Normal temp på 4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (MSI) ?

Permalänk
Medlem

Normal temp på 4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (MSI) ?

Tjena!
4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (MSI)

Vad är den " normala " tempen på detta grafikkort vid IDLE samt gaming?

Mitt ligger på ~40° vid idle och ~ 68-78° CS:GO spelande beroende på om jag har fönstret öppet eller ej.. Är det godkänt?

Chassi : Define R5
x2 fläkt front

x1 sidan ( utan att öppnat luckan, mixtrat lite själv för att slippa få in damm

x1 i botten som blåser upp på grafikkortets fläktar, ( Är det bra eller dåligt? Kan det störa grafikkortets fläktar? )
samt vattenkylning till cpun så cpu fläkten sitter bak.

Tack på förhand.
mvh

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

De du skriver säger inte mycke.

Har du ett 290 eller 290x? Vilken modell har du? Vilken tillverkare? Tredjepartskylare?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

Tjena!
4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (MSI)

Vad är den " normala " tempen på detta grafikkort vid IDLE samt gaming?

Mitt ligger på ~40° vid idle och ~ 68-78° CS:GO spelande beroende på om jag har fönstret öppet eller ej.. Är det godkänt?

Chassi : Define R5
x2 fläkt front

x1 sidan ( utan att öppnat luckan, mixtrat lite själv för att slippa få in damm

x1 i botten som blåser upp på grafikkortets fläktar, ( Är det bra eller dåligt? Kan det störa grafikkortets fläktar? )
samt vattenkylning till cpun så cpu fläkten sitter bak.

Tack på förhand.
mvh

normala temps är upp till 95'c som kortet är designad för att klätta upp till för att uppnå max prestanda

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

De du skriver säger inte mycke.

Har du ett 290 eller 290x? Vilken modell har du? Vilken tillverkare? Tredjepartskylare?

https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb/824861 Detta grafikkort

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

men då har du inget Radeon kort?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

normala temps är upp till 95'c som kortet är designad för att klätta upp till för att uppnå max prestanda

Jag läste lite om det, tycker dock det låter sjukt mycket!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

men då har du inget Radeon kort?

Oj! Linkade fel. My bad! https://www.komplett.se/msi-radeon-r9-290-gaming-4gb-gddr5/80... Detta kort

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Enligt dina föregående trådar har du https://www.komplett.se/msi-radeon-r9-290-gaming-4gb-gddr5/80... , Vilket har en maxtemp (Designad temp?) på 95C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Enligt dina föregående trådar har du https://www.komplett.se/msi-radeon-r9-290-gaming-4gb-gddr5/80... , Vilket har en maxtemp (Designad temp?) på 95C.

Precis detta grafikkort. Så länge kortet ligger under 95 grader ska allting vara lugnt?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

Precis detta grafikkort. Så länge kortet ligger under 95 grader ska allting vara lugnt?

Japp. Och dina temps ser normala ut, har ett liknande kort som inte går över 76C, så det är lugnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

Japp. Och dina temps ser normala ut, har ett liknande kort som inte går över 76C, så det är lugnt!

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

Precis detta grafikkort. Så länge kortet ligger under 95 grader ska allting vara lugnt?

Japp. det har en inbyggd limiter vid 95'C för att skydda det. du behöver inte oroa dig för det öht.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

normala temps är upp till 95'c som kortet är designad för att klätta upp till för att uppnå max prestanda

Hehe, någon max prestanda blir de iaf inte i den temperaturen. De är ju då kortet börja trottla och får sämre prestanda. Allt under 95C funkar. Sen börjar kortet klocka ner sig för och inte ta skada och öka ännu mer i temp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Hehe, någon max prestanda blir de iaf inte i den temperaturen. De är ju då kortet börja trottla och får sämre prestanda. Allt under 95C funkar. Sen börjar kortet klocka ner sig för och inte ta skada och öka ännu mer i temp.

