Hjälp! 100% packetloss på många av reroute servrarna i sverige.

Permalänk

Hjälp! 100% packetloss på många av reroute servrarna i sverige.

http://imgur.com/pPijXGq och http://imgur.com/JLRa6ke är tagna från två olika datorer med två olika TP kablar.

Det röda är alltså 100% packetloss. Packetloss är också korrelerat med lagget i spelandet och dom fem sekunderslaggen som blir ibland.

Pingen är alltid låg, men får plötsligt fryslagg i flera sekunder.

Jag vet inte vad jag ska göra. Så här ska det väl inte se ut? Det är alltså inte datorerna, så det är antagligen fel i huset, eller så är dom där rerouteservrarna skit och håller på gå sönder. Det värsta lagget började för några dagar sen och japp det är alltele som jag använder.

Ett till problem som uppstår är när jag använder torrents. Om jag använder en torrent som ansluter till väldigt många olika så stängs internet av i kanske, 20 minuter för att sen komma tillbaks igen. Om det är några få som använder samma torrent blir det inte så.

Två frågor till. Använder Alltele samma rerouteservrar som alla andra Lunet internetleverantörer?

Vet någon vilka som har bäst och störst kapacitet? Bland leverantörerna här http://www.lunet.se/privat/tjanster/bredband

Permalänk
Medlem

Låter som att du använder en D-Link router. Är det så?

Permalänk
Medlem

- felanmäl
- byt leverantör
- dra ner connections i ditt torrent program

det ska inte vara sådär

Permalänk
Medlem

Till att börja med:

1. Jag tar för givet att du sitter inkopplad med en dator direkt i din mediakonverterare?
2. Se ovan, ingen router skall vara inblandad vid test.
3. Har du säkerställt att det inte är din dator som är felet?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Är du medveten om att du har 0% loss till det sista hoppet?

Vad får du för resultat om du kör "ping -n 100 ping.sunet.se" i ett cmd-fönster?
Och då gärna utan en massa torrents och utan router,

Permalänk

Tack för alla svar! Uppskattar all hjälp/förståelse jag kan få. Jag börjar uppifrån och ner.

Jag använder ingen router.

Det är inte datorn, eftersom att jag har använt två olika datorer för att testa. Screenshotsen är från två olika datorer.

Ska testa pinga sunet flera gånger nu.

"Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 13ms, Maximum = 14ms, Average = 13ms"

I pingtracer ser jag att den tar en annan väg, visst var det så du tänkte? Den går inte via piteå routern. Om det inte går att pinga sunet så är det inte fel på allt annat utan då är det min dator? Det blir alltså inga fel i pingtracer eller i cmd. Men ska prova på dagen också ifall det har att göra med överbelastning.

Madtop: Förstår inte vad du menar med att jag har 0% loss till det sista hoppet.

Permalänk

Det är alltså 50-60% packetloss på piteås routingserver som ligger söder om luleå där jag sitter. Det är fel i piteå. och därför blir det fel när jag tar emot paket från resten av världen, eller hur? Ska testa hos en granne också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

Det är alltså 50-60% packetloss på piteås routingserver som ligger söder om luleå där jag sitter. Det är fel i piteå. och därför blir det fel när jag tar emot paket från resten av världen, eller hur? Ska testa hos en granne också.

Faran med pingplotter, är att man bara ser rött.
ICMP är inte prioriterade paket, så när nätet blir belastat, droppas de paketen. Så visst, Alltele har nog lite belastade nät.

De noder du har 100% packetloss mot innan ditt slutmål, är noder som inte svarar på ping öht - oavsett vem som pingar dem kommer ha 100% pl. Det innebär dock inte att de inte skickar vidare trafik, utan endast att de inte slösar tid på svarstidsonanister.

Den viktiga noden att kolla på först, är den sista. Har du 0% pl mot den, så har du inte pl. Det betyder inte att det inte kan vara andra problem i nätet, t.ex. lägre kapacitet eller högre svarstider, men om du har 0% pl mot sista noden, har du inte pl, oavsett vad tidigare noder visar. Om du har pl mot den, är förstås den nod där pl först uppstår som är intressant. Det är dock inte fallet nu.

Nu visar du ju bara 10-15 samples, så visst att du kan få pl mot sista noden om du kör t.ex. 1000 samples, men eftersom noderna du får pl mot sitter i Umeå, Sundsvall och Stockholm, skulle det innebära många tusen kunder som också skulle haft samma problem som dig. Alla Allteles kunder i norrland, ungefär.

TL;DR om du har packetloss mellan två noder, kommer ALLA eftervarande noder också att visa detta fel. Du kan inte ha packetloss mot nod X, men inte nod X+1, eftersom alla paket mot nod X+1, passerar nod X.

Du har alltså inte packetloss.
I vilka intervall får du femsekunderslaggen? Varje timme? Halvtimme? Oftare?
Du säger "datorerna" men är det bara en som normalt sett är ansluten till internet, eller ansluter du dem via en switch/brygga? - Koppla isf bort den.
Även: hur ser graferna ut om du har t.ex. samples to include = 7200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

"Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 13ms, Maximum = 14ms, Average = 13ms"

Madtop: Förstår inte vad du menar med att jag har 0% loss till det sista hoppet.

Dina mätresultat visar tydligt att du har 0% packet loss till målet.
I t.ex din första graf (http://imgur.com/pPijXGq) så har du ingen PL till hopp 15 (se rad 15).
Ovan ping visar exakt samma sak: du har 0% PL

Skrivet av makerspace:

Det är alltså 50-60% packetloss på piteås routingserver som ligger söder om luleå där jag sitter. Det är fel i piteå. och därför blir det fel när jag tar emot paket från resten av världen, eller hur? Ska testa hos en granne också.

Att en router väljer att inte svara på ping betyder inte att det är något fel.
Dess främsta uppgift är att forwarda paket - inte att svara på ping.
Du har tex 0% PL till routern efter piteå (ske), Piteå-routern har mao inga problem med att skicka paket vidare till ske.
Se vidare Hundkex inlägg här ovan som förklarar det bra.

Hemskt ledsen - men jag ser inga problem med din förbindelse. 0% loss och i princip inget jitter.
Dina fryslagg beror INTE på packetdrops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Faran med pingplotter, är att man bara ser rött.
ICMP är inte prioriterade paket, så när nätet blir belastat, droppas de paketen. Så visst, Alltele har nog lite belastade nät.

Det finns ingen koppling mellan "belastat nät" och en routers vilja att svara på icmp.

En stor core-router har vad man kallar ett "control plane" som enkelt uttryckt är routerns CPU.
För att skydda en routers CPU mot överbelastning har man något som kallas "control plane policing", dvs man sätter upp regler på hur många och vilken typ av paket som ska skickas upp till CPU. Här kan man tex ha en regel som säger "max 10 icmp per sekund, droppa resten" vilket innebär att om det kommer 20 icmp/s mot router kommer hälften att droppas.

Men nu till det viktiga: Normal forwarding (dvs paket som ska passera routern) hanteras i hårdvara och omfattas INTE av control plane policing.
Dvs du kan ha en router med tillhörande länkar som går på sparlåga (den har typ 99% ledig kapacitet) men trots detta kommer den att droppa icmp-paket. Så det faktum att en router väljer att inte svara på alla icmp betyder inte att den är lastad.

Permalänk

Jag körde datorerna, var för sig, i tur och ordning, rakt i bredbandsjacket.

"I vilka intervall får du femsekunderslaggen? Varje timme? Halvtimme? Oftare?"

Det är olika. Ibland flera gånger på rad. Ibland med några minuters mellanrum och ibland kan det gå en timme utan att det händer så. Igår verkade det inte hända alls, men säkert lite sirapslagg utan att tappa ping.

Pingen är alltid låg, men kan få en hel disconnect(kan inte göra nånting, spelet visar på att det inte skickas eller kan tas emot nån information) på några sekunder. Det är också olika hur länge totalt lagg uppstår.

Det är någon slags sirapskänsla som kan plötsligt uppstå, men som ändå inte riktigt ger en disconnect. Som för mig betyder att hastigheten sjunker.

Jag glömde lägga till en sak. Tabbade ur spelet, körde bredbandskollen under tiden dom här laggen sker. Då visade den 1.44mbit/s ner och 32 mbit/s upp.

Netlimiter verkar då visa ett totalt stopp på nätaktivitet, typ.

Och det är exakt det som händer, plötsligt så skärs linan av märkvärt, inte helt, men till oigenkännlighet.

Vanligtvis visar den på 75 ner och 80 upp.

Okej så ping plotter verkar inte vara till att lita på för att hitta var problemet ligger.

Det här att linan skärs av i 20 minuter med för många anslutningar, det är väl märkligt!?

Tro nu inte för den delens skull att jag laddar ner saker medans jag spelar. Så är det inte. Det är två olika situationer och spökfenomen.

Permalänk
Medlem

Kör T3 eller Bahnhof på Lunets nät.. Jag har erfarenhet av bägge och de har fungerat helt felfritt.

Permalänk
Medlem

Bredbandskollen använder sig av flash och är väldigt beroende av en fräsch och pigg dator.
Om din dator är nedlastad så kommer BB-kollen att visa dåliga resultat.

Tanka hem t.ex TPtest och testa med den.
Ett ännu bättre test är att köra TPtest på en annan dator när du upplever att det laggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det finns ingen koppling mellan "belastat nät" och en routers vilja att svara på icmp.

En stor core-router har vad man kallar ett "control plane" som enkelt uttryckt är routerns CPU.
För att skydda en routers CPU mot överbelastning har man något som kallas "control plane policing", dvs man sätter upp regler på hur många och vilken typ av paket som ska skickas upp till CPU. Här kan man tex ha en regel som säger "max 10 icmp per sekund, droppa resten" vilket innebär att om det kommer 20 icmp/s mot router kommer hälften att droppas.

Men nu till det viktiga: Normal forwarding (dvs paket som ska passera routern) hanteras i hårdvara och omfattas INTE av control plane policing.
Dvs du kan ha en router med tillhörande länkar som går på sparlåga (den har typ 99% ledig kapacitet) men trots detta kommer den att droppa icmp-paket. Så det faktum att en router väljer att inte svara på alla icmp betyder inte att den är lastad.

Jag står rättad. Hade alltid för mig att det var belastningsbaserat, snarare än ett fast värde. The more you know!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Jag står rättad. Hade alltid för mig att det var belastningsbaserat, snarare än ett fast värde. The more you know!

På en enklare router som "switchar" i CPU är det så klart korrelerat till lasten.
Men "riktiga" routrar såsom Cisco ASR9k, ALU SR7750 mfl så sker all packet forwarding i hårdvara.
Processorn är inte alls inblandad i transporten av paket.

Om en "riktig" router har kapacitetsproblem brukar man se det på att den först börjar buffra (tar längre tid för paket att passera) och därefter börjar tappa paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

Jag körde datorerna, var för sig, i tur och ordning, rakt i bredbandsjacket.

"I vilka intervall får du femsekunderslaggen? Varje timme? Halvtimme? Oftare?"

Det är olika. Ibland flera gånger på rad. Ibland med några minuters mellanrum och ibland kan det gå en timme utan att det händer så. Igår verkade det inte hända alls, men säkert lite sirapslagg utan att tappa ping.

Pingen är alltid låg, men kan få en hel disconnect(kan inte göra nånting, spelet visar på att det inte skickas eller kan tas emot nån information) på några sekunder. Det är också olika hur länge totalt lagg uppstår.

Det är någon slags sirapskänsla som kan plötsligt uppstå, men som ändå inte riktigt ger en disconnect. Som för mig betyder att hastigheten sjunker.

Jag glömde lägga till en sak. Tabbade ur spelet, körde bredbandskollen under tiden dom här laggen sker. Då visade den 1.44mbit/s ner och 32 mbit/s upp.

Netlimiter verkar då visa ett totalt stopp på nätaktivitet, typ.

Och det är exakt det som händer, plötsligt så skärs linan av märkvärt, inte helt, men till oigenkännlighet.

Vanligtvis visar den på 75 ner och 80 upp.

Okej så ping plotter verkar inte vara till att lita på för att hitta var problemet ligger.

Det här att linan skärs av i 20 minuter med för många anslutningar, det är väl märkligt!?

Tro nu inte för den delens skull att jag laddar ner saker medans jag spelar. Så är det inte. Det är två olika situationer och spökfenomen.

Kan du köra en traceroute när internet går ner? Då kan vi se hur långt dina paket kommer. Bredbandsleverantörer kan strypa hastighet helt eller delvis om man belastar sitt när för mycket, brukar till och med stå i avtalet man skriver på att man inte får utnyttja 100% av sin anslutning, fanns en tråd i konumenträtt för ca 1-2 år sedan som fick strypt internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Kan du köra en traceroute när internet går ner? Då kan vi se hur långt dina paket kommer.

Du har uppenbarligen inte läst tråden.

I första inlägget länkar TS till 2 pingplotter mätningar (en grafisk traceroute).
TS tappar inga paket, TS paket kommer fram till destinationen, TS problem beror inte på packetloss.
Det är därför helt meningslöst att köra en traceroute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du har uppenbarligen inte läst tråden.

I första inlägget länkar TS till 2 pingplotter mätningar (en grafisk traceroute).
TS tappar inga paket, TS paket kommer fram till destinationen, TS problem beror inte på packetloss.
Det är därför helt meningslöst att köra en traceroute.

Läs själv tråden innan du ber andra att göra det!

"Det här att linan skärs av i 20 minuter med för många anslutningar, det är väl märkligt!?"

Det finns alltså perioder där internet går ner helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Läs själv tråden innan du ber andra att göra det!

"Det här att linan skärs av i 20 minuter med för många anslutningar, det är väl märkligt!?"

Det finns alltså perioder där internet går ner helt.

Isf bör han kanske sätta fler samples i sina mätningar?

Att tappa access helt är något annat än att ha packetloss. Det uppstår utan tvekan lokalt (mellan isp:s switch och hans dator), om det pågått längre än den här artikeln, om inte operatören säger annat. För ts har väl kollat med alltele?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makerspace:

http://imgur.com/pPijXGq och http://imgur.com/JLRa6ke är tagna från två olika datorer med två olika TP kablar.

Det röda är alltså 100% packetloss. Packetloss är också korrelerat med lagget i spelandet och dom fem sekunderslaggen som blir ibland.

Pingen är alltid låg, men får plötsligt fryslagg i flera sekunder.

Jag vet inte vad jag ska göra. Så här ska det väl inte se ut? Det är alltså inte datorerna, så det är antagligen fel i huset, eller så är dom där rerouteservrarna skit och håller på gå sönder. Det värsta lagget började för några dagar sen och japp det är alltele som jag använder.

Ett till problem som uppstår är när jag använder torrents. Om jag använder en torrent som ansluter till väldigt många olika så stängs internet av i kanske, 20 minuter för att sen komma tillbaks igen. Om det är några få som använder samma torrent blir det inte så.

Två frågor till. Använder Alltele samma rerouteservrar som alla andra Lunet internetleverantörer?

Vet någon vilka som har bäst och störst kapacitet? Bland leverantörerna här http://www.lunet.se/privat/tjanster/bredband

Jag skulle bett operatören kolla över synken, att du tappar nätet låter iaf som ett problem med synken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Kan du köra en traceroute när internet går ner? Då kan vi se hur långt dina paket kommer. Bredbandsleverantörer kan strypa hastighet helt eller delvis om man belastar sitt när för mycket, brukar till och med stå i avtalet man skriver på att man inte får utnyttja 100% av sin anslutning, fanns en tråd i konumenträtt för ca 1-2 år sedan som fick strypt internet.

Vadå inte får utnyttja sitt nät till 100%, sjukaste jag hört. Betalar man för 1mbit får man utnyttja 1mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vadå inte får utnyttja sitt nät till 100%, sjukaste jag hört. Betalar man för 1mbit får man utnyttja 1mbit.

Mobiloperatörerna säger något annat: "obegränsad hastighet, upp till 4GB"

Men ja, på fast bredband har det inte hörts om på länge, särskilt i stadsnät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hundkex:

Mobiloperatörerna säger något annat: "obegränsad hastighet, upp till 4GB"

Men ja, på fast bredband har det inte hörts om på länge, särskilt i stadsnät.

Du får ju ändå utnyttja hastigheten hur du mycket du vill, ända upp till 100% på mobilt bredband. Du får en begränsad mängd data att utnyttja vilket är en annan sak.

Du skriver att mobiloperatörerna säger en annan sak men citerar ändå mobiloperatörerna vilka säger tvärtemot vad du själv skrev.

Skickades från m.sweclockers.com