Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lenovo Yoga Tablet 2 10'' med Windows 8?

Permalänk

Lenovo Yoga Tablet 2 10'' med Windows 8?

Godagens!
Har varit på jakt efter en laptop/surfplatta att komplettera min stationära och smartphone ganska länge nu och har hittat ett intressant alternativ i Lenovo Yoga Tablet 2 10'' som säljs med ett inkluderande bluetooth-tangentbord och windows 8.

Är det någon som har erfarenhet av denna hybrid eller har något annat förslag på likvärdig produkt?

Surfplattan kommer i vardagen oftast användas som medieplatta i soffan och sängen, men kommer även användas till att läsa pdf:er vid studier och väldigt enkel programmering samt använding av program som matlab. Den kommer även att användas flitigt som primär maskin när jag är ute och reser.

Jag har egentligen ingen speciell budget då jag tidigare har kollat på hybrider såsom HP Spectre x360 och Asus T300 chi men har efter många månaders resonerande kommit fram till att jag som fattig student inte har lusten att lägga ut uppemot 10'000kr på detta, utan närmare 4000kr borde räcka.

Kom med åsikter/förslag!

Edit: http://www.inet.se/produkt/1972056/lenovo-yoga-tablet-2-10-me...

Permalänk
Medlem

Köpte en igår

Köpte en Yoga Tablet 2 med Win8 igår.
Har inte hunnit köra så mycket ännu, men positiv än så länge. Skulle önska någon tum större på skärmen. 1920*1200 på 10 tum känns smått i desktopläget även om skalning är maxad. I tile/metro appar så funkar det bra.
Kommer från i iPad 2 med iOS8 som laggar nåt fruktansvärt både med appar och webb. I jämförelse så är Lenovon rena drömmen.
Tangentbord/mus gör jobbet även om magnetlåsningen mot skärm släpper lite väl lätt.
Batteritiden är underbar. Satt och labbade hårt och hade ca 60% kvar efter 4-5 timmar.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke nära nog den bästa plattan man kan skaffa, enda alternativet för min del vore en surface 3 men då sticker priset rätt fort. Mitt batterirekord med Yogan ligger på 18 timmar skärmtid men då med genomgående ganska låg ljusstyrka men med Wi-Fi och BT igång konstant. Kör man mer rimlig ljusstyrka är 14 timmar att vänta vid lätt användande. Vill man förenkla desktop läget så rekommenderas TouchME för att göra egna Touch kommandon och gester.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Fast man kanske bör förstå vad man köper med 1920x1200 i 10,6 tum, att man måste skala desktop till 150% är väl rätt väntat... Detta gäller dock alla plattor med samma upplösning oavsett OS, kika bara på Android så förstår du vad jag menar, det kommer skalas om för att bli läsbart för normalseende. Hög ppi har naturligtvis andra fördelar också.Yogans tangentbord funkar i mitt tycke bra, touchpaden är det däremot sämre med. Tangentbordet funkar precis som vilket annat laptop bord som helst egentligen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag köpte en Lenovo Miix 3, snarlik design som Yoga 2 och är otroligt missnöjd. Ska reklamera den då den dels är defekt (sd-kortsspringan är trasig) men främst för att den är helt omöjlig att skriva på. Tangentbordet är under all kritik. Dessutom har du ingen som helst nytta av att skärmen är 1920x1200. I 150% skalning som är standard (allt annat är för litet) så är poportionerna identiska med 1360x850. Om det inte är ett helt annat tangentbord på Yoga:n så är den helt värdelös att skriva på.

Och jag som just beställt en Lenovo Miix 3. I en tråd jag själv startat fick jag veta att den definitivt skulle vara bättre än denna

https://cdon.se/hemelektronik/point-of-view/point-of-view-tab-p1000w-10-z3735d-2gb-32gb-hd-graphics-w8-1-p30382324

bl.a för att denna hade lägre upplösning än 1920*1200 (1280*800). När det gäller tangentbors så blir väl frågan om det är bättre med inget tangentbord alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ska du använda den som surfplatta är den riktigt bra. Ska du däremot, som jag hade tänkt, använda den för att skriva uppsatser och ta anteckningar på föreläsningar är den helt värdelös. Därutöver var min modell defekt med en microSD-slot som inte "låser". Men så länge du inte är beroende av tangentbordet kommer du sannolikt inte bli missnöjd.

Fick den idag. Undrar just vad som är så förfärligt med tangentbordet som jag visserligen bara använt för den inledande konfigureringen ?

Permalänk
Medlem

Håller med jfri här.
Köpte och körde igång en Lenovo Miix 3 idag. Måste faktiskt säga att jag är mer än nöjd ännu så länge iaf.
Vill man ha en liten, smidig och framförallt billig 2-1 lösning så måste ju ändå detta i nuläget vara ett riktigt bra alternativ.

Hittills ända negativa jag har är den korta laddkabeln + att laddningstiden verkar vara ganska så lång.

//Rookie

Visa signatur

Thor Einride / I7-3630QM / Geforce 660M 2GB / 8GB ram / 256GB SSD + 320GB HDD
Lenovo Miix 3 10 / 2GB ram / 64GB SSD