Köra tv och "datortrafik" i samma kabel?

Permalänk
Medlem

Köra tv och "datortrafik" i samma kabel?

Som rubriken lyder, har precis fått Telia fiber och jag undrar om man måste dra två kablar, en för tvn och en för "datortrafiken" eller kan man bara dra en kabel och koppla sedan in i en switch. I switchen ska sedan tvn och min stationära dator kopplas in.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Med en switch vet jag inte, men en router klarar inte jobbet utan då måste du dra två kablar. Tror det är samma med switchen.

Permalänk
Medlem

Har du läst manualen? Måste vara bättre än att vi gissar åt dig.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Om du har Telia Smart (Thomson tg789 eller liknande) så kommer det fungera så som du vill med switch.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Switch funkar utmärkt. Har kört en sådan lösning hos en bekant, dvs. Telia Smart Gateway - > Switch --->>> 2 TV-apparater & 1 Dator. Se till att du kopplar på rätt LAN-port i Gatewayen bara (minns inte om det var 1 eller 4 - står i manualen).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

LAN-port i gateway spelar ingen roll.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

LAN-port i gateway spelar ingen roll.

I Telias Smart Gateway-router (några av fabrikaten) spelar det roll om man ska ha IPTV.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Har du Telia Smart så är det ett nät på LAN-sidan, dvs det räcker med en kabel.

Kör du utan Smart, dvs direkt mot en bredbandsswitch, så är det två olika nät och därmed behövs två kablar.
Ett nät på port 1 för internet. Och ett annat nät på port 2 för TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

I Telias Smart Gateway-router (några av fabrikaten) spelar det roll om man ska ha IPTV.

Ehh, det spelar INTE någon roll. Alla portar är lika.

Däremot kan man ha en inteno-switch och där spelar det roll. Men då är det inte Telia Smart.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite,

Detta funkade alltså? Har precis skaffat en smart tv och den känner sig inte speciellt smart mot det trådlösa nätet i Telias gateway. Dessutom inte sugen på att dra en extra kabel från gatewayen bara till tvn, då skippar jag det hellre.

I mitt fall skulle det alltså bli (om det funkar):

Gateway->switch->Dator & TV i två olika LANportar på switchen?

Tilläggas bör väl att jag bara har 30/10 internet så inga extreama hastigheter den ska genomlida.

Inga problem? Only to honk and drive?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av azmodan:

Lånar tråden lite,

Detta funkade alltså? Har precis skaffat en smart tv och den känner sig inte speciellt smart mot det trådlösa nätet i Telias gateway. Dessutom inte sugen på att dra en extra kabel från gatewayen bara till tvn, då skippar jag det hellre.

I mitt fall skulle det alltså bli (om det funkar):

Gateway->switch->Dator & TV i två olika LANportar på switchen?

Tilläggas bör väl att jag bara har 30/10 internet så inga extreama hastigheter den ska genomlida.

Inga problem? Only to honk and drive?

En smart tv brukar använda en helt normal internetacces på samma sätt som en dator, det är skillnad om du ska köra iptv, telias iptv använder sig av vlan för att separera näten och är du intresserad av ip tv så > http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En smart tv brukar använda en helt normal internetacces på samma sätt som en dator, det är skillnad om du ska köra iptv, telias iptv använder sig av vlan för att separera näten och är du intresserad av ip tv så > http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Jo, men nu var det inte iptv genom telia, utan internet i själva tvn jag menade Ansluter tvn till nätverket, men den verkar tappa det ändå. Dock helt ny på detta med smart tv så kan ju vara jag som inte är smart oxå

Edit: På en del saker verkar den ha internet och vara anlsuten, för att nästa gång inte ha det...trådlösa nätverket använder ju annars fästmön dator och hon har inte gnällt överdrivet mycket på det så.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Rekordmedlem

Det du menar är egentligen att du har wifiproblem ?
Ladda hem inssider och scanna av etern runt dig och posta en skärmbild från det om du inte hittar nått "problem" själv.
http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du menar är egentligen att du har wifiproblem ?
Ladda hem inssider och scanna av etern runt dig och posta en skärmbild från det om du inte hittar nått "problem" själv.
http://www.metageek.net/products/inssider/

Tvn har det ja, men inte fästmöns laptop. Har inget trådlöst nätverkskort i min dator så antar att det inte går o scanna då, och hon är på jobbet och jag har inte pejl på lösenordet till hennes dator

Edit: Drog ner det till telefonen. Se om jag kan få nån klarhet i nåt, det verkar vara 8 st (antar det är det APs) på samma kanal så..Eller är det overlapping som kan ställa till det? Nu känner jag vilsnare än vanligt

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Rekordmedlem

Finns det 8 AP på samma kanal så är det smart om du går in i din router och ändrar så du hamnar fritt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det 8 AP på samma kanal så är det smart om du går in i din router och ändrar så du hamnar fritt.

Vad står AP för då? Overlapping antar jag att det är hur många nät som går "kant i kant" med varann? Bytte kanal nu iaf och hamnade på en egen ser det ut som

Edit: Såg det ut som från början iaf..AP = accesspunkt?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Rekordmedlem

Accesspunkt =AP, jag har inte kört televersionen så jag vet inte hur den ser ut just nu, men datorvarianten visar ganska tydligt på ett grafiskt sätt om nätverken överlappar och stör varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Accesspunkt =AP, jag har inte kört televersionen så jag vet inte hur den ser ut just nu, men datorvarianten visar ganska tydligt på ett grafiskt sätt om nätverken överlappar och stör varandra.

Tror det gick o se här med om jag inte var total ut o cyklade, vi får se om det blir bättre. Annars får jag experimentera, tack för hjälpen iaf

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Lånar tråden lite,

Detta funkade alltså? Har precis skaffat en smart tv och den känner sig inte speciellt smart mot det trådlösa nätet i Telias gateway. Dessutom inte sugen på att dra en extra kabel från gatewayen bara till tvn, då skippar jag det hellre.

I mitt fall skulle det alltså bli (om det funkar):

Gateway->switch->Dator & TV i två olika LANportar på switchen?

Tilläggas bör väl att jag bara har 30/10 internet så inga extreama hastigheter den ska genomlida.

Inga problem? Only to honk and drive?

Om du med gateway menar Telia Smart / TG789 / 799 så är det nog inga problem. Bara koppla och köra.

Lyfter dock ett varningens finger för att switchen måste stödja multicast - men det gör 99% av alla switchar idag.
Och har du en switch som inte stödjer igmp-snooping så kommer det innebära att din TV kommer att få multicast-strömmarna till sig - men inte heller detta bör vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om du med gateway menar Telia Smart / TG789 / 799 så är det nog inga problem. Bara koppla och köra.

Lyfter dock ett varningens finger för att switchen måste stödja multicast - men det gör 99% av alla switchar idag.
Och har du en switch som inte stödjer igmp-snooping så kommer det innebära att din TV kommer att få multicast-strömmarna till sig - men inte heller detta bör vara ett problem.

Ok, tack Får kika på detta oxå.

Edit: Nu funkade det efter att bytt kanaler på wifin, tack alla

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Switch funkar utmärkt. Har kört en sådan lösning hos en bekant, dvs. Telia Smart Gateway - > Switch --->>> 2 TV-apparater & 1 Dator. Se till att du kopplar på rätt LAN-port i Gatewayen bara (minns inte om det var 1 eller 4 - står i manualen).

Jag har läst massor av olika svar. Men detta känns som det är det rätta. Dock spelar det ingen roll vilken LAN-port man kopplar den i. Då ingen LAN-port är dedikerad på något sätt utan alla LAN-portar fungerar.
För har man en Technicolor 799 som är Telias senaste modem och har en kabel dragen någonstans i huset/lägenheten och inte vill dra ytterligare utan kunna utnyttja en och samma kabel så måste det gå och koppla på en switch på den kabel och ifrån switchen koppla IP-TV samt bredband till dator eller vad det nu kan vara. Har jag rätt? JA Eller vad säger ni?

Permalänk

Bästa vore ju om någon svarade som kör så hemma. Switchen jag talar om är http://images.overclock.co.uk/product_images/large/ES-105A-zy...

Enkel switch men jäkligt bra. Kostar väl runt 150-200 kr.

Permalänk

Så alltså: Telias Technicolor 799, vilken LAN-port som helst ---------------> Lan port 1 på Switch ------------------> IP TV + Dator + annat om man vill ha det!

Permalänk

En annan intressant fråga. Går det att koppla en kabel ifrån valfri lan port på Smart modem från telia till Inteno bredbandswitch till WAN? http://www.telia.se/mediaObject/telia-se/gfx/routers/inteno_f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor-93:

En annan intressant fråga. Går det att koppla en kabel ifrån valfri lan port på Smart modem från telia till Inteno bredbandswitch till WAN? http://www.telia.se/mediaObject/telia-se/gfx/routers/inteno_f...

Ska inteno switchen agera som en vanlig normal lager 2 switch? ISF ska du inte använda WAN porten utan någon av de andra 4 portarna, WAN porten är för anslutningen mot din ISP.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor-93:

En annan intressant fråga. Går det att koppla en kabel ifrån valfri lan port på Smart modem från telia till Inteno bredbandswitch till WAN? http://www.telia.se/mediaObject/telia-se/gfx/routers/inteno_f...

Du kan inte använda dig av en inteno-switch efter smart då portarna är separerade med vlan i den. Det kommer ej att fungera.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Förstod nästan det. Men har fått det bekräftat att det fungerar att ha Smart modem --> switch --> dator + iptv. Så man kan alltså köra TV-trafik och datortrafik på en och samma kabel. Jävligt bra förklaring ifrån "madtop" här på Sweclockers:

Telia Smart har vlan (eller pvc i adsl fallet) på WAN-sidan men den har inga vlan på LAN-sidan.
Förenklat kan man säga att det är en router med 1 LAN-interface och 3 WAN-interface (internet, voip & iptv).

LAN-Interfacet har 192.168.1.1/24 och det används av all utrustning man kopplar in. Din PC och din STB sitter på samma nät och har direkt L2-kontakt med varandra. Det förekommer inga vlan eller vlan-taggar på LAN-sidan av routern.

WAN-sidan har 3 olika interface och dessa har 3 olika ip-adresser. Ett interface för internet, ett annat för TV och ett tredje för voip. WAN-sidans ip-interface är i sin tur knutna till 3 olika WAN-förbindelser som skapas med hjälp av vlan eller pvc:er.

Trafik som skickas från din STB och ska till någon av Telias "tv-servrar" routas ut på WAN-IPTV, vägvalet görs på ip-dest. Trafik som skickas från din PC och med destination någon_tv_server kommer att routas ut via WAN-IPTV.
Trafik som skickas från din STB eller PC och ska till internet routas ut på WAN-internet (default route).

Permalänk
Skrivet av weavex:

Du kan inte använda dig av en inteno-switch efter smart då portarna är separerade med vlan i den. Det kommer ej att fungera.

Fast om jag använder portarna som de är separerade för. Dvs LAN1 för surf. LAN2 för IP TV?

Permalänk

Testar själv nämligen nu. Har en inteno hemma. Kopplade den mot mitt ADSL modem, alltså ADSL-modemet -----> inteno WAN-porten --------> LAN1 ifrån inteno till dator ------> Fungerar!

Men fungerar inte om jag kopplar till LAN2, LAN3, LAN4 då det är fel Vlan. Dock har jag ingen TV att testa med då jag bara har internet tjänsten.