Problem med mina båda Corsair H100i CPU-kylare

Permalänk
Medlem

Problem med mina båda Corsair H100i CPU-kylare

Hej!
Jag är en mycket nöjd och trogen Corsair kund. Det mesta som går att ha i Corsair, vill jag ha i Corsair
Chassi, nätagg, RAM, CPU-kylare... alltid superb kvalité och allt har hittills gått på räls för mina Corsair-prylar också.

Men nu har jag fått problem med mina båda Corsair H100i CPU-kylare.
Jag är här då jag fick ett tips om att man skulle kunna snabbare och mer direkt ev få hjälp då det numera finns en svensk representant för Corsair här

1. Problemet med den första H100i är inte så allvarligt faktiskt... grejen är att ena originalfläkten redan från början hade ett skruvhål som kändes ganska brett och nästan "gänglöst". Mycket riktigt, när skruven skruvades i det hålet i den ena fläkten, slutade den aldrig att snurra där inne, så hålet verkar vara helt rundat. Jag brydde mig inte om det till en början, men nu hör jag att det "rasslar" till lite. Både med eller utan skruven i, vilket innebär att fläkten inte sitter fast, och det känns meningslöst att experimentera med andra skruvar då det inte avhjälper problemet.... så det är nog själva fläkten som rasslar till lite. Jag skulle nog helt enkelt behöva få en ny fläkt till den, tror jag.

2. Problemet med den andra H100i kylaren är desto allvarligare tyvärr. Den är köpt i januari 2014. Redan efter ett par månader började jag lägga märka till ett lågt svagt brummande snurrande ljud någonstans från närheten av pumpen. Saken är att ljudet var inte där konstant så jag trodde först att jag hörde nåt som inte fanns där... men under de senaste månaderna blev ljudet både starkare och återkom allt oftare. Till slut började min dator att ge blå rutor och krascha upprepade ggr som krävde omstart. Området kring CPU:n kändes kokhett i samband med att detta hände.

Till slut kollade jag CPU-tempen och märkte att tempen snabbt steg upp till nästan 100 grader varpå datorn stängde av sig. Detta händer alltså ENBART NÄR H100i börjar brumma på och låta...nästan som om pumpen skulle hänga sig tillfälligt eller inte fungera under en stund, och detta förekommer ibland en gång i veckan, ibland 2 ggr per dag. Men finns inte där hela tiden. Den sitter på en Intel 980X.

Till slut fick jag nog. För att testa den i en annan miljö och så att säga få en "ominstallation" utav pupmen, tog jag väck min H100i som fungerade i jobbdatorn och installerade den misstänkta i den. Det tog 2 dagar innan problemet reproducerades nu även i jobbdatorn Samma brummande ljud och samma symptom och återkommande blåa rutor.
Jag är rätt så säker vid det laget på att det är pumpen som helt enkelt är kass i den kylaren. Så jag har nu avlägsnat den och vågar inte använda den längre, så jag kan inte utnyttja datorn hemma längre.

------------------

Skulle jag kunna få lite kommentarer och hjälp? Det är väl inte mycket att be för gällande en pump som börjar ge med sig... jag har ingen lust att bränna sönder min CPU!
Butiken jag köpte den på bara hänvisar till Corsair då de säger att de inte tar ansvar för "liknande" misstänkta tillverkningsfel, och att de ändå skulle i sin tur kontakta Corsair, som troligen inte satsar på att "laga" ett sånt fel, och alltihopa skulle ta mkt längre tid jmf med om jag själv tog kontakt med Corsair... så jag har fått rådet därifrån att direkt kontakta Corsair. De hänvisar att Corsair alltid stoppar in en lapp i sina produktkartonger om att kontakta dem direkt.

Att skicka iväg en sån här pryl som väger en hel del kostar ju bara i transport nästan lika mycket som den är värd....känns inte så effektivt precis.
Och jag skulle behöva ha hjälp snabbt då jag är beroende av min dator hemma som nu är oanvändbar.

Vore tacksam för hjälp!

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är butiken som ska hjälpa dig. Du behöver INTE kontakta Corsair. Det är butiken som ska ha kontakten med dom. Du ska bara lämnain/skicka tillbaka till butiken där du köpte så är det upp till dom att lösa det på garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det är butiken som ska hjälpa dig. Du behöver INTE kontakta Corsair. Det är butiken som ska ha kontakten med dom. Du ska bara lämnain/skicka tillbaka till butiken där du köpte så är det upp till dom att lösa det på garanti

Nja fast om jag ska behöva kämpa i ett par veckor för att övertala butiken om att kontakta Corsair när de nu har den inställning de har, så förlorar jag bara tid. Jag har inget emot att kontakta Corsair själv, jag har aldrig behövt göra det tidigare men från allt jag hört har Corsair bland de trevligaste och mest hjälpsamma supporten man kan hitta... så om det går smidigare och snabbare gör jag det själv istället för att bråka med flera andra först. Jag vill bara få hjälp snabbast möjligt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antibody:

Nja fast om jag ska behöva kämpa i ett par veckor för att övertala butiken om att kontakta Corsair när de nu har den inställning de har, så förlorar jag bara tid. Jag har inget emot att kontakta Corsair själv, jag har aldrig behövt göra det tidigare men från allt jag hört har Corsair bland de trevligaste och mest hjälpsamma supporten man kan hitta... så om det går smidigare och snabbare gör jag det själv istället för att bråka med flera andra först. Jag vill bara få hjälp snabbast möjligt.

Mvh

Det är inget du ska behöva kämpa med. Det är så det ska fungera enligt konsumentköplagen. Om det är en någorlunda seriös butik så löser dom detta åt dig utan nåt tjafs. Vill dom inte göra det så är det ingen butik jag rekommenderar dig att handla nåt mera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det är inget du ska behöva kämpa med. Det är så det ska fungera enligt konsumentköplagen. Om det är en någorlunda seriös butik så löser dom detta åt dig utan nåt tjafs. Vill dom inte göra det så är det ingen butik jag rekommenderar dig att handla nåt mera i.

Självfallet har du rätt, jag håller med dig till 100%.
Men om nu Corsair kan lösa detta åt mig på ett smidigare och snabbare sätt, eftersom jag ändå har kvitto och hela rasket, så blir ingen annan gladare än jag om jag nu slipper tjafsa med butiken. Det blir inget mer handlande från dem någonsin, kan jag lova dig.

Jag får avvakta och se vad för svar jag kan få utav Corsair här.
Mvh

Permalänk

Det låter ju som om den började brumma för att det blev för varmt, den kanske inte satt riktigt bra över CPUn? Det kan såklart vara fel på den också.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Det låter ju som om den började brumma för att det blev för varmt, den kanske inte satt riktigt bra över CPUn? Det kan såklart vara fel på den också.

Nåt galet händer ju med den. Som jag beskrev tidigare switchade jag den mot min andra H100i som funkar fint, precis på samma sätt som den andra var installerad där. Då blev den första datorn som intialt lät nu tyst medan den andra började istället bete sig på precis samma sätt. Så det är knappast nåt jag gör fel som skapar problemet... jag är helt säker på att det är nåt fel på H100i kylaren.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antibody:

Nåt galet händer ju med den. Som jag beskrev tidigare switchade jag den mot min andra H100i som funkar fint, precis på samma sätt som den andra var installerad där. Då blev den första datorn som intialt lät nu tyst medan den andra började istället bete sig på precis samma sätt. Så det är knappast nåt jag gör fel som skapar problemet... jag är helt säker på att det är nåt fel på H100i kylaren.

Mvh

Brummandet kan betyda på att det är luft i systemet. Testa luta på datorn så att eventuella luftbubblor rör på sig.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Brummandet kan betyda på att det är luft i systemet. Testa luta på datorn så att eventuella luftbubblor rör på sig.

Det har jag faktiskt testat, det var bland det första jag googlade mig till... men sedan dess låter den alltmer + CPU tempen stiger hejlöst och leder till att datorn kraschar. 2 olika datorer råkar ut för exakt samma beteende med den i... Borde inte det snarare vara ett tecken på att kylaren helt enkelt inte fungerar som den ska?? Antingen kyler den CPU:n, eller så gör den det inte. Jag vågar inte längre installera in den då jag inte vill riskera bränna sönder en dyrbar i7-980x....

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antibody:

Det har jag faktiskt testat, det var bland det första jag googlade mig till... men sedan dess låter den alltmer + CPU tempen stiger hejlöst och leder till att datorn kraschar. 2 olika datorer råkar ut för exakt samma beteende med den i... Borde inte det snarare vara ett tecken på att kylaren helt enkelt inte fungerar som den ska?? Antingen kyler den CPU:n, eller så gör den det inte. Jag vågar inte längre installera in den då jag inte vill riskera bränna sönder en dyrbar i7-980x....

