Det här med skiftande uppkopplingshastigheter beroende på tid på dygnet

Permalänk
Medlem

Det här med skiftande uppkopplingshastigheter beroende på tid på dygnet

Jag tänkte ta och höra efter med er om en sak. Det är så att jag sitter och betalar för en 10/10 uppkoppling hemma här via statsnätet. Och på dagarna eller under dagarna så kan jag sett att jag kan få en uppkopplingshastighet upp till det tre dubbla, dvs runt en 30/28. Vilket är mer vanligt än ovanligt. Och jag är väl inte den som gnäller över det. Tvärtom.

Men det jag undrar lite över, det är nu under nätterna så har jag sett att hastigheten emot nätet ligger runt en 8/15. Så det jag undrar lite över, det är väl brukar det inte vara tvärtom ? Att hastigheten brukar vara högre under nätterna än på eller under dagarna ? Så jag tänkte väl bara ta och höra om det är någon som kanske kan ha någon teori på vad det kan bero på.

Inte för att det stör mig något anmärkningsvärt, men det skulle vara intessant att veta bara. Nyfiken som jag är.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

betalar för 100/100 och har aldrig haft över det..

OT: jag jobbar natt och sitter därför ofta uppe på nätterna och märker att mellan klockan 4 och 6 på morgonen så sänks hastigheten markant! kan gå ner till så långt som 10/20 eller liknande. I vanligafall ligger jag på kanske 95/90 och hoppar lite +/- 10. Men runt där.

Har till och med varit nere på 0,något i ta imot..

Bahnhof </3

Edit: har ingen aning om varför de pendlar så mycket.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

jag jobbar natt och sitter därför ofta uppe på nätterna och märker att mellan klockan 4 och 6 på morgonen så sänks hastigheten markant! kan gå ner till så långt som 10/20 eller liknande. I vanligafall ligger jag på kanske 95/90 och hoppar lite +/- 10. Men runt där.

Man tycker ju att hastigheten borde vara högre under nätterna då vanligt folk sover. Men visst, det handlar ju oxå mycket om hur många det är som delar på själva linan i fastigheten. Men just under nätterna så tycker man ju att hastigheten ska vara högre än på eller under dagarna. Och inte tvärtom.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kanske mest vanligt att folk tankar över natten?
Jag vet inte varför men det händer att jag låter datorn stå över natten för att sen stänga av den innan jag sticker till jobbet på morgonen. Skumt. Jag kan ju likagärna tanka medans jag är på jobbet. Känns väl bäst att ha saker avstänga medans man är borta tror jag.

Permalänk
Medlem

Teori

Antingen så har de flesta utorrent på hela natten med tunga nedladdningar eller så sparar företaget helt enkelt på ström då det inte är många som surfar...

Visa signatur

Toshiba i7-3610QM CPU 2.30ghz 16gb G670M 3GDDR5
120GB SSD 1TB HDD