Mycket positivt överraskad av Surface 2

Permalänk
Medlem

Mycket positivt överraskad av Surface 2

Varning! Långt inlägg om Surface 2!

Var för några år sedan halvt om halvt Appleanvändare då jag hade iPhone (3, 3GS och 4) och använde även en iPad 2. Mina datorer har dock aldrig varit något annat än Windows sedan mitten av nittiotalet. När jag hoppade på Apple-tåget så var Android ett buggigt elände och den Windows Phone (Samsung) jag körde var helt usel.

Spola fram till 2012 och jag skippade iPhone 4 till förmån för en Samsung Galaxy S3 4G och var jäkligt nöjd. Funkade betydligt mer som en dator (filsystem! (typ)). Jag är en "gammal" man och föredrar att ha lite kontroll över prylarna.

Idag bestämde jag mig för att dumpa min sega iPad 2 och gick och köpte mig en Surface 2 64GB. Hade ingen anledning att köra Surface 2 Pro eller att invänta andra märken med Windows 8.1 och Bay Trail då jag redan har en bra och slimmad ultrabook (Samsung Series 9) utan ville bara ha en jäkligt bra surfplatta. Läste en del recensioner när den första Surface RT släpptes men den kändes inte rätt. Surface 2 har dock utvecklats väldigt mycket.

Många har dödförklarat Windows 8/8.1 RT som meningslöst men jag har nu insett att det OS:et har en väldigt bra plats i en surfplatta+.

Jag använder min surfplatta huvudsakligen hemma (Wi-Fi) som en "slösurfpryl" för att just surfa, köra Netflix/Spotify/småspel/mail/kolla lite film från min NAS/mm. För detta användningsområde är det super att köra en variant av Windows när ens andra datorer kör samma OS.

Några tankar om hur bra Surface 2 funkar för en användare av några PC med Windows 8.1:

Starta Surface 2, logga in med ditt windows-konto och allt mer eller mindre sköter sig självt. Alla e-mailkonton, alla kontakter mm. mm, är på plats direkt. Även min bakgrundsbild synkas. Har du lust att använda SkyDrive så får man 200GB gratis vid köp av Surface 2.

Desktopläget i Surface 2 låter dig inte att installera andra program än Office men mycket av funktionaliteten finns kvar, bl.a. möjligheten att ansluta nätverksenheter i Utforskaren eller att surfa runt på dina nätverksanslutna Windows-maskiner. Sedan är det ju alltid trevligt att ha full tillgång till ett riktigt Office-paket utan extra kostnad.

Surface 2 ansluter utan några som helst andra appar (via Desktop) direkt till min LaCie5Big Pro NAS och kan hantera alla filer jag tänkas använda (mkv-filer kräver en app). Alla typer av Officedokument funkar rakt av och Outlook hanterar mailen.

Först nu förstår jag varför Microsoft bemödade sig med att satsa på Windows RT, det är super för en surfplatta som bara ska användas som en surfplatta. Vill man skapa "content" så är givetvis Windows 8.1 (utan RT) överlägset. Men jag har redan tre andra datorer med Windows 8/8.1 så jag behöver inte skapa något på min surfplatta.

Hårdvarurmässigt är det en mycket trevlig bekantskap. Solid som en iPad, bra skärm, snabb tack vare Tegra 4. Bra batteritid och dessutom laddar den batteriet på rekordtid enligt AnandTech och jag kan bekräfta det:

Måste säga att jag är positivt överraskad av Microsofts hårdvara. "Metro" funkar extremt bra på en surfplatta (har tidigare bara kört Windows 8 på bärbar/stationär utan pekskärm). Byggkvaliteten är på topp och kombinationen av VaporMg-skal och 1080p skärmen är suverän.

Den vanliga invändningen när det gäller Windows på platta eller telefon är att det saknas appar. Men missa inte att på Surface 2 finns det en kompetent och snabb webbläsare som fixar det mesta som saknas som appar. Jag kör ex. Spotify via deras webbläsarvariant utan några som helst problem. Samma sak med YouTube, SVTPlay, TV4Play och Swecklockers mm. 1920x1080p med en skärm på 10.6" skärm gör att i princip alla webbsidor funkar klockkrent.

