R9 280X funkar ej med moderkortet, hjälp!

Permalänk
Medlem

R9 280X funkar ej med moderkortet, hjälp!

Hejsan Sweclockers!

Datorn:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/6983318/2014-07-29

-Msi Radeon R9 280X
-Msi Z97-S02 Inet Edition ATX

Det verkar som att detta grafikkort & moderkort ej är kompatibla med varandra från affär.

Skickade in grafikkortet Msi Radeon R9 280X till inet för att det ej fungerade i min dator, min kompis grafikkort fungerade klockrent.
Det visade sig att grafikkortet ej var sönder eftersom det fungerade hos inet.. Enligt inet måste jag uppdatera bios för att det ska fungera.
Jag har aldrig behövt uppdatera bios förut eftersom jag alltid haft nvidia kort, killen på inet sa att det är mycket vanligare att man stöter på det problemet om man har AMD.
Iaf, han på inet mailade mig rätt bios verision eftersom den inte fanns på msi's hemsida & imorgon kommer mitt grafikkort troligtvis tillbaka.

Vad tror ni? Kommer grafikkortet fungera med uppdaterad bios? Hur kan ett Msi moderkort och Msi grafikkort inte ens fungera tillsammans från butik?

Permalänk
Skrivet av cruel_:

Hur kan ett Msi moderkort och Msi grafikkort inte ens fungera tillsammans från butik?

Antagligen att graffikkortet är nyare än ditt moderkorts bios Lite svårt att magiskt uppdatera bios på "gamla" moderkort

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Antagligen att graffikkortet är nyare än ditt moderkorts bios Lite svårt att magiskt uppdatera bios på "gamla" moderkort

Jo det har du ju såklart rätt i.. Men tror du att det kommer fungera? Aldrig hört talas om folk med samma problem, no signal detected på skärmen & att det ska bero på att bios ej är uppdaterad. Känns som jag haft sådan jävla backflyt..

Inget fel på datorn ju eftersom den går felfritt med kompisens GTX 660 i.

Permalänk
Skrivet av cruel_:

Jo det har du ju såklart rätt i.. Men tror du att det kommer fungera? Känns som jag haft sådan jävla backflyt..

Inget fel på datorn ju eftersom den går felfritt med kompisens GTX 660 i.

Jag har svårt att tro att Inet skulle ge dig fel info om det när dom till-o-med skickade dig "rätt" bios version.
Dock kan det ju så klart vara så illa att moderkortet har ngt fel, men är mindre troligt eftersom annat graffikort fungerar

Tror ingen här skulle gissa på något annat än att det kommer fungera

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort drivrutinerna för nvidia?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Jo det har du ju såklart rätt i.. Men tror du att det kommer fungera? Aldrig hört talas om folk med samma problem, no signal detected på skärmen & att det ska bero på att bios ej är uppdaterad. Känns som jag haft sådan jävla backflyt..

Inget fel på datorn ju eftersom den går felfritt med kompisens GTX 660 i.

Hade exakt samma problem när jag köpte ett 280X matrix.
Uppdaterade bios och sen fungerade det!

Lycka till

Mer info om det problemet i denna tråd -
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1247358-nagon-mer...

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Jag har svårt att tro att Inet skulle ge dig fel info om det när dom till-o-med skickade dig "rätt" bios version.
Dock kan det ju så klart vara så illa att moderkortet har ngt fel, men är mindre troligt eftersom annat graffikort fungerar

Tror ingen här skulle gissa på något annat än att det kommer fungera

Okej hoppas det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Har du tagit bort drivrutinerna för nvidia?

Provade ju först med R9 280X när datorn var ihop byggd fungerade ej, sen med GTX 660 så fungera det. Kan ta bort drivrutinerna för Nvidia sen innan jag sätter in det andra om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Hade exakt samma problem när jag köpte ett 280X matrix.
Uppdaterade bios och sen fungerade det!

Lycka till

Mer info om det problemet i denna tråd -
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1247358-nagon-mer...

Okej!
Hur gör jag nudå imorgon när grafikkortet kommer? Jag ska formatera en USB-sticka till FAT32/NTFS står det i MSI manualen.

Sedan när jag är i BIOS så väljer jag update bios eller och sedan väljer bios-filen?

Permalänk
Medlem

Inget konstigt att man behöver uppdatera bios med ny hårdvara ibland. Kommer säkerligen fungera utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Okej!
Hur gör jag nudå imorgon när grafikkortet kommer? Jag ska formatera en USB-sticka till FAT32/NTFS står det i MSI manualen.

Sedan när jag är i BIOS så väljer jag update bios eller och sedan väljer bios-filen?

Har för mig att jag gjorde något liknande, stämmer bra det.

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Har för mig att jag gjorde något liknande, stämmer bra det.

Okej!

Tack för alla svar i tråden! Återkommer med update imorgon om grafikkortet kommit

Permalänk
Medlem

Hejsan! Kom på en sak behöver er hjälp!!!

Inet skickade mig endast 1 fil & det är bios verisionen. En bios som ej finns på msi's hemsida. Men när jag ser tutorial på internet som t.ex denna https://www.youtube.com/watch?v=0Huex38Yrh0 så ska man kopiera bios-filen + en exe och en txt fil till USB:t.

Jag skulle dock kunna ladda ned senaste bios-paketet på deras hemsida & sedan bara kopiera över .exe filen och txt filen, vad tror ni om det?

Jag ringde till en snubbe på inet men han tyckte att jag skulle köra live-update istället? Och den första sa att USB var bästa sättet.

Jag tror det fungerar med att ta exe filen från msi's hemsida, men nu till USB-delen. Måste jag göra något med USB:t så det blir ett flash-usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Hejsan! Kom på en sak behöver er hjälp!!!

Inet skickade mig endast 1 fil & det är bios verisionen. En bios som ej finns på msi's hemsida. Men när jag ser tutorial på internet som t.ex denna https://www.youtube.com/watch?v=0Huex38Yrh0 så ska man kopiera bios-filen + en exe och en txt fil till USB:t.

Jag skulle dock kunna ladda ned senaste bios-paketet på deras hemsida & sedan bara kopiera över .exe filen och txt filen, vad tror ni om det?

Jag ringde till en snubbe på inet men han tyckte att jag skulle köra live-update istället? Och den första sa att USB var bästa sättet.

Jag tror det fungerar med att ta exe filen från msi's hemsida, men nu till USB-delen. Måste jag göra något med USB:t så det blir ett flash-usb?

Hej

Jag sitter i samma sits som du nu. Jag har installerat nyaste bios till mitt moderkort (MSI z68a-gd65 G3) men det fungerar fortfarande inte.

Fick du ordning på det tillslut?

Visa signatur

En ny signatur