Värt att köpa R9 290?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa R9 290?

Halloj halloj.

Ganska simpelt:
Funderar på att köpa R9 290 begagnat för 1900kr... är det värt med tanke på att 800 serien kommer snart och tonga?

tackar för era svar

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

ett 290 för 1900 är ett bra köp. om det är ett kort med en eftermarknadskylare så är det ett väldigt bra köp.

Annars kan du vänta på 900 serien, eller kanske AMD Radeon X712? ingen kan se in i framtiden och bestämma vad som är värt att vänta på

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

ett 290 för 1900 är ett bra köp. om det är ett kort med en eftermarknadskylare så är det ett väldigt bra köp.

Annars kan du vänta på 900 serien, eller kanske AMD Radeon X712? ingen kan se in i framtiden och bestämma vad som är värt att vänta på

Nja, det är gigabyte fast med refernskylare

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Nja, det är gigabyte fast med refernskylare

Ändå ett bra pris. Om du kan leva med att det lever om lite

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ändå ett bra pris. Om du kan leva med att det lever om lite

Just det som är problemet.. stör mig på ljud från datan.. köpte precis ett Define R4 chassi igår då jag inte palla med mitt öppna luftiga chassi längre.
Är det svårt att få tag på en eftermarknadskylare och byta den? t.ex hitta ett här på marknaden om någon kör vattenkylning på sitt osv? Går det ens att byta?

tack för svar

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

du lär ju få byta PSU också... om du har stock-cooler till den AMD cpu:n så tror jag dom överröstar varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

du lär ju få byta PSU också... om du har stock-cooler till den AMD cpu:n så tror jag dom överröstar varandra

Jodå, det vet jag. hade tänkt att uppgradera till FD R2 650watt. Sedan har jag en 212 EVO på min amd som är ganska tyst

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Köper du denna grafikkorts fläkten kommer det bli kallare, tystare och så kommer ditt grafikkort prestera bättre!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/196703-arctic...

Permalänk

Skulle vara väldigt försiktig med eftermarknadskylare till Grafikkort.

Även om tillverkaren skriver att det är kompatibelt bör man nästan alltid kolla efter tester och recensioner, Speciellt när det gäller kylning.

Jag och ett par av mina kamrater har fått lära sig den hårda vägen.

EDIT: Är du ute efter ett tyst grafikkort vill du nog snarare kolla på Nvidias alternativ (GTX 780, 780 Ti, osv) då R9 290 inte bara har en högljudd stock fläckt, utan också ett ganska ordentligt coilwhine. Har en micro-atx burk på skrivbordet som väsnas ordentligt när man kör Arma II eller annat krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Just det som är problemet.. stör mig på ljud från datan.. köpte precis ett Define R4 chassi igår då jag inte palla med mitt öppna luftiga chassi längre.
Är det svårt att få tag på en eftermarknadskylare och byta den? t.ex hitta ett här på marknaden om någon kör vattenkylning på sitt osv? Går det ens att byta?

tack för svar

Det är billigare att köpa med en DirectCU kylare eller Tri-X från början. En eftermarknadskylare från Artic kostar för mycket.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Det är billigare att köpa med en DirectCU kylare eller Tri-X från början. En eftermarknadskylare från Artic kostar för mycket.

Så vitt jag vet är 1900+639=2539 < 3379 < 3490

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2436924 3379:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786 3490:-

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju undervolta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orreman:

Köper du denna grafikkorts fläkten kommer det bli kallare, tystare och så kommer ditt grafikkort prestera bättre!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/196703-arctic...

Skrivet av tdelta32t:

Skulle vara väldigt försiktig med eftermarknadskylare till Grafikkort.

Även om tillverkaren skriver att det är kompatibelt bör man nästan alltid kolla efter tester och recensioner, Speciellt när det gäller kylning.

Jag och ett par av mina kamrater har fått lära sig den hårda vägen.

EDIT: Är du ute efter ett tyst grafikkort vill du nog snarare kolla på Nvidias alternativ (GTX 780, 780 Ti, osv) då R9 290 inte bara har en högljudd stock fläckt, utan också ett ganska ordentligt coilwhine. Har en micro-atx burk på skrivbordet som väsnas ordentligt när man kör Arma II eller annat krävande.

Skrivet av biorrith:

Det är billigare att köpa med en DirectCU kylare eller Tri-X från början. En eftermarknadskylare från Artic kostar för mycket.

Skrivet av lorgix:

Annars kan man ju undervolta.

Tack för svar gubbs!

om man bortser från ljudet... Kortet ska ju fortfarande kunna köras i load 24/7 eller? Dom kan ju inte skeppa med en referenskylare som inte kan kyla kortet(?). Det är inte så att kortet kommer dö om något år bara för att det är referens?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Kylaren fungerar utmärkt men är något högljudd, går utan problem att köra 24/7.

/Erik

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Tack för svar gubbs!

om man bortser från ljudet... Kortet ska ju fortfarande kunna köras i load 24/7 eller? Dom kan ju inte skeppa med en referenskylare som inte kan kyla kortet(?). Det är inte så att kortet kommer dö om något år bara för att det är referens?

Syftade mera på kylare man skruvar på själv och inte de förmonterade DirectCU eller Tri-X kylarna.

Permalänk
Medlem

Om 290 kortet är äldre så kan det till och med vara ett strypt 290x och då kan du låsa upp det till 290x med bios
det gjorde jag. Funderar också att slänga på en eftermarknadskylare på min men ljudnivån i standard konfigurationen är
acceptabel och prestandan är riktigt bra.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tdelta32t:

Så vitt jag vet så jämför du ett begagnat mot ett nytt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Om 290 kortet är äldre så kan det till och med vara ett strypt 290x och då kan du låsa upp det till 290x med bios
det gjorde jag. Funderar också att slänga på en eftermarknadskylare på min men ljudnivån i standard konfigurationen är
acceptabel och prestandan är riktigt bra.

Näe tror inte det. Säljaren säger att det endast är 1 månad gammalt.

Kör du också referens? Hur är det för dig? Va det jobbigt i början? Blev du van? Vad är dina erfarenheter?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Näe tror inte det. Säljaren säger att det endast är 1 månad gammalt.

Kör du också referens? Hur är det för dig? Va det jobbigt i början? Blev du van? Vad är dina erfarenheter?
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ett referens kort. Ljudet hörs endast när man spelar hårt och då kan det vara jobbigt men då har jag ofta på mig hörlurarna.
Fläkthastigheten är låst till 47 procent om jag minns rätt och om kortet blir för varmt throtlas hastigheten istället. Men prestandan
är fortfarande kvar.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orreman:

Köper du denna grafikkorts fläkten kommer det bli kallare, tystare och så kommer ditt grafikkort prestera bättre!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/196703-arctic...

Jag har hört väääldigt dåliga saker om denna kylaren. Största problemet är väl att det inte kyler VRAM och VRM... och om VRM blir för varm så är man körd. Att köpa denna kylaren sedan kylflänsar också så blir det sammanlagt ca 800kr bara på kylaren. Då förlorar jag bara.....

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Jag har hört väääldigt dåliga saker om denna kylaren. Största problemet är väl att det inte kyler VRAM och VRM... och om VRM blir för varm så är man körd. Att köpa denna kylaren sedan kylflänsar också så blir det sammanlagt ca 800kr bara på kylaren. Då förlorar jag bara.....

Du kan alltid lägga till ett biligt vrm kylarkit till den. Det kanske finns något annat alternativ annars får man väll skaffa vattenblock och vattenkylning. är själv osäker hur jag ska byta kylningen på mitt 290.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Du kan alltid lägga till ett biligt vrm kylarkit till den. Det kanske finns något annat alternativ annars får man väll skaffa vattenblock och vattenkylning. är själv osäker hur jag ska byta kylningen på mitt 290.

Jo, men det känns ju som AMD driver med oss som ska köpa/har referens designen.... vilket är ganska många. Att köra den fläkten på 60% är inte acceptabelt för mig. På 100% så låter det mer än en hårfön :3

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Grafikkortet fungerar ypperligt i stock. Har kört det med endast en sketen chassifläkt i ett gammalt chassi för mining i ett par månader utan problem. Har sedan börjat använda det i spelriggen med bra ventilation. Lägger inte märke till det när jag spelar med headset. Fläkten går upp i varv lite då och då för att pysa ut lite varmtluft. Annars låter det knappt.

Skitsnack att man ska behöva eftermarknadskylare för att det ska "fungera".. Enda anledningen är att du spelar utan headset och allt annat i datorn är knäpptyst. Samt att den står på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Näe tror inte det. Säljaren säger att det endast är 1 månad gammalt.

Kör du också referens? Hur är det för dig? Va det jobbigt i början? Blev du van? Vad är dina erfarenheter?
Skickades från m.sweclockers.com

Det låter väldigt suspekt att han säljer ett en månad gammalt kort för rejält underpris.

Jag hade inte litat på honom

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av tdelta32t:

Skulle vara väldigt försiktig med eftermarknadskylare till Grafikkort.

Även om tillverkaren skriver att det är kompatibelt bör man nästan alltid kolla efter tester och recensioner, Speciellt när det gäller kylning.

Jag och ett par av mina kamrater har fått lära sig den hårda vägen.

EDIT: Är du ute efter ett tyst grafikkort vill du nog snarare kolla på Nvidias alternativ (GTX 780, 780 Ti, osv) då R9 290 inte bara har en högljudd stock fläckt, utan också ett ganska ordentligt coilwhine. Har en micro-atx burk på skrivbordet som väsnas ordentligt när man kör Arma II eller annat krävande.

Alla R9 290 har inte coilwhine. Jag har ett R9 290 med Tri-x kylaren. Låter väldigt lite, även i riktigt krävande spel. Inget coilwhine alls.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Grafikkortet fungerar ypperligt i stock. Har kört det med endast en sketen chassifläkt i ett gammalt chassi för mining i ett par månader utan problem. Har sedan börjat använda det i spelriggen med bra ventilation. Lägger inte märke till det när jag spelar med headset. Fläkten går upp i varv lite då och då för att pysa ut lite varmtluft. Annars låter det knappt.

Skitsnack att man ska behöva eftermarknadskylare för att det ska "fungera".. Enda anledningen är att du spelar utan headset och allt annat i datorn är knäpptyst. Samt att den står på skrivbordet.

Skrivet av NoCc:

Det låter väldigt suspekt att han säljer ett en månad gammalt kort för rejält underpris.

Jag hade inte litat på honom

Traebit: Hmm, du får det låta som att det inte alls är så farligt... Känns ju bättre nu att köpa kortet

NoCc: Kvitto finns och jag får testa det innan

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

http://www.hwcompare.com/16220/geforce-gtx-560-vs-radeon-r9-2...
Skulle nog säga att det är värt det. Lyssna på kortet hos säljaren, låter det för mycket i din smak så köp till en annan kylare.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Traebit: Hmm, du får det låta som att det inte alls är så farligt... Känns ju bättre nu att köpa kortet

NoCc: Kvitto finns och jag får testa det innan

Tänk på att det kan vara saker som överhettningsskador, du kanske inte ser problemet efter att kortet gått på högvarv i 30-40 min.

Fråga honom varför han säljer det efter så kort tid och vad han har tänkt ha istället

Låter som sagt väldigt suspekt

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(