Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har jag köpt fel iPad?

Permalänk
Medlem

Har jag köpt fel iPad?

Hej!

Slog igår till på webhallens erbjudande om en iPad Air (1) 16 GB wi-fi för 2990kr men när jag sitter med den obrutna förpackningen så får jag lite kalla fötter, av två orsaker:

1. 16 GB känna väldigt lite. Kommer jag ångra att jag inte har mer utrymme om jag t.ex. skulle vilja fylla den med underhållning på ev. resa? Kommer det bli jobbigt att hantera appar med så lite utrymme? Har inte tänkt att dra ner gigantiska spel eller så.

2. Lite fånigare skäl men, Air 1an är ju en generation äldre så kommer jag om 1-2 år märka att den inte riktigt hänger med och då ångra mig? Missar också t.ex. touch-id.

Om jag lämnar tillbaka denna på öppet köp och byter upp mig till en Air 2 64 GB så blir det +2500kr, vilket är en betydande skillnad :-/. Hur skulle ni göra? Råd och synpunkter uppskattas.

Permalänk
Medlem

Jag har idag 2st ipads båda med 16GB minne.
Ibland kan det tryta lite, tjejen har tex 2.5GB bilder vilket tar upp den del, och några av pojkarnas spel är på 1GB eller så.

Utan massa bilder och stora spel skulle jag säga att det hamnar nog under 8GB iaf. Så ska du har underhållning i form av film blir det nog ändå 5-6 filmer á 900MB eller så.

Angående prestandan så tycker jag inte det är ett hinder. Den ena av våra plattor är första generation Mini. Och även om den är noterbart långsammare än vår Gen4 så räcker det. Det är mest när man ska starta stora appar eller installera en uppdatering det märks. Någon direkt seghet i menyer eller vid surf märker jag inte av. Netflix är inte heller något problem.
Så köper du en Air som är 4 gånger snabbare eller nåt klarar du dig nog

Permalänk
Medlem

16GB är för lite om du ska ha lite schyssta spel/appar.
Plattor idag håller länge, därför försäljningen går riktigt dåligt för Apple där.

Om du nu prompt måste ha en iPad, byt till en iPad Air med mer utrymme om du hittar det till vettigt pris.

Men bara du själv vet hur mycket utrymme du kommer använda såklart.

Permalänk
Medlem

Största problemet är att göra uppdateringar.
Lite större uppdateringar kräver ibland 1,5 - 2,5 GB ledigt utrymme.
Har du många appar, foton, filmer etc så blir det svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Största problemet är att göra uppdateringar.
Lite större uppdateringar kräver ibland 1,5 - 2,5 GB ledigt utrymme.
Har du många appar, foton, filmer etc så blir det svårt.

Större uppdateringar kan kräva 8GB, gjorde det på min iPad Air.
Omöjligt att göra om man då inte har typ 14-16GB ledigt, var tvungen att koppla in till dator och uppdatera via iTunes, crap.

Permalänk
Medlem

1. 16 räcker gott och väl sålänge du har internet åtkomst. utöka icloud bara eller fixa annan molntjänst.
2. personligen tror jag inte du kommer tycka den släpar för mkt. ja touch är trevligt och det kan jag sakna på min air, men förutom det täcker den mina behov (lite spel, lite stream).

tror du kommer bli nöjd! 2990 är ett bra pris!

Skrivet av cfwin:

Hej!

Slog igår till på webhallens erbjudande om en iPad Air (1) 16 GB wi-fi för 2990kr men när jag sitter med den obrutna förpackningen så får jag lite kalla fötter, av två orsaker:

1. 16 GB känna väldigt lite. Kommer jag ångra att jag inte har mer utrymme om jag t.ex. skulle vilja fylla den med underhållning på ev. resa? Kommer det bli jobbigt att hantera appar med så lite utrymme? Har inte tänkt att dra ner gigantiska spel eller så.

2. Lite fånigare skäl men, Air 1an är ju en generation äldre så kommer jag om 1-2 år märka att den inte riktigt hänger med och då ångra mig? Missar också t.ex. touch-id.

Om jag lämnar tillbaka denna på öppet köp och byter upp mig till en Air 2 64 GB så blir det +2500kr, vilket är en betydande skillnad :-/. Hur skulle ni göra? Råd och synpunkter uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Större uppdateringar kan kräva 8GB, gjorde det på min iPad Air.
Omöjligt att göra om man då inte har typ 14-16GB ledigt, var tvungen att koppla in till dator och uppdatera via iTunes, crap.

