Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD missbrukar sitt namnschema (R9/R7/R5)

Permalänk
99:e percentilen

AMD missbrukar sitt namnschema (R9/R7/R5)

Vi minns hur AMD tjatade om hur bra deras nya namnschema var och hur enkelt det skulle bli för gemene konsument att förstå kortens inbördes ordning:

Skrivet av AMD:

R5
Graphics cards and GPUs designed that[sic] to watch HD movies, edit videos and photos, play games, and enable a premium Windows 8 experience

R7
Graphics cards and GPUs designed for playing the latest games as well as things like HD video editing and accelerating demanding OpenCL™-based applications

R9
The best GPUs and graphics cards that AMD has to offer, made for playing the most demanding games at the highest image quality in AMD Eyefinity technology or 4K.

Skrivet av SweClockers:

AMD menar att det nya namnschemat förenklar för konsumenterna samtidigt som systemet är framtidssäkert och kan användas i många generationer framöver.

Som vi vet har AMD redan kört sitt nya awesome system genom en cementblandare och ett smältverk med rebrands och annat knas, men det får man väl räkna med, och det är inget jag har något emot, även om jag tycker att "R9" är en väldigt generös benämning på R9‑270 … Men låt oss säga att vi accepterar det. Inte kan vi väl hitta ett "R9" ännu längre ner i lineupen?

Jo, vi kan faktiskt det, i form av den lilla pixelfabriken R9‑255.

R9. 255.

Detta kort sitter tydligen i OEM-datorer och riktar sig alltså till den kundgrupp som inte har något intresse för eller någon kunskap om grafikkretsar, kodnamn och arkitekturer, utan bara letar efter "ett R9" – vilket enligt AMD då skulle underlätta valet av grafikkort för just dessa kunder.

Hur presterar då detta uppenbarligen underskattade monster?

De enda data jag kunnat hitta är från Videocard Benchmarks, där man kört PassMark:

(Vissa data på 255 är tillagda av mig och kommer från techPowerUp.)

Här har jag då valt att jämföra R9‑255 med R9‑270 och R7‑260X, alltså det sämsta (icke-OEM) R9 och det bästa R7. Någon kanske tänker sig att ett R9 från generation 2xx borde prestera bättre än ett R7 från samma generation (särskilt med tanke på AMD:s egen beskrivning av deras namnschema ovan), men – förvåningen ligger som ett dammlager över en polares ostädade GTS 250 – ett sådant antagande ligger alltså mycket långt ifrån sanningen: R9‑255 presterar 50 % sämre än ett R7‑260X.

"The best GPUs and graphics cards that AMD has to offer, made for playing the most demanding games at the highest image quality in AMD Eyefinity technology or 4K."

För lite extra kött på benen följer lite mer specs på 255 (tagna från techPowerUp):

  • Shading units: 512

  • ROPs: 16

  • Pixel rate: 14,4 Gpixel/s

  • Texture rate: 28,8 Gtexel/s

  • Memory bus: 128-bit

  • Memory bandwidth: 73,6 GB/s

Slutsats: Jag tycker att AMD missbrukar sitt eget namnschema, och dessutom på den marknad där namnschemat påstods vara till för att hjälpa kunden välja rätt kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja, det är inget nytt. Har du aldrig tittat på fredagspanelen?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Agile:

Ja, det är inget nytt. Har du aldrig tittat på fredagspanelen?

Vet att det inte är nytt, men det har knappt uppmärksammats. Själv tycker jag att redan 270/X är solklara R7. Om ett kort som presterar hälften så bra som ett 260X kan heta R9 så förstår jag inte vad namnschemat egentligen betyder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet att det inte är nytt, men det har knappt uppmärksammats. Själv tycker jag att redan 270/X är solklara R7. Om ett kort som presterar hälften så bra som ett 260X kan heta R9 så förstår jag inte vad namnschemat egentligen betyder.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig. När de håller på sådär fram och tillbaka så blir det ju tokförvirrande för gemene man och kvinna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Skulle ju varit trevligt om de bara höll sig till det dem sagt. Jag skulle inte säga att jag är duktig på vad som är bra i ett grafikkort och går helt enkelt på vad olika sidor säger att grafikkorten ska klara. Att jag över huvud taget söker efter information är dessutom ett steg längre än de allra flesta som lätt skulle kunnat luras av detta.

Visa signatur

Stationär: Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz 8MB L2 cache | LG Flatron 19" L1919S (1280x1024) | Nvidia Quadro FX 1700 512MB | 4GB DDR2 minne (667mhz) och 146GB 15000rpm hårddisk | Windows 7 | "Klarar nästan alla spel jag spelar (främst titlar från 2007 och tidigare), samt alla dagens vanliga applikationer (bild/ljud-redigering, Office, programmering)."

Bärbar: AMD Quad-Core A10-5745M APU 2.1 GHz 4 MB L2 cache (upp till 2.9 GHz turbo) | WLED HD skärm (1366x768) | AMD Radeon R7 M260-grafik | 8 GB DDR3 minne (1600mhz) och 500 GB 5400rpm SATA hårddisk || Windows 8.1 | "Duger gott att spela på men är ingen höjdare på program som kräver snabb CPU."

Mobil: iPhone 5s 16GB | "En bra mobil som gör det den ska."

Permalänk

Både Nvidia och AMD gör kort med missledande namn till oem marknaden, GTX 645 och GTX 745 är tydliga exempel, Dock inte lika fel som R9 255..

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Undrar vem de egentligen lurar med namn som dessa?

Personerna som köper OEM datorer är ju knappast insatta nog att veta vad R5 7 eller 9 betyder, det borde således inte gå att lura i dem att R9 är något speciellt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Känns ju spontant som att det har blivit något fel där.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ja, helt värdelöst. AMD är värda en ordentlig agning för detta!
Så jävla svårt är det inte att vara tydlig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Håller med helt men tyvärr är detta problem ju jättegammalt. Nvidia har ju kallat vilken skit som helst GTX i OEM-applikationer i åratal. Håller dock med dig om att det är helt idiotiskt. Dock är det ju ett problem som bara entusiaster stör sig på, och de brukar ändå inte vara nere och bottenfiska i de vatten där dessa kort finns.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Antagligen OEM tillverkare som har pushat för detta namn så att de kan sälja datorer till högre priser, dåligt av AMD att hjälpa dem förvirrande marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Namn med höga siffror och X låter ju så bra för ovetande kunder.
Deras namn schema är uppenbart till för att tjäna extra pengar på förvirring.
Nvidia har i dagsläget betydligt bättre namnschema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Namn med höga siffror och X låter ju så bra för ovetande kunder.
Deras namn schema är uppenbart till för att tjäna extra pengar på förvirring.
Nvidia har i dagsläget betydligt bättre namnschema.

Nej de har de inte: http://www.anandtech.com/show/5784/nvidia-updates-geforce-600...
Sen kan du ta en funderare på varför GTX 745 presterar sämre än ett GT 740.

Permalänk
Medlem

struntar i den officiella förklaringen till namnschemat, för mig är R5 urgammalt, R7 gammalt och R9 nytt, teknikmässigt. högre sifferkod är högre prestanda, just som du just redovisare; ett 270 presterar bättre än ett 260 och ett 255.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Förstör syftet med sitt namnschema? Ja!
Inte gör det vettigaste med sina resurser? Ja!
Missbrukar? Knappast, de har all rätt att sätta vilka namn de vill.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Idén bakom deras nya namnschema var riktigt bra tycker jag. Det skulle tydiggöra generationer, serier och subserier. Synd bara att de förstörda logiken i namnschemat redan innan de kommit ur startblocket genom att rebranda gamla grafikkort till Rx 2xx serien när de om något borde ha tillhört 1xx då de var en äldre generation. Istället använda den tydligheten som fanns inbyggd så valde de att direkt börja försöka förvirra genom att blanda flera generationer under 2xx.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Devildoll:

Undrar vem de egentligen lurar med namn som dessa?

Personerna som köper OEM datorer är ju knappast insatta nog att veta vad R5 7 eller 9 betyder, det borde således inte gå att lura i dem att R9 är något speciellt.

Det är ju just OEM-kunder som kollar på vilken "R-klass" ett grafikkort ligger i. Vi på SweClockers nämner i princip aldrig ens det utan kallar bara kort för "290X", "280" osv, och vi vet vad det innebär, precis som med "Core i7/i5/i3", som vi bara kallar "5930K", "4690K" osv. Svenne Kokosnöt kollar på reklam/beskrivning, ser "R9" och tänker att det är bra, för det marknadsförs ju som the shit för gaming.

Ta till exempel en titt på det välbalanserade kraftpaketet Lenovo Erazer X510 med just R9‑255 för bara 13 995 kr. Den marknadsförs som "För Gamern":

Det finns antagligen folk som luras att det är en bra speldator pga att grafikkortet heter R9, medan de inte hade gjort det om det hade hetat R5, som det borde göra.

Måste också tillägga att jag gråter när jag ser specsen på den datorn: 4770K, 32 GiB (antagligen skit-)RAM, R9‑255 och ingen (riktig) SSD. 14 000 spänn. :cry:

EDIT: Nu såg jag att det dessutom är 255 CrossFire. Jag orkar inte! :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Problemet är som ofta OEM-företagen och hur de vill marknadsföra sina system.

Namn scheman fungerar sällan bra tycker jag, ju mer produkter man trycker in desto värre. Nvidia har samma problem som AMD här och på sätt och vis även Intel. Vad en i7 egentligen är kan skilja sig rätt mycket, speciellt om man kollar specifikationer på workstation och desktop i7or samt de i7or man stoppar i laptops och surfplattor/hybrider.

Som vanligt krävs det intresse från kunden att själv ta reda på ungefär vad man behöver. Säljaren är inte en vän, än mindre OEM-företaget som försöker lura av dig dina pengar.

Rättade lite auto correction "rättningar".
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

http://i.imgur.com/IELautg.png

Det finns antagligen folk som luras att det är en bra speldator pga att grafikkortet heter R9, medan de inte hade gjort det om det hade hetat R5, som det borde göra.

Måste också tillägga att jag gråter när jag ser specsen på den datorn: 4770K, 32 GiB (antagligen skit-)RAM, R9‑255 och ingen (riktig) SSD. 14 000 spänn. :cry:

"32 GiB (antagligen skit-)RAM" ....Vad är det för sorts RAM?

Men faktiskt 2st R9‑255 i Crossfire!

Överprisat, javisst jag håller med!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Moderator
Testpilot

Håller helt med dig om att det är väldigt ljusskygg typ av marknadsföring och benämning och helt uppenbarligen till för att få den mindre insatte personen att tro att det är ett bättre grafikkort än vad det är. Jag avskyr den här typen av verksamhet.

Med det sagt, så vill jag även att rätt skall vara rätt här. Nvidia sysslar med den här typen av namngivningsförvirring också, så att singla ut AMD i detta sammanhanget är inte rättvist. Man kan även ta fram exempel på hur Intel även håller på med detta i allra högsta grad.

Varför finns det t.ex. Core i7:or som är tvåkärniga, fyrkärniga, sexkärniga etc. i en uppsjö av olika hastigheter och konfigurationer. Det finns i3:or som presterar mycket bättre än vissa i7:or med mera. Total förvirring om man inte är insatt. Nu pratar jag om ALLA Intels olika processorer och inte bara dom vi kan stoppa i en konventionell PC.

Smutskasta inte bara AMD utan lyft i så fall fram hela problematiken som verkar vara en industri-standard. En vidrig sådan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Nej de har de inte: http://www.anandtech.com/show/5784/nvidia-updates-geforce-600...
Sen kan du ta en funderare på varför GTX 745 presterar sämre än ett GT 740.

Jo det har de.
Med "I dagsläget" så menar jag givetvis senaste generationen.

AMD hybrid grafik m.m. på laptops är till och med förvirrande för mig även att jag försöker läsa på om det.

Permalänk
Medlem

Man kan iaf vara glad att det är bättre nu än förr tycker jag. Kollar man på intel kan man ändå följa i3, i5 och i7 rätt bra. Det kan vara stor skillnad mellan dem och det är inte så enkelt att i3 suger och i7 är fantastiskt, men det funkar ändå rätt bra att tänka i3 är budget, i5 är standard och i7 är för tungt processor-arbete. NVidia är också bra mycket tydligare än förr, 980 > 970 > 960, inga konstigheter där.

Radeon tycker generellt verkar lite mer diffusa, mest pga deras X. 290 > 280, obviously, men var ligger 280X i spektrumet, och hur mycket bättre är ett 290X än ett 290? Men ändå, jag tycker det är lättare än förr då det var fler siffror i namnen och de kändes mer random, nu kan man iaf ofta se det som högre siffror likamed bättre och det är lättare att se skillnad på generation och strata inom generation.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobberoth:

Man kan iaf vara glad att det är bättre nu än förr tycker jag. Kollar man på intel kan man ändå följa i3, i5 och i7 rätt bra. Det kan vara stor skillnad mellan dem och det är inte så enkelt att i3 suger och i7 är fantastiskt, men det funkar ändå rätt bra att tänka i3 är budget, i5 är standard och i7 är för tungt processor-arbete. NVidia är också bra mycket tydligare än förr, 980 > 970 > 960, inga konstigheter där.

Radeon tycker generellt verkar lite mer diffusa, mest pga deras X. 290 > 280, obviously, men var ligger 280X i spektrumet, och hur mycket bättre är ett 290X än ett 290? Men ändå, jag tycker det är lättare än förr då det var fler siffror i namnen och de kändes mer random, nu kan man iaf ofta se det som högre siffror likamed bättre och det är lättare att se skillnad på generation och strata inom generation.

i3, i5 och i7 är ganska röriga som Dinoman och jag redan är inne på. Det fungerar rätt bra i ett segment men blir rörigt och obegripligt när man jämför exempelvis laptop och desktop. Nvidia lär ha rört till 900-serien snart nog och sedan är det frågan om vad serien efter heter.

X användningen tycker jag är lite dålig då den inte säger så mycket. Dock har X större betydelse då toppkortet i varje prestsndanivå brukar börja med X. 290 heter Hawaii Pro och 290X Hawaii XT. Vore nog bättre med enbart siffror. 290 för 290, 295 för 290X och 299 för 295 X2 kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är ju just OEM-kunder som kollar på vilken "R-klass" ett grafikkort ligger i. Vi på SweClockers nämner i princip aldrig ens det utan kallar bara kort för "290X", "280" osv, och vi vet vad det innebär, precis som med "Core i7/i5/i3", som vi bara kallar "5930K", "4690K" osv. Svenne Kokosnöt kollar på reklam/beskrivning, ser "R9" och tänker att det är bra, för det marknadsförs ju som the shit för gaming.

Tror du?
Jag tror att det blir överkurs för dessa personer redan vid konceptet R-klass

Jag tror att en novis helt enkelt går efter största tal, om de reagerar på att R9 är högre än R5, så lär de reagera på att 255 är lägre än 260.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Devildoll:

Tror du?
Jag tror att det blir överkurs för dessa personer redan vid konceptet R-klass

Jag tror att en novis helt enkelt går efter största tal, om de reagerar på att R9 är högre än R5, så lär de reagera på att 255 är lägre än 260.

Låt oss anta att det är så: Svenne Kokosnöt bryr sig inte om R9/R7/R5, utan kollar istället på modellnumret och inser att 260 är bättre än 255. Swenne Clockersnöt bryr sig heller inte om R9/R7/R5, utan vet (eller inser) att 260 är bättre än 255.

Vad är då syftet med AMD:s nya namnschema?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

OEM modeller åt sidan då dessa alltid är märkliga och missvisande, då jag tycker OEM korten är lite av grafikkorts branschens black sheeps,

Så tycker jag amds om man bara kollar på grafikkorten vara relativt straight forward, liten känga dock för 280/285/280x eftersom 285x aldrig släpptes så finns det inget som berättar om 280x är snabbare än 285 bara genom namnschemat:/,

Jag tyckte systemet fungerade bra i början, problemet som jag ser det, kan vara helt ute och cyklar med detta;).

Men eftersom ingen Nod för minskning skett än så lanseras inte "hela" nya serier utan istället med vissa rebrands med mindre refresh, och det känns som att AMD inte riktigt lärt sig att hantera det nya sättet att använda sitt nya system vilket har potential enligt mig själv:)

jag tycker den är relativt kompetent men vi får hoppas på att de städar med 300 serien, enligt mig var 200 serien ett beta test:)

Edit: jag förstår tanken bakom att ha ssd, interminnen, gtx i R5, R7, R9 serierna så om jag vill bygga en spel dator med AMD komponenter så "Svensson" kan följa dessa betäckningar för att bestämma prestanda nivå, jag gillar teorin men i praktiken fungerade det inte riktigt som tänkt.
Känns fortfarande som and har för mycket oorganiserad personal hos AMD:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är ju just OEM-kunder som kollar på vilken "R-klass" ett grafikkort ligger i. Vi på SweClockers nämner i princip aldrig ens det utan kallar bara kort för "290X", "280" osv, och vi vet vad det innebär, precis som med "Core i7/i5/i3", som vi bara kallar "5930K", "4690K" osv. Svenne Kokosnöt kollar på reklam/beskrivning, ser "R9" och tänker att det är bra, för det marknadsförs ju som the shit för gaming.

Ta till exempel en titt på det välbalanserade kraftpaketet Lenovo Erazer X510 med just R9‑255 för bara 13 995 kr. Den marknadsförs som "För Gamern":

http://i.imgur.com/IELautg.png

Det finns antagligen folk som luras att det är en bra speldator pga att grafikkortet heter R9, medan de inte hade gjort det om det hade hetat R5, som det borde göra.

Måste också tillägga att jag gråter när jag ser specsen på den datorn: 4770K, 32 GiB (antagligen skit-)RAM, R9‑255 och ingen (riktig) SSD. 14 000 spänn. :cry:

EDIT: Nu såg jag att det dessutom är 255 CrossFire. Jag orkar inte! :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Dold text

Den där datorn är ju perfekt till gaming, helt otrolig prestanda!

32 Gigabyte, 2Terra 2000 GIGA.. GIGABYTE och Massor med GIGABYTE cache och otroliga GIG till gaming grafikkortet crossfire XXXXXXX. Jag vart nästan lite hypad av min sarkasm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Låt oss anta att det är så: Svenne Kokosnöt bryr sig inte om R9/R7/R5, utan kollar istället på modellnumret och inser att 260 är bättre än 255. Swenne Clockersnöt bryr sig heller inte om R9/R7/R5, utan vet (eller inser) att 260 är bättre än 255.

Vad är då syftet med AMD:s nya namnschema?

Jo det heter ju givetvis R9 för att vilseleda, men jag menar ändå att det flyger över huvudet på gemene man.

Väldigt korkat gjort av AMD hursomhelst.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är ju just OEM-kunder som kollar på vilken "R-klass" ett grafikkort ligger i. Vi på SweClockers nämner i princip aldrig ens det utan kallar bara kort för "290X", "280" osv, och vi vet vad det innebär, precis som med "Core i7/i5/i3", som vi bara kallar "5930K", "4690K" osv. Svenne Kokosnöt kollar på reklam/beskrivning, ser "R9" och tänker att det är bra, för det marknadsförs ju som the shit för gaming.

Ta till exempel en titt på det välbalanserade kraftpaketet Lenovo Erazer X510 med just R9‑255 för bara 13 995 kr. Den marknadsförs som "För Gamern":

http://i.imgur.com/IELautg.png

Det finns antagligen folk som luras att det är en bra speldator pga att grafikkortet heter R9, medan de inte hade gjort det om det hade hetat R5, som det borde göra.

Måste också tillägga att jag gråter när jag ser specsen på den datorn: 4770K, 32 GiB (antagligen skit-)RAM, R9‑255 och ingen (riktig) SSD. 14 000 spänn. :cry:

EDIT: Nu såg jag att det dessutom är 255 CrossFire. Jag orkar inte! :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Är väl knappt någon skillnad på olika prisklassers RAM utanför benchmark.

En av de värsta köpisdatorerna som jag sett dock. 2x 255 motsvarar ju 1x 265 i antalet kärnor. Dessutom får man ju de problem som CF kan ha.
Wikipedia listar inte ens R9(lol) 255.
Massor av pengar i onödan på 24 GiB extra ram istället för ett grafikkort som är värt att kallas grafikkort.

R9 260 finns också om någon är sugen på ett bra grafikkort:P
http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/oem/r9#

Skrivet av RobCar:

Jo det har de.
Med "I dagsläget" så menar jag givetvis senaste generationen.

AMD hybrid grafik m.m. på laptops är till och med förvirrande för mig även att jag försöker läsa på om det.

Är nog samma sak i dagsläget: http://www.tomshardware.com/news/nvidia-gt-730-announcement,2...
Ja, det är 700-serien och inte 900-serien men den är fortfarande den senaste generationen i budgetsegmentet.
Har man otur får man ett 730 med 96 istället för 384 kärnor.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

I princip alla jag känner som inte kan något om datorer tjötar om 4gb hit och dit

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W