Permalänk

2 Skärmar, hur?

Hej, jag sitter just nu med 2 hyfast gammla Philips 19" skärmar. Så då slog idéen mig, varför inte använda båda? Fast det finns ju ett problem, jag har inte en aning om hur man ska gå till väga.
Vad jag vet:

Min nuvarande skärm är inkopplad via VGA
Jag har ett Zotac geforce gtx 465 1gb, i5 760, 4gb ram.
Det är i princip allt.

Vad jag inte vet:

Hur får man bilden att visas på båda skärmarna? Ska jag bara koppla in skärmen via ett annat utag genom en adapter, vilket isåfall? Om jag lyckas med det kommer samma bild att visas på båda skärmarna eller kommer det att bli hälften på varje, ordnar det sig själv i spelen?
Har jag ett för klent grafikkort så att det kommer att lagga?

Tack!

Permalänk
Medlem

Det ända du behöver göra är att koppla in båda skärmarna i grafikkortet, det kommer nog inte lagga i spel då spelet bara använder 1 skärm och skrivbordet på den andra. Det finns flera alternativ på hur skärmarna ska visas under Screen Resolution (W7) sen är det bara att testa sig fram med det man vill ha.

Om du vill ha svar på något annat är det bara tt fråga!

Permalänk
Skrivet av Misery9:

Det ända du behöver göra är att koppla in båda skärmarna i grafikkortet, det kommer nog inte lagga i spel då spelet bara använder 1 skärm och skrivbordet på den andra. Det finns flera alternativ på hur skärmarna ska visas under Screen Resolution (W7) sen är det bara att testa sig fram med det man vill ha.

Om du vill ha svar på något annat är det bara tt fråga!

Har man möjligheten att använda musen på båda skärmarna samtidigt, switcha imellan utan att minimera fönster på ena? Till exempel om jag har youtube uppe i den ena och nått spel i den andra? Går det bra med en adapter VGA>DVI?

Permalänk
Skrivet av beowulf494:

Har man möjligheten att använda musen på båda skärmarna samtidigt, switcha imellan utan att minimera fönster på ena? Till exempel om jag har youtube uppe i den ena och nått spel i den andra? Går det bra med en adapter VGA>DVI?

Går lika bra med adapter. Du byter inställningar genom högerklick på skrivbordet sen skärminställningar sen titta vidare där.

Permalänk
Skrivet av ZebbeSebbe:

Går lika bra med adapter. Du byter inställningar genom högerklick på skrivbordet sen skärminställningar sen titta vidare där.

Tack, ska ta en titt när jag kommer hem ifrån träningen, jag återkommer när jag testat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beowulf494:

Har man möjligheten att använda musen på båda skärmarna samtidigt, switcha imellan utan att minimera fönster på ena? Till exempel om jag har youtube uppe i den ena och nått spel i den andra? Går det bra med en adapter VGA>DVI?

Javisst. Största njutelsen med dubbelskärm; film på ena skärmen, och spel på den andra. Det är sömlöst, dvs - du kan dra musen runt som bara den mellan dem, utan att saker tabbas ned (förutom riktiga helskärmsprogram t.ex BF3 _UTAN_ windowed mode).

VGA>Dvi fungerar skitfint.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Insåg precis att jag inte har en DVI adapter tillgänglig blir till att skaffa en under de närmsta dagarna
Tror ni att spelen kommer flyta på bra med mina specs?

Permalänk

Det går inte att köra den andra skärmen genom ett D-Sub kopplat till moderkortet va?

Hade visst 2 DVI till grafikkortet där en av dem var upptagen av en VGA-DVI adapter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beowulf494:

Har man möjligheten att använda musen på båda skärmarna samtidigt, switcha imellan utan att minimera fönster på ena? Till exempel om jag har youtube uppe i den ena och nått spel i den andra? Går det bra med en adapter VGA>DVI?

