DayZ Update 0.55 Persistance?

Permalänk
Medlem

DayZ Update 0.55 Persistance?

Tjena!

Nu har en uppdatering för DayZ släppts, alltså 0.55. Den har fört med mycket som jag älskar i spelet, gjort det till ett mer överlevnads spel då allt har blivit i princip svårare och farligare.

Det är fortfarande några saker jag funderar på och jag lyckas inte hitta någon ordentlig förklaring på nätet som jag direkt förstå, sen ger det inte heller alla svar inom det som jag söker.

Nu har alla servrar blivit tvungna att gå till "Persistant" men vad är det mer exakt? Hur funkar det? Hur funkar det med alla saker som ska komma fram och bilar? Hade hoppats att det finns någon erfaren som kan förklara i detalj hur "Persistance" fungerar i uppdateringen 0.55.

Tack!

Permalänk
Medlem

Det funkar inte. Tanken är att alla saker i spelet ska finnas för alltid och ligga kvar där man lagt dem. Det ska även spawna in nya items allt eftersom saker plockas upp eller försvinner från servern. Man ska därmed kunna parkera en bil i sitt lilla läger där man har tält med prylar och brasor och skit. Tyvärr är detta under "Alpha" och saker och ting försvinner titt som tätt. Lägger man nånting på marken så försvinner det efter en stund.
Man har även ändrad själva loot-systemet så där saker förut dök upp i speciella byggnader och områden så kan de nu istället dyka upp nästan var som helst. Polisstationer, polisbilar, miltära byggnader och fordon spawnar fortfarande militärt materiel men man kan likväl hitta en akm på ett utedass.
Jag gillar inte detta. Persistance fungerar inte som det ska och borde jobbas mer på. lootsystemet med random spawns är på både gott och ont, viss tär det roligt för en att kunna hitta lit mer "rare" saker i en vanlig byggnad men samtidigt kan man inte leta i specifika byggnader efter specifika saker då de kan finnas var som helst. Man måste därför leta i ALLA byggnade roch slösa enormt mycket tid på detta.
Det var även ett fel på patchen i början så ingen ny mat spawnade. Det är numera fixat men det var helt omöjligt att överleva som newspawn i början. Många stackare blev uppätna helt i onödan pga detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det funkar inte. Tanken är att alla saker i spelet ska finnas för alltid och ligga kvar där man lagt dem. Det ska även spawna in nya items allt eftersom saker plockas upp eller försvinner från servern. Man ska därmed kunna parkera en bil i sitt lilla läger där man har tält med prylar och brasor och skit. Tyvärr är detta under "Alpha" och saker och ting försvinner titt som tätt. Lägger man nånting på marken så försvinner det efter en stund.
Man har även ändrad själva loot-systemet så där saker förut dök upp i speciella byggnader och områden så kan de nu istället dyka upp nästan var som helst. Polisstationer, polisbilar, miltära byggnader och fordon spawnar fortfarande militärt materiel men man kan likväl hitta en akm på ett utedass.
Jag gillar inte detta. Persistance fungerar inte som det ska och borde jobbas mer på. lootsystemet med random spawns är på både gott och ont, viss tär det roligt för en att kunna hitta lit mer "rare" saker i en vanlig byggnad men samtidigt kan man inte leta i specifika byggnader efter specifika saker då de kan finnas var som helst. Man måste därför leta i ALLA byggnade roch slösa enormt mycket tid på detta.
Det var även ett fel på patchen i början så ingen ny mat spawnade. Det är numera fixat men det var helt omöjligt att överleva som newspawn i början. Många stackare blev uppätna helt i onödan pga detta.

Okej, men du verkar ju ha koll i alla fall

Men hur funkar det med server reset? Vad händer under en server reset egentligen? Är det för att servern ska få en ny start, inget ändras, bara så det inte börjar lagga till exempel. Sen också undrar jag hur det blir med tiderna, då alla servrar är persistance, är det då också 24/7 tid eller finns det fortfarande 4 h dagtid, sen en omstart på server.

EDIT: Ytterligare en fråga, vad händer med bilar nu? De kan ju gå sönder men inte lagas, vad händer då på persistance när bilar går sönder och aldrig kommer nya. Eller kommer det nya kanske när servern känner av att en bil är sönder?

Tack för ditt svar! Glad att någon svarade

Permalänk
Medlem

De flesta startar om sina servrar för att det tidigare gjorde a looten spawnade om. Så är det inte när persistance är på. Servrar verkar dock krascha rätt mycket fortfarande och då startas de om. De officiella servrarna har ett 24/7 dagsschema så det ska vara ljust på dagen och mörkt på natten. Andra servrar och private shards kör helt andra scheman.

När servrarna startas om så resetas bilarna. Ibland. Detta kan göra att det finns fler bilar än 5.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

De flesta startar om sina servrar för att det tidigare gjorde a looten spawnade om. Så är det inte när persistance är på. Servrar verkar dock krascha rätt mycket fortfarande och då startas de om. De officiella servrarna har ett 24/7 dagsschema så det ska vara ljust på dagen och mörkt på natten. Andra servrar och private shards kör helt andra scheman.

När servrarna startas om så resetas bilarna. Ibland. Detta kan göra att det finns fler bilar än 5.

Så omstart av servrar existerar alltså fortfarande, och när det händer så fixas bilarna men de står kvar på samma ställe då det är persistance? Men då egentligen när det väl går att fixa bilarna, om de då går sönder bör de ju inte lagas ifall servern startas om.

Dagschemat har då inget att göra med persistance?

Permalänk
Medlem

Han förklarar ganska bra vad persistance är.

Jag gillar verkligen den nya patchen, och jag förstår verkligen inte hur folk kunde svälta när patchen släpptes, det spawnar ju frön överallt.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Vet du svaret till mitt senaste inlägg? Hur det blir med bilar osv. Tack för videon!

Permalänk
Medlem

Jag har haft 3 lastbilar sen patchen, när jag har krockat så att bränslet har börjat läcka så har jag bara parkerat lastbilen i skogen och efter restart så har den varit 100% hel och 100% påfylld.

Rekommenderar förövrigt Wobo/Agathors andra videos, tex https://www.youtube.com/watch?v=DtNepqFIyHc

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag har haft 3 lastbilar sen patchen, när jag har krockat så att bränslet har börjat läcka så har jag bara parkerat lastbilen i skogen och efter restart så har den varit 100% hel och 100% påfylld.

Rekommenderar förövrigt Wobo/Agathors andra videos, tex https://www.youtube.com/watch?v=DtNepqFIyHc

Hmm... har kollat på filmen nu, det var lite rörigt men om jag förstod det rätt, så fort jag plockar upp tex en yxa, så spawnar en ny yxa in på servern efter 5 sekunder eller vad? Kan du förklara med enklare ord kanske än vad han gjorde

Permalänk
Medlem

Det är ungefär det som är tanken iallafall, men hur bra det fungerar just nu vet jag inte.

Förhoppningsvis så får det folk att röra sig från kusten iallafall

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Det är ungefär det som är tanken iallafall, men hur bra det fungerar just nu vet jag inte.

Förhoppningsvis så får det folk att röra sig från kusten iallafall

Men om det spawnar om så fort det plockas upp, varför verkar det på så många att det är otroligt mycket svårare att hitta loot?

Detta kanske inte jag egentligen behöver bry mig om men att gå runt ovetande är irriterande

Permalänk
Medlem

PGA 2 anledningar,1, att det inte verkar fungerar som det ska just nu, och 2, att sakerna tillslut kommer ligga i högar där ingen kollar

edit: det ska vara svårare också, dean ville att man skulle bli glad av att hitta en burk böner

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

PGA 2 anledningar,1, att det inte verkar fungerar som det ska just nu, och 2, att sakerna tillslut kommer ligga i högar där ingen kollar

edit: det ska vara svårare också, dean ville att man skulle bli glad av att hitta en burk böner

Så det funkar helt enkelt så att plockas det upp en yxa på en server, spawnas den yxan om efter ca 5 sekunder på ett helt nytt ställe på servern, men för att det ska vara svårt också gör dom genom att på en hel server kanske det bara finns 2 yxor? Exempelvis.

Permalänk
Medlem

Ja, men servern ska bara kolla efter yxor som är orörda, för annars kan ju någon ha 2st yxor i ett tält, eller 1 på ryggen och 1 i händerna och sedan logga ut.

edit: eller det kanske var det du menade.. dags att sova nu tror jag.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Ja, men servern ska bara kolla efter yxor som är orörda, för annars kan ju någon ha 2st yxor i ett tält, eller 1 på ryggen och 1 i händerna och sedan logga ut.

edit: eller det kanske var det du menade.. dags att sova nu tror jag.

Aa precis, tack så otroligt mycket för din hjälp! Detta lättade mycket, körde om den filmen du skickade mig från tiden 3:00 några gånger, han säger där att varje server har 22000 saker på sig, vilket är väldigt lite jämför med alla ställen det kan finnas saker. Men som du säger där, den mäter endast orörda saker.

Skönt att jag äntligen fattar, dags att sova! xD Tack!

Bra också att det där med Onsdag inte existerar längre, så man äntligen kan sätta upp sitt tält någonstans utan att behöva ta bort det varje Onsdag