ny router, kommer inte åt dator genom nätverket

Permalänk
Medlem

ny router, kommer inte åt dator genom nätverket

Hej,

jag har precis fått fiber så jag investerade i en ny router, ASUS RT-AC68, som fungerar bra utom i ett avseende.

Vi har tre datorer och två ipads som är uppkopplade genom WIFi och en "huvuddator" som är uppkopplad till routern genom Ethernet-kabel, och jag skulle gärna vilja kunna strömma filmer mellan dem.

Trots att jag genom nätverket kommer åt våra datorer som är uppkopplade genom WIFI, så kommer jag inte åt huvuddatorn. Jag kommer åt de trådlöst uppkopplade från både huvuddatorn och ipadsen, men från ingen av dem kommer jag åt huvuddatorn, trots att det fungerade bra med den tidigare routern.

Tack på förhand,
Conrad
Uppsala

Permalänk
Avstängd

Tror inte det att det har att göra med routern. Kolla hur utdelningen ser ut på datorn.

Kan ni Pinga varandra? Om du inte kan pinga, kolla om det är samma ip på trådlöst och trådbundet. Är det inte det så borde asus byta branch om dom börjat separera wireless network och wired på homeusing produkter.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Tack Neonodia, jag kommer nu åt biblioteksmapparna, men datorn svarar inte på ping och jag kommer inte åt den genom VLC streamer från min Ipad. Det är samma IP från huvuddatorn och de andra när jag kollar upp det på nätet

Permalänk
Avstängd

Vad kör du för operativsystem? Har du kollat nätverksdelningen? Testa att under security tab i den utedelade mappen sätta "alla" med fulla rättigheter.

Btw. Funkade detta innan du bytte router? Fick du valet när det nya nätverket kom in att ange vad för "sorts" nätverk det var då?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Conradj:

Tack Neonodia, jag kommer nu åt biblioteksmapparna, men datorn svarar inte på ping och jag kommer inte åt den genom VLC streamer från min Ipad. Det är samma IP från huvuddatorn och de andra när jag kollar upp det på nätet

Vad är samma IP?

Har du satt ett fast IP på någon dator, och har du då sett till att det IP't är korrekt med inställningar i routern så att routern inte delar ut samma IP till någon annan enhet?

När du försöker pinga och koppla upp, använder du då datorns namn eller IP-adress? Om du inte använder IP-adressen så prova det. Då märker du om det är ett namnproblem eller ett nätverksproblem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Tror han menar att den ligger inom samma IP-Spann. Det mest troliga vad jag kan komma på är att delnings inställningar har ändrats då han är i ett nytt nätverk.

Skrivet av giplet:

Vad är samma IP?

Har du satt ett fast IP på någon dator, och har du då sett till att det IP't är korrekt med inställningar i routern så att routern inte delar ut samma IP till någon annan enhet?

När du försöker pinga och koppla upp, använder du då datorns namn eller IP-adress? Om du inte använder IP-adressen så prova det. Då märker du om det är ett namnproblem eller ett nätverksproblem.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Tror han menar att den ligger inom samma IP-Spann. Det mest troliga vad jag kan komma på är att delnings inställningar har ändrats då han är i ett nytt nätverk.

Japp. Ännu en trolig orsak. Vill ändå veta vad han menar med samma IP.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Japp. Ännu en trolig orsak. Vill ändå veta vad han menar med samma IP.

Jag missförstod i all hast och trodde att han menade att det var två olika IP-adresser från nätverket ut på nätet (om jag uttrycker mig klart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är samma IP?

Har du satt ett fast IP på någon dator, och har du då sett till att det IP't är korrekt med inställningar i routern så att routern inte delar ut samma IP till någon annan enhet?

När du försöker pinga och koppla upp, använder du då datorns namn eller IP-adress? Om du inte använder IP-adressen så prova det. Då märker du om det är ett namnproblem eller ett nätverksproblem.

Nej, den delar inte ut samma IP till någon annan enhet så vitt jag kan se.

Jag är en riktig novis när det handlar om nätverk, så jag pingade från en app som jag har i min iphone och som visar upp mitt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Vad kör du för operativsystem? Har du kollat nätverksdelningen? Testa att under security tab i den utedelade mappen sätta "alla" med fulla rättigheter.

Btw. Funkade detta innan du bytte router? Fick du valet när det nya nätverket kom in att ange vad för "sorts" nätverk det var då?

Jag kör Windows 7 på huvuddatorn och Windows 8 på de andra.
Allting funkade bra innan jag bytte router. Ja, jag fick ange vilken sorts nätverk det var. Tydligen så vill datorn skapa ett nytt nätverk varje gång jag har kopplat in en router och jag är på "nätverk 10" för tillfället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Conradj:

Nej, den delar inte ut samma IP till någon annan enhet så vitt jag kan se.

Jag är en riktig novis när det handlar om nätverk, så jag pingade från en app som jag har i min iphone och som visar upp mitt nätverk.

Så du har satt ett fast IP på en av datorerna? Eller alla få IP via DHCP?

Kunde appen se din dator men inte pinga den?

Har du prova att koppla upp mellan datorerna genom att använda IP-nr som jag tipsade om?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så du har satt ett fast IP på en av datorerna? Eller alla få IP via DHCP?

Kunde appen se din dator men inte pinga den?

Har du prova att koppla upp mellan datorerna genom att använda IP-nr som jag tipsade om?

Ja, appen kunde se datorn men inte pinga den. Jag tror inte jag kan tillräckligt om routrar för att hänga med nu men alla enheter har IP-nummer:

EA-N66 192.168.1.33

Dator 2 192.168.1.21

Iphone 192.168.1.83

EA-N66 192.168.1.203

Dator 1 192.168.1.204

iPhone 192.168.1.203

iPad 192.168.1.20

Permalänk
Avstängd

Conrad, Du behöver med all säkerhet ställa in så att nätverks delningen hoppar igång. Testa att stänga av brandväggen en gång på din win7 dator. OM du känner dig trygg med att någon hjälper till via remote så kan jag hjälpa dig via teamviewer för att få igång det.
Skicka Pm isåfall så bestämmer vi en tid

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Du har ställt in så att datorn befinner sig i ett hem/företagsnätverk? Det gör du i nätverks- och delningscenter. Kolla i routern med. Så att det inte finns något skydd som gör att de trådlösa inte får initiera anslutningar mot övriga datorer

Permalänk
Medlem

Tack killar!

Permalänk
Medlem

enheter tappar kontakten med nya routern

Hej,

nu har ytterligare ett problem dykt upp med min nya ASUS rt ac68. Jag har också förlängt mitt nätverk med en ASUS EA N66 repeater.

Jag trodde att den här dyra lösningen skulle göra vår nya 100/100 fiberanslutning rättvisa, men inte...

familjen klagar på att deras laptops, iphones och ipads tappar kontakt med routern flera gånger om dagen. Den enda lösningen så här långt är att starta om routern eller stänga av och sätta på enheten eller wifi-anslutningen.

Vad ska jag göra?

Tacksam för svar
Conrad

Permalänk
Medlem

Använder du din EA-N66 som repeater? Då förstår jag att allt fungerar kasst. Repeatrar dubblar latensen och halverar hastigheten i bästa fall. Koppla ur den och se om det blir bättre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conradj:

Tack killar!

Ofta brukar man tala om vad det var som löste problemet. Ibland hittar andra din tråd med samma eller liknande fråga och kan då snabbt lösa problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Det är alltid bra att ha all information i samma tråd, dessutom tillåter vi inte korspostning (skapa flera trådar om samma eller snarlik frågeställning).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...