Det ska gå bra. Du kan ju bla. göra så att skrivbordet dras ut på båda skärmarna och då drar du bara ut den ruta du vill ha till den andra skärmen. Alltså så kan du spela och samtidigt hålla koll på tex. Film? Temperaturer via Afterburner? Eller helt enkelt mixtra med annat medan du väntar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Spelen kommer att flyta precis lika bra som de gjorde innan

Nej, skärmarna måste vara kopplade direkt till grafikkortet

Permalänk

Tack, ska pallra mig in till staden och köpa en adapter ikväll, behöver man något slags program från nvidia eller någon annan stans för att ställa in hur man vill ha det sen? Eller kanske det räcker med "Windows+P">Utvidga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beowulf494:

Tack, ska pallra mig in till staden och köpa en adapter ikväll, behöver man något slags program från nvidia eller någon annan stans för att ställa in hur man vill ha det sen? Eller kanske det räcker med "Windows+P">Utvidga?

Kör du med Windows så går det allt som oftast att ställas in i windows genom att högerklicka på skrivbordet. Annars går det att fixa i Nvidias drivrutiner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast

Du kan vara lugn, att ha två skärmar är inga problem och verkligen inte svårt. Du har två DVI portar på grafikkortet, så, om skärmarna har dvi så är det bara att koppla in med dvi sladdar. Sitter där en adapter till VGA i en av dvi portarna så kan du bara skruva loss den. Har du bara VGA på skärmarna så får du helt enkelt skaffa en dvi->vga adapter till.

Sen när skärmarna är inkopplade och datorn är igång så borde datorn har löst det själv, iaf om du sitter på windows 7. Annars är det bara att högerklicka på skrivbordet och välja skärminställningar/screen resolution och rota lite där, det är ganska self explandatory

Permalänk

Såja, då var adaptern köpt, skärmarna ikopplade. Jag får in bild och har bara ett ord för det hela, Otroligt.
En sak jag undrar är dock hur får man ena halvan av spel att visas på vänstra skärmen och den andra halvan på högra? Eller är något sådant möjligt? Kanske det bara är en bra idé med 3 skärmar? Spelet jag skulle vilja ha visat på båda skärmarna är LoL ifall någon nu har något speciellt knep för att få det att fungera.

Och en annan sak är att om jag har spelet på låt oss säga den vänstra och sedan tex byter låt på den högra då minimeras spelet på den vänsta skärmen, hur åtgärdar man det?

Permalänk

Bumpar denna tråd pga sista posten. Hur gör man så att spelet inte minimeras när man klickar på den andra skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maawaatow:

Bumpar denna tråd pga sista posten. Hur gör man så att spelet inte minimeras när man klickar på den andra skärmen?

Går inte, om du inte kör window mode (fullscreen) eller borderless :/

Permalänk
Medlem

Tänkte Bumpa tråden jag med.
Sitter med en datorskärm och en TV(kopplad med hdmi) och lirar fifa 12 på TVn men det finns inte i windowed mode på spelet.
Går det att starta ett helskärmsprogram på den andra skärmen dvs förläningen av skrivbordet utan att först göra den till primärskärm?
(I mitt fall vill jag ha fifa på tvn men jag vill fortfarande ha datorskärmen som primär skärm)

hoppas ni fattar -.- kan inte förklara bättre tror jag

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.

Jobbar mycket med att ha två dokument på samma skärm. Förminskar alltså dokumenten så de täcker 50% av skärmen. Jag funderar nu över hur det skulle funka att använda två skärmar för mig. Jag tror att det kanske skulle vara ännu bättre i arbetet eftersom jag fortfarande behöver klicka mycket mellan olika flikar. Jag tror att det skulle vara effektivt att ha fyra olika program/dokument öppnade samtidigt där dokumenten täcker 50% av skärmen men jag funderar dock över om det går att ordna på något enkelt sätt. För att förminska dokumenten för tillfället så drar jag dem och bumpar dem mot skärmens sidor (så fyller de automatiskt 50%) men hur gör jag det med två bildskärmar? Ytterkanterna bör väl inte vara något problem men kanterna där skärmarna går ihop, går det att enkelt bumpa dokumenten där eller går bara muspekaren över till nästa skärm?

Tacksam för alla svar!