående kortet. Alltså har jag läst artiklarna. Norskarna verkar också vara lite oroliga ifall man läser kommentarerna. Men ifall det inte är en mycket större skillnad som du säger så är det inget att oroa sig över

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rustax:

Det var allt jag ville veta, tack. Men, jag har ju påpekat att den drar mindre ström, alltså behöver den inte kylas ned lika mycket som det föregående kortet. Alltså har jag läst artiklarna. Norskarna verkar också vara lite oroliga ifall man läser kommentarerna. Men ifall det inte är en mycket större skillnad som du säger så är det inget att oroa sig över

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Det fungerar som sagt inte så. Och nej. Du behöver inte oroa dig om du köper ett 280X idag eller väntar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att AMD själv har sagt att det var helt och hållet på mening att man kunde köra 280X och 7970 i CrossFire ? Lite idiotiskt om dom går tillbaks på doms ord nu ? Och varför släppte dom 280X med det gamla chippet ens då ?

Men som Tumnus sa, only time will tell.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.