När får vi se IPv6 för hemanvändare i sverige?

Permalänk

När får vi se IPv6 för hemanvändare i sverige?

Någon som vet om någon ISP har planer på detta? Telia verkade iaf dela ut IPv6 på Dreamhack.

Permalänk
Medlem

Har inte Bahnof redan stöd för såna adresser?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Kan kan bli vanligare i.o.m. windows vista. Det har IPv6 installerat och aktivt från start (iaf business edition).
Jag hoppas på det iaf, IPv6 är gott

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Vad gör det för skillnad jämfört med det vi har nu? (IPv4 va?)

Permalänk
Medlem

fritt kopierat från http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6

Features of IPv6

To a great extent, IPv6 is a conservative extension of IPv4. Most transport- and application-layer protocols need little or no change to work over IPv6; exceptions are applications protocols that embed network-layer addresses (such as FTP or NTPv3; NTPv4 supports IPv6). However, most applications need small changes or at least need to be recompiled with IPv6 supporting libraries. High level scripts and some well designed applications might work unchanged.

[edit] Larger address space

The main feature of IPv6 that is driving adoption today is the larger address space: addresses in IPv6 are 128 bits long versus 32 bits in IPv4.

IPv6 was designed to allow the bottom 64 bits to be set to the MAC address of the network card of the computer and the top 64 bits would be used for routing purposes. The top 64 bits are divided into four 16-bit groups, allowing for four levels of address delegation, for example from IANA to ISPs to companies to departments. These large blocks make administration easier and avoids fragmentation of the address space, which in turn leads to smaller routing tables. Since each host on a network segment can use the bottom 64-bits of the IPv6 address, the minimum allocation to companies or users will be a /48, leaving 16bits-worth of subnets; that is, each "enterprise" will have ~64k LANs to allocate as they see fit. Larger companies and ISPs will be allocated /32 or larger blocks.

The larger address space avoids the potential exhaustion of the IPv4 address space without the need for NAT and other devices that break the end-to-end nature of Internet traffic. The drawback of the large address size is that IPv6 is less efficient in bandwidth usage, and this may hurt regions where bandwidth is limited.

Another advantage of the larger address space is that it makes scanning certain IP blocks for vulnerabilities significantly more difficult than in IPv4, which makes IPv6 more resistant to malicious traffic. This apparent advantage is somewhat blunted by distributed attack techniques and access to the very techniques that will enable users and devices to connect in IPv6 — with such things as all hosts multicasts and Directory Service tables which will list which IPv6 addresses in the range actually have machines attached. Similarly, when new spoofing techniques are invented it will be much harder to track down rogue malware machines, especially if they are unlisted.

[edit] Stateless autoconfiguration of hosts

IPv6 hosts can be configured automatically when connected to a routed IPv6 network. When first connected to a network, a host sends a link-local multicast (broadcast) request for its configuration parameters; if configured suitably, routers respond to such a request with a router advertisement packet that contains network-layer configuration parameters.

If IPv6 autoconfiguration is not suitable, a host can use stateful autoconfiguration (DHCPv6) or be configured manually.

Stateless autoconfiguration is only suitable for hosts; routers must be configured manually or by other means.

[edit] Multicast

Multicast is part of the base protocol suite in IPv6. This is in opposition to IPv4, where multicast is optional.

Most environments do not currently have their network infrastructures configured to route multicast; that is — the link-scoped aspect of multicast will work but the site-scope, organization-scope and global-scope multicast will not be routed.

IPv6 does not have a link-local broadcast facility; the same effect can be achieved by multicasting to the all-hosts group (FF02::1).

The m6bone is catering for deployment of a global IPv6 Multicast network.

[edit] Jumbograms

In IPv4, packets are limited to 64 KiB of payload. When used between capable communication partners, IPv6 has support for packets over this limit, referred to as jumbograms. The use of jumbograms improves performance over high-throughput networks.

[edit] Faster routing

By using a simpler and more systematic header structure, IPv6 was supposed to improve the performance of routing. Recent advances in router technology, however, may have made this improvement obsolete[citation needed].

[edit] Network-layer security

IPsec, the protocol for IP network-layer encryption and authentication, is an integral part of the base protocol suite in IPv6. However, almost all old IPv4-capable TCP/IP-stacks also have an IPsec implementation, yet IPsec has not seen wide deployment except for securing BGP traffic between IPv6 routers.

[edit] Mobility

IPv6 hosts are not constrained by the location of the physical network, are transport layer independent and will support the robustness and availabilty of network services. Also referred to as Mobile IPv6 (MIPv6) and defined in RFC 3775 and RFC 3776. MIPv6 also uses IPv6 anycast addressing to locate and send binding updates to support mobility.

However, and again, Mobile IP has been standardized for IPv4 and has not yet seen widespread adoption.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Googlade runt lite och kom fram till att man kunde få sk "IPv6 tunnlar" gratis.

Permalänk
Medlem

Vi delar ut IPv6 till alla våra kunder (såväl privat som företag) där det är möjligt. Mao alla stadsnät där vi har lager2konnektivitet till kunden delar vi ut IPv6 automatiskt till. Det finns inga "lager3" stadsnät som stödjer IPv6 idag tyvärr. IPv6 tunnlar är en bra idé, ett enkelt sätt att komma igång är att köra 6to4, detta är en automatisk tunnling som räknar ut en ipv6 adress (som börjar med 2002::) beroende på din ipv4 adress.

Tyvärr är IPv6 väldigt dåligt utbrett idag, och nästan helt obefintligt hos privatpersoner i europa/USA. Som en IPv6 pionär är detta ganska tråkigt, men utvecklingen kommer nog accelereras när IPv4 adresserna börjar tryta.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Vi delar ut IPv6 till alla våra kunder (såväl privat som företag) där det är möjligt. Mao alla stadsnät där vi har lager2konnektivitet till kunden delar vi ut IPv6 automatiskt till. Det finns inga "lager3" stadsnät som stödjer IPv6 idag tyvärr. IPv6 tunnlar är en bra idé, ett enkelt sätt att komma igång är att köra 6to4, detta är en automatisk tunnling som räknar ut en ipv6 adress (som börjar med 2002::) beroende på din ipv4 adress.

Tyvärr är IPv6 väldigt dåligt utbrett idag, och nästan helt obefintligt hos privatpersoner i europa/USA. Som en IPv6 pionär är detta ganska tråkigt, men utvecklingen kommer nog accelereras när IPv4 adresserna börjar tryta.

Delar ni ut det/stöder det i sundsvall/mitthem/servanet ?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Absolut, dock är det faktiskt inte igång just nu då vi bytte router häromveckan och jag lyckates slarva bort v6configen Fixar till det alldeles strax.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Absolut, dock är det faktiskt inte igång just nu då vi bytte router häromveckan och jag lyckates slarva bort v6configen Fixar till det alldeles strax.

Underbart

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att ipv6 har stöd fär 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456 st adresser och IPv4 bara 4,294,967,296st

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur ett byte till IPV6 ska gå till rent praktisk. För varje dag som går så kommer det bara mer och mer produkter, mer och mer användare och mer och mer lösningar som byger på IPV4. Känns ju föga troligt tillverkare av budgetprodukter för hemmamarknaden framtidssäkrar sina produkter vidare mycket idag. Man kommer ju knappast kunna byta allt över en natt. Allt måste ju fasas in, man undrar ju bara när de tänker börja med det.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

I DD-WRT kan man iaf lägga till stöd för det.

Permalänk
Medlem

Finns det fler svenska ISP:er som delar ut IPv6-adresser?

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk
Medlem

Jag fick IPv6 anslutning på en Song lina en gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag fick IPv6 anslutning på en Song lina en gång.

Haha! "Jag såg en varg en gång" Ungefär så låter det ju, de ses inte ofta men ibland kan man ha tur att se en

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om man vill kan man ju redan använda IPv6 som "hemanvändare".
Jag bland många flera gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxx0r
Om man vill kan man ju redan använda IPv6 som "hemanvändare".
Jag bland många flera gör.

Mhm, men 6to4 är tråkigare än native

Varför vi inte får se IPv6 native till hemanvändare är antagligen för att IPv4 inte är så jättestort problem enligt ISP:erna, de tycker väl att NAT räcker. De flesta hemanvändare är inte av behov att ha ett publikt ip för varje datan i huset.

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Hedersmedlem

Men hur fungerade det där bahnhof hade möjlighet att ge ut IPv6 adress? Då är det väl naitive?
Vore så härligt att ha flytta in någonstans där man kan få IPv6 och 100/100 och ha en OpenBSD burk vid uttaget. Mumma

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Inte många vanliga hemma routrar har stöd för det, men förmodligen kan man ha stöd för det genom ny firmware, men idagsläget är det inte som har det ännu, förutom vissa routrar.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Inte många vanliga hemma routrar har stöd för det, men förmodligen kan man ha stöd för det genom ny firmware, men idagsläget är det inte som har det ännu, förutom vissa routrar.

Jag tror det inte kommer komma firmware uppgraderingar till IPv6 för hemmaroutrar. De är så billiga och ses som slit och släng så jag tror inte tillverkarna lägger ner energi på att fixa nya firmware till dem som redan har sålts. Att fixa buggar med firmware är väl en sak, men att implementera hela IPv6 bra tror jag bara blir på nya produkter (när det väl kommer igång). Sådana som kan köra linux-distar är ju undantaget från den här framtidsutsagan (wrt54gl t.ex.).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hmm, hur fungerar det med ipv6 egentligen?
Alltså låt säga att jag får en ipv6 av min leverantör istället för ipv4..
Om jag då kör en webserver och en snubbe med exempelvis XP och har en ipv4-adress, hur kommer han till min hemsida som ligger på min server?
Kommer det fungera om han knappar in min ipv6-adress (som förövrigt ser jävligt invecklad ut ) eller måste han "skaffa sig stöd för ipv6" innan han kan komma åt min server? Eller sköter routrarna på nätet detta automatiskt?
Extremt ouppdaterad på detta. Kanske en extremt dum fråga, men det skiter jag i

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Du kan ha IPv4 och IPv6 adresser samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Absolut, dock är det faktiskt inte igång just nu då vi bytte router häromveckan och jag lyckates slarva bort v6configen Fixar till det alldeles strax.

Jag antar att det fortfarande är kört för oss i Halmstads stadsnät?
En tanke... Skulle ni kanske kunna erbjuda möjligheten att tunnla genom de stadsnät som triskas? Väldigt tråkigt att behöva implementera ett så fult hack bara för att folket bakom stadsnätet är tvära, men eftersom det blir en väldigt kort tunnel så bör man kunna få nästan samma prestanda som "native".

Med hjälp av en lämpligt konfigurerad hemmarouter och motsvarande utrustning hos er så skulle man både kunna tunnla IPv6 automatiskt, och dessutom kunna ta del av ert erbjudande om fler än en IPv4-adress.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Mest av intresse, erbjuder Bahnhof fortfarande Native IPv6 till sina kunder, och går det att få det i Mjölby?

Permalänk
Medlem

jag har mailat wexnet i växjö fler gånger ang detta. Dom verkar tyvärr inte alls vara intresserade av att erbjuda det kunder efterfrågar

Permalänk
Medlem