Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan Comhems internettjänst/router orsaka "blåskärmar" och att datorn hänger sig?

Permalänk
Medlem

Kan Comhems internettjänst/router orsaka "blåskärmar" och att datorn hänger sig?

Hej

Har haft Comhem som brebandsleverantör sedan årsskiftet (har också telefoni och tv-kanals abbonemang hos dem) och har enda sedan i julas sporadiskt haft problem med blåskärmar och att datorm hänger sig. Deras bredbandslösning kommer med en router som kopplas in i väggen och sedan från den nätverksladden in i datorn. Jag undrar om mitt problem med "blåskärmar", vilka alltid inträffar när jag surfar på nätet, kan bero på Comhem-routern eller överlag bristande kvalité på deras internettjänst? Är Comhems internettjänst kända för den här typen av problematik?

Vore mycket tacksam för svar
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte är ett ovanligt hårdvarufel typ felaktiga spänningar i kontakten så ska det inte kunna ge dig blåskärmar, om det bara är vid surfning så hade jag direkt misstänk flash och relaterade saker, fel på drivers, värme, minne, installera om flash och håll koll på gpu och cpu lasten och minnesåtgång när du surfar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, det kan inte bero på ditt modem. Har jobbat som supporttekniker och har aldrig stött på modem som orsakar BSODs o dylikt.

Permalänk

Nej verkligen inte.

Kul att leka med tanken dock: att skicka skadlig kod över nätet som kollapsar till dödens blåskärm <3

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Nej verkligen inte.

Kul att leka med tanken dock: att skicka skadlig kod över nätet som kollapsar till dödens blåskärm <3

Det var ju iofs inte det jag trodde var problemet utan snarare om routern i sig kan ställa till med problem av denna art (i mitt fall att datorn hänger sig).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det var ju iofs inte det jag trodde var problemet utan snarare om routern i sig kan ställa till med problem av denna art (i mitt fall att datorn hänger sig).

Principen är densamma. Comhem skulle inte kunna krasha din dator via modemet/internettjänsten om de så gjorde ett tappert försök, så nej, det är inte det som är felet.

Permalänk
Medlem

En dator blåskärmar inte på grund av nätverksutrustning som routrar och switchar. Problemet ligger lokalt på datorn. Har du uppdaterat drivrutiner/kollat att alla drivrutiner fungerar som de ska? Installerat någon ny maskinvara den senaste tiden?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.