Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vill enkelt kunna av/aktivera 2d clocks på R9 290. hur?

Permalänk
Medlem

Vill enkelt kunna av/aktivera 2d clocks på R9 290. hur?

Tjena! Nu ska vi se ifall jag kan beskriva min situation utan att förvirra er! Som ni vet lider R9 290/x serien av blackscreens osv. Läst mycket på forum och det visa sig att det va på grund utav att minnesklocken hoppar ner i någon sekund mitt i spel och sen upp igen. Detta orsakar instabilitet tsm med volten = datorn startas om. Jag har lyckats komma förbi detta genom att använda mig utav MSI Afterburner och gå in på settings-->profiles och sen sätta "2D profile" till en profil med mina standard clocks. Detta är dock väldigt jobbigt när jag väl INTE gamear. Jag har referenskylare och när kortet sitter på 3D clock i idle så ligger den på 80C och därmed låter som f*n när jag bara surfar. Därför är min fråga:

Finns det något sätt att avaktivera kortet från att hoppa ned till 2D clocks när jag spelar och sen aktivera 2D igen när jag stängt av spelet? Helst ska det ske automatiskt.

Hoppas ni förstår vad jag menar!

mvh

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

vill du gå in på dess bios och pilla runt lite så har jag en lösning.

Den innebär att du drar ned samtliga frekvenser 'utom' den för de högsta 3D-profilen.

Sänk alla andra profiler (ink. low-power 2D) till ~70-80% av den för stunden långsamaste profilen.

Detta kommer säkerställa att allt annat än full power 3D clocks aldrig kommer räcka till i spelen vilket innebär att den inte ens försöker sänka medans belastning existerar.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

vill du gå in på dess bios och pilla runt lite så har jag en lösning.

Den innebär att du drar ned samtliga frekvenser 'utom' den för de högsta 3D-profilen.

Sänk alla andra profiler (ink. low-power 2D) till ~70-80% av den för stunden långsamaste profilen.

Detta kommer säkerställa att allt annat än full power 3D clocks aldrig kommer räcka till i spelen vilket innebär att den inte ens försöker sänka medans belastning existerar.

Hittar inget program som jag kan redigera hawaii bios med? kan du rekommendera något sätt?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600