Vilken router presterar bäst som switch ?

Permalänk
Avstängd

Vilken router presterar bäst som switch ?

Behöver ha en switch och ingen butik här i närheten säljer något vettigt, har i skåpet 3 routrar som jag pensionerat

1 Linksys WRT54GL
1 D-Link Dir-655
1 Netgear WNR-3500L v2

Linksys och Netgear kör Tomato, vilken skulle ge mig bäst prestanda som switch ?
Kan lägga till att mitt nätverk inte klarar gigabit (än)

Permalänk

Dir-655 eller WNR-3500L kommer prestera likvärdigt (1 Gbps), och 10 gånger bättre än WRT54GL (100 Mbps).
Routerns CPU är föga inblandad när den agerar switch.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Om du ska använda dem som switch så är det viktigt att stänga av all "router-funktion" i dem, t.ex dhcp-servern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Om du ska använda dem som switch så är det viktigt att stänga av all "router-funktion" i dem, t.ex dhcp-servern.

Jo har koll på det, tänkte mer om någon erbjuden mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Dir-655 eller WNR-3500L kommer prestera likvärdigt (1 Gbps), och 10 gånger bättre än WRT54GL (100 Mbps).
Routerns CPU är föga inblandad när den agerar switch.

Sannolikt så är "switch-blocket" fristående. Dvs, det är ett switchblock som hanterar själv switch-funktionen helt utan inblandning av CPU. Sedan är en av portarna på switchen fysiskt kopplad till CPUn, så trafiken till den switchporten är det enda som behandlas av CPU. Den plockar alltså upp broadcasts (typ ARP-frågor, DHCP osv), men skickas trafik mellan två portar på switchen så kommer inte ens CPUn på routern veta om att det kommit trafik.

Permalänk
Medlem

Tror Netgearn är ståt vassare än D-Linken. Om du kör dem som switch så borde du kunna byta imellan rätt enkelt o testa om de blir någon skillnad. Jag hade köpt en "riktig" switch för några hundralappar då de ofta är mindre och smidigare. Förstår dock att du gärna använder någon av dessa då de redan är dina och helt ok.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Sötast

Switch som switch, du lär inte märka någon speciell skillnad, speciellt inte med tanke på att du själv sa att du inte ens kör gigabit

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att samtliga nya routrar ger wirespeed prestanda när de körs som L2 switch, det är en såpass standardiserad funktion att det inte ställer några större krav på prestandan utan switchningen sker i hårdvara utan att blanda in routerns cpu. Det spelar alltså ingen större roll för switchprestandan vilken modell du väljer, prestandaskillnaderna är mycket små.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.