Jag behöver hjälp med att välja rätt grafikkort!

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp med att välja rätt grafikkort!

Detta är mitt första inlägg och jag hoppas att jag postar i rätt del av forumet, om inte så ber jag om ursäkt och skulle uppskatta direktiv!

Jag har en Acer (Stationär dator) som jag köpte på Mediamarkt 2009. Allt fungerar klockrent men jag skulle vilja uppgradera mitt grafikkort!
Själv har man försökt att luska ut själv vad det är jag behöver men hela marknaden har ju blivit hur stor som helst och jag är helt vilse.
Jag tänkte att det bästa var att ta kort inuti chassit och hoppas att någon här på forumet kan klura ut vad det är jag behöver!

Det jag själv vet att datorn innehåller är.
Grafikkort: AMD Radeon HD 5700 Series.
Processor: Intel i5 750 @2.67GHz.
Ram: Vet inte märket men jag har 8GB.

Spelen jag spelar är: CS:GO , World of Warcraft, Dota2 och ska börja med nya CoD. Vore jävligt nice om man kunde ha max inställningar men jag antar att priset begränsar det önskemålet. Max 2200:- typ.

Mitt nuvarande grafikkort.

Strömförsörjningen till grafikkortet.

Mitt nätaggregat.

En av de få texter jag hittade på moderkortet.

Mina ram-minnen.

HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Typ AMD R9 280x hade jag nog petat i.
Kolla dock först att du har tillräckligt med kontakter. Antingen två stycken PCI-e (såna som sitter i grafikkortet nu) eller den PCIe'n som du har och två molex som du kan omvandla till PCIe.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det verkade snäppet över det jag behöver, eller? :S

Jag ser inget mer PCI uttag än det som mitt kort sitter i redan, om det nu är PCI men det lär det ju vara? AGP känns lite 2000?

Permalänk
Medlem

Pci Express 3.0 ?

Är det något jag kan ha ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulfbow:

Pci Express 3.0 ?

Är det något jag kan ha ?

Alla grafikkort sitter i PCI-express x16 nu för tiden. Det är det ditt grafikkort sitter i. PCIe 3.0 är bakåt kompatibelt med PCIe 2.0 så grafikkortet fungerar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Typ AMD R9 280x hade jag nog petat i.
Kolla dock först att du har tillräckligt med kontakter. Antingen två stycken PCI-e (såna som sitter i grafikkortet nu) eller den PCIe'n som du har och två molex som du kan omvandla till PCIe.

Till en i5 750? Jag skulle säga att TS processor inte klarar av mer än ett 270, om ens det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rydisen:

Typ AMD R9 280x hade jag nog petat i.
Kolla dock först att du har tillräckligt med kontakter. Antingen två stycken PCI-e (såna som sitter i grafikkortet nu) eller den PCIe'n som du har och två molex som du kan omvandla till PCIe.

Skrivet av Ulfbow:

Det verkade snäppet över det jag behöver, eller? :S

Jag ser inget mer PCI uttag än det som mitt kort sitter i redan, om det nu är PCI men det lär det ju vara? AGP känns lite 2000?

Skrivet av Ulfbow:

Pci Express 3.0 ?

Är det något jag kan ha ?

Detta är nog den ultimata lösningen för prislappen. Dock kan det vara problem med ditt nätagg eftersom det kräver två PCI-e-kontakter och detta kanske inte ditt nätagg har? PCI-e 3.0 är bakåtkompatibelt så det är inget problem. Du lär ju inte få ut hela kapaciteten av graffet men du kanske ska byta CPU/moderkort i framtiden och då är detta graffe fortfarande bra.

En sak till och det är hur stort chassi du har, då dessa kort är rätt långa?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Till en i5 750? Jag skulle säga att TS processor inte klarar av mer än ett 270, om ens det.

Tror du underskattar en 750. Min i5 750 (dock överklockad) driver på mitt 760 alldeles utmärkt (vet att det inte är lika starkt men).
Mycket beror ju dessutom på spel samt upplösning, FPS etc. Finns självklart olika åsikter om hur kraftigt grafikkort TS "borde" sätta in.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Detta är nog den ultimata lösningen för prislappen. Dock kan det vara problem med ditt nätagg eftersom det kräver två PCI-e-kontakter och detta kanske inte ditt nätagg har? PCI-e 3.0 är bakåtkompatibelt så det är inget problem. Du lär ju inte få ut hela kapaciteten av graffet men du kanske ska byta CPU/moderkort i framtiden och då är detta graffe fortfarande bra.

En sak till och det är hur stort chassi du har, då dessa kort är rätt långa?

Jo, Jag har två pci-e kontakter. En likadan som den man ser på bilderna över.. Så sammanlagt blir det 12 "pins" eller vad jag ska kalla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En sak till och det är hur stort chassi du har, då dessa kort är rätt långa?

36 cm längd kan jag ha, bredd och höjd klarar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulfbow:

36 cm längd kan jag ha, bredd och höjd klarar den.

Skulle i ditt fall ha gått på 280X, du kommer ju inte ha kvar din nuvarande fabriksdator för evigt, så när du uppgraderar det övriga så kan GPU´n hänga med till nästa burk.

EDIT: Kortet jag länkade är 28cm långt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulfbow:

Jo, Jag har två pci-e kontakter. En likadan som den man ser på bilderna över.. Så sammanlagt blir det 12 "pins" eller vad jag ska kalla det.

Så 6 pins plus 6 pins? Då behöver du en 6 pins till 8 pins adapter. Men är på gränsen att agget klarar det grafikkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar