Bra router som klarar av torrent-klienter?

Permalänk
Medlem

Bra router som klarar av torrent-klienter?

Hej, är i behov av en ny router, sitter just nu med en DIR-655 som jag haft i cirka 5år nu. Tänkte det var dags att köpa en ny bättre router då den jag har nu plötsligt tappar koppling till alla enheter och tar en tid att starta om.

Det som finns i hushållet just nu är:

3 stationära datorer(alla tre med kabel) - som nästan jämt är på, en av dem har en torrent-klient som är igång 24/7)
5 smartphones
2 laptops

Vi har även Bredband2 fiber med 300mb

en av de stora problem är att routern är lokaliserad i källaren, med betongvägg. Den nuvarande routern klarar ut att sända wifi till alla sovrummen i nedre våningen, men når dock inte upp till vardagsrummet. har kikat lite på asus modeller, men tänkte se vad ni har att rekommendera.

http://cdon.se/hemelektronik/asus/router-asus-rt-n66u-gigabit...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på en router som har stöd för 802.11ac så får du något som är lite mer framtidskompatibelt. Framför allt eftersom du har 300 Mbit/s hemma i väggen redan idag.

Permalänk

Tycker räckvidden på min asus ac66u är lite av en besvikelse. Den gamla dlink 615 som kostade en tredjedel hade bättre täckning, dock inte riktigt samma hastighet. Kan inte påstå att jag är jätteimponerad av min asus än så länge. Men inte heller sur på den. Men får väl köpa en till och ha som repeater i mitt lilla trähus.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker man ska montera upp accesspunkter om man ska ha bättre wifiegenskaper, repeatrar bör undvikas så långt det går, det är en absolut sista lösning när inget annat går att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker man ska montera upp accesspunkter om man ska ha bättre wifiegenskaper, repeatrar bör undvikas så långt det går, det är en absolut sista lösning när inget annat går att använda.

Tänkte om jag köper en ny router så kan göra min gamla (dir-655) till en accesspunkt som jag kan ha i övervåningen gömd någonstans. Men dock behöver jag en ny och bättre router för nedervåning. Vet dock inte vad för specifikationer som gör en router bra, enda som behöves är att den egentligen ska kunna sända ut wifi genom betongvägg någorlunda bra. En prisvärding router för ca; 800-1,200kr hade nog passat bra.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Tänkte om jag köper en ny router så kan göra min gamla (dir-655) till en accesspunkt som jag kan ha i övervåningen gömd någonstans. Men dock behöver jag en ny och bättre router för nedervåning. Vet dock inte vad för specifikationer som gör en router bra, enda som behöves är att den egentligen ska kunna sända ut wifi genom betongvägg någorlunda bra. En prisvärding router för ca; 800-1,200kr hade nog passat bra.

De specifikationer du frågar om är prestandan som accesspunkt, bra antenner låter som det viktigaste för dig men wifi är alltid nått man bör testa på plats eftersom allt inom radioräckvidd påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.