DayZ standalone, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

DayZ standalone, vad tycker ni?

Hej!

Undrar bara lite vad ni som köpt standalone tycker om spelet så hittils? Hur känns det att spela gämnfört med modden?

Inga klagomål på att spelet buggar, det är en alfa. Berätta gärna om buggar, men klaga inte.

P.S God jul!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag gillar spelet. trots att de är en alpha, eftersom att de är en alpha så trodde ja så klart att de skulle va kaos!!
Men inte enligt mig.

samt har ja bara ett par timmar på standalone så har inte träffat på alla problem så klart

God jul!!

Visa signatur

MSI Z87-G45 - 4670k @ 4.2ghz vid 1.02v 52'c kyld av h100i - 8gb xms3 1600mhz - corsair tx750w - asus gtx 680 DCU2 top @ 1220mhz - Corsair carbide 540air - benq xl2411t
Razer naga hex & Blackwidow
Logitech g35

Permalänk

Måste man ha Arma 3 för att lira Standalone ?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

nope Standalone står för att spelete står separat från arma3

Visa signatur

MSI Z87-G45 - 4670k @ 4.2ghz vid 1.02v 52'c kyld av h100i - 8gb xms3 1600mhz - corsair tx750w - asus gtx 680 DCU2 top @ 1220mhz - Corsair carbide 540air - benq xl2411t
Razer naga hex & Blackwidow
Logitech g35

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Måste man ha Arma 3 för att lira Standalone ?
Tack på förhand.

Standalone betyder just standalone. Det är ingen mod längre, det är ett helt eget spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Måste man ha Arma 3 för att lira Standalone ?
Tack på förhand.

Nej, standalone betyder att de är ett fristående spel alltså ingen mod...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det funkar som det ska, jag tycker faktiskt det går att spela utan problem Kan vara lite buggar, men det är man ganska van vid nu för tiden när det gäller ARMA

Spelet är helt baserat på Arma 2 och Chernarus+.

Kan rekommendera det, kostar inte mångra kronor och du plöjer enkelt många timmar

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Måste man ha Arma 3 för att lira Standalone ?
Tack på förhand.

Arma 3 har absolut ingenting med Dayz att göra (helt olika spelmotorer).

Så det är bara att köpa från Steam utan krångel

OT: Svårt att bedöma spelet i det tillstånd det är nu.
Spelet flyter bättre än moddet när det väl flyter (dock är prestandan i städerna HORRIBEL) och Rocket har lyckats få bort de absolut värsta buggarna som fanns vid release.
Roligt med lite ny spelmekanik som t ex crafting (vilket iofs är väldigt basic just nu) och att man kan gå in i princip alla byggnader(!!!!!!!!!!!!!).

Dock är det inte riktigt spelbart än; För lite zombies (respawnar inte), zombies går genom väggar, alldeles för lite loot (respawnar inte om inte servern startas om), finns endast 3 skjutvapen, inga fordon etc.
Dock är ju givetvis detta saker som kommer ändras så snart som möjligt
Så köp spelet om du är säker på att du kommer spela det och se det som en investering så länge (priset kommer höjas ju färdigare spelet blir enligt Rocket).

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Avstängd

I det store hele så tror jeg DayZ Standalone helt klart vil være artig.

+ lang "view distance"
+ Chernarus kartet + ekstra ting
et slags pluss at zombiene løper ikke lenger i sikk sakk

- spillet vil antagelig være preget kronisk lav fps, hvis ikke det da skulle skje noe helt spektakulært med server-side-delen av spillet

Jeg håper at fps vil bli bedre med framtidige oppdateringer.

Det jeg er redd for, er at dem skal la spillerne måtte springe rundt bare for å finne mat som de kan spise og drikke, dette vil i så fall være helt dust og vil eventuelt vise at de ikke har peil på spill design i min mening. Det er helt greit for meg at man starter sulten ved kysten for at man så må raskt finne mat, men jeg forventer at jeg skal kunne sitte på bakken i fire timer uten å daue av sult og dehydrering. Hvis ikke jeg kan bevege meg rundt på kartet uten å være plaget av sult og tørst så mister spillet mye av potensialet vil jeg påstå. I et survival game skal ikke uviklerne forsøke ta livet av spillerne når dette ikke gir god mening, og hvis alle tenker etter så er det nok "an adventure" som bedre karakteriserer spillet og ikke "survival".