Efter denna text kanske det låter som jag sålt min själ till Microsoft men så är faktiskt inte fallet. Jag är personligen bara intresserad av vilken hårdvara som kan funka bäst vid en given arbetsuppgift. Surface 2 är för mig en bra lösning på mitt "problem". Jag har ingen tvekan om att andra kommer att tycka att ett antal Android/Apple-plattor gör jobbet mycket bättre.

Personligen är jag väldigt nöjd med att jag inte behöver ha någon förbannad mjukvara (iTunes) på mina datorer för att överföra filer. Surface 2 gör det trådlös native (jag vet att det går till Android också med en app, jag har fortfarande min S3 4G).

Ett par tester:

http://www.anandtech.com/show/7439/microsoft-surface-2-review

http://arstechnica.com/gadgets/2013/10/surface-2-more-than-a-tablet/

Jag antar att Apple iPad Air antagligen är "sexigare" än Surface 2 men det finns inte en chans att den kommer att vara bättre, jag vet hur begränsat iOS 7 och alla varianter innan är...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Kul att någon som faktiskt äger en surface utalas sig om vad den tycker!

Min fråga är, vad tycker du är dåligt med den? Finns det något som inte fungerar som det borde, och vad kunde de gjort bättre? Vad skulle du ge för konstruktiv kritik till Microsoft?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Kul att någon som faktiskt äger en surface utalas sig om vad den tycker!

Min fråga är, vad tycker du är dåligt med den? Finns det något som inte fungerar som det borde, och vad kunde de gjort bättre? Vad skulle du ge för konstruktiv kritik till Microsoft?

Ska man leta efter nackdelar med Surface 2 (Win RT) så blir det lite förutsägbart att det saknas en del appar. Sedan kunde den givetvis vara ännu snabbare hårdvarumässigt sett. Nu letar jag i och för sig fel för sakens skull. Det som jag använder plattan till så har jag inte stött på några begränsningar direkt. En grej vore om de faktiskt skickade med ett Surface Touch Cover 2. Tyvärr kostar "tangentbordet" löjligt mycket.

Högtalarna är placerade på kortsidan av plattan vilket ger lite diffust ljud om man inte har den liggande mot en bakgrund som reflekterar ljudet. Men å andra sidan är det stereohögtalare som faktiskt ger ifrån sig helt ok ljud.

Vore trevligt om Win 8.1 RT stödde mkv-filer rakt av exempelvis men det går trots allt att lösa med en app. Sedan är det lite meckigt att markera text i vissa appar vilket kan vara lite störande.

Annars är det lite småsvårt att hitta några stora nackdelar, 200GB gratis på SkyDrive är ju inte illa. Det känns som MS gör i princip vad som helst för att sälja sin hårdvara och inte mig emot.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du även får 1års gratis lokalsamtal med Skype!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag vart intresserad av 2:an men inte kommit till skott och den kostar ju pengar

Härligt att den gör dig nöjd då första generationen inte fick särskilt bra mottagande och det fanns väl fog för det (?)

Vad fick du ge och var köpte du den och vilken version av hårdvaran?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det de flesta av er missar är att det här är två olika kategorier av datorer i grund och botten för två olika marknader.

Surface är tänkt som ett produktionsverktyg främst och iPad/surfplattor som ett informations- och datakonsumtionsverktyg. Båda kan göra samma typ av arbete, den ena dock bättre än den andra beroende på vad uppgiften handlar om. Så att hävda att den ena rakt upp och ner är konsekvent bättre än den andra är bara ogenomtänkt.

