Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Lan på 30mbit Adsl

Hej hallå!

Nu är det så här att på en fritidsgård där jag brukar hoppa in och jobba ibland när det behövs folk så har ungdomarna börjat tjata lite om att dom vill ha ett lan.

Jag skulle tyckte det var kul att styra upp detta men är lite tveksam om Telias 30 mbit adsl räcker till. Jag kan nog räkna med att det kommer 10-15 pers och självklart kommer det nog att mest spelas tex CS 1.6 lokalt, men jag vet att en majoritet även skulle vilja spela Battlefield 3 och även lite andra spel som kräver internet.

Så min fråga är, hur mycket kan man utsätta denna uppkoppling för innan det blir alldeles ospelbart.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag har LANat 10 pers på en 8mbits lina utan några problem, om ingen patchar eller belastar nätet med liknande tung trafik borde det inte vara några problem.

Visa signatur

ASUS Maximus VI Gene | Intel i7 4770k |Corsair H80i |Asus GTX 780ti DCUII OC |Silverstone Strider 650w gold | 256 GB Samsung 840| 16 GB G.skill Ares | Bitfenix Phenom | Windows 7 Professional 64bit // Kringutrustning: Zowie Celeritas | Zowie EC1 Blue|Steelseries 9 HD|Logitech G35/Audio-Techninca ATH M50 | BenQ XL2410T | BenQ GL2450 | Nexus 5

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är adsl och inte vdsl så har du max 2,5Mbit upp och det är det som begränsar, om ni har disciplin och inte gör annat än spel så säg 4-5 personer om det ska funka bra, men skulle nån starta skype eller torrenter så är det stop direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av mrqaffe:

Om det är adsl och inte vdsl så har du max 2,5Mbit upp och det är det som begränsar, om ni har disciplin och inte gör annat än spel så säg 4-5 personer om det ska funka bra, men skulle nån starta skype eller torrenter så är det stop direkt.

Whaaat?

Du kan lätt lana 2-4 pers på en 0.5Mbit's lina beroende på spel. Dvs om man har 2.5 upp så bör man kunna komma undan med 10-20 pers på det.

Om man sedan vill använda sig av VOIP så sätter man helt enkelt upp en lanserver så att trafiken aldrig lämnar det lokala nätverket

Sen får man räkna med att om man på ett lan har 20 så är oftast max 50% av dem aktiva på en och samma gång.

Permalänk
Medlem

Kommer att funka fint.

Permalänk
Medlem

Torrents kommer som tur är inte på fråga då det är kommunens nät och allt roligt som finns på internet är bannlyst.

Då vet jag att det kommer i alla fall gå någorlunda bra, dom får väll samsas så bra det går. Själv kommer jag nog låna polarens 4G modem så jag kan spela ostört ^^

Tack för alla svar.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddyK:

Hej hallå!

Nu är det så här att på en fritidsgård där jag brukar hoppa in och jobba ibland när det behövs folk så har ungdomarna börjat tjata lite om att dom vill ha ett lan.

Jag skulle tyckte det var kul att styra upp detta men är lite tveksam om Telias 30 mbit adsl räcker till. Jag kan nog räkna med att det kommer 10-15 pers och självklart kommer det nog att mest spelas tex CS 1.6 lokalt, men jag vet att en majoritet även skulle vilja spela Battlefield 3 och även lite andra spel som kräver internet.

Så min fråga är, hur mycket kan man utsätta denna uppkoppling för innan det blir alldeles ospelbart.

Ja det ska funka utan problem, som tidigare sagt bara ingen laddar ner uppdateringar, eller torrent etc så ska vara lungt.
Kollade lite statistik på ett LAN jag anordnade, runt 1-2 Mbit/s (ner) på runt 10 pers, varav mängden trafik som gick in var högre än utgående. (utågende upp mot 1 Mbit/s)

Skrivet av FreddyK:

Torrents kommer som tur är inte på fråga då det är kommunens nät och allt roligt som finns på internet är bannlyst.

Då vet jag att det kommer i alla fall gå någorlunda bra, dom får väll samsas så bra det går. Själv kommer jag nog låna polarens 4G modem så jag kan spela ostört ^^

Tack för alla svar.

Om det är kommunens nät, går ni direkt ut på nätet eller går nia via kommunens brandvägg (ar)? om ni går direkt ut mot nätet (direkt på adslen) så är det bara en vanlig router som krävs (vilken i sig kan ställa till problem om antalet anslutningar är för många ut mot nätet pga dålig prestanda på dem)
Går ni via kommunens brandvägg (vpn över adsl linan till kommunens centrala brandväggar) så måste ni (troligen) säga till IT-enheten att släppa så att utgående trafik på TCP/UDP släpps ut genom brandväggen, då det oftast är spärrat för att hindra spel, torrent etc.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja det ska funka utan problem, som tidigare sagt bara ingen laddar ner uppdateringar, eller torrent etc så ska vara lungt.
Kollade lite statistik på ett LAN jag anordnade, runt 1-2 Mbit/s (ner) på runt 10 pers, varav mängden trafik som gick in var högre än utgående. (utågende upp mot 1 Mbit/s)

Om det är kommunens nät, går ni direkt ut på nätet eller går nia via kommunens brandvägg (ar)? om ni går direkt ut mot nätet (direkt på adslen) så är det bara en vanlig router som krävs (vilken i sig kan ställa till problem om antalet anslutningar är för många ut mot nätet pga dålig prestanda på dem)
Går ni via kommunens brandvägg (vpn över adsl linan till kommunens centrala brandväggar) så måste ni (troligen) säga till IT-enheten att släppa så att utgående trafik på TCP/UDP släpps ut genom brandväggen, då det oftast är spärrat för att hindra spel, torrent etc.

Troligtvis måste vi gå genom brandväggen, men jag hade faktiskt tänkt att ringa och kolla med dom om dom är villiga att släppa på lite extra trafik.

Men skönt att veta att bandbredden räcker till.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2