Håper det blir til at man må ordne med logistikk, slik at det er meningsfullt å f.eks fly helikopter og kjøre rundt med kjøretøy. Elllers er kjøretøy gjerne å forstå som en dødsfelle i Arma/DayZ, støyende og vil tiltrekke våpenild i stor grad.

Skal bli moro med underjordiske bunkre som baser seinere.

Jeg håper utviklerne ikke tuller det til med våpnene. Der skal det helst ikke være bugs med siktemiddel og sånt i det hele tatt. Helt tragisk å ha spillt Arma 2 OA uten å kunne ha tilgjengelig informasjon om akkurat hvordan de ulike typer siktemidlene for rpg og sånt fungerer.

Er spent på hva slags våpen som ender opp i DayZ. Jeg har forståelse for at ikke alt av våpen vil passe, men til syvende sist så tror jeg ikke at våpentypene selv er et problem. Det vil vel heller være teit hvis det ble til at de så å si alle løper rundt med rpg og mange kjører tanks.

Ting jeg ønsker meg:
Russisk SVD (skapskytterrifle med artig siktemiddel, god ut til 900m, 10 skudd i magasinet hvis jeg husker riktig)
Et helikopter, ikke noe fantasitull med ikkeeksisterende ting slik som i Arma 3.
Bakkekjøretøy som har mer realistisk topphastighet og plausibel motorkraft i oppoverbakke.
Å kunne løpe opp en skråning uten å måtte "gå" der det er bare litt skrått i terrenget.
En hel del klær.
Mer romslig innhold i de større ryggsekkene.

Permalänk
Avstängd

Jeg kom til å tenke på at en kjempeartig ting med Standalone, er at du kan finne medisiner, og så kan du lese etiketten på flaska. På min røde flaske står det "Sodium Bicarbonate". Vet ikke hva dette er, men det hadde vært artig om det var mulig å finne f.eks et tyvetalls ulike medisinflasker.

Permalänk
Medlem

Tummen upp. Köp spelet om du inte redan har.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Köpt det!

Permalänk
Medlem

Helt okej, men jag tänker inte spela mer förrän det kommer mer saker och när lootsystemet är fixat.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Överlag fungerar det bra är roligt men det är lite tråkigt att det finns så få vapen, för det slutar alltid med att man har samma saker på sig; Antingen en m4a1 med scope eller det gamla geväret med kikarsikte.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Tja, i dag hadde jeg god fps da jeg var langt utenfor Cherno.

Inne i Gorka var fps 60-80. 30+ i Cherno.

Spilte på SE 4-4 med 14 i ping og med ca 40 spillere på serveren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Överlag fungerar det bra är roligt men det är lite tråkigt att det finns så få vapen, för det slutar alltid med att man har samma saker på sig; Antingen en m4a1 med scope eller det gamla geväret med kikarsikte.

Vapen kommer läggas in mer och mer, det är även ett problem med lootlistan just nu som förhoppningsvis kommer ändra sig i nästa stora patch. M4A1 ska inte vara så vanlig som den är, det ska finnas 3 olika typer av shotgun som ska vara det "vanliga" och en revolver men pga något galet så spawnar typ bara ammo till dem och inte vapnen i sig.
Det kommer även komma mer vapen, det är väldigt tidigt i utvecklingen fortfarande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Mycket bättre än DayZ modden när det gäller mekaniken och gameplayen, dock så finns det ju väldigt lite vapen och ganska många buggar. Det som stör mig mest dock är att det för tillfället inte finns någon anledning att dra norrut och att det dessutom nästan helt tomt där på grund av att man redan kan bli full-gearad i Balota airfield, och eftersom norra delen av kartan är det viktigaste i hela DayZ så är det ju tråkigt som fan.

Alltså så finns det inte så mycket att göra just nu i spelet förutom att campa i Balota. Det är om man letar efter player-action iallafall.