Glädjande att du gillar den dock men det ska mycket till innan den kategorin över huvud taget kommer ikapp konsumtionsplattorna. Speciellt med prissättningen och den förvirring första generationen åsamkade icke-tekniskt intresserade konsumenter, tyvärr. Idén att inte skicka med ett tangentbord när trotts allt operativsystemet verkligen bygger på att man borde ha det har nog också straffat plattan i slutändan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag vart intresserad av 2:an men inte kommit till skott och den kostar ju pengar

Härligt att den gör dig nöjd då första generationen inte fick särskilt bra mottagande och det fanns väl fog för det (?)

Vad fick du ge och var köpte du den och vilken version av hårdvaran?

Köpte varianten med 64GB minne och betalade 4 790:- på Siba, inte så illa med tanke på att en iPad Air med 64GB kostar runt 6 000:-. Alla återförsäljare verkar ta samma pris, valde Siba för det ligger nära. Första generationen led nog rätt mycket av att Tegra 3 var för seg och att skärmen var för dålig.

Skrivet av KTL:

Det de flesta av er missar är att det här är två olika kategorier av datorer i grund och botten för två olika marknader.

Surface är tänkt som ett produktionsverktyg främst och iPad/surfplattor som ett informations- och datakonsumtionsverktyg. Båda kan göra samma typ av arbete, den ena dock bättre än den andra beroende på vad uppgiften handlar om. Så att hävda att den ena rakt upp och ner är konsekvent bättre än den andra är bara ogenomtänkt.

Glädjande att du gillar den dock men det ska mycket till innan den kategorin över huvud taget kommer ikapp konsumtionsplattorna. Speciellt med prissättningen och den förvirring första generationen åsamkade icke-tekniskt intresserade konsumenter, tyvärr. Idén att inte skicka med ett tangentbord när trotts allt operativsystemet verkligen bygger på att man borde ha det har nog också straffat plattan i slutändan.

Du har rätt när du skriver att MS marknadsfört Surface som ett produktionsverktyg. Nu använder jag dock inte min Surface 2 som ett produktionsverktyg, till det har jag både en stationär dator och en Samsung Series 9 ultrabook. Använder plattan rakt av som en ersättare till min gamla iPad 2.

Du får ta mitt inlägg som ett personligt tyckande inte som fakta. Jag tycker att Surface 2 piskar min iPad med hästlängder (nya iPad Air är säkert bättre än min gamla iPad 2 dock) när jag använder den som ett "informations- och datakonsumtionsverktyg". Den gör samma saker som iPaden men ger mig också ett riktigt filsystem, inbyggt "bordsstöd", USB 3.0, plats för SD-card, Officepaketet inkl. Outlook, 200GB SkyDrive och använder samma gränssnitt som mina andra datorer. Rätt klockrent enligt mig.

Håller med om att ett tangentbord borde ingå i priset, nu spelar det inte så stor roll för min del då jag på sin höjd korrigerar någon Word eller Excelfil eller skriver några mail på min Surface 2, allt tyngre görs på någon av datorerna. Kan tillägga att tack vare storleken på skärmen så är det virtuella tangentbordet väldigt lättanvänt.

Surface 2 64GB kostar 4 790:- inkl. 200GB SkyDrive och 12 månader Skype Unlimited World. Inte så pjåkigt jämfört med Apple, de tar själva 6 195:- för nya iPad Air 64GB.

Microsoft är dock usla på PR, den förvirring du skriver om är helt klart verklig, vilken icke insatt person vet vad Windows RT är?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Glöm inte att du även får 1års gratis lokalsamtal med Skype!

Inte bara lokalsamtal!

"Here's what you get:

Free Unlimited World

Talk to the world with free unlimited1 calls to mobiles in 8 countries and landlines in over 60 countries."

http://www.skype.com/en/offers/skype-on-surface/

Nu är jag ingen jätteanvändare av Skype så det är lite bortkastat på mig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om hur denna kommer stå sig mot Nokias Lumia 2520 när den väl kommer?

2520 an verkar helt klart sexigare, speciellt med caset + here funktionerna och nokia video director etc.

I grund och botten är det väl samma bös fast nokian har lite extra lulull och snapdragon 800 SOC?

