Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Regler för föråd till lägenhet?

Permalänk
Medlem

Regler för föråd till lägenhet?

Hej,

Jag bor i en lite hyreslägenhet där det finns ett tillhörande förråd(enligt lag). Förrådet är verkligen fullt av grejer, främst lådor inför flytt(inget skyddar känsliga produkter så som original kartonger) men även en och annan pryl ex ärvda tavlor, snowracer o.s.v.

En annan hyresgäst(butik) håller på med en större renovering och självklart behöver de in i just mitt förråd som är fullt för att dra rör. Företaget som genomför jobbet kontaktade mig som privatperson d.v.s inte hyresvärlden och begärde tillgång, de erbjöd att flytta ut och flytta in grejerna igen. Självklart fick jag ställa upp även om det tog emot, efter ett snabbt samtal till hyresvärlden så öppnade jag upp förrådet. Hyrsevärlden ville såklart att jag skulle vara med vid hanteringen men vem kan vara det när man har jobb?

Jag märkte dock snabbt att de 1. lämnade mitt förråd olåst under timmar 2. de bar ut allt och sen bara lät det stå där utan översyn. Nu har jag förråd bakom en låst dörr men det finns minst 4a andra hyresgäster som kan komma in hit.

Jag antog att detta var en gångs grej så jag tog det helt enkelt utan att klaga. Nu har de återkommit veckor senare och ska in igen, jag låner ut nyckeln men denna gången hinner de inte med att göra vad de ska så de vill in igen i förrådet. Dessutom säger de att det kan komma flera liknande tillfällen framöver i samband med renoveringen.

Nu har jag blivit trött på det och sagt NEJ! Jag har kontaktat hyresvärden som skulle uppmana rätt person att återkomma till mig men ingen har hört av sig. Jag har fått säga till företaget som vill in att detta får gå genom hyresvärlden, så hyresvärlden får kontakta mig om de behöver tillgång.

Varför jag inte vill ha okänt folk röra bland mina prylar är 1. De får snabbt reda på vad som finns av värde i lägenheten 2. Flytta in och ut grejer hela tiden lär slita och förr eller senare kommer något gå isönder.

En bättre lösning hade varit om hyresvälden kommit och erbjudet att flytta in grejerna i annat låst utrymme under renoveringen men inget sådant är gjort! Och vi har absolut inte plats i lägenheten till allt detta.

Vad anser ni om detta? Jag förstår ju att de måste in i förrådet men jag hade hoppats på bättre hantering. Eller ska jag vara glad av bara att de flyttar in och ut grejerna åt mig?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag bor i en lite hyreslägenhet där det finns ett tillhörande förråd(enligt lag). Förrådet är verkligen fullt av grejer, främst lådor inför flytt(inget skyddar känsliga produkter så som original kartonger) men även en och annan pryl ex ärvda tavlor, snowracer o.s.v.

En annan hyresgäst(butik) håller på med en större renovering och självklart behöver de in i just mitt förråd som är fullt för att dra rör. Företaget som genomför jobbet kontaktade mig som privatperson d.v.s inte hyresvärlden och begärde tillgång, de erbjöd att flytta ut och flytta in grejerna igen. Självklart fick jag ställa upp även om det tog emot, efter ett snabbt samtal till hyresvärlden så öppnade jag upp förrådet. Hyrsevärlden ville såklart att jag skulle vara med vid hanteringen men vem kan vara det när man har jobb?

Jag märkte dock snabbt att de 1. lämnade mitt förråd olåst under timmar 2. de bar ut allt och sen bara lät det stå där utan översyn. Nu har jag förråd bakom en låst dörr men det finns minst 4a andra hyresgäster som kan komma in hit.

Jag antog att detta var en gångs grej så jag tog det helt enkelt utan att klaga. Nu har de återkommit veckor senare och ska in igen, jag låner ut nyckeln men denna gången hinner de inte med att göra vad de ska så de vill in igen i förrådet. Dessutom säger de att det kan komma flera liknande tillfällen framöver i samband med renoveringen.

Nu har jag blivit trött på det och sagt NEJ! Jag har kontaktat hyresvärden som skulle uppmana rätt person att återkomma till mig men ingen har hört av sig. Jag har fått säga till företaget som vill in att detta får gå genom hyresvärlden, så hyresvärlden får kontakta mig om de behöver tillgång.

Varför jag inte vill ha okänt folk röra bland mina prylar är 1. De får snabbt reda på vad som finns av värde i lägenheten 2. Flytta in och ut grejer hela tiden lär slita och förr eller senare kommer något gå isönder.

En bättre lösning hade varit om hyresvälden kommit och erbjudet att flytta in grejerna i annat låst utrymme under renoveringen men inget sådant är gjort! Och vi har absolut inte plats i lägenheten till allt detta.

Vad anser ni om detta? Jag förstår ju att de måste in i förrådet men jag hade hoppats på bättre hantering. Eller ska jag vara glad av bara att de flyttar in och ut grejerna åt mig?

Intressant.

Det borde vara den renoverandes intresse att hyra en lokal dit dina saker kan flyttas. Sen borde den erbjuda sig att göra flyttarbetet åt dig (även om du kanske inte vill det)

Eftersom det verkar vara ett större ingrepp som kräver tillgång vid många tillfällen över en längre tid så är det mycket olämpligt att dina saker skall vara där och en annan lösning borde fixas.

Hyresvärden kan nog inte kräva något om det inte handlar om byggnaden som sådan. Underhåll, säkerhet med mera. Men det är ju intressant exakt vad som gäller - det vet jag inte.
Sen är det lite konstigt att hyresgästen gör så stora arbeten i en hyresrätt om det inte sker i samråd med hyresvärden?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag bor i en lite hyreslägenhet där det finns ett tillhörande förråd(enligt lag). Förrådet är verkligen fullt av grejer, främst lådor inför flytt(inget skyddar känsliga produkter så som original kartonger) men även en och annan pryl ex ärvda tavlor, snowracer o.s.v.

En annan hyresgäst(butik) håller på med en större renovering och självklart behöver de in i just mitt förråd som är fullt för att dra rör. Företaget som genomför jobbet kontaktade mig som privatperson d.v.s inte hyresvärlden och begärde tillgång, de erbjöd att flytta ut och flytta in grejerna igen. Självklart fick jag ställa upp även om det tog emot, efter ett snabbt samtal till hyresvärlden så öppnade jag upp förrådet. Hyrsevärlden ville såklart att jag skulle vara med vid hanteringen men vem kan vara det när man har jobb?

Jag märkte dock snabbt att de 1. lämnade mitt förråd olåst under timmar 2. de bar ut allt och sen bara lät det stå där utan översyn. Nu har jag förråd bakom en låst dörr men det finns minst 4a andra hyresgäster som kan komma in hit.

Jag antog att detta var en gångs grej så jag tog det helt enkelt utan att klaga. Nu har de återkommit veckor senare och ska in igen, jag låner ut nyckeln men denna gången hinner de inte med att göra vad de ska så de vill in igen i förrådet. Dessutom säger de att det kan komma flera liknande tillfällen framöver i samband med renoveringen.

Nu har jag blivit trött på det och sagt NEJ! Jag har kontaktat hyresvärden som skulle uppmana rätt person att återkomma till mig men ingen har hört av sig. Jag har fått säga till företaget som vill in att detta får gå genom hyresvärlden, så hyresvärlden får kontakta mig om de behöver tillgång.

Varför jag inte vill ha okänt folk röra bland mina prylar är 1. De får snabbt reda på vad som finns av värde i lägenheten 2. Flytta in och ut grejer hela tiden lär slita och förr eller senare kommer något gå isönder.

En bättre lösning hade varit om hyresvälden kommit och erbjudet att flytta in grejerna i annat låst utrymme under renoveringen men inget sådant är gjort! Och vi har absolut inte plats i lägenheten till allt detta.

Vad anser ni om detta? Jag förstår ju att de måste in i förrådet men jag hade hoppats på bättre hantering. Eller ska jag vara glad av bara att de flyttar in och ut grejerna åt mig?

Jag har haft en liknande dispyt med min hyresvärd, som JAG fattat det efter otaliga samtal till hyresgästföreningen kan man aldrig hindra reparationer och/eller underhåll för en fastighet. Det gäller även förråd och liknande utrymmen.

Dock ska tilläggas att INGEN får gå in utan din tillåtelse om det inte är fara för person eller fastighet. Men i det fallet är det endast värden och räddningstjänsten som får gå in, ingen annan. Vilket betyder att reparationer eller underhålla ska ske i överenskommelse med hyresgästen.

Jag kan hålla med dig om att någon borde bistått med ett tillfälligt utrymme för dig att förvara sakerna i eftersom det i detta fall ser ut att kräva återkommande tillgång till ditt förråd. Att lämna sakerna obevakade är INTE ok, vem har då ansvaret för prylarna är ju frågan ?

Personligen hade jag ställt krav på att få ett nytt förråd eller att dom endast får gå in en gång och lösa det dom behöver. Det som du råkat ut för hade jag aldrig accepterat.
Jag kräver alltid att personer som ska in i min lägenhet/förråd kommer när jag är hemma, sedan övervakar jag som en hök.
Det är ändå mitt hem, det ska ju vara någon form av trygg fristad där inte obehöriga ska befinna sig.

Ovanstående är vad jag lyckats få fram av hyresgästföreningen när jag var i en liknande sits, men jag råder dig till att slå dom en signal för att få mer kött på benen gällande din situation så inget blir galet.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11