IMO så borde Rocket ta bort all military loot från kusten och lägga allting norrut.

Permalänk
Medlem

Har spelat det i ett par timmar och gillar det faktiskt väldigt mycket. Var på flygplatsen uppe in norr för en kvart sen och blev jagad av två skjutgalna spelare som missade med bara nån centimeter. Riktigt spännande är det ,speciellt när man ägnat så lång tid på att komma dit och är full med värdefulla saker, bara ammunitionen som saknades ;). Längtar tills det kommer mer fordon och vapen dock, är lite segt att springa hela dagen om man vill upp norr.

Får även rätt bra FPS också, så det hela känns rätt bra, speciellt för en alfa.

Permalänk
Medlem

Grafiken och faktumet att det finns flera saker och göra/tänka på gör det bättre men rent spelmässigt just nu så skulle jag välja och spela modden alla dagar i veckan före standalone då den enligt mig är ospelbar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Grafiken och faktumet att det finns flera saker och göra/tänka på gör det bättre men rent spelmässigt just nu så skulle jag välja och spela modden alla dagar i veckan före standalone då den enligt mig är ospelbar just nu.

På vilket sätt anser du det ospelbart?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Lirat ett antal timmar med en polare idag. Förbaskat skoj när vi väl hittade varandra och röjde igenom hus efter loot.

Mindre kul när vi nyss så här i slutet av spelkvällen båda har varsin 35-slots ryggsäck fylld av förnödenheter, ett gevär & diverse annat samt tagit oss en bra bit inåt land, och spelet helt plötsligt bestämmer sig för att min karaktär är död - utan tillstymmelse till anledning. Enda att göra är att respawna och börja om från scratch.

Visa signatur

www.soggarna.se - mest på skoj.

Permalänk

Jag tycker om spelat väldigt mycket än sålänge, även om det finns många items som man inte riktigt förstår sig på eller som inte riktigt fungerar som de ska.

En av de roligaste saker jag gjort var att "arrestera" en bandit som skjöt mot mig och några kompisar och mata honom med ruttna frukter och ta all hans mediciner som kunde hjälpt, och sen släppa honom för att springa mot en långdragen död..

Jag saknar dock revolvern, är den inte inne i spelet än? Stod att de lade in den men jag och några polare tog en runda och kollade varenda hus på kusten utan lycka..

Permalänk
Medlem

jag tycker det är kul som tusan. speciellt när jag alltid lirar med brorsan. har lätt lagt ner 600+ timmar på arma 2 dayz mod också men detta tycker jag är mycket bättre

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Det här spelet är fan farligt för mina nerver!
Har spelat 7 timmar kanske och har fattat grunderna. Så jag tog mig norrut och kom till en flygplats. Här hade jag lyckats fibbla bort min ammo till m4a1'an (fråga mig inte hur), så hade bara yxa. Som tur var fanns det inget folk i närheten, så jag kunde plocka på mig ammo, extra mag, större väska + lite annat smått och gott. Nu börjar jag bli stressad. Jag vill inte bli av med detta. Sitter i ett skogsbryn och ser en liten stad nedanför, men för att komma dit måste jag över barmark till ett annat skogsbryn. Jävlar vad nervös jag blev. Har aldrig känt så i ett spel förut. Detta är skitkul!

edit: sitter fortfarande i skogsbrynet... spejar...

edit2: jag krälade över

edit3: Efter lite efterforskning vet jag vart jag är Finns vatten i stan, vilket jag jag börjar få väldigt ont om. Hur fan ska jag våga mig ner dit nu då?

Tidigare träffade jag på ett par engelskmän, trodde dom skulle råna mig. Men dom var snälla Gav mig en cola.

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har funderat över om jag ska köpa det eller inte. Men jag har bestämt mig att jag inte ska bryta det löfte jag satt för mig själv. Vill inte köpa ett spel som inte är klart. Tänker inte betala för att vara alpha/beta testare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Jag har funderat över om jag ska köpa det eller inte. Men jag har bestämt mig att jag inte ska bryta det löfte jag satt för mig själv. Vill inte köpa ett spel som inte är klart. Tänker inte betala för att vara alpha/beta testare.

Du betalar ju dock mindre nu, kan spela alfa/beta och sedan får du automatisk tillgång till den skarpa versionen. Inte som i ett EA spel där dom kallar tidig beta för full release.

Dock självklart upp till var och en. Ångrar mig inte en sekund att jag köpte Minecraft i beta-stadiet, och köpte faktiskt mig själv DayZ igår, tycker att jag kan stödja bra spelutvecklare, sådana är det ont om. Dock inte hunnit spela än.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifeIsALoop:

Det här spelet är fan farligt för mina nerver!
Har spelat 7 timmar kanske och har fattat grunderna. Så jag tog mig norrut och kom till en flygplats. Här hade jag lyckats fibbla bort min ammo till m4a1'an (fråga mig inte hur), så hade bara yxa. Som tur var fanns det inget folk i närheten, så jag kunde plocka på mig ammo, extra mag, större väska + lite annat smått och gott. Nu börjar jag bli stressad. Jag vill inte bli av med detta. Sitter i ett skogsbryn och ser en liten stad nedanför, men för att komma dit måste jag över barmark till ett annat skogsbryn. Jävlar vad nervös jag blev. Har aldrig känt så i ett spel förut. Detta är skitkul!

edit: sitter fortfarande i skogsbrynet... spejar...

edit2: jag krälade över

edit3: Efter lite efterforskning vet jag vart jag är Finns vatten i stan, vilket jag jag börjar få väldigt ont om. Hur fan ska jag våga mig ner dit nu då?

Tidigare träffade jag på ett par engelskmän, trodde dom skulle råna mig. Men dom var snälla Gav mig en cola.

det är det som gör hela spelet underbart. bara vänta tills du hittar 2-3 spelare,, när du själv har bästa sakerna och du jagar dom genom staden för att genskjuta dom. då pumpar adrenalinet!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifeIsALoop:

Det här spelet är fan farligt för mina nerver!
Har spelat 7 timmar kanske och har fattat grunderna. Så jag tog mig norrut och kom till en flygplats. Här hade jag lyckats fibbla bort min ammo till m4a1'an (fråga mig inte hur), så hade bara yxa. Som tur var fanns det inget folk i närheten, så jag kunde plocka på mig ammo, extra mag, större väska + lite annat smått och gott. Nu börjar jag bli stressad. Jag vill inte bli av med detta. Sitter i ett skogsbryn och ser en liten stad nedanför, men för att komma dit måste jag över barmark till ett annat skogsbryn. Jävlar vad nervös jag blev. Har aldrig känt så i ett spel förut. Detta är skitkul!

edit: sitter fortfarande i skogsbrynet... spejar...

edit2: jag krälade över

edit3: Efter lite efterforskning vet jag vart jag är Finns vatten i stan, vilket jag jag börjar få väldigt ont om. Hur fan ska jag våga mig ner dit nu då?

Tidigare träffade jag på ett par engelskmän, trodde dom skulle råna mig. Men dom var snälla Gav mig en cola.

Ett litet tips är ju att om du ska över ett fält, kryp inte! För du är inte osynlig där du ligger och krälar då gräs bara genererar ett visst område .. Så på håll ligger du helt öppet!!

Permalänk
Medlem

Måste vara den mest geniala tråden i världshistorien..

Känns som att spela modden i en strippad alpha version fast i en uppdaterad motor.
Med andra ord exakt som den beskrivs av Dean själv och Steam pagen

Permalänk
Medlem

HATAR spelet! Spelade och samlade ihop en hel del bra saker under loppet av 2 dagar. När jag äntligen känner mig nöjd med karaktären kände jag att det var dags att testa på att vara bandit.
Tar mig från norr till söder på loppet av 30-40 minuter... hittar äntligen en kompass, senare en stad i närheten av kusten med en liten jävel som lootar! Han ser mig, jag siktar på honom, han springer runt som en galning tills han är framför mig och slår mig medvetslös med 1-2 slag(bugg!?), obeväpnad...
Fan vad sämst man är. Bara att börja om.