Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Onecoin scam?

Tjena!

Jag har blivit erbjuden att skaffa onecoin, och sjävklart är man intresserad. Alla kryptovalutor verkar ju bara öka.
Men vart man än läser om det, genom google, så är 95% av svaren scam. Stämmer detta? Är det nån som använder det idag och kan svara.

Har varit i skypemöten med folk som ska hjälpa mig med detta och har en kompis som är med och de verkar ju gå fint. Men som sagt, 95% av svaren på alla möjliga sidor är scam så ja är helt klart orolig. Dels över de, dels att det inte är opensource och dels att det är ganska dyrt för den minsta insättningen (130 euro).

Om ja ska passa mig, vad ska man då investera i för att tjäna en slant? Ja är varken ute efter att sätta in några mängder eller tjäna det heller. Men de vore kul att kanske slå till med en tusenlapp och se hur mycket det ökar.

Tack på förhand
MVH Andreas

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

De flesta coins är scams och resten tjänar man nästan inget på. Du kan ha tur såklart. Läs först denna tex:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=770740.20

Permalänk
Medlem

opartiskt

Att länka till bitcoin talk är kanske det inte mest opartiska
Onecoin är bitcoins största hot och konkurrent.

Permalänk
Medlem

Jag hade turen att ha vänner och bekanta som jobbar med onecoin, ska jag va HELT ärlig så hade jag nog inte vågat hoppat på den investeringen själv om jag inte haft dom. Eller ja ingen större investering då, men 1000:- lägsta insatsen är inte mkt.
Och kan man inte lägga 1000:- och känna att det kan jag avvara, då ska man inte satsa på NÅT alls här i världen.
Men regga dig gratis och kolla läget först, ett bra tips.

Man tjänar inte massor på alla kryptovalutor, absolut inte.
Bitcoin har redan haft sin uppåt trend, det va 2013 den bästa och säkraste investeringen, och visade sig bli 75 ggr mer värt.
Idag ligger bitcoin just nu idag i 201:- euro per mynt, och jag tror inte den kommer göra nåt jättekliv.

Experter tror att onecoin kommer att bli 10ggr större än bitcoin, värdet går bara att gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kylspray:

Jag hade turen att ha vänner och bekanta som jobbar med onecoin

Jag antar att du bara försöker lura in folk, men är det så att du själv blivit lurad av dina vänner skulle jag nog rekommendera att omedelbart säga upp kontakten med dem. För lurendrejeri är precis vad det rör sig om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ponzi_scheme

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har du själv blivit lurad av onecoin? Eller nån du känner?
Nej jag försöker inte att få in folk i det, men att säga att det är lurendrejeri och länka till ponzi och pyramidspel.
Onecoin är lagligt i i alla länder i världen förutom två länder.
I Island är det inte lagligt för att dom har haft en ekonomiskt krasch, och är livrädd att det ska gå åt pipan med deras svaga ekonomi som det är ändå.
Det andra landet är Nordkorea, där kommer ingen in, de vet vi alla
Har man fått det lagligt i framförallt Kina, så är det grundligt kontrollerat.
Onecoin använder sig av morisoninternational revisionsbyrå, har man nån koll på den branschen så vet man att morison inte är bullshit.
Och dessutom är numera onecoin godkänd rättsligt i USA och för nasdaq som en godkänd kryptovaluta(de är inte ens bitcoin)
Det betyder då enligt dig att USAs rättsystem finanssystem har blivit grundlurad, och resten av världen förutom 2 länder.

Men så fort det kommer till att tjäna pengar eller luktar mlm, då blir det automatiskt scam på internet, det finns många motståndare där ute som är livrädda att tappa makten, våra kära banker.
Våra banker lever på avgifter och räntor mm, självklart sprids det negativt om allt som kan ta marknadsandelar från våra makthavare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kylspray:

Har du själv blivit lurad av onecoin? Eller nån du känner?

Jag behöver inte bli lurad för att förstå att det här inte är en legitim affärsmodell utan ett (lyckat) försök att bluffa pengar av människor. Allting från den glättiga hemsidan med tomma fraser om "bättre liv", "enastående möjlighet, "revolutionerande", de substans- och referenslösa påståenden som de som lurats in i smörjan sprider på forum med vad som närmast borde kallas sektliknande frenesi, den totala avsaknaden av verifierbar fakta på deras sida, pyramidstrukturen där du som deltagare tjänar pengar på att locka in andra människor "under" dig, där du naturligtvis tjänar mer pengar desto mer du själv investerat... allting formligen skriker "SHUT UP AND GIVE US YOUR MONEY!".

Naturligtvis kommer du inte hitta många av de som faktiskt "investerat" (läs: skänkt bort) som kallar sig lurade i dagsläget, de väntar snällt på att få sina utlovade pengar, eller jobbar hårt på att lura in fler människor i fällan. Det är först när de(n) som ligger bakom bluffen smiter med pengarna som det kommer stå uppenbart för er vad ni lurats in i.

Skrivet av kylspray:

Onecoin är lagligt i i alla länder i världen förutom två länder.

Lagligt? OneCoin är i dagsläget bara ett system för att lura människor. Det finns ingen produkt som kan kallas laglig eller olaglig. Jag kan slänga upp en flådig hemsida där människor uppmanas ge mig pengar i utbyte mot att de får se färg torka på en vägg. Den skulle vara precis lika laglig som OC och det skulle vara precis lika fullständigt irrelevant huruvida den var laglig eller ej. Hur snabbt är brunt? Vad är längst, ett snöre eller dödsångest? Se där, två frågor som är minst lika relevanta.

Skrivet av kylspray:

Onecoin använder sig av morisoninternational revisionsbyrå

Vilket företag som helst kan anlita en revisionsbyrå, det innebär inte att verksamheten är legitim. Jag kan anmäla mig till ett seriöst genomfört IQ-test, det innebär dock inte att jag är medlem i Mensa. Jag kan be min kompis femåriga dotter att rita ett slott, men det innebär inte att jag är kung.
Därtill: opartisk referens?

Skrivet av kylspray:

Och dessutom är numera onecoin godkänd rättsligt i USA och för nasdaq som en godkänd kryptovaluta(de är inte ens bitcoin)

Vad menar du? Kryptovalutor är inte olagliga i USA. Nasdaq har inlett ett samarbete med ett annat företag för att skapa en egen handelsplats för kryptovalutor, vad som kommer vara godkänt eller inte där vet varken du eller jag. OneCoin är dock ingen kryptovaluta, det är bara lockbetet bluffen är skapad runt.
Återigen, har du en opartisk källa att referera till?

Skrivet av kylspray:

Det betyder då enligt dig att USAs rättsystem finanssystem har blivit grundlurad, och resten av världen förutom 2 länder.

Det betyder enligt mig att du sprider vidare uppgifter som helt saknar relevanta, opartiska källor. Det finns ingen faktisk koppling mellan OC och något finanssystem. Att blint lita på vad någon annan säger, när det som sägs inte går att verifiera utan tvärtom visar sig vara lögner, är att bli lurad.

Skrivet av kylspray:

Men så fort det kommer till att tjäna pengar eller luktar mlm, då blir det automatiskt scam på internet, det finns många motståndare där ute som är livrädda att tappa makten, våra kära banker.
Våra banker lever på avgifter och räntor mm, självklart sprids det negativt om allt som kan ta marknadsandelar från våra makthavare.

På måfå valda ord om principer bakom kryptovalutor ger dig ingen guldstjärna. Det här är inte en diskussion om kryptovalutor som koncept utan om OneCoin som ett sätt att lura av människor pengar.

Dissekering av hur OneCoin påstås fungera

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

OneCoin är ett Ponzibedrägeri. Det är inte en åsiktsfråga, utan ett faktum.
Att man blandar in en kryptovaluta är bara ett sätt att förvilla människor. Det är lika ett mycket Ponzi även fast man blandar in en valuta vars värde garanteras av... ingen.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen vet ni bäst

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man hur fan bluffare lyckas lura folk med nigeriabrev, ringa från microsoft osv osv men så dyker en sån här tråd upp och påminner en om hur jäkla naiva folk är så fort de tror de kan tjäna något.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Blir galen av detta. Har flera nära vänner som jag litar på som har börjat med onecoin och säger att dom fått mycket ökning på kort tid. Även folks föräldrar som jag vuxit upp med, har dom blivit så grundlurade själva att dom nu lurar andra utan att veta det?

Är detta scam eller ej liksom har så svårt att bestämma mig

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Blir galen av detta. Har flera nära vänner som jag litar på som har börjat med onecoin och säger att dom fått mycket ökning på kort tid. Även folks föräldrar som jag vuxit upp med, har dom blivit så grundlurade själva att dom nu lurar andra utan att veta det?

Vad är det dessa vänner och föräldrar utför för arbete för att generera denna "ökning", utöver att de själva pyttsar in pengar och nya medlemmar? Vad är det då som rimligtvis genererar inkomster?
Hur många av dessa vänner och föräldrar är det som faktiskt gått med ekonomisk vinst i handen, istället för att titta på en snygg siffra på en hemsida med löfte om att "Plockar du ut din fina vinst idag kommer du inte få lika mycket som om du låter vinsten stå kvar och generera ännu mer pengar!"? Ha då i åtanke att de allra flesta av dessa personer kommer (medvetet eller omedvetet) ljuga om hur mycket de själva investerat, betivlar du detta är det bara att fundera på hur du själv agerar i en situation där du behöver försvara någonting du tvivlar på eller inte fått bekräftat - det är tämligen uppenbar psykologi. Det är mycket lättare att förleda både sig själv och andra ett tag till än att erkänna att man själv blivit förledd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Blir galen av detta. Har flera nära vänner som jag litar på som har börjat med onecoin och säger att dom fått mycket ökning på kort tid. Även folks föräldrar som jag vuxit upp med, har dom blivit så grundlurade själva att dom nu lurar andra utan att veta det?

Är detta scam eller ej liksom har så svårt att bestämma mig

De tror säkert på det och försöker inte medvetet lura dig, det betyder inte att du skulle bli mindre lurad om du drogs in i det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Blir galen av detta. Har flera nära vänner som jag litar på som har börjat med onecoin och säger att dom fått mycket ökning på kort tid. Även folks föräldrar som jag vuxit upp med, har dom blivit så grundlurade själva att dom nu lurar andra utan att veta det?

Är detta scam eller ej liksom har så svårt att bestämma mig

Blev också erbjuden i veckan att gå med av en kompis. Han har redan plockat hem halva sin insats från bonus utbetalningar på några veckor.
Sökt runt lite och jag tycker jag hittade bra info på http://onecoinsverige.se/ och finns mer info på tuben. Tycker det verkar intressant.

Permalänk
Inaktiv

JA det är ett pyramidspel, använd google för helvete!!

https://www.flashback.org/t2546019p18

det finns typ 10000000 trådar om onecoin och ALLT pekar på samma sak: det är ett pyradmispel och INTE som bitcoin (öppet för alla, open source, ingen central ägare etc).

Med det sagt går det såklart att tjäna pengar på det. Pyramidspel brukar vara en bra affär för de som kommer in och ut tidigt. Det är bara de som är sena in som får stå för hela notan.

haha kolla deras egna gif:

det är ju definitionen av ett pyradmispel, herregud

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

JA det är ett pyramidspel, använd google för helvete!!

https://www.flashback.org/t2546019p18

det finns typ 10000000 trådar om onecoin och ALLT pekar på samma sak: det är ett pyradmispel och INTE som bitcoin (öppet för alla, open source, ingen central ägare etc).

Med det sagt går det såklart att tjäna pengar på det. Pyramidspel brukar vara en bra affär för de som kommer in och ut tidigt. Det är bara de som är sena in som får stå för hela notan.

haha kolla deras egna gif: http://onecoinsverige.se/grafik/netwoork1_2.gif

det är ju definitionen av ett pyradmispel, herregud

Ja för allt man läser på nätet är sant..
Jag får tacka för varningen, men bilden du pratar om från http://www.onecoinsverige.se/ är ju bara som vilket nätverk som helst. Kan tycka att gifbilden är lite -90tal men den beskriver ju onecoins nätverk bra.
Ett nätverk är ju bara ett gäng med kontakter.. Ett gäng kontakter är ju INTE ett pyramidspel.

Många blandar nog ihop själva bonussystemet och Onecoin som ren investering.
Onecoins bonussystem bygger på att utöka nätverket genom nätverksförsäljning ungefär som Tupperware http://www.tupperware.se/index och Forever http://www.foreverliving.se/ mfl.
Nätverksförsäljning är inte olagligt och i olagliga pyramidspel måste man bland annat sälja till fler.
Man behöver inte sälja in Onecoin alls om man inte vill. Det kan du ju läsa på "typ 10000000" ställen..

Jag har precis gått in med en liten peng nu under min kompis och vill se hur pengarna utvecklas som ren investering.
Bryr mig inte alls om att locka in folk till höger och vänster eller bonusar. Tänker enbart vänta på värdeökningen.
Skitspännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLagom:

Ja för allt man läser på nätet är sant..
Jag får tacka för varningen, men bilden du pratar om från http://www.onecoinsverige.se/ är ju bara som vilket nätverk som helst. Kan tycka att gifbilden är lite -90tal men den beskriver ju onecoins nätverk bra.
Ett nätverk är ju bara ett gäng med kontakter.. Ett gäng kontakter är ju INTE ett pyramidspel.

Många blandar nog ihop själva bonussystemet och Onecoin som ren investering.
Onecoins bonussystem bygger på att utöka nätverket genom nätverksförsäljning ungefär som Tupperware http://www.tupperware.se/index och Forever http://www.foreverliving.se/ mfl.
Nätverksförsäljning är inte olagligt och i olagliga pyramidspel måste man bland annat sälja till fler.
Man behöver inte sälja in Onecoin alls om man inte vill. Det kan du ju läsa på "typ 10000000" ställen..

Jag har precis gått in med en liten peng nu under min kompis och vill se hur pengarna utvecklas som ren investering.
Bryr mig inte alls om att locka in folk till höger och vänster eller bonusar. Tänker enbart vänta på värdeökningen.
Skitspännande!

Ett grattis är väl på sin plats då, till din kompis!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Bara jag som ryggar tillbaka när jag läser på;

http://onecoinsverige.se/

Pyramidspel så det skriker om det. Många tomma ord där det byggs upp luftslott.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation innan man ger sig in i NÅGOT är att läsa på och förstå grundprincipen i ponzi. De som satsar tidigt får ut pengar, blir övertygade, satsar mer och fungerar som vandrande reklampelare om hur bra det fungerar och hur mycket de tjänat... problemet? pengarna som betalats ut kommer från "nyvärvade" investerare och efter ett par vändor drar ägarna och lämnar en flock ledsna investerare. Sen att det råkar vara kryptovaluta, bonuskort eller fonder spelar inte så stor roll. samma skit.

Ska inte förvirras med nätverksmarknadsföring som faktiskt säljer något och genererar pengar via försäljning ex. vitaminer eller städprodukter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrLagom:

Ja för allt man läser på nätet är sant..
Jag får tacka för varningen, men bilden du pratar om från http://www.onecoinsverige.se/ är ju bara som vilket nätverk som helst. Kan tycka att gifbilden är lite -90tal men den beskriver ju onecoins nätverk bra.
Ett nätverk är ju bara ett gäng med kontakter.. Ett gäng kontakter är ju INTE ett pyramidspel.

Många blandar nog ihop själva bonussystemet och Onecoin som ren investering.
Onecoins bonussystem bygger på att utöka nätverket genom nätverksförsäljning ungefär som Tupperware http://www.tupperware.se/index och Forever http://www.foreverliving.se/ mfl.
Nätverksförsäljning är inte olagligt och i olagliga pyramidspel måste man bland annat sälja till fler.
Man behöver inte sälja in Onecoin alls om man inte vill. Det kan du ju läsa på "typ 10000000" ställen..

Jag har precis gått in med en liten peng nu under min kompis och vill se hur pengarna utvecklas som ren investering.
Bryr mig inte alls om att locka in folk till höger och vänster eller bonusar. Tänker enbart vänta på värdeökningen.
Skitspännande!

Lycka till

glöm inte ta ut pengarna du investerade innan pyramidspelet faller bara.

Om något tycker jag snarare det är synd att det finns en tråd för pyramidspelet Onecoin men inte Bitcoin..

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att komma tillbaka till denna tråd runt jul ungefär...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Så hur går det för era pengar, har nyligen blivit erbjuden detta också !!

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asus P8Z68-V GEN3 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz @ 4,4 GHz | Sapphire r9 290 tri-x 4gb @1100 mhz | Corsair 16GB | Corsair Cooling Hydro H70 Core, 2 stycken Noctua NF-P12 1300 | Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDizzle:

Så hur går det för era pengar, har nyligen blivit erbjuden detta också !!

Att "investera" i onecoin i nuläget är ungefär lika genomtänkt som att ge en döende gris manikyr.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Lycka till

glöm inte ta ut pengarna du investerade innan pyramidspelet faller bara.

Om något tycker jag snarare det är synd att det finns en tråd för pyramidspelet Onecoin men inte Bitcoin..

Det kan ju bero på att Bitcoin inte är ett pyramidspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cocosoft:

Det kan ju bero på att Bitcoin inte är ett pyramidspel.

Ja det är precis det jag menar, det var dåligt formulerat av mig. Det jag menade var att det är lustigt att det finns trådar om pyradmispel(onecoin) här på SweC men inget om bitcoin som inte är ett pyramidspel utan istället är allting som onecoin försöker vara.

Personligen hade jag glömt bort om den här tråden..

Hur gick det för er som "investerade" i pyramidspelet? har ni fått någon utdelning än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Ja det är precis det jag menar, det var dåligt formulerat av mig. Det jag menade var att det är lustigt att det finns trådar om pyradmispel(onecoin) här på SweC men inget om bitcoin som inte är ett pyramidspel utan istället är allting som onecoin försöker vara.

Personligen hade jag glömt bort om den här tråden..

Jaså, ja då misstolkade jag din mening fel.
Jag har för mig att det finns en stor bitcointråd här på SweC, men jag kanske minns fel.

Skrivet av anon40704:

Hur gick det för er som "investerade" i pyramidspelet? har ni fått någon utdelning än?

Antagligen åt helvete för dem - jag började få reklam på mitt facebookflöde, det var därför jag (oavsiktligt) bumpade tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har några kompisar 2-3 som har tjänat rätt bra pengar på detta. En gick in med 100euro och dubblade det väldigt fort. Den andra gick in med 1000euro och är snart på 37.000.

Funderar själv på att testa satsa minst 100euro

www.internetvaluta.se
www.onecoinvaluta.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragos:

Jag har några kompisar 2-3 som har tjänat rätt bra pengar på detta. En gick in med 100euro och dubblade det väldigt fort. Den andra gick in med 1000euro och är snart på 37.000.

Funderar själv på att testa satsa minst 100euro

www.internetvaluta.se
www.onecoinvaluta.eu

Är det inte märkligt att det alltid är "kompisar" som tjänar pengar på sånt här?

Jag hade en kompis som "alltid tjänade minst 10Kkr" på Jackvegas när man mötte honom i krogvimlet, senast jag såg honom såg han jävligt nedgången ut.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@dragos: Enda sättet för dina vänner att tjäna pengar på det där. Är att få dig att tro dom har tjänat på det, så du går in med dina pengar "under" dom i pyramiden. Skulle ta allt dom säger med en rejäl nypa salt då dom inte försöker hjälpa dig göra en bra investering, utan försöker förbättra sin egna.

Och efter du har gått med, så måste du börja försöka tjäna pengar på dina andra vänner och bekanta. Få dom att gå in under dig i pyramiden så att säga, med en stor risk dom aldrig kommer se sina pengar igen. Vill du verkligen det?

Permalänk
Inaktiv

Polisen utreder onecoin nu:
http://www.skovdenyheter.se/article/polisen-utreder-onecoin/
Så det gäller att skynda om man vill bli av med pengar innan korthuset faller.