Förhållandevis dålig ping, går det att göra något?

Permalänk
Medlem

Förhållandevis dålig ping, går det att göra något?

Hej!

Tycker att jag har lite hög ping, t.ex ping ping.sunet.se ger mig 24ms. I t.ex BF3 brukar jag ligga kring 40-70ms. Det är kanske inte så högt, men det "stör" mig lite. Är det bara de med riktigt fiber som får låg ping mot t.ex sunet?

Gick igår ifrån min trådlösa lösning med D-Link DIR 655 och en DWA-140(WiFi USB dongle) p.g.a massiva "lag spikes". Så nu kör jag trådat och jag får betydligt jämnare resultat i t.ex bredbandskollen. Innan kunde jag få 3-4Mbit/s och nästa stund 18Mbit/s, nu ligger jag stadigt på 21-22Mbit/s.

Jag har Glocalnet's adsl "upp till 24Mbit/s" så mina 21-22Mbit/s är ju helt ok.

Så frågan är; kan man göra något för att få en bättre ping? Kanske är det inte märkbart i spel osv, men det är lite psykologiskt störande.

edit: Kanske ska tillägga att jag först kör kabel från modemet till routern för att få trådlöst till mina telefoner, laptop och surfplatta. Från routerns WAN(?) trådat till min stationära dator, använder det inbyggda nätverkskortet som finns på moderkortet.

*Problemet löst*
Permalänk
Medlem

personligen skulle jag kalla det där för helt okej ping men det är för att det är under en tiondels sekund och därmed ändast en marginell skillnad i de flesta spel^^

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Det som "tar tid" är ditt första hopp (iom du har ADSL). Kör en tracert o se. Inget du kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

personligen skulle jag kalla det där för helt okej ping men det är för att det är under en tiondels sekund och därmed ändast en marginell skillnad i de flesta spel^^

Jo, som sagt, det är väl mest psykologiskt störande
Men jag ringde Glocalnet precis, kunde jag iofs lika gärna gjort innan jag startade tråden, men jaja.
Fick iaf prata med en grymt trevlig snubbe där och han förstod direkt vad jag menade, som "gammal gamer vet jag precis vad du pratar om" sa han. Ett svar som jag gillade väldigt mycket
Han gick in och ändrade "interleave" och sa att eftersom min uppkoppling ser stabil ut och jag har mindre än 400m till telestationen så borde det vara lugnt att sätta den till noll, sa han. Inte vet jag vad det är. Men jag fick iaf omedelbart, efter omstart av modemet, en halvering i pingtid mot bl.a sunet, så pingen mot sunet är nu 10-11ms. Nu måste jag ju testa BF3.

Bara så gött när allt fungerar så enkelt som ett telefonsamtal.

Permalänk
Sötast

Pingen är beroende på/av teknik och peering.

Är din ping viktigast för dig så byt adsl leverantör till Telia då de har bäst peering i sverige.

Och ja, som du sagt, för att få lägsta ping möjligt så är det fiber som gäller, jag har allt som oftast 5ms till nordiska servrar med telia fiber.

Oftast så får man avsevärt mycket högre ping om man har tv via adsl också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Inget du kan påverka.

Nej, jag kan inte påverka det själv. Förutom att ringa teknisk support, se mitt inlägg ovan

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tanis:

Det som "tar tid" är ditt första hopp (iom du har ADSL). Kör en tracert o se. Inget du kan påverka.

Allting går att påverka här i livet

Skrivet av Falcon:

Nej, jag kan inte påverka det själv. Förutom att ringa teknisk support, se mitt inlägg ovan

Hur blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Allting går att påverka här i livet =)Hur blev det?

Den trevliga "gamern" på supporten hos Glocalnet förstod precis vad jag menade, som jag skrev längre upp i tråden. Han ändrade "interleave" till 0. Resultatet blev mer än halverade pingtider mot bl.a sunet, tidigare 24-25ms och nu 10-11ms.

Permalänk
Medlem

Jag hade 21ms som lägst med 8/1 ADSL. Och det spelar ingen roll så länge du inte "tappar" data eller att din utrustning inte fungerar. Jag antar att spelen iaf kompenserar för att alla spelare inte har samma uppkoppling, det ska inte vara något man märker

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Den trevliga "gamern" på supporten hos Glocalnet förstod precis vad jag menade, som jag skrev längre upp i tråden. Han ändrade "interleave" till 0. Resultatet blev mer än halverade pingtider mot bl.a sunet, tidigare 24-25ms och nu 10-11ms.

Var vaksam på ev. packet loss nu bara. Du verkar ju ha en väldigt bra ADSL-anslutning, så det är inte säkert att du får några problem alls, men det är det man riskerar om man sänker interleave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Jag hade 21ms som lägst med 8/1 ADSL. Och det spelar ingen roll så länge du inte "tappar" data eller att din utrustning inte fungerar. Jag antar att spelen iaf kompenserar för att alla spelare inte har samma uppkoppling, det ska inte vara något man märker

Antagligen inte, men du vet själv hur det är? Psykologiskt störande grejer är inte att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Var vaksam på ev. packet loss nu bara. Du verkar ju ha en väldigt bra ADSL-anslutning, så det är inte säkert att du får några problem alls, men det är det man riskerar om man sänker interleave.

Yep, "gamern" på support nämnde att det kunde vara biverkningen så att säga. Men eftersom jag är såpass nära stationen och allt såg bra ut så trodde han inte det skulle bli några problem alls. Men helt klart något att observera, stabilt har det ju varit. Får se om jag får mycket nedkopplingar eller dylikt. Då får vi väl ändra igen. Tack för din input

Permalänk
Sötast
Skrivet av Falcon:

Den trevliga "gamern" på supporten hos Glocalnet förstod precis vad jag menade, som jag skrev längre upp i tråden. Han ändrade "interleave" till 0. Resultatet blev mer än halverade pingtider mot bl.a sunet, tidigare 24-25ms och nu 10-11ms.

Jo, det läste jag innan Men du skulle testa i BF3 sa du, så jag undrade om det blev skillnad ingame

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Var vaksam på ev. packet loss nu bara. Du verkar ju ha en väldigt bra ADSL-anslutning, så det är inte säkert att du får några problem alls, men det är det man riskerar om man sänker interleave.

Hur relevant och bra är detta testet på www.pingtest.net ?
Har kört flera gånger där med både spotify och andra webbsidor öppna. Samma resultat hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jo, det läste jag innan Men du skulle testa i BF3 sa du, så jag undrade om det blev skillnad ingame

Oj, sorry. Det har jag inte hunnit än. Dottern på fyra månader ville springa i gåstolen, så då måste jag hålla ett öga på mina högtalare så inte de "råkar" trilla...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Falcon:

Oj, sorry. Det har jag inte hunnit än. Dottern på fyra månader ville springa i gåstolen, så då måste jag hålla ett öga på mina högtalare så inte de "råkar" trilla...

Good times

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Good times

Faktiskt rent fantastiskt, minns inte att det var så här kul när grabben var liten, han fyller 5 nu i maj, men det är något speciellt att få en dotter som pappa alltså. Roligare och gulligare liksom eller så är det bara jag som blivit jävligt gammal (33)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Falcon:

Faktiskt rent fantastiskt, minns inte att det var så här kul när grabben var liten, han fyller 5 nu i maj, men det är något speciellt att få en dotter som pappa alltså. Roligare och gulligare liksom eller så är det bara jag som blivit jävligt gammal (33)

Vi har vår andra på gång, 3 dagar efter Diablo3 release är planerat! Aah!

Blir våran andra flicka..... Jag lär ha röven full i tonåren iallafall........