Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ett av de mest absurda laggproblem jag stött på.

Permalänk

Ett av de mest absurda laggproblem jag stött på.

Hej.

Jag har en ''history'' av kasst internet sedan jag flyttade till vårat nya hus i skogen för ca. 1 år sedan. Lagg hit och dit, segt allmänt och periodvis inte kunnat använda det alls. Jag ser mycket på livestreams på Twitch och spelar CS:GO (vilket båda kräver en okej uppkoppling) så jag vet förstår när det funkar och inte funkar.

Har konfunderat länge över vad som orsakar problemet, men igår gjorde jag en ytterst intressant upptäckt. Jag använder mig av 2 skärmar, där jag spelar CS:GO på ena, och surfar facebook etc. på den andra. Småsurfar lite imellan varje ''death'' så att säga.

När lagget försigår kan jag inte ens ladda en sidan utan att den behöver tänka i 2 minuter. MEN! Så fort jag joinar ett spel på CS, så försvinner allt lagg. Livestreams fungerar, sidor laddas ''instantly'', skype fungerar felfritt. Normal ping i CS (30:ish). Spelar ingen roll om det är Competetive eller bara en casual, lagget försvinner helt och jag kan spela/surfa.

Dock så vill jag kunna göra annat än spela CS:GO på min dator, men jag kan inte göra någonting online utan att vara inne i en csmatch. Att ha på CS-menyn nöjer den sig inte med, eller att bara ha på steam. Stängt av steam och alla steamprocesser, givetvis startat om dator, virussökt, bytt internetsladd, startat om router och sån skit. Nothing.

Vet inte om detta är ett normalt problem, men ser ytterst absurt ut i mina ögon iaf.

Tack på förhand!

Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaskyll:

Hej.

Jag har en ''history'' av kasst internet sedan jag flyttade till vårat nya hus i skogen för ca. 1 år sedan. Lagg hit och dit, segt allmänt och periodvis inte kunnat använda det alls. Jag ser mycket på livestreams på Twitch och spelar CS:GO (vilket båda kräver en okej uppkoppling) så jag vet förstår när det funkar och inte funkar.

Har konfunderat länge över vad som orsakar problemet, men igår gjorde jag en ytterst intressant upptäckt. Jag använder mig av 2 skärmar, där jag spelar CS:GO på ena, och surfar facebook etc. på den andra. Småsurfar lite imellan varje ''death'' så att säga.

När lagget försigår kan jag inte ens ladda en sidan utan att den behöver tänka i 2 minuter. MEN! Så fort jag joinar ett spel på CS, så försvinner allt lagg. Livestreams fungerar, sidor laddas ''instantly'', skype fungerar felfritt. Normal ping i CS (30:ish). Spelar ingen roll om det är Competetive eller bara en casual, lagget försvinner helt och jag kan spela/surfa.

Dock så vill jag kunna göra annat än spela CS:GO på min dator, men jag kan inte göra någonting online utan att vara inne i en csmatch. Att ha på CS-menyn nöjer den sig inte med, eller att bara ha på steam. Stängt av steam och alla steamprocesser, givetvis startat om dator, virussökt, bytt internetsladd, startat om router och sån skit. Nothing.

Vet inte om detta är ett normalt problem, men ser ytterst absurt ut i mina ögon iaf.

Tack på förhand!

Jonas

Ett av de mest absurda laggproblem jag stött på

Ja det är exakt som du skriver: En Historia! Men om du läser ditt inlägg själv, så inser du rätt fort att det inte finns rätt fakta alls för att ens gissa en felsökning.

Så skriv upp hårdvaran det gäller!!

Många frågetecken!! Men inte mycket till hjälp. Det blir lite som, hur långt är ett snöre?

Kör du trådat eller trådlöst?

Vad har du för Router?

Inställningar i Routern?

Har du ens en Router?

Har du/ni flera enheter/användare i bostaden?

Hur är allting kopplat?

Vad har du för hårdvara/lina/nätverk ja all info är till hjälp?

Så, ös du på med lite mer info så swecarna kan bilda sig en uppfattning, ju mer du öser, desto lättare blir det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av jonaskyll:

Hej.

Jag har en ''history'' av kasst internet sedan jag flyttade till vårat nya hus i skogen för ca. 1 år sedan. Lagg hit och dit, segt allmänt och periodvis inte kunnat använda det alls. Jag ser mycket på livestreams på Twitch och spelar CS:GO (vilket båda kräver en okej uppkoppling) så jag vet förstår när det funkar och inte funkar.

Har konfunderat länge över vad som orsakar problemet, men igår gjorde jag en ytterst intressant upptäckt. Jag använder mig av 2 skärmar, där jag spelar CS:GO på ena, och surfar facebook etc. på den andra. Småsurfar lite imellan varje ''death'' så att säga.

När lagget försigår kan jag inte ens ladda en sidan utan att den behöver tänka i 2 minuter. MEN! Så fort jag joinar ett spel på CS, så försvinner allt lagg. Livestreams fungerar, sidor laddas ''instantly'', skype fungerar felfritt. Normal ping i CS (30:ish). Spelar ingen roll om det är Competetive eller bara en casual, lagget försvinner helt och jag kan spela/surfa.

Dock så vill jag kunna göra annat än spela CS:GO på min dator, men jag kan inte göra någonting online utan att vara inne i en csmatch. Att ha på CS-menyn nöjer den sig inte med, eller att bara ha på steam. Stängt av steam och alla steamprocesser, givetvis startat om dator, virussökt, bytt internetsladd, startat om router och sån skit. Nothing.

Vet inte om detta är ett normalt problem, men ser ytterst absurt ut i mina ögon iaf.

Tack på förhand!

Jonas

Låt mig gissa kör utan fiber nu eller hade närmare tele stationen där du bodde förut?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Låter som det är något fel på din dator.
Hur funkar andra datorer och mobiler?

Permalänk
Medlem

Har du testat med andra browsers?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ett av de mest absurda laggproblem jag stött på

Ja det är exakt som du skriver: En Historia! Men om du läser ditt inlägg själv, så inser du rätt fort att det inte finns rätt fakta alls för att ens gissa en felsökning.

Så skriv upp hårdvaran det gäller!!

Många frågetecken!! Men inte mycket till hjälp. Det blir lite som, hur långt är ett snöre?

Kör du trådat eller trådlöst?

Vad har du för Router?

Inställningar i Routern?

Har du ens en Router?

Har du/ni flera enheter/användare i bostaden?

Hur är allting kopplat?

Vad har du för hårdvara/lina/nätverk ja all info är till hjälp?

Så, ös du på med lite mer info så swecarna kan bilda sig en uppfattning, ju mer du öser, desto lättare blir det.

Hej! Jag kör trådat på en 1.5 år gammal stationär dator. Vi är 4 personer som delar på internetet med 3 datorer och varsina mobiler + 2 iPads. Problemen har vidstått länge fast endast för mig. Och jag har funderat på att omformatera datorn evt. köpa ett nytt nätverkskort (eller man kanske köper ett helt moderkort). Jag är pinsamt okunnig i området med tanke på att jag är 18 år och sitter vid datorn hela tiden, men har lite dålig koll på hur allt är kopplat o.s.v.

Jag vet att vi får vårt internet via telejacket som går ut i ett modem och sedan in i väggen igen i källaren, varav jag stoppar in min ethernetsladd uppe i mitt rum på övervåningen i väggen.

Jag kör på windows 8.0, 64-bit och använder mig av och har sedan jag köpte datorn i Januari förra året Google Chrome som min enda webbläsare. Jag testade Mozilla Firefox och lagget verkar fungera likadant där så fort jag lämnade CS-matchen.

Jag glömde tillägga i första texten att jag laggar som fan i andra onlinespel, det är någonting speciellt med CS:GO.

Router: http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-ho...
Komponenter inkl. nätverkskort: http://i.gyazo.com/700b8c9faff6e45c11a1fa5f73ad2a70.png

Bredbandskollen när jag är inne i en CS:GO match: http://gyazo.com/f333c52ba9ca7196fd545b0a7d0eec61
Bredbandskollen efter jag stängt av CS:GO. Tog mig ca. 2min att ladda sidan, men när den väl lyckades mäta så fick jag normala värden. Dock så var jag tvungen att joina en CS:GO-match igen för att kunna ta screenshot med Gyazo: http://gyazo.com/96772e622639d1f6d21a10d38edfcdd4

Jag hoppas att gett dig tillräckligt med info. Som sagt, ganska okunnig i ämnet. Bara att fråga så svarar jag.

Tack så mycket!

Jonas

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Låt mig gissa kör utan fiber nu eller hade närmare tele stationen där du bodde förut?

Vi får inte fiber ut hit i skogen, osäker på vart telestationen ligger.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Låter som det är något fel på din dator.
Hur funkar andra datorer och mobiler?

Fungerar bra för de andra datorerna i huset, och WIFI fungerar bra för alla (inkl. mig själv, fast på mobilen)

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du testat med andra browsers?

Yes. Testade med Mozilla Firefox när jag såg det du skrev. Det laggar lika mycket där, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du har grafikkort acceleration avstängt i din browser

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Kontrollera att du har grafikkort acceleration avstängt i din browser

Oj. Jag har aldrig nånsin hört talas om det. Googlade lite lätt, men förstod inte riktigt. Hur går jag till väga?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Det var på, i både Chrome och Firefox. Det gjorde dock ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Har du skype installerat på din dator? Om ja, testa att stänga av den addon i din browser

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du skype installerat på din dator? Om ja, testa att stänga av den addon i din browser

Har skype installerat på datorn, men inga addons vad jag vet av. Kunde inte heller hitta någonting om det.

Permalänk
Medlem

Testa att köra firefox i safe mode för att se om det hjälper?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att ni är 4 personer som delar på internet med 3 datorer och varsina mobiler + 2 iPads.
(d v s 3 datorer, 4 mobiler + 2 iPads)

Och alla 4 personer har alla mobila enheter igång, och kanske samtidigt sitter vid 3 datorer + att 2 iPads söker igenom det trådlösa.

Är det kanske inte så konstigt.

Ponera att:

Förutom att det finns 4 st mobiler + 2 iPads i familjen.

Dator 1 i familjen ? (vad gör den? Tankar ner torrents)

Dator 2 i familjen ? (vad gör den? Kollar på tuben)

Dator 3 i familjen (vad gör den? p0rn såklart)

Det plus alla externa enheter, inte konstigt att det laggar för dig då.

Stäng av alla "svampar" och gå in i din router o ge dig själv lite mer lina!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om det nu är så att ni är 4 personer som delar på internet med 3 datorer och varsina mobiler + 2 iPads.
(d v s 3 datorer, 4 mobiler + 2 iPads)

Och alla 4 personer har alla mobila enheter igång, och kanske samtidigt sitter vid 3 datorer + att 2 iPads söker igenom det trådlösa.

Är det kanske inte så konstigt.

Ponera att:

Förutom att det finns 4 st mobiler + 2 iPads i familjen.

Dator 1 i familjen ? (vad gör den? Tankar ner torrents)

Dator 2 i familjen ? (vad gör den? Kollar på tuben)

Dator 3 i familjen (vad gör den? p0rn såklart)

Det plus alla externa enheter, inte konstigt att det laggar för dig då.

Stäng av alla "svampar" och gå in i din router o ge dig själv lite mer lina!

Det finns ett alternativ till

Och det är det bästa alternativet av dom alla

Flytta hemifrån.

Bli din egen herre i ditt eget hus

Jag lovar, du kommer att älska det!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Om det nu är så att ni är 4 personer som delar på internet med 3 datorer och varsina mobiler + 2 iPads.
(d v s 3 datorer, 4 mobiler + 2 iPads)

Och alla 4 personer har alla mobila enheter igång, och kanske samtidigt sitter vid 3 datorer + att 2 iPads söker igenom det trådlösa.

Är det kanske inte så konstigt.

Ponera att:

Förutom att det finns 4 st mobiler + 2 iPads i familjen.

Dator 1 i familjen ? (vad gör den? Tankar ner torrents)

Dator 2 i familjen ? (vad gör den? Kollar på tuben)

Dator 3 i familjen (vad gör den? p0rn såklart)

Det plus alla externa enheter, inte konstigt att det laggar för dig då.

Stäng av alla "svampar" och gå in i din router o ge dig själv lite mer lina!

Givetvis har jag testat internet när jag är själv hemma. Bett alla stänga av alla datorer/enheter och kontrollerat själv också. Att andra tar upp internetlinan när de gör saker på datorn förstår jag. Har gjort en ny upptäckt dessutom att omstartning av router kan lösa problemet temporärt, men de återkommer alltid.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det finns ett alternativ till

Och det är det bästa alternativet av dom alla

Flytta hemifrån.

Bli din egen herre i ditt eget hus

Jag lovar, du kommer att älska det!!

Tro mig! Det är planen. Förhoppningsvis innan jag fyller 20. The dream att kunna äta vid datorn utan att få massa skit asså...

Permalänk
Medlem

Om det bara är Din dator som krånglar och ingen annans måste ju felet finnas där. Lustigt att det har med spelet att göra. Kan Du köra spelet från någon annan dator och se vad som händer? Om det går bra så är ju felet i Din dator. Kan vara svårt att felsöka. Bekvämare då att göra systemåterställning. Eller med installationsprogrammet reparera befintlig Windows. Man brukar få det alternativet om installationsprogrammet hittar Windows på disken.