Permalänk
Medlem

Mac adress problem... DAP-1522

Hejsan, fick denna AP/Brygga billigt och det passade mig eftersom jag hade en brygga som bara klara 150mbps och det var bara nästan tillräckligt till mina HD filmer.
Nu funkar det bara bra med filmerna, men har ett annat problem.
Jag ställer in alla ip genom att binda mac adresserna till en ip. Eftersom min router (RT-AC66U) inte stödjer portforward annars.
Men nu när jag satt upp DAP-1522 kan jag inte se några mac adresser bakom den. De dyker bara upp som DAP-1522:s mac adress.
Så nu kan jag inte binda några fasta ip och forwarda portar till dem bakom.
Undrar nu om någon vet hur man kan lösa det?

EDIT: Används som brygga

Permalänk
Medlem

Har du stängt av dhcp-servern i din DAP-1522?

Permalänk
Medlem

Finns ingen eftersom den inte har någon routerfunktion. Fungerar bara som brygga och AccesPunkt, sen delar väl DHCP bara ut nya ip adresser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Finns ingen eftersom den inte har någon routerfunktion. Fungerar bara som brygga och AccesPunkt, sen delar väl DHCP bara ut nya ip adresser?

Får dina datorer ip via dhcp?
Vad har de för gateway och dhcp-server?

Om DAP-1522 inte har en dhcp-server så är det din RT-AC66U som delar ut ip-adresser.
Och då ser den dina enheters mac-adress.

Permalänk
Medlem

Det är det den inte gör.
Routern är gateway och dhcp server, DAP-1522 används bara som en brygga.
Så jag borde ju se mac adresserna i routern. Men de enheter som är kopplade till DAP-1522 (i det här fallet en raspberry pi) får samma mac adress som DAP-1522. Enheterna syns fortfarande i routerns gränssnitt. Men det får inte enskilda MAC adresser utan har exakt samma som bryggan. Verkar som att det är någon funktion i DAP-1522 som klonar MAC adressen till alla enheter. Har förstått att det visst skulle vara bra av något säkerhetsskäl. Men det medför att jag inte kan ställa fast ip på de bakom DAP:en. Denna funktion vill jag stänga av på något sätt. Finns ingen möjlighet till det i gränssnittet till DAP:en tyvärr. Undrar om någon vet ett annat sätt, typ telnet eller ssh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det är det den inte gör.
Routern är gateway och dhcp server, DAP-1522 används bara som en brygga.
Så jag borde ju se mac adresserna i routern. Men de enheter som är kopplade till DAP-1522 (i det här fallet en raspberry pi) får samma mac adress som DAP-1522. Enheterna syns fortfarande i routerns gränssnitt. Men det får inte enskilda MAC adresser utan har exakt samma som bryggan. Verkar som att det är någon funktion i DAP-1522 som klonar MAC adressen till alla enheter. Har förstått att det visst skulle vara bra av något säkerhetsskäl. Men det medför att jag inte kan ställa fast ip på de bakom DAP:en. Denna funktion vill jag stänga av på något sätt. Finns ingen möjlighet till det i gränssnittet till DAP:en tyvärr. Undrar om någon vet ett annat sätt, typ telnet eller ssh?

Det låter ju minst sagt som en knasig funktion. Det betyder ju att den inte är en transparent brygga utan snarast en L2-proxy. Vilket i sin tur omöjliggör det du vill göra.

Testat en factory reset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det låter ju minst sagt som en knasig funktion. Det betyder ju att den inte är en transparent brygga utan snarast en L2-proxy. Vilket i sin tur omöjliggör det du vill göra.

Testat en factory reset?

Jo, eller hur. Vill du utveckla L2 proxy. Har inte hör L2 förut.
Nej. Jag har inte testat factory reset. Jag plockade precis upp den från lådan för endast detta syfte. Men ska prova det. Ska också testa att ställa in den med wps istället för manuellt. Ska försöka hitta dd-wrt eller tomato till den också för att slippa dlinks egen mjukvara som är i mina ögon rätt så undermålig.
Tack för att du hjälper till förresten. Jäkligt shysst.

Permalänk
Medlem

Proxy är någon som agerar mellanhand, som sitter mitt i mellan två parter.
En web-proxy sitter mellan en browser och en http-server, http-servern ser bara proxyn.
En L2-proxy sitter mellan två ethernet enheter, din router ser bara mac-adresser från proxyn.

Hittade detta:

Citat:

set MAC cloning to Auto on both DAP-1522s, which then stops the DAP-1522 from NATing the attached devices MACs and allows theirs MACs to be forwarded.

http://forums.dlink.com/index.php?topic=38602.0

Och sidan 60 i den här manualen http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/DAP/DAP%201522...

Citat:

Enabling this option allows the user to manually
assign the source MAC address to packets
forwarded by the bridge. If not manually assigned,
the packet ’s source MAC address field will be
automatically selected as the bridge’s MAC address.

Knepig jävla burk. Det verkar som att du måste slå på "mac cloning" och sedan manuellt knappa in din raspberrys mac-adress.

Permalänk
Medlem

Hej,
Det är jätte enkelt. Jag har precis samma uppsättning som du.
Routern har IP 192.168.1.1
Den är inställd på DHCP för alla datorer som ansluter sig via LANet.
Routern 5 GHz bandet har jag låst till kanal 36.

DAP-1522 har jag ställd in på static IP med värden:
IP 192.168.1.200
Subnet Mask 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
WLAN är den kopplat till mitt nätverk så går på 5GHz bandet.

Med dessa inställningar har DAP-1522 alltid samma IP i LANet utan att jag behöver låsa den via routern.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Proxy är någon som agerar mellanhand, som sitter mitt i mellan två parter.
En web-proxy sitter mellan en browser och en http-server, http-servern ser bara proxyn.
En L2-proxy sitter mellan två ethernet enheter, din router ser bara mac-adresser från proxyn.

Hittade detta:

http://forums.dlink.com/index.php?topic=38602.0

Och sidan 60 i den här manualen http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/DAP/DAP%201522...

Knepig jävla burk. Det verkar som att du måste slå på "mac cloning" och sedan manuellt knappa in din raspberrys mac-adress.

Ska kolla det där lite, men tror jag redan provat det. Mmm det är en konstig burk. Är inget stort fan av dlink men fick den för 75kr ny så det var en bra deal ändå.

Skrivet av geraner:

Hej,
Det är jätte enkelt. Jag har precis samma uppsättning som du.
Routern har IP 192.168.1.1
Den är inställd på DHCP för alla datorer som ansluter sig via LANet.
Routern 5 GHz bandet har jag låst till kanal 36.

DAP-1522 har jag ställd in på static IP med värden:
IP 192.168.1.200
Subnet Mask 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
WLAN är den kopplat till mitt nätverk så går på 5GHz bandet.

Med dessa inställningar har DAP-1522 alltid samma IP i LANet utan att jag behöver låsa den via routern.

Tyvärr är det inte på DAP:en jag vill ha fast ip utan de enheter bakom DAP:en. Så att jag kan administrera dem från annan dator och nätet. Till DAP:en funkar det utmärkt. Men tack för tips ändå.

Permalänk
Medlem

Ligger hostarna bakom bryggan på samma IP-nät som routern? Såhär står det på google: "Xtreme N Duo Wireless N Access Point enables you to create a new Wi-Fi network or connect two networks together."

Om du har slagit ihop två olika nätverk så har du anledningen där (om jag förstår dem rätt). När du går från ett nätverk till ett annat så byts MAC-adressen på varje frame som passerar från ett nätverk till ett annat. Anledningen är att enheterna på nätverk 1 inte känner till enheterna på nätverk 2's MAC-adresser så framen måste skrivas om till gatewayens MAC, det är ju dit paket skickas som ska forwardas till ett annat nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Ligger hostarna bakom bryggan på samma IP-nät som routern? Såhär står det på google: "Xtreme N Duo Wireless N Access Point enables you to create a new Wi-Fi network or connect two networks together."

Om du har slagit ihop två olika nätverk så har du anledningen där (om jag förstår dem rätt). När du går från ett nätverk till ett annat så byts MAC-adressen på varje frame som passerar från ett nätverk till ett annat. Anledningen är att enheterna på nätverk 1 inte känner till enheterna på nätverk 2's MAC-adresser så framen måste skrivas om till gatewayens MAC, det är ju dit paket skickas som ska forwardas till ett annat nätverk.

Men så blir väl det bara om man som du säger använder subnätverk(tex. router har 192.168.1.1 och DAP har 192.168.2.1)
Och DAP:en ska ju inte ha någon DHCP server så den bör ju inte kunna skapa ett subnätverk...
Jag har försökt sätta DAP med fast ip på 192.168.1.2 och router på 192.168.1.1. Och då tycker jag att de borde vara på samma nätverk. Eller tänker jag helt knas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Men så blir väl det bara om man som du säger använder subnätverk(tex. router har 192.168.1.1 och DAP har 192.168.2.1)
Och DAP:en ska ju inte ha någon DHCP server så den bör ju inte kunna skapa ett subnätverk...
Jag har försökt sätta DAP med fast ip på 192.168.1.2 och router på 192.168.1.1. Och då tycker jag att de borde vara på samma nätverk. Eller tänker jag helt knas?

Om båda enheterna har en subnätmask på 255.255.255.0 så är båda i samma "nätverk". Typiskt av D-link att hitta på något eget, så som en brygga som skriver om MAC adresser.

Skrivet av Bader:

Ligger hostarna bakom bryggan på samma IP-nät som routern? Såhär står det på google: "Xtreme N Duo Wireless N Access Point enables you to create a new Wi-Fi network or connect two networks together."

Om du har slagit ihop två olika nätverk så har du anledningen där (om jag förstår dem rätt). När du går från ett nätverk till ett annat så byts MAC-adressen på varje frame som passerar från ett nätverk till ett annat. Anledningen är att enheterna på nätverk 1 inte känner till enheterna på nätverk 2's MAC-adresser så framen måste skrivas om till gatewayens MAC, det är ju dit paket skickas som ska forwardas till ett annat nätverk.

Det är routrar som forwardar packet mellan nätverk. En brygga slår ihop två olika segment till ett nätverk och ska således inte skriva om MAC adresser på frames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Men så blir väl det bara om man som du säger använder subnätverk(tex. router har 192.168.1.1 och DAP har 192.168.2.1)
Och DAP:en ska ju inte ha någon DHCP server så den bör ju inte kunna skapa ett subnätverk...
Jag har försökt sätta DAP med fast ip på 192.168.1.2 och router på 192.168.1.1. Och då tycker jag att de borde vara på samma nätverk. Eller tänker jag helt knas?

Det borde vara samma nät men det är inte helt säkert. Om du ger DAP'en en adress på ett interface innebär det inte att det inte finns ett till interface som ligger på ett annat. Får enheterna bakom den adresser från routerns DHCP-range så finns det bara ett nät. Dubbelkolla så du inte har en till DHCP-server någonstans bara, prova att ändra adresserna routern delar ut.

Det enda andra sättet jag kan tänka mig att MAC-adresserna byts är om den kör proxy-ARP, kolla om det finns någon sådan funktion och stäng isf av den.