Nexus 7, G Pad 8.3, Mediapad X1 eller Shield Tablet?

Permalänk
Medlem

Nexus 7, G Pad 8.3, Mediapad X1 eller Shield Tablet?

Har i dagsläget en Huawei Mediapad (7", 1280x800, 3G, dual core) med Android 4.4 men tycker den börjar bli en smula seg. Har följande fyra plattor som jag kollar på och som alla ligger i ungefär samma prisintervall.

Nexus 7
Fördelar är mjukvarustödet och den ljusstarka skärmen, nackdelen avsaknaden av minneskortplats.

G Pad 8.3
Fördelar är ren android, storleken på skärmen och minneskortplats, nackdelen vikten, den ljussvaga skärmen och dålig batteritid.

Mediapad X1

Fördelar är lång batteritid, 3G-modemet, minneskortplats och ljusstark skärm, nackdelen mjukvarustödet och slö processor.

Shield Tablet

Fördelar är prestandan, ljusstark skärm, ren android, minneskortplats, nackdelen är vikten.

Finns det något som jag missat att tänka på? Eller någon platta på 7-8" som jag borde kolla lite extra på. Kände mig lite bränd på att Huawei sket i att uppdatera min befintliga platta bortom ICS trots att Kitkat gjorde den mycket piggare, dock med några mindre buggar. Däremot har jag haft mycket nytta/glädja av 3G-stödet som plattan har.

==uppdatering==
Ska kolla lite mer på Galaxy Tab Pro 8.4 också.

Permalänk
Medlem

Shield tablet, alla gånger, Nexus och G Pad 8.3 är bärnstensprodukter vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Säger också shield, duktigt sugen på en

Permalänk
Medlem

Galaxy Tab Pro 8.4 verkar riktigt intressant. Lättare än Shield, och finns med 4G stöd. Och eftersom det är Samsung så kommer det förmodligen komma många custom roms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Galaxy Tab Pro 8.4 verkar riktigt intressant. Lättare än Shield, och finns med 4G stöd. Och eftersom det är Samsung så kommer det förmodligen komma många custom roms.

Finns 4G på Nexusen också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Shield säger jag

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad du skall ha den till, håller dock med om att sheild verkar vara ett väldigt trevligt alternativ, klockren om man spelar mycket på sin platta.

Jag har själv en Galaxy Tab Pro 8.4 och är i stort nöjd med den (fick versionen med endast WIFI för 2000:- när elgiganten hade kampanj för nån månad sen). Mycket fin skärm och perfekt storlek enligt mig. Det jag kan klaga på är väl samsungs "förbättringar" av android som bara slöar ner och inte tillför något (som de flesta tycker alltså) men det går ju att roota om man har tid/lust. Det går att köpa till ett ställ att docka plattan i vilket jag uppskattar (funkar inte lika bra som nexus 7 från 2012 med pogo-pins men ändå okej). Gillar du AMOLED så finns ju även Galaxy Tab S 8.4, den skall vara smidigare/lättare och även kännas något snabbare säger en del men den kostar ju mer också.

Jag gillar ju alltid att kolla innan jag köper om det är något som innehåller en skärm så har du webhallen/inet/alina i närheten skulle jag rekommendera att kolla upp shield när den kommer och jämföra med dina andra kandidater.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

Användningsområde?

Jag kör en LG Gpad med Mahdi Rom vilket fungerar ypperligt.
Valde den plattan pga att jag primärt kör media och webb vilket den fungerar perfekt till.
Väger oxå väldigt lite imo (min ipad air med fordral känns mkt klumpigare)
Nu spelar jag förvisso inte på min Gpad så är det det främsta så är förmodligen shield den bästa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har en G-pad just nu men är faktiskt något sugen på att byta den mot en Shield istället. Verkar vara en rolig leksak om man gillar att spela på den. Nu spelar jag inte överdrivet mycket men fungerar PC hemma -> Tablet på tex jobbet eller café eller liknande via WiFi?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kul att kolla på gamla trådar, speciellt eftersom jag idag har både en LG Gpad 8.4 och en Samsung Tab S 8.4 liggandes och har tidigare ägt en Shield Tablet.