Verktyg Visningsval
2009-03-28, 11:37   #1

extraaa

Medlem

Plats: sthlm

Registrerad: mar 2009

Hur kan jag skydda min ip så att jag ej kan bli pingad?

Hej, jag har haft problem med att en okänd person har pingat mig. Detta har lett till att mitt internet bara har fryst, men efter ca 5min funkar allt som vanligt. Nu har jag ett annat ip-nummer än vad jag hade förut och nu undrar jag hur jag kan skydda mitt ip nummer så att ingen pingar mig via den igen?

Tack på förhand!
extraaa är inte uppkopplad
2009-03-28, 12:41   #2

hkman

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2002

Det här låter mycket konstigt. Ett simpelt ping ska inte frysa en dator som du beskriver det. Ett ping är egentligen bara en dator som säger hej till en annan och får ett hej tillbaka.

Skaffa en router, då får du en del skydd mot "ondsinta pingningar", det brukar även finnas funktioner i routrar att droppa ping, alltså inte säga hej tillbaka. På så vis vet inte den andra datorn om att du finns ens.
hkman är inte uppkopplad
2009-03-28, 12:55   #3

maniak

Medlem

maniaks avatar

Plats: 192.168.1.267

Registrerad: apr 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hkman
Det här låter mycket konstigt. Ett simpelt ping ska inte frysa en dator som du beskriver det. Ett ping är egentligen bara en dator som säger hej till en annan och får ett hej tillbaka.

Skaffa en router, då får du en del skydd mot "ondsinta pingningar", det brukar även finnas funktioner i routrar att droppa ping, alltså inte säga hej tillbaka. På så vis vet inte den andra datorn om att du finns ens.
En DDoS ping attack kan däremot strypa hans lina tills den "dör".

Man kan inte göra nåt mot att folk skickar ping requests som fyller ens download kapacitet, däremot kan du ställa in så du inte svarar på ping och därmed inte fyller uploaden.

För att skydda dig kan du se till att han inte får tag på ditt ip igen eller köra vpn så du gömmer dig bakom ett annat ip.
2009-03-28, 13:21   #4

hkman

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av maniak
En DDoS ping attack kan däremot strypa hans lina tills den "dör".

Man kan inte göra nåt mot att folk skickar ping requests som fyller ens download kapacitet, däremot kan du ställa in så du inte svarar på ping och därmed inte fyller uploaden.

För att skydda dig kan du se till att han inte får tag på ditt ip igen eller köra vpn så du gömmer dig bakom ett annat ip.
Jomen hur sannorlikt är det att han utsatts för en DDoS? Möjligen en DoS men den borde ju pågå mer än ett par minuter om det var nån 13-årig snorunge på andra sidan för även hans bandbredd går ju så han inte kan spela CS under tiden han DoS:ar.

Jag tycker det låter allmänt märkligt och TS kanske skulle forska i vad det egentligen är som händer.
hkman är inte uppkopplad
2009-03-28, 13:32   #5

Marwelln

Medlem

Registrerad: jan 2008

Du kan använda Comodo Firewall till att blocka ping förfrågningar.
Marwelln är inte uppkopplad
2009-03-28, 13:41   #6

Viceroy

Medlem

Viceroys avatar

Plats: One AMD Place

Registrerad: sep 2008

Jo tänkte just säga det. En bra brandvägg (räcker med mjukvarubaserad) ska klara av att blockera pings.
Viceroy är inte uppkopplad Folding
2009-03-28, 14:13   #7

RJD

Medlem

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2004

Eller så laddar du hem Wireshark, kollar vilken IP som skickar alla ping-signalar och pingar ner hans bredband. Klart å betart!
2009-03-29, 14:34   #8

flashen

Medlem

flashens avatar

Plats: Summer '79

Registrerad: maj 2002

Jag kan ställa in de i min router
CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2133Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 2810 Desktop: Click to show image
flashen är inte uppkopplad Folding
2009-03-29, 15:39   #9

celerity

Medlem

celeritys avatar

Plats: Lund

Registrerad: jun 2006

Stäng ner ICMP.
E6400 6/B2 v.25 @ 3600 MHz - 450*8 [BIOS 1,45 V] | Gigabyte GA-965P-DS4 | 4 GB Corsair XMS2 800 MHz | Corsair AX 750W | Asus GTX 460 1 GB | Tuniq Tower 120 | Intel X25-M 80GB SSD | 2 TB Samsung F4EG | Dell U2412M 24" | Fractal Design Define R3
celerity är inte uppkopplad
2009-03-29, 18:46   #10

Pappy

Medlem

Pappys avatar

Plats: LKPG

Registrerad: feb 2003

Nått liknande tror jag borde funka (kanske):
$IPTABLES -A INPUT -p icmp --icmp-type echo-request -m limit --limit "4/second" -j ACCEPT

Workstation.Server
Pappy är inte uppkopplad
2009-03-29, 21:47   #11

Aphex

Hedersmedlem

Registrerad: jul 2001

Re: Hur kan jag skydda min ip så att jag ej kan bli pingad?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av extraaa
Hej, jag har haft problem med att en okänd person har pingat mig. Detta har lett till att mitt internet bara har fryst, men efter ca 5min funkar allt som vanligt. Nu har jag ett annat ip-nummer än vad jag hade förut och nu undrar jag hur jag kan skydda mitt ip nummer så att ingen pingar mig via den igen?

Tack på förhand!
Vad är det som får dig att tro att din uppkoppling dör av att någon pingar dig? ping brukar inte ha den effekten.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av celerity
Stäng ner ICMP.
Stäng ner TCP och UDP också när du ändå håller på. Gör framförallt allt utom att hitta det verkliga problemet och åtgärda det.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb