Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Comhem och ständigt frekvensbyte på trådlös router

Permalänk
Inaktiv

Comhem och ständigt frekvensbyte på trådlös router

Skaffade nyligen i min dumhet Comhems 50mbit uppkoppling, eftersom att det skulle vara "fruktansvärt stabilt". Det kan mycket väl stämma för den fasta uppkopplingen, men så fort jag förlitar mig på trådlöst så är det svajigt till förbannelse

Enligt deras eminenta supportpersonal beror det på att mina grannar har automatiskt frekvensbyte på sina routrar Det resulterar i att det stundtals blir mycket trafik på samma frekvens, och den egna hastigheten sänks ganska markant.

Jag menar på att det här problemet inte är acceptabelt, medan ComHem i stort sett bara ber mig att gilla läget och byta frekvens manuellt så fort jag märker att hastigheten droppar.

Nu till frågan; kan det vara så att deras värdelösa router är roten till problemet, eller är det deras tjänster som suger?

Vad skulle ni rekommendera mig att göra i det här läget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

***bort/moderator*** jag skulle nog försöka mäta själv.
Med exempelvis inSSIDer kan du se vilka kanaler som ligger i närheten, om ditt Wlan överlappar någon annans eller om Comhem pratar strunt.

§8
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon136741:

Vad skulle ni rekommendera mig att göra i det här läget?

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa en 5GHz-router, så lär du vara nästintill ensam på alla kanaler.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Skaffa en 5GHz-router, så lär du vara nästintill ensam på alla kanaler.

Många av Comhems egna routrar har stöd både för 2.4 och 5 GHz bandet.

Jag har också comhem och upplever en klar prestandaminskning precis som du när många av grannarnas routrar ligger på samma kanaler. Jag tror dock att Comhems router inte har särskilt hög strålningsgrad...

Du kan ju testa med en annan router kopplad till comhems, som du bara använder som modem