Permalänk
Medlem

Fråga om mobiltbredband

Tjabba! Ska snart flytta och nya lägenheten har som max hastighet 8Mbit via telejack..
4G lär ju vara snabbare än så?
Men allt är ju begränsat idag. Ser mycket på film och spelar en del.
Kommer jag överleva på 60GB surf? Finns det mer än så?
Eller duger ett 8Mbit nätvärk? Sitter nu med 30/15 som funkar kanoners.

Mvh

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har cirka 27 Gigabyte nedladdad data på min speldator de senaste 30 dagarna, och då streamar jag från twitch samtidigt som jag spelar nåt spel i princip varje kväll. Kollar en hel del på youtube också.

Så, sålänge du inte kommer torrenta som en galning eller bestämmer dig för att du borde tanka hem senaste Battlefield några gånger i månaden kommer du klara dig med god marginal.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Rekordmedlem

60 Gbyte är ca en timme video per dag, du kan ju mäta din verkliga förbrukning innan du flyttar.
https://www.softperfect.com/products/networx/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med 60GB klarar jag någonstans mellan 2-3 veckor.
Då spelar jag och ser på youtube/twitch samtidigt ca 3-4 timmar perdag. Mer på helgerna dock.

Skall väl tilläggas att jag oftast kör medium på twitch/720p på youtube då jag ofta inte tittar särskilt noga och bryr mig om den sista biten på kvalitén.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att i spel kommer latenserna vara större än i ett 8/1 nätverk. Sällan spel begränsas utav bandbredd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna skaffa en router som har stöd för dual internet, kostar däremot om du inte får deal från din internet leverantör med 2x abonemang. Routrar i sig är inte så dyra relativt till leverantörs kostnaden i längden. Då kan du ha latens kritiska saker på telejacket och bandbredd kritiska saker på 4G eller 4G som offload.

Men som sakt, kostar som fasen med denna lösningen. Det är det bästa av båda men även priset utav båda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det lättaste är att du mäter under en vecka och sen ser du hur mycket DU gör av med. Helt meningslöst för oss att sitta och spekulera och gissa.
Och undrar du hur man mäter så ÄR Google din vän (åtminstone inom sök).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vipers:

Jag har cirka 27 Gigabyte nedladdad data på min speldator de senaste 30 dagarna, och då streamar jag från twitch samtidigt som jag spelar nåt spel i princip varje kväll. Kollar en hel del på youtube också.

Så, sålänge du inte kommer torrenta som en galning eller bestämmer dig för att du borde tanka hem senaste Battlefield några gånger i månaden kommer du klara dig med god marginal.

Då kan du inte spela mycket, eller tittat på Twitch i mobilkvalitet.

Permalänk
Medlem

Tele2 har 100Gb om du känner dig osäker på om 60Gb räcker...

Permalänk
Skrivet av of-doom:

Tjabba! Ska snart flytta och nya lägenheten har som max hastighet 8Mbit via telejack..
4G lär ju vara snabbare än så?
Men allt är ju begränsat idag. Ser mycket på film och spelar en del.
Kommer jag överleva på 60GB surf? Finns det mer än så?
Eller duger ett 8Mbit nätvärk? Sitter nu med 30/15 som funkar kanoners.

Mvh

Du är mer låst om du kör mobilt och vissa dagar kan det fungera sämre. Sen är ju problmet med överbelastade master, bara för många kör mobiltbredband.

streamar du flera timmar t.ex netflix och sånt med. så går det åt lite. Viktigaste för spel är ping inte hastighet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du är mer låst om du kör mobilt och vissa dagar kan det fungera sämre. Sen är ju problmet med överbelastade master, bara för många kör mobiltbredband.

streamar du flera timmar t.ex netflix och sånt med. så går det åt lite. Viktigaste för spel är ping inte hastighet.

Spelar själv på 4G via Telia. Har drygt 50 ms i World of Warcraft och det är stabilt hela tiden. Enda nackdelen är datamängden

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du tänker spela om du kan tänka dig 4g eller inte.
Spelar du tävlingsinriktade fps spel så är det adsl du ska satsa på.

Jobbar själv som resande tekniker och har med mig min gaming laptop när jag reser, 4g fungerar jättebra i vissa orter
men det beror helt på belastningen, dock har du minst dubbla svarstiderna jämte en "vanlig" adsl lina.

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem

8 Mbit/s över 4G skrot alla dagar i veckan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Spelar själv på 4G via Telia. Har drygt 50 ms i World of Warcraft och det är stabilt hela tiden. Enda nackdelen är datamängden

Sitter du på samma mast som TS?

Själv var jag runt 20/30MS vid spelande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Då kan du inte spela mycket, eller tittat på Twitch i mobilkvalitet.

Att spela tar inte många GB i månaden.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Jag kör för närvarande Telias 40GB paket hemma då alternativet är runt 6 Mbps på en trött ADSL-lina. Funkar kalasbra, 40GB är ju såklart inte mycket om man gillar att tanka film eller har ett stort Steam-bibliotek som ska underhållas, men det funkar till allt annat. Svarstider osv på 4G är grymt mycket bättre än ADSL-linan (runt 20ms nu jämfört med 100+ på ADSL) och jag får ut runt 50 Mbps. Spel tar som sagt inte mycket trafik alls då det oftast bara är text som skickas till och från spelservern.

Har dock sagt upp det abonnemanget då det inte finns någon anledning att inte ha 100GB hos Tele2 till samma pris. Då kan man ju faktiskt tanka lite och ha sig utan att det gör något, även om jag hade en average usage på 240GB i tidigare boende.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Spelar du spel du köpt via steam kan det bli jobbigt. Vissa spel är ju 40gb stora sen kommer några patcher ibland som kan vara flera gb. Fast då kan du göra som mig när jag bara hade 3g och gick i skolan tog med en laptop med stor extern disk där jag tankade ner sånt.;)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ajin:

Att spela tar inte många GB i månaden.

Hans Twitchtittande beror på hur mycket han spelar.

Permalänk
Medlem

Jag har 100GB som jag prickar rätt nära varje månad nu. Hade tidigare 40GB, och klarade mig på det, men det innebar att man var väldigt begränsad i hur mycket man kunde strömma/tanka/spela, mindre kul.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Fast lina är ALLTID att föredra framför mobilt.

Obegränsad surf
lägre ping
stabilare uppkoppling
oftast lägre pris

Prova att spela eller surfa en kväll via telefonen så upplever du ganska snart varför fast lina är bättre.

Jag tvingades i många år köra på mobilt bredband och har nu äntligen fast. Jag skulle gråta om jag blev tvungen att byta tillbaka. ..

Skickades från m.sweclockers.com