Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Webbsidor laddar långsamt trots bra hasstighet

Permalänk
Medlem

Webbsidor laddar långsamt trots bra hasstighet

Hej!

Har comnhem 100/100 fiber, men deras technicolor tg799vn v2 router de skickade med, men den funkar inget vidare. Så efter mycket om och men så lovade comhem att de skulle fixa en publik ip adress hos port 4 på routern, vilket man inte hade möjligheten till att göra själv... Så jag kopplar in min egna router i port 4 och så funkar bara facebook och youtube, inga andra sidor eller något annat internetrelaterat.
Jag ringer supporten, igen. Så efter en halvtimma har man bara kommit underfull med att deras system inte kan ordna så att man får en publik ip adress ur en port hos routern. Så jag byter till en annan port, och internet funkar... Så nu är port 4 hos technicolor:n förstörd eftersom den andra supportkillen inte fattade något alls om vad den tidigare supporten jag var i kontakt med hade gjort.
Fast nu till problemet, nu när min Netgear WNR3500L är bryggad med den får jag ut bra hastigheter både upp och ner. Men webbsidor etc. tar ofta väldigt lång tid att ladda, Den fastnar vid "tolkar värden" när man surfar med google chrome, och ibland laddas sidan inte alls och ibland laddas sidan men bilderna tar en evighet. Men för det mesta brukar hela sidan ta lång tid att ladda fast allt popar upp på en gång. Men däremot fungerar spel, skype och vissa andra internetrelaterade program felfritt.
Kan någon förklara detta fenomen? comhemsupporten kan ju ingenting om problem utöver det "vanliga"....

/Niklas

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Hej!

Har comnhem 100/100 fiber, men deras technicolor tg799vn v2 router de skickade med, men den funkar inget vidare. Så efter mycket om och men så lovade comhem att de skulle fixa en publik ip adress hos port 4 på routern, vilket man inte hade möjligheten till att göra själv... Så jag kopplar in min egna router i port 4 och så funkar bara facebook och youtube, inga andra sidor eller något annat internetrelaterat.
Jag ringer supporten, igen. Så efter en halvtimma har man bara kommit underfull med att deras system inte kan ordna så att man får en publik ip adress ur en port hos routern. Så jag byter till en annan port, och internet funkar... Så nu är port 4 hos technicolor:n förstörd eftersom den andra supportkillen inte fattade något alls om vad den tidigare supporten jag var i kontakt med hade gjort.
Fast nu till problemet, nu när min Netgear WNR3500L är bryggad med den får jag ut bra hastigheter både upp och ner. Men webbsidor etc. tar ofta väldigt lång tid att ladda, Den fastnar vid "tolkar värden" när man surfar med google chrome, och ibland laddas sidan inte alls och ibland laddas sidan men bilderna tar en evighet. Men för det mesta brukar hela sidan ta lång tid att ladda fast allt popar upp på en gång. Men däremot fungerar spel, skype och vissa andra internetrelaterade program felfritt.
Kan någon förklara detta fenomen? comhemsupporten kan ju ingenting om problem utöver det "vanliga"....

/Niklas

Har du testat med en annan webbläsare?
Kanske ditt nätverkskort som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Har du testat med en annan webbläsare?
Kanske ditt nätverkskort som spökar?

Förmodligen är det mitt nätverkskort eller min netgear router, ska testa återställa routern och håller på med att försöka komma åt inställningarna för nätverkskortet som msi har lyckats gömma väldigt väl hos msi p67-c45 moderkortet

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Testa att byta DNS servrar för den dator du använder. Jag brukar använda mig av Google DNS och OpenDNS kika på bilden nedan.

http://i.imgur.com/RCfHa8Y.jpg

Nätverk och Delningscenter > Klicka på den Anslutning du använder > Egenskaper > Internet Protocol 4 > Egenskaper > Klicka i "Använd följande DNS servrar

Visa signatur

Desktop: Win7 @ CPU: AMD X4 640 @ 3.5GHz RAM: 16GB DDR3
Server: ESXi @ CPU: AMD FX8120 @ 3.8GHz RAM: 32GB DDR3
Laptop: Lenovo G500 Win8 @ CPU: Intel i5 2.6GHz RAM: 8GB DDR3
NAS: Synology DS211j HDD: 2 x 2TB RAID1
Webb: http://www.ciph.se/

Permalänk
Medlem

Använd inte OpenDNS för de är riktigt slöa

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med Netgear. En fabriksåterställning brukar lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Använd inte OpenDNS för de är riktigt slöa

Har bytt till google DNS och det funkar fint

Har inte haft ork att återställa min netgear router än eftersom jag måste fippla med inställningarna igen....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sten1930:

Hej!

Har comnhem 100/100 fiber, men deras technicolor tg799vn v2 router de skickade med, men den funkar inget vidare. Så efter mycket om och men så lovade comhem att de skulle fixa en publik ip adress hos port 4 på routern, vilket man inte hade möjligheten till att göra själv... Så jag kopplar in min egna router i port 4 och så funkar bara facebook och youtube, inga andra sidor eller något annat internetrelaterat.
Jag ringer supporten, igen. Så efter en halvtimma har man bara kommit underfull med att deras system inte kan ordna så att man får en publik ip adress ur en port hos routern. Så jag byter till en annan port, och internet funkar... Så nu är port 4 hos technicolor:n förstörd eftersom den andra supportkillen inte fattade något alls om vad den tidigare supporten jag var i kontakt med hade gjort.
Fast nu till problemet, nu när min Netgear WNR3500L är bryggad med den får jag ut bra hastigheter både upp och ner. Men webbsidor etc. tar ofta väldigt lång tid att ladda, Den fastnar vid "tolkar värden" när man surfar med google chrome, och ibland laddas sidan inte alls och ibland laddas sidan men bilderna tar en evighet. Men för det mesta brukar hela sidan ta lång tid att ladda fast allt popar upp på en gång. Men däremot fungerar spel, skype och vissa andra internetrelaterade program felfritt.
Kan någon förklara detta fenomen? comhemsupporten kan ju ingenting om problem utöver det "vanliga"....

/Niklas

Det finns en anledning till att comhem är röstat till Sveriges SÄMSTA internet leverantör.
Detta är en av anledningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Har bytt till google DNS och det funkar fint

Har inte haft ork att återställa min netgear router än eftersom jag måste fippla med inställningarna igen....

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Har samma problem med fiber 100Mbit/chrome/asus rt-n66u router, med allteles egna dns! Vad göra? Blir oftast så efter ett par dagar! Kör custom merlin firmware senaste.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Har samma problem med fiber 100Mbit/chrome/asus rt-n66u router, med allteles egna dns! Vad göra? Blir oftast så efter ett par dagar! Kör custom merlin firmware senaste.

Kör med googles DNS eller OpenDNS?

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blixten_n1:

Kör med googles DNS eller OpenDNS?

Eller så mäter man, ispernas egna dnser är oftast snabbast och om problemet uppstår efter en tid är det mer troligt att det beror på routern, om man startar om den och det då funkar vet man att det är nått med den.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

grymt tips att byta tilll google dns!
tackar för det

jag har 100mbit fiber via bahnhof och på senaste tiden så har det varit skit segt.
hastigheten är inga problem med när man mäter med bredbandskollen men sidor tog flera sekunder innan dom hämtas.
"tolkar värden" stod bra länge innan det hände nåt.
ibland så har anslutningen tappats helt och varit borta i flera minuter.

körde just nu dns benchmarket och ser tydligt att goole dns är snabbast men jag ser inte vilken dns jag körde med innan så lite svårt att jämföra med.
nu skickas sidor upp på nolltid!

men hur fasen funkar det där?
det har ju varit snabbt förut
är det dnsen man har kört på original som har segat ner sig?
isåfall borde väl fler ha samma problem?

edit: jag väntade i 20min i kö för att ringa kundtjänst om problemet men nu vetefasen om man behöver ringa äns.
otroligt snabbt nu
även surfplattan genom wifi är snabbare.

hur hittade man tråden då ?
jag googlade bara "tolkar värden" så ligger den här högst upp

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pg_ice:

grymt tips att byta tilll google dns!
tackar för det

jag har 100mbit fiber via bahnhof och på senaste tiden så har det varit skit segt.
hastigheten är inga problem med när man mäter med bredbandskollen men sidor tog flera sekunder innan dom hämtas.
"tolkar värden" stod bra länge innan det hände nåt.
ibland så har anslutningen tappats helt och varit borta i flera minuter.

körde just nu dns benchmarket och ser tydligt att goole dns är snabbast men jag ser inte vilken dns jag körde med innan så lite svårt att jämföra med.
nu skickas sidor upp på nolltid!

men hur fasen funkar det där?
det har ju varit snabbt förut
är det dnsen man har kört på original som har segat ner sig?
isåfall borde väl fler ha samma problem?

edit: jag väntade i 20min i kö för att ringa kundtjänst om problemet men nu vetefasen om man behöver ringa äns.
otroligt snabbt nu
även surfplattan genom wifi är snabbare.

hur hittade man tråden då ?
jag googlade bara "tolkar värden" så ligger den här högst upp

Du kan logga in i routern och kolla vilken dns du använder om datorn är inställd på att köra "auto" Googledns brukar vara slöare än ispernas egna servrar men posta gärna resultatet i benchmarktråden också.

