Permalänk
Medlem

"Låg" fps

Hej Swec!

Har kört CS:GO ett par månader nu och bestämt mig för att köpa en 144 hz skärm. Har läst det i princip är ett måste att ha 144 fps+ för att man ska få maximal effekt av skärmen, så jag drog på cl_showfps 1 på CSGO igår och har spelat ex antal MM, DM, Arena osv. Har märkt att jag ligger runt 90-120 fps, även fast jag kör på 4:3 1280x960 med lägsta på allting, sitter på ett Asus GTX680 och en Intel i5 3475k så jag antar att jag borde kunna få mer än vad jag har, men det kanske är omöjligt? Har en 60 hz skärm just nu om det gör någon skillnad.

Någon som vet om det är fel på mig eller på kortet?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Stäng av Vsync i nvidias kontrollpanel och i spelet?

Permalänk
Testpilot

1. Börja med att stänga av Vsync om det är på.

2. Sänk alla settings till low och kolla din FPS, sätt sedan allt på max och kolla igen.

3. Testat att låta Geforce Experience ställa in balanced åt dig?

4. Har du någon OC på din CPU?
a) Om du inte har OC, testa att överklocka till 4.0GHz iaf.
b) Om du har en överklock kan den vara ostabil, testa då med stock hastigheter.

5. Har du "unparked" på alla dina CPU kärnor?

6. Hur ser dina temps ut?

7. Stäng av Adaptive V-sync i Nvidias kontrol panel om det är på.

8. Testa att stänga av Intel Speedstep i BIOS och se om det gör någon skillnad.

9. Uppdaterat till senaste Drivers och BIOS?

Dessa är nog dom vanligaste felen till att CS:GO ger dålig FPS om det inte är ett rent hårdvarufel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

En fråga... vf ha en speciel skärm för fps? Jag kör med en 24" som jag fick med till min dator och högst inställningar osv osv och jag känner ingen skilnad mellan den och min gammla crt skärm "som visst ska vara bätre att spela cs och fps spel på"
Det beror väll mer på hur bra och hur skicklig du är på spelet och reaktioner och inte skärmen eller?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Testpilot
Skrivet av john00133:

En fråga... vf ha en speciel skärm för fps? Jag kör med en 24" som jag fick med till min dator och högst inställningar osv osv och jag känner ingen skilnad mellan den och min gammla crt skärm "som visst ska vara bätre att spela cs och fps spel på"
Det beror väll mer på hur bra och hur skicklig du är på spelet och reaktioner och inte skärmen eller?

Om du har en skärm med 120-144Hz betyder det att du kan se 120/144 FPS istället för 60 som din skärm förmodligen visar. Klivet är som 30-60 (konsol vs dator), så du får mer utrymme att reagera på (kommer inte ihåg matten i huvudet, men du får uppdateringar väldigt mycket snabbare med hög fps+hög tickrate+hög hz, vilket ger ett stort övertag i profs ligorna).

Och varför du inte ser skillnad på din CRT (120hz) från din LCD (60hz) kan jag inte svara på direkt, kan ha med ljussättning, Resolution, gamma osv. som gör att upplevelsen kanske inte blir optimal.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

1. Sänkt alla till low
2. Är under 100
3. Jag har på max performance i nVidia kontrollpanelen
4. Ja, den är klockad till 4.2 GHz
5. De står på 100% i Resursövervakaren
6. Väldigt varmt i mitt rum just nu, ligger mellan 32-38 vid idle och inte över 60 på full load
7. Gjort
8. Hittade inget som heter det
9. Japp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john00133:

En fråga... vf ha en speciel skärm för fps? Jag kör med en 24" som jag fick med till min dator och högst inställningar osv osv och jag känner ingen skilnad mellan den och min gammla crt skärm "som visst ska vara bätre att spela cs och fps spel på"
Det beror väll mer på hur bra och hur skicklig du är på spelet och reaktioner och inte skärmen eller?

Kanske var en 60hz (eller 85) CRT :)?

Skrivet av marm0t:

1. Sänkt alla till low
2. Är under 100
3. Jag har på max performance i nVidia kontrollpanelen
4. Ja, den är klockad till 4.2 GHz
5. De står på 100% i Resursövervakaren
6. Väldigt varmt i mitt rum just nu, ligger mellan 32-38 vid idle och inte över 60 på full load
7. Gjort
8. Hittade inget som heter det
9. Japp

Något måste vara galet fel Har en 4670k o ligger stabilt 300. Dock överklockad till 4.2Ghz. Men arbetar kanske 50% och din är ju inte mycket sämre! Har lite bättre grafik än dig 780, men det borde inte spela någon roll då min ligger i 2d clocks när jag lirar Testa installera om? Uppdaterat drivrutiner osv?

Permalänk

Kolla att inte datorn är i energisparläge som energischema!?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Något måste vara galet fel Har en 4670k o ligger stabilt 300. Dock överklockad till 4.2Ghz. Men arbetar kanske 50% och din är ju inte mycket sämre! Har lite bättre grafik än dig 780, men det borde inte spela någon roll då min ligger i 2d clocks när jag lirar Testa installera om? Uppdaterat drivrutiner osv?

Skrivet av whiteface:

Kolla att inte datorn är i energisparläge som energischema!?

Den är på hög prestanda