Betyder det att 16 GB modellen i princip är oanvändbar för deras egna iOS uppdateringar? Låter inte helt ok.

Usch, snacka om ont i magen över det hör köpet. 85% prisökning för en Air 2 med 64 GB svider.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 128GB air vilket visat sig vara lite overkill, men hade en ipad 3 32GB innan och det var alldeles för lite.
16GB vill jag inte ens tänka på hur trångt det blir.

Min dotter har 3'an nu och prestandan i den räcker långt, och air är bra mycket snabbare, skulle tro att den håller länge.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

1. 16 räcker gott och väl sålänge du har internet åtkomst. utöka icloud bara eller fixa annan molntjänst.
2. personligen tror jag inte du kommer tycka den släpar för mkt. ja touch är trevligt och det kan jag sakna på min air, men förutom det täcker den mina behov (lite spel, lite stream).

tror du kommer bli nöjd! 2990 är ett bra pris!

Jo, priset är svårt att klaga på och frågan blir ju om ytterligare 2500kr är värt det för mer utrymme (och en generation nyare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag köpte en 128GB air vilket visat sig vara lite overkill, men hade en ipad 3 32GB innan och det var alldeles för lite.
16GB vill jag inte ens tänka på hur trångt det blir.

Min dotter har 3'an nu och prestandan i den räcker långt, och air är bra mycket snabbare, skulle tro att den håller länge.

Nu blev det riktigt ont i magen :-/, skulle du säga att +2500kr är värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Nu blev det riktigt ont i magen :-/, skulle du säga att +2500kr är värt det?

Ja, om du inte enbart ska surfa och streama på den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Jo, priset är svårt att klaga på och frågan blir ju om ytterligare 2500kr är värt det för mer utrymme (och en generation nyare).

Varför inte göra som jag gjorde. Jag köpte iPad Mini 2 när iPad Mini 3 hade kommit ut o det var ju knappt någon skillnad på dom, men prismässigt så var iPad Mini 2 4G 1000:- billigare, så jag la till 500:- o dubblade utrymmet från 16GB till 32GB och det räcker för mig. Just nu så använder jag ca 10.5GB av 26.6GB, jag hade innan Minin en iPad 2 16GB 3G och det var på gränsen så att jag klarade mig. Använde ca 12 av 12.6 GB så för mig behövde jag mer utrymme. Så jag skulle nästan kolla om Air:en inte finns i en 32GB version nu.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har 16GB i min gamla iPad 2 och får ständigt rensa pga spel som Hearthstone och World of Tanks. Ligger mer eller mindre konstant på runt 500MB ledigt, vilket gör det svårt att installera uppdateringar.

Brukar även lägga in lite filmer på iPad:en när jag är på resande fot och även då tar 16GB snabbt slut.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ingen ipad och rätt begränsad kunnskap kring dom, men visst var det så att dom dubblade ram-minnet till air2:an ?
Har för mig jag läst att många var tacksam över det då chrome (& andra appar) krashade på tidigare generationer då ramminnet tog slut, vid tex. för många flikar uppe.

Är själv lite sugen på att köpa en ipad och jag skulle nog inte gå på någon äldre platta än just air2 pga detta

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cfwin:

Nu blev det riktigt ont i magen :-/, skulle du säga att +2500kr är värt det?

Lugna ner dig, detta är inget att få magsår över. Var glad istället att du faktiskt har möjlighet att köpa en surfplatta om du vill.

Förövrigt så skulle jag säga att 16GB är lite snålt, och Ipad Air 2 är enorm uppgradering hårdvarumässigt med A8X, bättre skärm framförallt i solljus samt 2GB minne istället för 1GB, så om du inte behöver svälta dig själv resten av månaden för att ha råd med Air 2 så skulle jag satsa på den.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tack för många kloka synpunkter, älskar Swec communityt <3. Är nu på väg för att lämna tillbaka på öppet köp, vill inte vara dumsnål och känna som om man slänger 3k på nåt som jag inte är hundra på. Kommer dock inte byta mot en Air 2 idag, känns som att prestandahoppet och +1 år i skillnad mellan 1an och 2an är nåt som kommer störa mig mer och mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Tack för många kloka synpunkter, älskar Swec communityt <3. Är nu på väg för att lämna tillbaka på öppet köp, vill inte vara dumsnål och känna som om man slänger 3k på nåt som jag inte är hundra på. Kommer dock inte byta mot en Air 2 idag, känns som att prestandahoppet och +1 år i skillnad mellan 1an och 2an är nåt som kommer störa mig mer och mer

Jag tycker faktiskt att du gör rätt i att uppgradera. Det må svida just nu med att du behöver skjuta till lite extra men jag är tämligen säker på att du annars skulle ångra dig i framtiden.