Permalänk
Medlem

Jag valde Surface 2 pga inbyggda stödet, USB och touch/type skydden. Tror inte det kommer vara så stor skillnad i prestanda mellan dom två. Nokian har ju gps och nfc också, behöver du det är ju valet lätt

Jag tycker att Lumia caset gör att plattan ser klumpig ut mer som en laptop. Jag tycker nästan att type cover gör plattan för klumpig, touch cover är perfekt på det sättet. Samtidigt så skyddar ju Lumians case plattan mycket bättre än ett cover.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk

Intressant! Surfade 2 verkar vara riktigt trevlig hårdvarumässigt men Windows RT är helt meningslöst enligt mig. Varför ens ha kvar skrivbordsläget om det enda (enligt dig) man använder det till är fil/nätverkshantering och Office? Varför inte se till att dessa två saker funkar bra i Metro/Modern UI istället?

Hur tycker du den står sig mot ex. Atombaserade plattan/hybriden swec testade precis? Det låter enligt mig som en betydligt mer användbar lösning om man ska köra Windows 8 på platta. Missförstå mig inte, jag gillar modern UI på surfplattor, jag önskar bara Microsoft kunde köra det fullt ut.

Sen kan du inte riktigt jämföra lagringsutrymme med iPad Air 64GB rakt av misstänker jag. På ipaden får man ut ~60,5GB för lagring vid uppstart. Hur mkt får man kvar på Surface 2 vid första uppstart?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

hejsan! Jag har nyligt skaffat mig en surface pro 2. jag har en liten fråga (kanske inte rätt tråd, men hittade ingen för spro2.)
Jag skulle vilja stänga av "knappljudet" på tangentbordet, alltså de tbord som man finner på skärmen.

förövrigt så är jag mycket nöjd med min platta.
mvh Joel

Visa signatur

...............................................................
..::.. ParaN ..::.. Surface Pro 2 128gb ..::..

Permalänk
Medlem

Svep in från höger kant - inställningar - ändra datorinställningar - Dator och enheter - Inmatning - Spela upp knappljud när jag skriver

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Svep in från höger kant - inställningar - ändra datorinställningar - Dator och enheter - Inmatning - Spela upp knappljud när jag skriver

det tackar och bugar jag för!!!

Visa signatur

...............................................................
..::.. ParaN ..::.. Surface Pro 2 128gb ..::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Intressant! Surfade 2 verkar vara riktigt trevlig hårdvarumässigt men Windows RT är helt meningslöst enligt mig. Varför ens ha kvar skrivbordsläget om det enda (enligt dig) man använder det till är fil/nätverkshantering och Office? Varför inte se till att dessa två saker funkar bra i Metro/Modern UI istället?

Hur tycker du den står sig mot ex. Atombaserade plattan/hybriden swec testade precis? Det låter enligt mig som en betydligt mer användbar lösning om man ska köra Windows 8 på platta. Missförstå mig inte, jag gillar modern UI på surfplattor, jag önskar bara Microsoft kunde köra det fullt ut.

Sen kan du inte riktigt jämföra lagringsutrymme med iPad Air 64GB rakt av misstänker jag. På ipaden får man ut ~60,5GB för lagring vid uppstart. Hur mkt får man kvar på Surface 2 vid första uppstart?

Har också alltid sett Win RT som ganska meningslöst innan jag funderade en extra gång. Har en ultrabook, 2st stationära PC och sökte efter en ersättare för min iPad 2. Behöver jag ett fullfjädrat Windows i min surfplatta? Nix, ska jag köra något seriöst arbete använder jag min gamingdator eller min ultrabook. Min Surface 2 används nästan bara för mediakonsumtion men har den fördelen att jag även kan köra Outlook och dessutom redigera Office-dokument. Visst kunde MS fixat varianter för modern UI men jag klagar inte, gillar Office på skrivbordet. Skärmstorleken gör också att alla webbsidor är väldigt läsbara utan att behöva zooma mm. Sedan är den en suverän film/YouTube-platta med tanke på 16:9 och att den rakt av klarar att köra 1080p MKV-filer från min server utan behov av omkodning.