Skickades från m.sweclockers.com

ett bra 290x försöker ligga så nära den bara kan till limiten och klocka sig därefter men tillverkarna är så fega med stock biosarna så ingen volt förändras men det går ju och fixa ditt kort iallafall som borde överklocka rätt så bra nådde bara 5800mhz på minnet och 1150mhz på gpu'n med mitt matrix platinum medans tempen låg mellan 80-85'c

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har du ingen fläkt ut, testa i så fall skippa den i sida och sätta den så den suger ut i stället. Mixtrade mycket med fläktar förut och en fläkt i sidan gjorde nästan alltid att tempen i lådan blev högre då den stör luftflödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Har du ingen fläkt ut, testa i så fall skippa den i sida och sätta den så den suger ut i stället. Mixtrade mycket med fläktar förut och en fläkt i sidan gjorde nästan alltid att tempen i lådan blev högre då den stör luftflödet.

och orsakar irriterande vibrationer i sidoplåten, hade också en fläkt monterad i sidopanelen och det hjälper enbart om du kör 2st grafikkort med eftermarknadskylare där den faktiskt kan sänka temperaturen rätt rejlät om du har den som utblås.. annars är det rätt meh och ha ett utblås i sidopanelen med ett single grafikkort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ett bra 290x försöker ligga så nära den bara kan till limiten och klocka sig därefter men tillverkarna är så fega med stock biosarna så ingen volt förändras men det går ju och fixa ditt kort iallafall som borde överklocka rätt så bra nådde bara 5800mhz på minnet och 1150mhz på gpu'n med mitt matrix platinum medans tempen låg mellan 80-85'c

Ja de ända positiva är väl att ljudnivån är lägre med höga temps. Annars ser jag bara nackdelar med höga temps.
Mitt kort är vattenkylt och på tok för hög voltage, därav gpuklocken iaf. xD

När jag hade luftkylning så fixade den endast 1140/1625mhz, och då kunde jag inte ens köra +175mV utan att kortet började trottla vid 94C, nu kör jag +275mV och toppar 65C. Detta är med voltmodd till msi AB, annars är max +200mV. Minnet däremot brukar hänga med bra på dessa kort. oavsett kylning.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Ja de ända positiva är väl att ljudnivån är lägre med höga temps. Annars ser jag bara nackdelar med höga temps.
Mitt kort är vattenkylt och på tok för hög voltage, därav gpuklocken iaf. xD

När jag hade luftkylning så fixade den endast 1140/1625mhz, och då kunde jag inte ens köra +175mV utan att kortet började trottla vid 94C, nu kör jag +275mV och toppar 65C. Detta är med voltmodd till msi AB, annars är max +200mV. Minnet däremot brukar hänga med bra på dessa kort. oavsett kylning.

Jo de korten ska vattenkylas, hadd tyvärr inte råd och vattenkyla så bytte till gtx 780 Ti

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo de korten ska vattenkylas, hadd tyvärr inte råd och vattenkyla så bytte till gtx 780 Ti

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår dig. Min budget sprack rätt bra när jag skulle fixa vattenkylning. Gick på runt 7k.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Japp. det har en inbyggd limiter vid 95'C för att skydda det. du behöver inte oroa dig för det öht.

Ok va bra!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Har du ingen fläkt ut, testa i så fall skippa den i sida och sätta den så den suger ut i stället. Mixtrade mycket med fläktar förut och en fläkt i sidan gjorde nästan alltid att tempen i lådan blev högre då den stör luftflödet.

Skrivet av Oliver91:

och orsakar irriterande vibrationer i sidoplåten, hade också en fläkt monterad i sidopanelen och det hjälper enbart om du kör 2st grafikkort med eftermarknadskylare där den faktiskt kan sänka temperaturen rätt rejlät om du har den som utblås.. annars är det rätt meh och ha ett utblås i sidopanelen med ett single grafikkort

Jag har en bild i mitt fotoalbum som jag nyss la upp på burken. Vad tror ni om den setupen? Sidofläkten har jag nu förstått att jag borde ta bort. Har ni något tips vart jag bör flytta den? Vill helst inte öppna upp några luckor i burken då det endast är dammfilter fram + under.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

Jag har en bild i mitt fotoalbum som jag nyss la upp på burken. Vad tror ni om den setupen? Sidofläkten har jag nu förstått att jag borde ta bort. Har ni något tips vart jag bör flytta den? Vill helst inte öppna upp några luckor i burken då det endast är dammfilter fram + under.

Utblås bak, inblås fram räcker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.