Så här ser min "routerstatus" ut:

Internetanslutning (IPv4)
Anslutningstyp: Automatisk konfiguration – DHCP
Internetadress: xx.xxx.xxx.xxx
Delnätmask: 255.255.255.128
Standardgateway: xx.xxx.xxx.xxx
DNS 1: 195.67.199.27
DNS 2: 195.67.199.28
DNS 3:
MTU: Automatiskt
DHCP-lånetid: 20 Minuter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

så här ser det ut med automatiska inst

Connection Type : DHCP Client
Cable Status : Connected
Network Status : Established
StreamEngine : Enabled
Connection Up Time : 0 Day, 0:00:15
Primary DNS Server : 213.80.98.2
Secondary DNS Server : 213.80.101.3

standard är ju snabbare än google men ändå tok långsam
men nu verkar det dock bättre med standard än förut.
jag körde en DHCP release för routern.
vet ej om det gjorde skillnaden?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

nu går det undan som fasen med standard DNSen så jag antar att problemet försvann när man körde en DHCP Release och DHCP ReNew för routern.

nån som har nån förklaring vad en DHCP release gör?

hade man nån snyltgäst inkopplad som försvann nu kanske haha?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pg_ice:

nu går det undan som fasen med standard DNSen så jag antar att problemet försvann när man körde en DHCP Release och DHCP ReNew för routern.

nån som har nån förklaring vad en DHCP release gör?

hade man nån snyltgäst inkopplad som försvann nu kanske haha?

Ja du stavade om/rätt där, jag blev lite fundersam vad du menade
Det innebär att du släpper och sedan förnyar adresseringen gentemot dhcp servern.
dns bygger däremot upp en cache, den kan du tömma med "flushdns"
http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc781949%28v=ws.10...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja du stavade om/rätt där, jag blev lite fundersam vad du menade
Det innebär att du släpper och sedan förnyar adresseringen gentemot dhcp servern.
dns bygger däremot upp en cache, den kan du tömma med "flushdns"
http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc781949%28v=ws.10...

jo DNS release var ju felstavat såg jag

fan vad snabbt det är nu!
sidorna är klara och uppladdade på några tiondelar.
så här snabbt har det inte varit på flera månader!

fler borde kika på det där tror jag om dom tycker internet segar ner.
tackar för infon ändå

[B]Långsamt Internet?
Logga in på Routern och kör en
DHCP Release![/b]
skillnaden är natt och dag

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

Helt sjukt !
jag skulle ta tid med Aftonbladet.se som annars brukar vara toklångsam att ladda upp
jag hann inte börja räkna föräns sidan var färdigladdad haha
Damn!
mindre än 0.5sec tippar jag på det tog

att man inte har kikat på det där tidigare.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pg_ice:

Helt sjukt !
jag skulle ta tid med Aftonbladet.se som annars brukar vara toklångsam att ladda upp
jag hann inte börja räkna föräns sidan var färdigladdad haha
Damn!
mindre än 0.5sec tippar jag på det tog

att man inte har kikat på det där tidigare.

Det låter lite underligt att dhcp omförhandling skulle göra sån skillnand, det kan ju vara så att du tex startar om routern samtidigt och det är det som "piggar upp den"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det låter lite underligt att dhcp omförhandling skulle göra sån skillnand, det kan ju vara så att du tex startar om routern samtidigt och det är det som "piggar upp den"

jag har startat om röjtern flera gånger tidigare utan nån förbättring.
nu är det turbo speed hela tiden

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Tolkar värden

Först en fråga: Använder du batteridrift eller har du laddaren ansluten?
Vid batteridrift så kan det ha att göra med strömsparfunktionen för det trådlösa nätverkskortet.
Försök följande:
1. Högerklicka på skärmen
2. Anpassa
3. Skärmsläckare
4. Ändra inställningar för energisparfunktioner
5. Ändra datorinställningarna för strömsparläge
6. Ändra avancerade inställningar
7. Inställningar för trådlöst nätverkskort
8. Energisparläge
9. Batteridrift: Hög prestanda
Det hjälpte för mig. Lycka till