Permalänk

Problem efter byte av router

Hej alla.

Bakgrund:
Jag är inte så bra på det här med nätverk. Efter ett åskoväder dog min förra router och jag har nu fått en ny av en polare.
Den har ett par år på nacken men det skall inte ställa till några problem kan jag tycka.

Då jag bor på landet har jag bara 4mbit uppkoppling och från en lokal leverantör. Den nya routern heter Netgear WGT624 och har senaste Firmware installerad.

Saken:
Efter installation så hade jag väldiga problem att få mitt internet att fungera. Nu fungerar det som det skall för att efter en tid bara "dö". Detta helt utan anledning. jag har resetat routern och har bara ändrat lösenord till inlogg och till WiFi.

Jag Får dra ur kontakten till routern och sätta i den igen så fungerar det återigen. Innan jag fick routern använde jag en switch och då fungerade det utan problem.

Vad kan vara fel eller är det någon inställning jag missar?

MVH Sebastian

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte helt osannolikt att mer än routern skadats om det åskat, den sitter mitt i kedjan av delar och modem brukar vara mer utsatta än routrar, har du provat med enbart modemet inkopplat så du vet att det fungerar?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[YFront:

The Law;14731361']

Den nya routern heter Netgear WGT624 och har senaste Firmware installerad.

O du vet att den "nya" routern fungerade som den skulle innan? Den kan vara mer än 10år gammal...

Permalänk

Polaren säger att den fungerade som den skulle innan.

Och som jag skev, byter jag routern mot en switch så fungerar det utan problem.

Inga idéer?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[YFront:

The Law;14732070']Polaren säger att den fungerade som den skulle innan.

Och som jag skev, byter jag routern mot en switch så fungerar det utan problem.

Inga idéer?

Vad får du för IP adress om du pluggar i datorn direkt i uttaget? Är det en publik IP adress?