Radeon R9 290X, 127C på VRM1! Hur orolig ska jag vara?

Permalänk

Radeon R9 290X, 127C på VRM1! Hur orolig ska jag vara?

Hej!

Jag laddade ner drivrutinern 14.9 från AMD's hemsida och installerade dom i datorn, körde lite LoL och sedan DayZ när jag märkte att VRM1 låg på 127C! Jag har bytt ut kylaren från referens till Artctic Accelero Xtreme IV tidigare och förstod snabbt att fläktkurvan var satt till standard, jag brukar ha temp target på 70C, nu låg den på 95C med följd av att fläkten gick i ~25%, med VRM1: på 127C.

Hur farlig är då detta? Jag har för mig att jag har hört att VRM max temp ligger på 125C, vilket verkar stämma då kortet han klocka ner sig innan jag gick ut ur DayZ. Kan kortet klara sig då detta var enda gången detta hänt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Testa ställ in fläkthastighet manuellt då du spelar? Kanske gör en egen fläktprofil i MSI afterburner?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whiteface:

Hej!

Jag laddade ner drivrutinern 14.9 från AMD's hemsida och installerade dom i datorn, körde lite LoL och sedan DayZ när jag märkte att VRM1 låg på 127C! Jag har bytt ut kylaren från referens till Artctic Accelero Xtreme IV tidigare och förstod snabbt att fläktkurvan var satt till standard, jag brukar ha temp target på 70C, nu låg den på 95C med följd av att fläkten gick i ~25%, med VRM1: på 127C.

Hur farlig är då detta? Jag har för mig att jag har hört att VRM max temp ligger på 125C, vilket verkar stämma då kortet han klocka ner sig innan jag gick ut ur DayZ. Kan kortet klara sig då detta var enda gången detta hänt?

I vilket program ser du denna temperatur? Just denna temp brukar vara felavläsning av sensorn/ickesensorn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)