Problem med mina båda Corsair H100i CPU-kylare
Hej!
Jag är en mycket nöjd och trogen Corsair kund. Det mesta som går att ha i Corsair, vill jag ha i Corsair
Chassi, nätagg, RAM, CPU-kylare... alltid superb kvalité och allt har hittills gått på räls för mina Corsair-prylar också.
Men nu har jag fått problem med mina båda Corsair H100i CPU-kylare.
Jag är här då jag fick ett tips om att man skulle kunna snabbare och mer direkt ev få hjälp då det numera finns en svensk representant för Corsair här
1. Problemet med den första H100i är inte så allvarligt faktiskt... grejen är att ena originalfläkten redan från början hade ett skruvhål som kändes ganska brett och nästan "gänglöst". Mycket riktigt, när skruven skruvades i det hålet i den ena fläkten, slutade den aldrig att snurra där inne, så hålet verkar vara helt rundat. Jag brydde mig inte om det till en början, men nu hör jag att det "rasslar" till lite. Både med eller utan skruven i, vilket innebär att fläkten inte sitter fast, och det känns meningslöst att experimentera med andra skruvar då det inte avhjälper problemet.... så det är nog själva fläkten som rasslar till lite. Jag skulle nog helt enkelt behöva få en ny fläkt till den, tror jag.
2. Problemet med den andra H100i kylaren är desto allvarligare tyvärr. Den är köpt i januari 2014. Redan efter ett par månader började jag lägga märka till ett lågt svagt brummande snurrande ljud någonstans från närheten av pumpen. Saken är att ljudet var inte där konstant så jag trodde först att jag hörde nåt som inte fanns där... men under de senaste månaderna blev ljudet både starkare och återkom allt oftare. Till slut började min dator att ge blå rutor och krascha upprepade ggr som krävde omstart. Området kring CPU:n kändes kokhett i samband med att detta hände.
Till slut kollade jag CPU-tempen och märkte att tempen snabbt steg upp till nästan 100 grader varpå datorn stängde av sig. Detta händer alltså ENBART NÄR H100i börjar brumma på och låta...nästan som om pumpen skulle hänga sig tillfälligt eller inte fungera under en stund, och detta förekommer ibland en gång i veckan, ibland 2 ggr per dag. Men finns inte där hela tiden. Den sitter på en Intel 980X.
Till slut fick jag nog. För att testa den i en annan miljö och så att säga få en "ominstallation" utav pupmen, tog jag väck min H100i som fungerade i jobbdatorn och installerade den misstänkta i den. Det tog 2 dagar innan problemet reproducerades nu även i jobbdatorn Samma brummande ljud och samma symptom och återkommande blåa rutor.
Jag är rätt så säker vid det laget på att det är pumpen som helt enkelt är kass i den kylaren. Så jag har nu avlägsnat den och vågar inte använda den längre, så jag kan inte utnyttja datorn hemma längre.
------------------
Skulle jag kunna få lite kommentarer och hjälp? Det är väl inte mycket att be för gällande en pump som börjar ge med sig... jag har ingen lust att bränna sönder min CPU!
Butiken jag köpte den på bara hänvisar till Corsair då de säger att de inte tar ansvar för "liknande" misstänkta tillverkningsfel, och att de ändå skulle i sin tur kontakta Corsair, som troligen inte satsar på att "laga" ett sånt fel, och alltihopa skulle ta mkt längre tid jmf med om jag själv tog kontakt med Corsair... så jag har fått rådet därifrån att direkt kontakta Corsair. De hänvisar att Corsair alltid stoppar in en lapp i sina produktkartonger om att kontakta dem direkt.
Att skicka iväg en sån här pryl som väger en hel del kostar ju bara i transport nästan lika mycket som den är värd....känns inte så effektivt precis.
Och jag skulle behöva ha hjälp snabbt då jag är beroende av min dator hemma som nu är oanvändbar.
Vore tacksam för hjälp!
Mvh