Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpråd - fet router

Tjena, har precis skaffat mig fiber ifrån Telia på 250mbit/s.
Nu är det så här att huset jag bor i är väldigt stort, alltså många väggar och annat skit som kan störa signalen. Routern kommer att placeras i kontoret på övervåningen, till höger av husdelen. Jag letar därför efter en riktigt vass router som klarar att sända ut så långt som möjligt, kanske med 2-3 antenner?

Ska man kanske sätta upp en accesspunkt i hemmet också då eller? Ibland får man väl med det när man köper router.

Länka era förslag och skriv gärna varför ni tycker just den produkten är bra

Permalänk
Medlem

"Väldigt stort" är vad? 200, 400, 1000 kvm? 2, 3 el 4 plan?

IMHO, behåll Telias router + 2, 3 eller fler Ubiquiti access-punkter på strategiska punkter. Min en per plan - två om det finns behov. 2.4 eller 5 Ghz resp 802.11n eller ac per behov. http://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti-airmax-unifi-c-108_18...

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Rekordmedlem

Fet router har du ingen nytta av men bra accesspunkt/er, det brukar inte följa med lösa ap när du köer en router, ska du ha "bara en router" så välj då nått med utbytbara antenner, annars är det bra att montera flera ap om du måste köra trådlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som vanligt i sånna hära trådar så det första man frågar är: Går det att dra kabel? Isf dra par kablar till välplacerade ställen och koppla sedan på en AP där. Det är omöjligt att täcka ett helt hus (stort) med En router. Flera APs är bättre och du behöver då kabel, helst. Har du möjlighet att dra kabel på vinden/källaren så är det ett smidigt sätt att komma runt i huset. Speciellt vinden då källaren brukar bestå av tjock betong

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

"Väldigt stort" är vad? 200, 400, 1000 kvm? 2, 3 el 4 plan?

IMHO, behåll Telias router + 2, 3 eller fler Ubiquiti access-punkter på strategiska punkter. Min en per plan - två om det finns behov. 2.4 eller 5 Ghz resp 802.11n eller ac per behov. http://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti-airmax-unifi-c-108_18...

Kanske 500-700 kvm?

Har en stuga på gården som nätverket måste räcka till också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Som vanligt i sånna hära trådar så det första man frågar är: Går det att dra kabel? Isf dra par kablar till välplacerade ställen och koppla sedan på en AP där. Det är omöjligt att täcka ett helt hus (stort) med En router. Flera APs är bättre och du behöver då kabel, helst. Har du möjlighet att dra kabel på vinden/källaren så är det ett smidigt sätt att komma runt i huset. Speciellt vinden då källaren brukar bestå av tjock betong

Självklart ska vi dra kabel, det var bara mer jag som tänkte att det vore smidigare att köra trådlöst till stugan så man slipper gräva ner kabeln i marken och borra en massa onödiga hål överallt.

Det får väl bli APs i så fall

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan sätta accesspunkt med riktantenn utomhus som pekar mot stugan eller så ordnar du en trådlös brygga dit, det beror på hur signalnivåerna blir vad som är lämpligast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tröttnade själv på halvstabila konsumentprylar och skaffade mig en EdgeRouter Lite och en Unifi AP från www.ubnt.com.
Detta kostade mig 1500:- från Amazon UK och än så länge är jag supernöjd. Precis som de flesta som lämnat omdöme på Amazon.com.
Routern kan verka avancerad för en hemanvändare, men senaste firmware har guider för enklare konfiguration.

Jag har bara ett mindre hus på ca. 140 kvm så det räckte bra med en AP mitt i huset, men du kan ju bara lägga till fler efter behov. Finns ju även för utomhusbruk som du kan rikta mot stugan.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar dessa som man sätter utomhus då? Drar man t.ex. upp en TP-kabel till vinden och monterar AP utomhus på väggen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragzone:

Hur fungerar dessa som man sätter utomhus då? Drar man t.ex. upp en TP-kabel till vinden och monterar AP utomhus på väggen?

Ja så kan man göra, en del AP kan dessutom strömförsörjas via nätverkskabeln "PoE" så man inte behöver dra fram separat en strömkabel, sånt kan vara väldigt praktiskt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många av er tipsar UniFi som AP, är de bättre eller?

Har tittat på två varianter.

http://www.inet.se/produkt/5401844/tp-link-tl-wa901nd-access-...

http://www.inet.se/produkt/5402476/ubiquiti-unifi-n300-access...

Vilken av de är bäst? känns enligt mig bättre med Tp-Link eftersom den har tre antenner man kan rikta.
Den ska stå på vinden. Vi har isolering där men vet inte om det blir nå minusgrader där i alla fall. Kan de jobba i kyla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Många av er tipsar UniFi som AP, är de bättre eller?

Har tittat på två varianter.

http://www.inet.se/produkt/5401844/tp-link-tl-wa901nd-access-...

http://www.inet.se/produkt/5402476/ubiquiti-unifi-n300-access...

Vilken av de är bäst? känns enligt mig bättre med Tp-Link eftersom den har tre antenner man kan rikta.
Den ska stå på vinden. Vi har isolering där men vet inte om det blir nå minusgrader där i alla fall. Kan de jobba i kyla?

Unifien, alla dagar i veckan. Har en själv, kör tre hos mina päron och två hos min chef. Stabilare prylar för den pengen får man leta ett bra tag efter.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Och den har god räckvidd osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Den ska stå på vinden. Vi har isolering där men vet inte om det blir nå minusgrader där i alla fall. Kan de jobba i kyla?

Varför sätta en AP på vinden? Att dra kablage via vinden kan vara en god ide, men inte APn i sig.

Läs produktspec - brukar tydligt stå sk "operating temperature".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Varför sätta en AP på vinden? Att dra kablage via vinden kan vara en god ide, men inte APn i sig.

Läs produktspec - brukar tydligt stå sk "operating temperature".

TP-link klarar minusgrader

EDIT: UniFi klarar -10. Det blir nog inte kallar i vinden då vi har massor av glasfiber där överallt