Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Livsnjutare 😎

Link Aggregation (till NAS)

Jag har en Synology DS1513+ som har 4st nätverksportar och en dator som har 2st nätverkskort. Det ena är ett Intel 1000mbit och det andra är ett Realtek 1000mbit.
Båda sitter integrerade på moderkortet och idag används ett utav dem.

Då prestandan i 1513 uppgår till runt 250-200mb/sekund skulle jag vilja prova på Link Aggregation för att maxa min uppkoppling mot disklådan.

Om jag kan använda det jag har, alltså de två inbyggda nätverlskorten på moderkortet i min dator, är det bra.

Jag har en enklare zyxelswitch som sitter mellan datorn och NAS'en idag.
Det går en kabel, vilket ger mig 1gbit eller 100-115mb/sekund till lådan.

Om jag förstått det hela rätt så behöver jag en annan switch imellan, eller om den jag har klarar det, som har stöd för Link Aggregation?

Så frågan är väl hur man sätter ihop 2st nätverkskort i Windows för att jobba som ett och dubbla prestandan.

Om jag behöver köpa nya nics eller switch, vad är det isåfall?
Priset spelar roll, så hellre lite billigare än värsta dyra entreprise..

Men heller ingen skit!

Tack så länge!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Köp ett billigt HP NC360T på eBay och sätt i datorn och så drar du två kablar direkt till Nasen. Borde vara det enklaste/billigaste sättet, så har du 2gbit dedikerat mellan dator och NAS.
NC360T bygger på ett Intel 82571EB och har stöd för link aggregation.

Ska du ha stöd för link aggregation i switchen så får du nog lägga 1500 på en ny switch plus att Windows kanske inte kan köra LACP på två nätverkskort med olika chipset.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att få enskilda överföringar på mer än 1Gbit/s, det är bara om du har flera sessioner igång (många olika klienter mot server/NAS) du kan utnyttja den högre bandbredden.

Dock finns det i SMB 3.0 protokollet (Windows 8.X / 2012) något som heter SMB Multichannel som ger dig snabbare enskilda överföringar utan att köra avancerade switchar etc. Har själv kört 4st Gbit NIC's i både klient och server och kommit upp i 400MB/s+ på stora filöverföringar.
Men det kräver att både klient och server har SMB 3.0 med stöd för Multichannel vilket jag inte tror att Synology har så det hjälper inte dig så mycket i detta fallet tyvörr.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av tomle:

Köp ett billigt HP NC360T på eBay och sätt i datorn och så drar du två kablar direkt till Nasen. Borde vara det enklaste/billigaste sättet, så har du 2gbit dedikerat mellan dator och NAS.
NC360T bygger på ett Intel 82571EB och har stöd för link aggregation.

Ska du ha stöd för link aggregation i switchen så får du nog lägga 1500 på en ny switch plus att Windows kanske inte kan köra LACP på två nätverkskort med olika chipset.

Du verkar kunna din sak
Såg att de verkar ligga runt 250kr + frakt, helt ok för ett sådant här test.
Är det i programvaran för kortet man ställer in link aggregation då?

Smutt med direktdragna kablar från primär PC till NAS'en.
Så kan jag ha kvar det "vanliga" interface't" för den andra uppkopplingen i nätverket, tex. TV, mediaspelare osv.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av b1ghen:

Du kommer inte att få enskilda överföringar på mer än 1Gbit/s, det är bara om du har flera sessioner igång (många olika klienter mot server/NAS) du kan utnyttja den högre bandbredden.

Dock finns det i SMB 3.0 protokollet (Windows 8.X / 2012) något som heter SMB Multichannel som ger dig snabbare enskilda överföringar utan att köra avancerade switchar etc. Har själv kört 4st Gbit NIC's i både klient och server och kommit upp i 400MB/s+ på stora filöverföringar.
Men det kräver att både klient och server har SMB 3.0 med stöd för Multichannel vilket jag inte tror att Synology har så det hjälper inte dig så mycket i detta fallet tyvörr.

Jag har 2 olika maskiner som jag ämnat att prova detta i, den ena är

Windows 7 Enterprise, 64bit
Windows 2008 Std, 64bit

Menar du att jag inte kan komma upp i över 1gbit ändå?... låter jävligt skumt när Synology har det lite som en "sellingpoint"..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varje session skickas över en specifik länk varför du inte kommer över 1gbit/s.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av evoke:

Varje session skickas över en specifik länk varför du inte kommer över 1gbit/s.

... Men man binder ju ihop länkarna så de aktivt bildar en brygga?

Typ detta jag menar, men det görs med 2 kablar á 1gbit = 2gibt.
Givetvis måste det ställas in i datorn OCH NAS'en att två portar arbetar som en för att utöka hastigheten. Lite som en Raid0 config fungerar... Eller?

I detta exempel har de använt 4 kablar och får aktivt 4gbit...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

... Men man binder ju ihop länkarna så de aktivt bildar en brygga?

Så vitt jag vet får du fortfarande var överföring på sin kabel, vinsten är att du får en ensam identitet på nätverket, istället för motsvarande lösning med 4'a IP'n. Totalt alltså 4gbit/s, i båda fallen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har 2 olika maskiner som jag ämnat att prova detta i, den ena är

Windows 7 Enterprise, 64bit
Windows 2008 Std, 64bit

Menar du att jag inte kan komma upp i över 1gbit ändå?... låter jävligt skumt när Synology har det lite som en "sellingpoint"..

Jag är ganska säker på att b1ghen har rätt, dvs att Synology DSM ännu inte har stöd för SMB3 (även om det hade varit trevligt). Du kan ju komma upp i högre fart än 1Gb (totalt sett) - om du ansluter flera datorer till NAS:en så Synology ljuger inte även om det inte är hela sanningen. Jag kör LACP mot en 1512+ - inte för att jag behöver det, men för att man kan

Så använder man den som filserver med flertalet klienter är LACP trevligt, men tills DSM supportar SMB3 (och även klienten) så har man inte så stor nytta av det som ensam användare förutom när hunden käkar upp en av nätverkskablarna

I skärmdumpen du bifogat ovan, vad är det för OS? W8.x / 2012/R2 va?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

I skärmdumpen du bifogat ovan, vad är det för OS? W8.x / 2012/R2 va?

Det tror jag inte han vet. Bilden kommer härifrån.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tänkte uppdatera tråden lite.
Med nya DSM 5.2 (Beta just nu när detta skrivs) så ändras upplägget för hur Dual/Quad/etc NIC setup kan nyttjas!

"Nya lägen för Link Aggregation - Optimerad bandbredd och säkerhet utan avancerad switch"

Finns inte jättemycket dokumentation just nu, men det som finns, är här.

Jag är taggad iaf!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •