Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp med router som blockerar all traffik

Permalänk
Medlem

Hjälp med router som blockerar all traffik

Hej,

Jag har en D-link router som jag använt i ~2 års tid utan några större bekymmer fram tills i helgen.

Pga längre resa var strömmen till routern frånkopplad under en vecka, när jag kom hem i söndags och slog på allt igen så fungerar inte nätverket mer (stationär dator kopplad med kabel direkt från routern samt wifi till mobila enheter). Om jag kopplar in den stationära datorn med kabeln direkt från väggutaget (fiber) så fungerar allt som vanligt.

Har gjort en factory reset på routern utan någon framgång och vet ärligt talat inte var jag ska börja felsöka annars. Vad kan ha blivit fel?

Tacksam för hjälp.

Mvh Henrik

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan nog bero på 2 saker, endera har routern gått sönder och i så fall troligen nån konding som är slut och inte tålde att stå utan spänning, den kan ev läka om den spänningssätts, men du kan även prova med en annan nätdel, kan du logga in i routern eller är den död ?

Eller så är det ett maclås som släppt och sedan låst mot nått annat än routern om du fipplat runt om routern inte startade direkt och det kan då tex vara låst på datorns mac, routrarna brukar kunna klona mac från datorerna eller så får man vänta på att låset släpper, de brukar gå på timer på mellan 20 minuter till 1 dygn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Routern lever, jag kan logga in på den och allt fungerar där. Ser vilka enheter som är uppkopplade mot den, är bara uppkopplingen vidare ut på nätet som inte fungerar.

Andra alternativet låter mer troligt, var lite stressigt vid uppstart. Jag är inte införstådd vad mac gör, ska jag klona datorns mac, eller är detta vad som gått fel att den redan gjort det?

Permalänk
Medlem

Hittade en hel del förslag när jag visste vad jag skulle söka efter, ska testa det så återkommer jag om problemet kvarstår. Tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar gå att klona macadressen från den enhet som switchporten hos operatören är låst mot om man inte orkar vänta på att låset släpper, annars kopplar man upp routern och låter den stå på och väntar så borde det börja fungera inom ett dygn, eller så kontaktar man operatören och ber dem släppa maclåset efter att man kopplat in routern, då bör maclåset låsa på routern i stället och nätet hoppa igång direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar gå att klona macadressen från den enhet som switchporten hos operatören är låst mot om man inte orkar vänta på att låset släpper, annars kopplar man upp routern och låter den stå på och väntar så borde det börja fungera inom ett dygn, eller så kontaktar man operatören och ber dem släppa maclåset efter att man kopplat in routern, då bör maclåset låsa på routern i stället och nätet hoppa igång direkt.

Det är löst nu, fick ändrat macadressen på routern så nu fungerar allt som vanligt. Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, bra att det löste sig med en kloning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.