Svårt att säga hur Surface står sig mot Atom-hybrider med Win 8.1. Valde Surface 2 mycket för hur den är byggd (chassit/skärmen/byggkvalitet/batteritid/laddtid är utmärkta) och Tegra 4:an ger bra prestanda, har ännu inte upplevt att den blir seg. Har man ingen annan dator kan nog Atom-hybriden med fullt Windows vara ett vettigt alternativ.

Man får ut 47GB för lagring vid uppstart av Surface 2. Då blir det alltså 1400:- extra för 13GB mer lagringsutrymme på Ipaden. Sedan kan man ju alltid trycka in 64GB till i Surface 2:an om det kniper tack vare SD-Card platsen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Varning! Långt inlägg om Surface 2!

Var för några år sedan halvt om halvt Appleanvändare då jag hade iPhone (3, 3GS och 4) och använde även en iPad 2. Mina datorer har dock aldrig varit något annat än Windows sedan mitten av nittiotalet. När jag hoppade på Apple-tåget så var Android ett buggigt elände och den Windows Phone (Samsung) jag körde var helt usel.

Spola fram till 2012 och jag skippade iPhone 4 till förmån för en Samsung Galaxy S3 4G och var jäkligt nöjd. Funkade betydligt mer som en dator (filsystem! (typ)). Jag är en "gammal" man och föredrar att ha lite kontroll över prylarna.

Idag bestämde jag mig för att dumpa min sega iPad 2 och gick och köpte mig en Surface 2 64GB. Hade ingen anledning att köra Surface 2 Pro eller att invänta andra märken med Windows 8.1 och Bay Trail då jag redan har en bra och slimmad ultrabook (Samsung Series 9) utan ville bara ha en jäkligt bra surfplatta. Läste en del recensioner när den första Surface RT släpptes men den kändes inte rätt. Surface 2 har dock utvecklats väldigt mycket.

Många har dödförklarat Windows 8/8.1 RT som meningslöst men jag har nu insett att det OS:et har en väldigt bra plats i en surfplatta+.

Jag använder min surfplatta huvudsakligen hemma (Wi-Fi) som en "slösurfpryl" för att just surfa, köra Netflix/Spotify/småspel/mail/kolla lite film från min NAS/mm. För detta användningsområde är det super att köra en variant av Windows när ens andra datorer kör samma OS.

Några tankar om hur bra Surface 2 funkar för en användare av några PC med Windows 8.1:

Starta Surface 2, logga in med ditt windows-konto och allt mer eller mindre sköter sig självt. Alla e-mailkonton, alla kontakter mm. mm, är på plats direkt. Även min bakgrundsbild synkas. Har du lust att använda SkyDrive så får man 200GB gratis vid köp av Surface 2.

Desktopläget i Surface 2 låter dig inte att installera andra program än Office men mycket av funktionaliteten finns kvar, bl.a. möjligheten att ansluta nätverksenheter i Utforskaren eller att surfa runt på dina nätverksanslutna Windows-maskiner. Sedan är det ju alltid trevligt att ha full tillgång till ett riktigt Office-paket utan extra kostnad.

Surface 2 ansluter utan några som helst andra appar (via Desktop) direkt till min LaCie5Big Pro NAS och kan hantera alla filer jag tänkas använda (mkv-filer kräver en app). Alla typer av Officedokument funkar rakt av och Outlook hanterar mailen.

Först nu förstår jag varför Microsoft bemödade sig med att satsa på Windows RT, det är super för en surfplatta som bara ska användas som en surfplatta. Vill man skapa "content" så är givetvis Windows 8.1 (utan RT) överlägset. Men jag har redan tre andra datorer med Windows 8/8.1 så jag behöver inte skapa något på min surfplatta.

Hårdvarurmässigt är det en mycket trevlig bekantskap. Solid som en iPad, bra skärm, snabb tack vare Tegra 4. Bra batteritid och dessutom laddar den batteriet på rekordtid enligt AnandTech och jag kan bekräfta det:

http://i.imgur.com/KSwV7Qt.png

Måste säga att jag är positivt överraskad av Microsofts hårdvara. "Metro" funkar extremt bra på en surfplatta (har tidigare bara kört Windows 8 på bärbar/stationär utan pekskärm). Byggkvaliteten är på topp och kombinationen av VaporMg-skal och 1080p skärmen är suverän.

Den vanliga invändningen när det gäller Windows på platta eller telefon är att det saknas appar. Men missa inte att på Surface 2 finns det en kompetent och snabb webbläsare som fixar det mesta som saknas som appar. Jag kör ex. Spotify via deras webbläsarvariant utan några som helst problem. Samma sak med YouTube, SVTPlay, TV4Play och Swecklockers mm. 1920x1080p med en skärm på 10.6" skärm gör att i princip alla webbsidor funkar klockkrent.

Efter denna text kanske det låter som jag sålt min själ till Microsoft men så är faktiskt inte fallet. Jag är personligen bara intresserad av vilken hårdvara som kan funka bäst vid en given arbetsuppgift. Surface 2 är för mig en bra lösning på mitt "problem". Jag har ingen tvekan om att andra kommer att tycka att ett antal Android/Apple-plattor gör jobbet mycket bättre.

Personligen är jag väldigt nöjd med att jag inte behöver ha någon förbannad mjukvara (iTunes) på mina datorer för att överföra filer. Surface 2 gör det trådlös native (jag vet att det går till Android också med en app, jag har fortfarande min S3 4G).

Ett par tester:

http://www.anandtech.com/show/7439/microsoft-surface-2-review

http://arstechnica.com/gadgets/2013/10/surface-2-more-than-a-tablet/

Jag antar att Apple iPad Air antagligen är "sexigare" än Surface 2 men det finns inte en chans att den kommer att vara bättre, jag vet hur begränsat iOS 7 och alla varianter innan är...

Tja,

Funderar på att köpa en Surface 2 64 GB imorgon men tänkte bara fråga om det kommer vara möjligt att installera Nokia tablet apps på Surface 2 i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekkik:

Någon som har en aning om hur denna kommer stå sig mot Nokias Lumia 2520 när den väl kommer?

2520 an verkar helt klart sexigare, speciellt med caset + here funktionerna och nokia video director etc.

I grund och botten är det väl samma bös fast nokian har lite extra lulull och snapdragon 800 SOC?

Själv kommer jag att välja Lumia 2520. Tycker den har ett smidigare format än Surface 2, och så får man Nokias appar på köpet. Sen har jag fått uppfattningen att Snapsdragon 800 är bättre, men det återstår att se.
Kommer dock inte köpa det tillhörande caset.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Har också alltid sett Win RT som ganska meningslöst innan jag funderade en extra gång. Har en ultrabook, 2st stationära PC och sökte efter en ersättare för min iPad 2. Behöver jag ett fullfjädrat Windows i min surfplatta? Nix, ska jag köra något seriöst arbete använder jag min gamingdator eller min ultrabook. Min Surface 2 används nästan bara för mediakonsumtion men har den fördelen att jag även kan köra Outlook och dessutom redigera Office-dokument. Visst kunde MS fixat varianter för modern UI men jag klagar inte, gillar Office på skrivbordet. Skärmstorleken gör också att alla webbsidor är väldigt läsbara utan att behöva zooma mm. Sedan är den en suverän film/YouTube-platta med tanke på 16:9 och att den rakt av klarar att köra 1080p MKV-filer från min server utan behov av omkodning.

Svårt att säga hur Surface står sig mot Atom-hybrider med Win 8.1. Valde Surface 2 mycket för hur den är byggd (chassit/skärmen/byggkvalitet/batteritid/laddtid är utmärkta) och Tegra 4:an ger bra prestanda, har ännu inte upplevt att den blir seg. Har man ingen annan dator kan nog Atom-hybriden med fullt Windows vara ett vettigt alternativ.

Man får ut 47GB för lagring vid uppstart av Surface 2. Då blir det alltså 1400:- extra för 13GB mer lagringsutrymme på Ipaden. Sedan kan man ju alltid trycka in 64GB till i Surface 2:an om det kniper tack vare SD-Card platsen.

Känner ändå att det känns halvgenomtänkt/som en halvfärdig lösning. Så pga ett par enstaka appar ska man ha ett helt separat gränssnitt, som medför en mängd problem som t.ex två helt separata versioner av "samma" webläsare, Internet Explorer, ett halvtaskigt pekinterface i desktop mode m.m. Andra plattor kan också köra 1080p MKV-filer rakt av utan behov av omkodning (det krävs dock separata appar som kostar någon tia), men det är klart 16:9 är bäst om man huvudsakligen ska ha den till film. Slutligen är det 1400 extra man betalar för en hel del annat än bara 13GB mer lagringsutrymme på iPad, som t.ex. betydligt snabbare SoC. Men "to each his own"! Kul att du är nöjd

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Måste också säga att jag är mycket nöjd! Köpte en Pro 2 men jag finner att jag använder apparna mer och mer hela tiden.

Gillar särskilt alla svepgester som finns i operativet, typ underifrån inställningar, byt app från vänster etc. Det fungerar ordentligt smidigt att växla mellan allt jag gör. Har nästan helt övergett min desktop förutom spelande och skrivande.

Skall jag flänga runt på forum eller bara läsa saker på internet så gör jag det mer gärna på plattan liggandes i soffan, i porträttläge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheLayer:

Tja,

Funderar på att köpa en Surface 2 64 GB imorgon men tänkte bara fråga om det kommer vara möjligt att installera Nokia tablet apps på Surface 2 i framtiden?

Jag tror det kommer vara möjligt. Flera av Nokias Lumia appar finns även att ta ner till andra telefoner så ser inte varför de inte skulle tillåta det för plattor. Är det några särskilda appar du tänker på?

De har ju inte sagt något om det så man kan ju inte lova något. Däremot tycker jag att du skall välja Surface för det inbyggda stödet, guld värt!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan också hoppa in som nöjd Surface 2 ägare. Nu är jag också tablet/telefonnörd som äger: Surface Pro, Surface 2 (hade tidigare Surace), iPad Air (16 GB), Nexus 7 2013, iPad Mini, snart nya iPad Mini + att mina barn har mina gamla ipad 2 och 3. och en Galaxy Note 3 är min huvudtelefon.

Så som ni kanske noterar tycker jag det är kul att testa nya saker (skriver en del om sånt hör, bland annat på Swedroid och Datormagazin så jag förenar lite nytta med nöje) och försöker alltid jämföra olika prylar för att se deras fördelar och nackdelar.

Jag är förvånadsvärt nöjd med Surface 2. Det känns som Microsoft lärde sig av sina misstag med Surface och har skapat en bra och mogen produkt. I stort håller jag med vad TS skriver. Jag tycker den är utmärkt i Metro-läget (dock fortfarande efter när det gäller mängden appar) men faktiskt också funkar bra i desktopläget så länge man har tangentbord och liten mus (jag har MS minsta blåtandsmus men även börjat testa logitechs senaste touch-mus). Tillsammans med det underbara nya touch-cover (snacka om vilket lyft det är jämfört med gamla, mkt bättre känsla med tangenterna och bakgrundsbelyst!) så är det faktiskt suveränt som arbetsredskap. Jag önskar faktiskt att det fanns fler program som kunde fungera i desktop-miljön. Visst, Surface Pro och Surface Pro 2 är alternativet där men de kostar också så mkt mer.

Ska jag gnälla är det nog storleken och vikten. Jämfört med den trevliga nya iPad Air så känns Surface 2 klumpig (å andra sidan känns även iPad 2 och 3 klumpiga jämfört med Air). Å andra sidan älskar jag kick-stand som blivit ännu bättre.

Det är intressant att jämföra iPad Air och Surface 2. Om bara MS får mer appar så tycker jag utan problem att Surface 2 både fungerar bra som konsumtions-platta (musik, video, surf, spel) och som arbetsredskap. Trots att jag haft iPad så pass länge nu (sen första iPad) så känner jag fortfarande att den främst är konsumtions-platta. Jag har skal med tangentbord och externa tangentbord men inte känt den riktigt funkar som t ex bra ordbehandlare (dock vet jag att den funkar utmärkt för musikskapande etc.).

Med tanke på att det är Tegra 4 så hade det varit guld om Nvidia fixade en streaming-klient för den när de i början av året börjar stödja att streama spel till sina Tegra 4-plattor (på samma sätt som Shield idag) men frågan om de kommer stödja det .... hmm - definitivt en sak att försöka fråga dem om.

Men, så länge man är medveten om att det fortfarande är tunnare bland appar och spel (men det har blivit bättre) så tycker jag Surface 2 är en utmärkt surfplatta. Och vilken föredrar jag om jag jämför alla mina plattor ... ;)? Jag gillar verkligen iPad Air och dess nya format men börjar bli lite trött på att Apple inte innoverar sitt gränssnitt mer ... jag spelar mer på iPad men i övrigt så gör jag mer på min Surface 2 nu (t ex surfar, läser nyheter, kollar film) än på iPad'en. Tycker dock att iPad Air är den bästa iPad'en hittills.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Härligt med lite konstruktiv kritik och omdöme. Funderar på att skaffa en sådan här till min sambo för enklare anteckningstagande i skolan och surf. Läser att Outlook följer med. Men hur ligger till där egentligen, är det en trail eller är det full versionen av office rt?

Tar hellre en sådan här än en netbook historia i samma prisklass.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Full version av office. Lägg till ett nytt touch keyboard så blir det perfekt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hur smidigt går det att använda pennan? Jag tänkte mig som att använda den istället för block på föreläsningar. Förstår att det kan vara lite meck i början innan man får upp farten. Men om det fungerar bra så är det ju guld värt att kunna skriva i stället för att skriva i kollegieblock. Jag är främst ute efter surface pro 2. Men jag antar att det fungerar likadant på vanliga surface 2?

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är olika sorters pennor till 2 och 2 PRO (var samma sak med V1 också).

Nu var det länge sen jag testade (måste leta rätt på pennan) men jag har både en PRO och en RT i V1.

Det jag saknar appmässigt är VLC eller liknande och sen ska MS/Facebook ha stryk för att de valde att göra facebookappen 8.1 only (ja det var marknadsavdelningen igen)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lurman:

Hur smidigt går det att använda pennan? Jag tänkte mig som att använda den istället för block på föreläsningar. Förstår att det kan vara lite meck i början innan man får upp farten. Men om det fungerar bra så är det ju guld värt att kunna skriva i stället för att skriva i kollegieblock. Jag är främst ute efter surface pro 2. Men jag antar att det fungerar likadant på vanliga surface 2?

Det är inte alls samma sak som på en vanlig Surface.

Jag använder min pro 2 som block i plugget, det gör det väldigt mycket lättare att hantera mina anteckningar. Jag skriver lite större än vad jag gjort på papper men det fungerar helt ok! Har inte tagit med skrivpapper till skolan sen jag köpte den! Betyget på pennan är på den nivån att alla som provar är riktigt imponerade!

Permalänk
Medlem

Blev en Surface 2 för mig med. Grymt nöjd! Kvalitetskänslan är bättre än min Ipad2 och det är inte dåligt. 😊

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Finns nu en recension av Lumia 2520 där de även jämför med Surface 2:
http://www.wpcentral.com/lumia-2520-review

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk

Fick min Surface 2 igår. Har allt jag behöver i form av appar och spel. Mycket nöjd och Type Cover 2 med bakgrundsbelysning är riktigt najs, det blir som en liten bärbar dator

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem

Hur smidigt är det att använda Officepaketet med touchcover?