Mvh

Hur länge gjorde du det? Med tanke på att du är rädd att du ska bränna CPU så skulle du kunna testa att tjuvkoppla ett nätagg, så bara pumpen får ström och på så sätt sitta med radiatorn i handen och vrida och vända på den lite lättare.

Att det brummar i "perioder" som du sa är ett tydligt tecken på just luft

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antibody:

1. Problemet med den första H100i är inte så allvarligt faktiskt... grejen är att ena originalfläkten redan från början hade ett skruvhål som kändes ganska brett och nästan "gänglöst". Mycket riktigt, när skruven skruvades i det hålet i den ena fläkten, slutade den aldrig att snurra där inne, så hålet verkar vara helt rundat. Jag brydde mig inte om det till en början, men nu hör jag att det "rasslar" till lite. Både med eller utan skruven i, vilket innebär att fläkten inte sitter fast, och det känns meningslöst att experimentera med andra skruvar då det inte avhjälper problemet.... så det är nog själva fläkten som rasslar till lite. Jag skulle nog helt enkelt behöva få en ny fläkt till den, tror jag.

Vet inte om du menar att gängan/skruvhålet är i radiatorn, för på fläktarna är det bara hål utan gänga. Skruven går bara igenom hålet för att sedan skruvas fast i radiatorn. Så fläkten är det nog inga fel på.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Istället för att vända dig hit till forumet så tycker jag du skall göra som corsair säger på sin hemsida istället

http://www.corsair.com/se-fi/support/warranty

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Vet inte om du menar att gängan/skruvhålet är i radiatorn, för på fläktarna är det bara hål utan gänga. Skruven går bara igenom hålet för att sedan skruvas fast i radiatorn. Så fläkten är det nog inga fel på.

Skrivet av iller:

Istället för att vända dig hit till forumet så tycker jag du skall göra som corsair säger på sin hemsida istället

http://www.corsair.com/se-fi/support/warranty

Tack.
Vid närmare undersökning verkar det som om du har helt rätt Krokarn, mitt dumma jag trodde gängorna satt i fläkten, men de sitter ju i själva radiatorn

Jag har kontaktat Corsairs svenska supporthjälp här, som redan bett mig att starta en RMA på Corsairs hemsida, vilket jag gjort.
Corsair har dock sagt att jag ska punga ut med 400 spänn frakt och skicka hela alltihop till dem till Nederländerna, trots att jag har kvitto lot-nummer etc, vilket gjort mig väldigt besviken. Jag tycker inte att det är sjyst, när man inte har en lokal supportplats i Sverige och istället vill att man ska skeppa över tunga prylar till ultlandet. Ett nytt kostar 799 kr idag. Det är helt orimligt att jag ska behöva paketera om, åka 2 mil utan bil till närmsta Postens inlämningsställe för att skicka en trasig H100i runt halva Europa.

Var det det som var Corsair "fantastiska hjälpsamma kundanda" alla pratade om? Det lät så lyriskt... javisst, vänta 3 veckor, ha som policy att vända dig direkt till Corsair, och sedan går dagarna och till slut ska man skicka iväg flera kg tunga prylar till utlandet och betala frakt för det, så ska vi titta på ditt ärende... trots att man har kvitto och hela rasket

Så om Corsair tycker att det är det jag ska göra med den enheten som har en helt trasig pump, så undrar jag vad som krävs för att få den andra enheten ersatt med dåligt och rundat skruvhål i radiatorn. De lär väl knappast bry sig om det överhuvudtaget.

Jag har redan beklagat mig stort för detta handläggande hos Johan som ger support för Corsair här på forumet, han tittar på ärendet... men jag har fortf inget svar och ingen lösning efter flera veckor. Hoppet är väl det sista som överger en, men än så länge känner jag mig långt ifrån nöjd, tyvärr. Jag hoppas Corsair kan gå in och hjälpa mig, speciellt nu när det gäller 2 enheter som inte är fullt fungerande på något sätt

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Hej Antibody.

Ursäktar för att de tagit tid, semester och tiddskillnader har ställt till det. Vi skickar dig nya H100i samt du kommer att få reservdelarna till dina 800D också. Ursäkta för dröjsmålet. Din ticket kommer att uppdateras och du kommer få mail om det.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Permalänk
Corsair

Hey Antibody,
I've replied to your PM regarding this matter. CorsairSWE and I will get together this morning and will provide you further instruction on how to proceed with your RMA. We'll see to it that we handle your issue accordingly. If you have any questions and such, feel free to contact us both directly.

Permalänk
Medlem

Thank you both for your replies gentlemen, I tryly appreciate the help and support. Replied both via PM.
Again, many thx!