Så som det är nu är det väldigt många som klagar över det bristen av ram-minne i air 1, att safari måste ladda om flikarna rätt ofta. Det slipper du plus en massa annat. Så hoppet mellan air 1 och air 2 är väldigt stor. Hoppet mellan IPad mini 1 och 2 är däremot väldigt liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag tycker faktiskt att du gör rätt i att uppgradera. Det må svida just nu med att du behöver skjuta till lite extra men jag är tämligen säker på att du annars skulle ångra dig i framtiden.

Så som det är nu är det väldigt många som klagar över det bristen av ram-minne i air 1, att safari måste ladda om flikarna rätt ofta. Det slipper du plus en massa annat. Så hoppet mellan air 1 och air 2 är väldigt stor. Hoppet mellan IPad mini 1 och 2 är däremot väldigt liten.

Skickades från m.sweclockers.com

iPad mini 2 och 3 menar du nog.
Bara TouchID som skiljer typ.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara köra molntjänst? Typ dropbox, icloud?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Man får ju 64GB SD minne för under 400:-, i med ett sådant och du kan kolla på film oavbrutet i flera dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Är det inte bara köra molntjänst? Typ dropbox, icloud?

Hjälper väl inte på något sätt. Kan man köra appar/spel från en molntjänst på en iPad?

Skrivet av Svensktiger:

Man får ju 64GB SD minne för under 400:-, i med ett sådant och du kan kolla på film oavbrutet i flera dygn

Lycka till att få i det SD-kortet i en iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Hjälper väl inte på något sätt. Kan man köra appar/spel från en molntjänst på en iPad?

Lycka till att få i det SD-kortet i en iPad.

Appar och spel har du på paddan, vilket det borde rymmas gott om på 16 gb, bilder, filmer etc. i molnet:)

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Appar och spel har du på paddan, vilket det borde rymmas gott om på 16 gb, bilder, filmer etc. i molnet:)

Det ryms inte gott om det på en iPad/iPhone med 16GB, många spel ligger på 1-2GB.
Apple höjde precis max-storleken på appar/spel för iOS till 4GB.

I övrigt håller jag med dig om att ha media i molnet om man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det ryms inte gott om det på en iPad/iPhone med 16GB, många spel ligger på 1-2GB.
Apple höjde precis max-storleken på appar/spel för iOS till 4GB.

I övrigt håller jag med dig om att ha media i molnet om man kan.

Åhfan, så pass mycket för en app ;/ har inte stött på något i den storleken på min iphone, sen är jag väl inte typen som spelar så otroligt mycket på telefonen

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Åhfan, så pass mycket för en app ;/ har inte stött på något i den storleken på min iphone, sen är jag väl inte typen som spelar så otroligt mycket på telefonen

mm.. Asphalt 7 t.ex. som är väldigt populärt är 1.4GB bara det.
Och nu då max-storleken ökats av Apple till 4GB/app så lär inte saker bli mindre direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Betyder det att 16 GB modellen i princip är oanvändbar för deras egna iOS uppdateringar? Låter inte helt ok.

Usch, snacka om ont i magen över det hör köpet. 85% prisökning för en Air 2 med 64 GB svider.

Nej det innebär att du behöver uppdatera genom en dator istället. OM man uppdaterar OTA så måste den gamla versionen sparas ngnstans för om ngt skulle gå fel under uppdateringen så måste ipaden kunna återgå till den gamla versionen. Det måste också finnas utrymme att packa upp den nya versionen. Därför tar det mycket utrymme när man uppdaterar OTA.
Uppdaterar man över dator så ligger ju uppdateringarna på datorn istället och tar ingen plats på din Ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man får ju 64GB SD minne för under 400:-, i med ett sådant och du kan kolla på film oavbrutet i flera dygn

Finns inga kortplatser på ipads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Finns inga kortplatser på ipads.

Verkligen ?
Jaha, trodde alla tablets (och telefoner för den delen) hade microSD platser lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Verkligen ?
Jaha, trodde alla tablets (och telefoner för den delen) hade microSD platser lol

Alla iPhones och iPads har aldrig haft MicroSD plats.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Verkligen ?
Jaha, trodde alla tablets (och telefoner för den delen) hade microSD platser lol

Det är Apple produkter vi talar om. De har i princip aldrig haft rum för att man ska kunna öka uttrymmet, av flera skäl.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |