Internet tappar uppkoppling trots kabel

Permalänk
Medlem

Internet tappar uppkoppling trots kabel

Hej!

Jag har problem med mitt internet. Oavsett om jag spelar eller bara slösurfar så händer det, från en gång per dag till fem, att jag tappar internetuppkopplingen och denna symbol visas: (inte min bild)

För att lösa det så trycker jag antingen på "Diagnose" eller drar ur och sätter i kabeln, vilket leder till att det fixas. Anledningen står som "Local area connection doesn't have a valid ip configuration". Jag har efter lite "felsökning" kommit fram till att detta bara händer när min bror, som sitter i ett annat rum men har sin ethernet-kabel till samma switch, som i sin tur leder till samma router, använder datorn. Vårt hushåll har Telias 100/10 Fiber och en Motorola-router.

En annan sak som jag märkt är att klockan på datorn går ur (hehe) synk efter ett tag när min bror använder sin dator samtidigt som mig. När jag stänger av datorn och startar den senare så visar klockan tiden när jag senast stängde av. Tror dock inte det har med CMOS-batteriet att göra, i och med att jag skaffade datorn 2013 och den aldrig varit avstängd längre än två veckor.

Tack för att du läste!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h0lmarn:

Jag har efter lite "felsökning" kommit fram till att detta bara händer när min bror, som sitter i ett annat rum men har sin ethernet-kabel till samma switch, som i sin tur leder till samma router, använder datorn. Vårt hushåll har Telias 100/10 Fiber och en Motorola-router

Kan du förtydliga hur det är kopplat ? Telia fiber innebär att ni fått en smart från dem, en Thomson 799 borde ni ha om ni har 100Mbit ? Sedan har ni en Motorola router och sedan en switch ? Är smarten bryggad om ni har en egen router efter den, använder alla datorer dhcp för att få adresser ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förtydliga hur det är kopplat ? Telia fiber innebär att ni fått en smart från dem, en Thomson 799 borde ni ha om ni har 100Mbit ? Sedan har ni en Motorola router och sedan en switch ? Är smarten bryggad om ni har en egen router efter den, använder alla datorer dhcp för att få adresser ?

Förlåt, tänkte fel. Det går alltså en nätverkskabel från min dator till en switch, som är kopplad till en Thomson 799. Alla datorer använder DHCP.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h0lmarn:

Förlåt, tänkte fel. Det går alltså en nätverkskabel från min dator till en switch, som är kopplad till en Thomson 799. Alla datorer använder DHCP.

Det finns alltså bara smarten och en switch och ingen annan router inkopplad i nätet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns alltså bara smarten och en switch och ingen annan router inkopplad i nätet ?

Det stämmer.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h0lmarn:

Det stämmer.

Ok, vad är det för switch, har den Gbit ? Och vad är mer anslutet till den förutom din brors dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då har du NAT och DHCP påslaget i Thomson router/modemet?

Uppdaterat dina drivisar till nätverkskortet?

kollat så att du o din bror verkligen inte har samma IP nummer o att DHCP är påslaget i era maskiner?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, vad är det för switch, har den Gbit ? Och vad är mer anslutet till den förutom din brors dator ?

D-link GO-SW-8G, den har gigabit. Förutom jag och min brors datorer så är det en Motorola-box till TV:n. Denna används dock aldrig och är inte påslagen. Bild på switchen bifogad under spoilertag.

Dold text
Skrivet av Tea42BBS:

Då har du NAT och DHCP påslaget i Thomson router/modemet?

Uppdaterat dina drivisar till nätverkskortet?

kollat så att du o din bror verkligen inte har samma IP nummer o att DHCP är påslaget i era maskiner?

Inte samma IP, DHCP är påslaget på båda datorerna. Har försökt installera drivrutinerna, men Intels wizard installerar äldre drivrutiner och verkar ignorera de som jag laddade ner sist. Jag har dock testat att rollbacka drivrutinerna till en tidigare version, men problemet kvarstod.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Rekordmedlem

Vad gör din bror med datorn ? Han har ingen tethering via mobilen eller liknande som han använder ibland ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad gör din bror med datorn ? Han har ingen tethering via mobilen eller liknande som han använder ibland ?

Samma saker som jag, framförallt surfande och spel. Ingen tethering.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h0lmarn:

Samma saker som jag, framförallt surfande och spel. Ingen tethering.

Vet du om nån enhet orsakar mycket fel/omsändningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du om nån enhet orsakar mycket fel/omsändningar ?

Inget jag kan komma på. Värt att notera är att det började helt plötsligt, utan att jag hade installerat/ändrat något på datorn den senaste veckan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h0lmarn:

Inget jag kan komma på. Värt att notera är att det började helt plötsligt, utan att jag hade installerat/ändrat något på datorn den senaste veckan.

Och det är inte heller nån annan enhet i lanet som uppdaterats på nått sätt ?
Uppstår det alltid så fort era båda datorer är igång eller krävs det att ni gör något speciellt ? Kan ni temporärt koppla förbi switchen ? går det att prova att köra datorerna med en livelinux för att kunna utesluta att det är nått fel med installationen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det är inte heller nån annan enhet i lanet som uppdaterats på nått sätt ?
Uppstår det alltid så fort era båda datorer är igång eller krävs det att ni gör något speciellt ? Kan ni temporärt koppla förbi switchen ? går det att prova att köra datorerna med en livelinux för att kunna utesluta att det är nått fel med installationen ?

Var säker på att det bara hände när min bror använde sin dator, men igår kväll funkade det felfritt även när han spelade och idag har det hänt två gånger redan. Har ingen aning om vad det kan vara längre.. Har stängt av UPnP då jag hört att det har varit lösningen för andra, men det hjälpte inte för mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Rekordmedlem

Händer det i samband med att dhcp lånet går ut ? har du kollat tiden för det med "ipconfig /all" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0lmarn:

Var säker på att det bara hände när min bror använde sin dator, men igår kväll funkade det felfritt även när han spelade och idag har det hänt två gånger redan. Har ingen aning om vad det kan vara längre.. Har stängt av UPnP då jag hört att det har varit lösningen för andra, men det hjälpte inte för mig.

Windows felbeskrivningar kan vara missvisande, har du kollat ipconfig /all när du inte har någon access?
Vore intressant att se om du får en 169. adress eller bara en annan lokal IP.
Om du vet ungefär när du tappar nätverket, kolla även i "Event Viewer" vad du får upp där, främst critical och error men även warning kan du ska kika på.
Du kan lätt skapa en custom view som kikar alla windows loggar samtidigt och tex bara senaste 12 eller 24 timmarna. För att få ner alternativen lite.
Undrar även om din bror tappar kontakten på samma sätt som du gör? Om inte så ska du nog testa uppdatera drivrutinerna till ditt nätverkskort.
Fungerar inte det så testa uppdatera till senaste BIOS om du inte har det.
Är problemet bara på en enhet så är problemet med största sannolikhet klientbaserat.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Händer det i samband med att dhcp lånet går ut ? har du kollat tiden för det med "ipconfig /all" ?

Har kollat tiden, dessvärre gick datorns klocka ur synk innan lånet gick ut. Antar att lånet tas efter datorns klocka? Kan det vara att när tiden går ur synk så kan den inte ta ett nytt lån, vilket leder till att det kraschar? Spekulerar bara lite..

Skrivet av Sushifrukt:

Windows felbeskrivningar kan vara missvisande, har du kollat ipconfig /all när du inte har någon access?
Vore intressant att se om du får en 169. adress eller bara en annan lokal IP.
Om du vet ungefär när du tappar nätverket, kolla även i "Event Viewer" vad du får upp där, främst critical och error men även warning kan du ska kika på.
Du kan lätt skapa en custom view som kikar alla windows loggar samtidigt och tex bara senaste 12 eller 24 timmarna. För att få ner alternativen lite.
Undrar även om din bror tappar kontakten på samma sätt som du gör? Om inte så ska du nog testa uppdatera drivrutinerna till ditt nätverkskort.
Fungerar inte det så testa uppdatera till senaste BIOS om du inte har det.
Är problemet bara på en enhet så är problemet med största sannolikhet klientbaserat.

Tack för tipsen, ska testa när det händer igen. Min bror tappar inte kontakten, min dator är enda i huset som gör det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h0lmarn:

Har kollat tiden, dessvärre gick datorns klocka ur synk innan lånet gick ut. Antar att lånet tas efter datorns klocka? Kan det vara att när tiden går ur synk så kan den inte ta ett nytt lån, vilket leder till att det kraschar? Spekulerar bara lite..

