R9 290 krashar datorn.

Permalänk

R9 290 krashar datorn.

Hej alla på sweclockers!

Just nu är jag jävligt piss på min dator efter som att den inte gör som jag vill...

Igår monterade jag ett nytt graffikkort och till en början gick allt bra. Efter en stund så stannade datorn och en sekund senare startade den om sig. Jag försökte lösa problemet och trodde till slut att det va min psu som va för klen...

Idag gick jag för att köpa ett nytt och monterade detta i datorn... Allt gick som smort i ca. en timma, sedan började samma sak hända igen.

Jag har testat att installera om drivrutiner, bios på moderkortet och windows. Jag hittade en sida som skrev att man kunde fixa problemet om man klockade 2d frekvensen till 900 via gpu tweak men när jag hade laddat ner det så fanns inte alternativet 2d.

Någon som kan komma på en lösning på problemet? Tack på förhand!
// André

System
Moderkort: M5A78L-M/USB3
Processor: Amd Fx-6100 3.3ghz
Psu: Corsair cx750m
Graffikkort: Xfx AMD Radeon R9 290 Black Edition
Ram: 2x4gb hyperX blu 1600mHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funkar datorn som vanligt med det gamla kortet. Har du tillgång till en annan dator att testa ditt 290 kort i.?

Och vad för grafikkort hade du förut. Fick du verkligen bort den gamla drivrutinen.?

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

vad har du för cpu kylare och hur varmt går processorn ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Funkar datorn som vanligt med det gamla kortet. Har du tillgång till en annan dator att testa ditt 290 kort i.?

Och vad för grafikkort hade du förut. Fick du verkligen bort den gamla drivrutinen.?

Skrivet av mini-z1994:

vad har du för cpu kylare och hur varmt går processorn ?

Datorn fungerade utan problem med mitt Asus HD7770 2gb. Jag köpte det av en här på sweclockers och kortet fungerade i hans dator utan problem... Jag installerade om windows och då borde ka alla drivrutiner försvunnit?

Min cpu kylare är Noctua NH-U9B SE2 och processorn når 35*C i prime95 så det borde inte vara något problem tycker jag...

Permalänk
Skrivet av EpicToaster:

Min cpu kylare är Noctua NH-B SE2 och processorn når 35*C i prime95 så det borde inte vara något problem tycker jag...

32 grader i prime95 ! det klarar inte äns min super duper vattenkylning av kan det vara möjligt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Datorn fungerade utan problem med mitt Asus HD7770 2gb. Jag köpte det av en här på sweclockers och kortet fungerade i hans dator utan problem... Jag installerade om windows och då borde ka alla drivrutiner försvunnit?

Min cpu kylare är Noctua NH-U9B SE2 och processorn når 35*C i prime95 så det borde inte vara något problem tycker jag...

Om det står att den är uppe i 35*C i full load i prime så är något väldigt fel

Finns inte en chans i världen att det stämmer. Under 55C är den inte, då visar något fel.

Ladda hem MSI afterburner och håll koll på tempen på ditt grafikkort, normalt sett så ska de klocka ned sig på 95C så att de inte når farliga temperaturer men om kylaren eller liknande är trasig så kan den gå högre ändå.

Du kan även sätta en egen mer aggressiv kylarkurva så den inte når så höga temperaturer, till priset av med oljud.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Om det står att den är uppe i 35*C i full load i prime så är något väldigt fel

Finns inte en chans i världen att det stämmer. Under 55C är den inte, då visar något fel.

Ladda hem MSI afterburner och håll koll på tempen på ditt grafikkort, normalt sett så ska de klocka ned sig på 95C så att de inte når farliga temperaturer men om kylaren eller liknande är trasig så kan den gå högre ändå.

Du kan även sätta en egen mer aggressiv kylarkurva så den inte når så höga temperaturer, till priset av med oljud.

Skrivet av Gunner357:

32 grader i prime95 ! det klarar inte äns min super duper vattenkylning av kan det vara möjligt.

Enligt CoreTemp, men kanske visar fel.. kan dubbelkolla det med ett annat program ikväll...

Men tillbaka till ämnet, ska kolla upp temperaturer på grafikkortet, om jag inte minns helt fel så brukar den ligga run 75*C när detta händer. Det är inte bara i spel utan kan vara när jag surfar på internet.

Jag läste i ett forum att den kanske beror på hur grafikkortet ändrar spänningen och klockningen när den inte belastat så ska kolla på det ikväll. Tror ni att det kan vara nått sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Enligt CoreTemp, men kanske visar fel.. kan dubbelkolla det med ett annat program ikväll...

Men tillbaka till ämnet, ska kolla upp temperaturer på grafikkortet, om jag inte minns helt fel så brukar den ligga run 75*C när detta händer. Det är inte bara i spel utan kan vara när jag surfar på internet.

Jag läste i ett forum att den kanske beror på hur grafikkortet ändrar spänningen och klockningen när den inte belastat så ska kolla på det ikväll. Tror ni att det kan vara nått sånt?

Det kan vara värt ett försök. Följ mitt tips och ladda hem MSI afterburner, det har en inställning som heter "Disable ULPS", vilket är AMD's energisparläge typ. Kryssa i den, starta om datorn och se om problemet kvarstår.

Det går även att göra med registret osv, men det är mycket krångligare.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Enligt CoreTemp, men kanske visar fel.. kan dubbelkolla det med ett annat program ikväll...

Men tillbaka till ämnet, ska kolla upp temperaturer på grafikkortet, om jag inte minns helt fel så brukar den ligga run 75*C när detta händer. Det är inte bara i spel utan kan vara när jag surfar på internet.

Jag läste i ett forum att den kanske beror på hur grafikkortet ändrar spänningen och klockningen när den inte belastat så ska kolla på det ikväll. Tror ni att det kan vara nått sånt?

Kolla med HWMonitor, det brukar stämma ganska bra!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av WoG:

Det kan vara värt ett försök. Följ mitt tips och ladda hem MSI afterburner, det har en inställning som heter "Disable ULPS", vilket är AMD's energisparläge typ. Kryssa i den, starta om datorn och se om problemet kvarstår.

Det går även att göra med registret osv, men det är mycket krångligare.

Skrivet av lowngcawt:

Kolla med HWMonitor, det brukar stämma ganska bra!

Här är bild på temp efter en timma i prime95: http://imgur.com/tTyqYWo

Back to topic!

Jag testade detta men det fixade inte problemet... Jag funderar på om det är moderkortet som orsakar problemet då jag läste i ett forum att det hade hjälpt att uppdatera BIOS, jag installerade senaste men det hjälpte inte. Dock är senaste bios från 2013/11/21. Kan det ändå va moderkortets fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Här är bild på temp efter en timma i prime95: http://imgur.com/tTyqYWo
http://imgur.com/tTyqYWo

Back to topic!

Jag testade detta men det fixade inte problemet... Jag funderar på om det är moderkortet som orsakar problemet då jag läste i ett forum att det hade hjälpt att uppdatera BIOS, jag installerade senaste men det hjälpte inte. Dock är senaste bios från 2013/11/21. Kan det ändå va moderkortets fel?

De e givaren som är inkorrekt tyvärr Hört om några med AMD som haft just det problemet. Borde inte vara någon fara dock så länge du inte har någon kraftig överklockning.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional