Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Utbildning, Nätverkstekniker/Systemadmin

Permalänk
Medlem

Utbildning, Nätverkstekniker/Systemadmin

Tänkte bara höra om någon har erfarenheter av EC-utbildnings Nätverkstekniker med inriktning mot systemintegration?

Funderade på att sadla om och lämna mitt jobb som lärare för att jobba med det som är mitt intresse, datorer och nätverk.

Andra funderingar jag har är vad man får för jobb på denna utbildning? För lön? Vad bör man komplettera med för att bli ännu mera attraktiv på arbetsmarknaden? Jag har ganska höga ambitioner och vill gärna avancera om jag börjar inom databranschen men då behöver jag veta hur arbetsgivare ser på denna typ av utbildning? Kanske finns det någon arbetsgivare här?

Jag är själv i 35års åldern med 10 års erfarenhet som lärare.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Du kommer in vid en lite äldre ålder, men det är inte så farligt.
En tanke är att om du utbildar dig till systemadministrator så satsa samtidigt på att lära dig ett eller två språk bra, tex ruby/python/perl/php så du kan jobba inom devops, då blir du mer poppis på arbetsmarknaden.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Bump.

Ingen här på forumet som är konsult, chef eller annat som kan ge lite mer feedback?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Det är säkert en OK grundläggande utbildning som ger - inte överanskande - ingångsjobb. Sen behöver du erfarenhet, erfarenhet o erfarenhet. Om du visar framfötterna, är lättlärd o ambitiös kan kan du inom en 5-års period byta jobb ett par gånger o hitta en vettig/rolig tjänst med OK lön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IuZ:

Bump.

Ingen här på forumet som är konsult, chef eller annat som kan ge lite mer feedback?

Det är inte tillåtet att bumpa sina trådar enligt §4 i våra regler.

Alla har samma rätt att synas i forumet och inlägg vars syfte är att lyfta upp tråden är inte tillåtna.

Tänk på det i fortsättningen då tråden kan låsas.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ah det hade jag helt missat. Ska inte upprepas!

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk

Hej!

Utbildningen i fråga ger en inblick i flera olika system som gör att i princip var du än hamnar efteråt så kommer inte sakerna vara helt främmande. Även om största delen största delen av utbildningen är i Windows miljö så ingår även en kurs i Linux & Unix. Som framgår av utbildningens namn så läggs det stort fokus på nätverk, och utbildningen innehåller flertalet moment där man får lära sig sätta upp och konfigurera Cisco switchar, routrar samt brandväggar.

Förutom fokus på nätverks biten så ligger fokuset även en stor del på server biten, och uppsättning/konfiguration av Windows server 2008, Small business server -- samt virtualisering med VMware och t ex ESXI. Utbildningen består även till ca 1/3 av LIA (Lärande i Arbete), praktik med andra ord - vilket gör att du får se hur allt fungerar i 'verkligheten', och inte enbart hur saker fungerar i laborationsmiljö.

Skolan arbetar även med flera stora IT företag, och formar utbildningen en hel del efter hur behoven på marknaden ser ut.

Jag går förnuvarande sista terminen på kursen, så om du undrar något om utbildningen så kommer jag försöka svara så gott det går.

((PS. Om du söker/kommer in på utbildningen så plugga TCP/IP redan innan du börjar -- Den kursen kommer näst först, och är utan tvekan den jobbigaste, men den är även den du kommer ha mest nytta av under utbildningen.))

Permalänk
Medlem

Har du nå tips på ett bra ställe där man kan läsa upp på TCP/IP?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Har du nå tips på ett bra ställe där man kan läsa upp på TCP/IP?

Här är en bra början
http://en.wikipedia.org/wiki/TCP/IP_model

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Har du nå tips på ett bra ställe där man kan läsa upp på TCP/IP?

Som sagt så ingår TCP/IP i utbildningen, tror det var 9 veckor med det -- det var mer bara att TCP/IP är en väldigt viktigt bit av utbildningen, samt nästan allt när det kommer till nätverk, så om man verkligen lägger manken till när det kommer till TCP/IP kursen så blir resten utav utbildningen en del lättare.

Om du är ute efter >Enbart< TCP/IP så vet jag dessvärre inte var -- Googla så kan du säkert hitta något ställe som har separata kurser i det, eller, om du har självdisciplin så kan du köpa boken "Networking Self-Teaching Guide" Finns här för 310kr, och är samma bok som användes i TCP/IP kursen på EC - en bastant bok som ändå är uppbyggd på ett sådant sätt som hjälper en förstå hur allt hänger ihop.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera kommunikation och systemteknik på Lernias YH läser dör nu och är just nu ute på min första LIA period och under dem här första 34 veckorna så har lärt mig TCP/IP, systemadministration i Linux och Windows, Projektmetodik,affärsekonomi mobila system, routing och firewall,vlan sharepoint. Det som är bra är att man lär sig lite om mycket vilket gör att jag får det lättare att speciallisera mig efteråt. Värt att nämna dock är att dem flesta som är "nya" på området efter utbildning lär med stor sannolikhet hamna på help/servicedesk dom första fem åren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Bump.

Ingen här på forumet som är konsult, chef eller annat som kan ge lite mer feedback?

Jag satt som konsult ett år på ett av de större konsultbolagen efter att ha gått ut Nackademins KY utbildning till Systemtekniker Linux 2007. Få jobbet var inga som helst problem, bolaget kom t.o.m till skolan och raggade elever som var på väg att gå ut och dom tog in i-princip som visade intresse och hade minst godkänt i alla de kurser vi haft.

Personligen gillade jag inte alls att jobba som konsult, jag gillar kontinuitet och att gärna designa och hitta egna lösningar. Där handlade det mer om att ta så många hjärndöda certifikat som möjligt och spendera otaliga timmar på att skapa totalt meningslösa och intetsägande power point presentationer till personer som borde hålla sig långt ifrån allt vad teknik heter och med lite tur fick man till slut göra någon installation.

Lönen var inte mycket att skryta om heller, man hade förmodligen fått ut mer av att sitta i kassan på ICA med lite OB tillägg.

Jag blev till slut kvar hos ett av företagets kunder, ett Internet beting företag med en liten IT-avdelning på 3 personer och trivs mycket bättre med det, man får inga flashiga titlar i sitt CV men en helt okej lön klart över genomsnittet.

Dom som avancerade på konsultbolaget krasst sett dom som aldrig ifrågasatte något och lyckades samla på sig så mycket teoretiska kunskaper som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Jag satt som konsult ett år på ett av de större konsultbolagen efter att ha gått ut Nackademins KY utbildning till Systemtekniker Linux 2007. Få jobbet var inga som helst problem, bolaget kom t.o.m till skolan och raggade elever som var på väg att gå ut och dom tog in i-princip som visade intresse och hade minst godkänt i alla de kurser vi haft.

Personligen gillade jag inte alls att jobba som konsult, jag gillar kontinuitet och att gärna designa och hitta egna lösningar. Där handlade det mer om att ta så många hjärndöda certifikat som möjligt och spendera otaliga timmar på att skapa totalt meningslösa och intetsägande power point presentationer till personer som borde hålla sig långt ifrån allt vad teknik heter och med lite tur fick man till slut göra någon installation.

Klart att det inte passar alla att jobba som konsult. Du kom nog särledes på fel plats om du som Linuxtekniker sattes att göra Powerpoint-presentationer. Att behöva certifiera sig är vanligt - spec som ny, då företaget lättare kan sälja in dig för uppdrag då. O visst, det finns många "hjärndöda" certfikat - men det finns också många bra. Hos konsultjättarna är det ett vanligt sätt att jobba med utbildning/utveckling att kräva cert på de kurser man fortbildat sig i.

Citat:

Lönen var inte mycket att skryta om heller, man hade förmodligen fått ut mer av att sitta i kassan på ICA med lite OB tillägg.

Om du sitter på bänken som ny - då blir lönen dålig. Inte spec uppseendeväckande. IMHO ligger dock konsultlöner ngt högre vs "fasta tjänster" om man har några år på nacken samt en OK beläggning.

Citat:

Jag blev till slut kvar hos ett av företagets kunder, ett Internet beting företag med en liten IT-avdelning på 3 personer och trivs mycket bättre med det, man får inga flashiga titlar i sitt CV men en helt okej lön klart över genomsnittet.

Mycket vanligt att konsulter går till kunder (samt leverantörer). Sett otaliga gånger. Kul att du hittade ngt som du trivs med.

Citat:

Dom som avancerade på konsultbolaget krasst sett dom som aldrig ifrågasatte något och lyckades samla på sig så mycket teoretiska kunskaper som möjligt.

Kanske litet hårt - men uppenbarligen din upplevelse. De flesta IT-konsulter skulle nog inte hålla med.

Permalänk
Medlem

Ni är några som pratade en del om lön här. Vad är en vanlig ingångslön? Jag har ju en hel del arbetserfarenhet sen tidigare dock int einom området, vad spelar egentligen in? Tittar man på lönestatistik varierar det ju kraftigt på de olika yrkestitlarna. Allt från 21k till 35k. Vad ska man rätta sig efter? Hamnar man långt ner i näringskedjan för att man har gått en YH?

Perl/Bash/Python? Hur mycket ökar det ens chanser om jag läser en kurs på högskolan?

Som jag skrev tidigare är jag ambitiös och vill uppåt. Vill gärna sluta som IT-ansvarig. Frågan är ju vad det då finns för möjligheter till det.

Seraphine: Jag knåpar ihop ett PM till dig sen!

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Ni är några som pratade en del om lön här. Vad är en vanlig ingångslön? Jag har ju en hel del arbetserfarenhet sen tidigare dock int einom området, vad spelar egentligen in? Tittar man på lönestatistik varierar det ju kraftigt på de olika yrkestitlarna. Allt från 21k till 35k. Vad ska man rätta sig efter? Hamnar man långt ner i näringskedjan för att man har gått en YH?

Omöjligt att säga. Rent generellt: storstad: några Tkr/månad till. Du hamnar inte långt ner i näringskedjan för att du har en YH - man hamnar isf där om man har noll erfarenhet i området. Räkna med att gå in lågt o sedan under en 5-års period arbeta dig upp. Var inte rädd för att byta jobb ofta om det krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Perl/Bash/Python? Hur mycket ökar det ens chanser om jag läser en kurs på högskolan?

Som jag skrev tidigare är jag ambitiös och vill uppåt. Vill gärna sluta som IT-ansvarig. Frågan är ju vad det då finns för möjligheter till det.

För det mesta handlar ju allt om din inställning. Man kan komma hur långt som helst utan utbildning, men du kan också stanna på support med 5-årig. Vill man någonting tillräckligt mycket och inte är rädd för att kämpa, så når man dit.

Permalänk
Medlem

Uppar lite här då jag såg att det pratades lite om YH utbildningar, jag går själv och funderar på att läsa en nu efter nästa sommar. Är det någon som har läst någon av dessa utbildningar?

http://www.ecutbildning.se/Utbildningar/Yrkesutbildningar/Nat...
http://www.lernia.se/Utbildning/Utbildningar/Yrkeshogskola-KY...

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Jag tänkte flika in lite med egna erfarenheter här.
Jag gick en YH-utbildning med benämning Certifierad System- och nätverkstekniker med början 2011 och examen 2013. Tipset jag kan ge till alla som ska utbilda sig inom liknande är att skaffa sig en bra praktikplats. Försök hitta en första praktikplats där ni får chans att pilla på så mycket som möjligt och därmed maximera erat lärande. När det kommer till den andra praktikplatsen kan ni antingen välja en ny plats (dels för att få chans till ett jobb direkt efter utbildningen, dels för att få se hur de arbetar på olika ställen men också för att få en till referens inom IT på CVt) eller gå tillbaka till eran första praktikplats om ni nu var nöjd med den.

Jag lärde mig extremt mycket på min första praktik och när jag kom tillbaka till klassem märkte att jag hade blivit bäst på allt inom Windows.
Jag fick t.ex researcha, dokumentera och implementera nya lösningar i labbmiljö som jag sedan presenterade för cheferna.
Eftersom jag lärde mig extremt mycket min första praktik så valde jag att även göra min andra praktik på samma företag.
Allt gick bra på båda praktikerna och efter min examen började jag även jobba på samma ställe. Efter jag skrivit anställningsavtal så ändrades chefen helt (han var rätt hård och hade ganska höga förväntningar redan på praktiken) och kom med negativ kritik mot mig om att jag ser ut som en slusk, vad jag gjort fel osv men jag fick väldigt sällan positiv feedback. Detta trots stort engagemang, extremt få sjukdagar samt god klädsel (jag fick till och med beröm för min goda klädsel utav en kund).

Efter flera månader utav detta och det bara blev värre bestämde jag mig för att säga upp mig. Han sa att han ville ha kvar mig men han hade tre dagar innan frågat "Vad fan ska vi göra med dig?" och påpekat att jag inte var bra nog. Jag sitter nu med dåliga referenser, dåligt självförtroende och med en rädsla för att hamna på en liknande plats igen.