Tack för tipsen, ska testa när det händer igen. Min bror tappar inte kontakten, min dator är enda i huset som gör det.

Klockan kan definitivt ställa till det med nätverkskommunikationen så den bör ställas rätt, bla kommer säkerhetsfunktioner att slås ut så se till den går rätt och se om det påverkar problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klockan kan definitivt ställa till det med nätverkskommunikationen så den bör ställas rätt, bla kommer säkerhetsfunktioner att slås ut så se till den går rätt och se om det påverkar problemet.

Grejen är att jag inte vet hur jag ska fixa det, jag synkar den och efter två timmar kan den vara helt fel.. Har googlat runt och testat massor lösningar, inget som har fungerat än så länge dock.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av h0lmarn:

Grejen är att jag inte vet hur jag ska fixa det, jag synkar den och efter två timmar kan den vara helt fel.. Har googlat runt och testat massor lösningar, inget som har fungerat än så länge dock.

Om klockan drar sig mycket är det nått fel, endera är batteriet slut eller så kanske det är nått program som ställer om den, den borde inte dra sig mer än max 1 minut per dygn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om din sig stämmer så kan ditt moderkort ha ett problem med att klockan dör i bios. Känt av asus i över ett år. Finns ett par bandaids som funkar temporärt, men sista bios uppdatering fixade problemet för mig. Har funkat i ungefär 4 månader nu. Google lite på ditt mobo och problemet så finns det många trådor om det på olika platser.

Permalänk
Medlem

Sätt statiska ip adresser i samma nätvärk som du nu sitter i se till att båda datorerna har olika nätvärks adresser.

Det borde se ut någonting likt detta.

192.168.x.y x ska vara samma på alla i nätverket. y ska vara olika på alla i nätvärket.
255.255.255.0 nätmask ska vara samma på alla datorer i nätverket.
192.168.x.1 <- gateway (routern)

Dns adresserna ska vara router adressen vanligen alternativt så kan du också sätta andra (exempel google 8.8.8.8 8.8.4.4)

Du kan sätta statisk adress bara på din dator.

Min gissning till vad det är som händer är att den andra datarn får samma ip utdelad av dhcpen som datorn du använder.
Lycka till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eXim:

Sätt statiska ip adresser i samma nätvärk som du nu sitter i se till att båda datorerna har olika nätvärks adresser.

Det borde se ut någonting likt detta.

192.168.x.y x ska vara samma på alla i nätverket. y ska vara olika på alla i nätvärket.
255.255.255.0 nätmask ska vara samma på alla datorer i nätverket.
192.168.x.1 <- gateway (routern)

Dns adresserna ska vara router adressen vanligen alternativt så kan du också sätta andra (exempel google 8.8.8.8 8.8.4.4)

Du kan sätta statisk adress bara på din dator.

Min gissning till vad det är som händer är att den andra datarn får samma ip utdelad av dhcpen som datorn du använder.
Lycka till.

Det är i princip omöjligt att en dhcpserver ger ut samma adress till 2 datorer, däremot om man själv börjar adressera manuellt kan det hända och ska man adressera manuellt ska man dessutom se till att dhcpservern inte arbetar i det adressintervall man tänkt använda till statiska adresser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Windows felbeskrivningar kan vara missvisande, har du kollat ipconfig /all när du inte har någon access?
Vore intressant att se om du får en 169. adress eller bara en annan lokal IP.
Om du vet ungefär när du tappar nätverket, kolla även i "Event Viewer" vad du får upp där, främst critical och error men även warning kan du ska kika på.
Du kan lätt skapa en custom view som kikar alla windows loggar samtidigt och tex bara senaste 12 eller 24 timmarna. För att få ner alternativen lite.
Undrar även om din bror tappar kontakten på samma sätt som du gör? Om inte så ska du nog testa uppdatera drivrutinerna till ditt nätverkskort.
Fungerar inte det så testa uppdatera till senaste BIOS om du inte har det.
Är problemet bara på en enhet så är problemet med största sannolikhet klientbaserat.

Får en 169. adress. Kollade event viewer, här är en screenshot:

Dold text
Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0lmarn:

Får en 169. adress. Kollade event viewer, här är en screenshot:

Har ingen aning hur man löser 1014 faktiskt :/ Inte sett den förut, men verkar rätt vanlig, googla
"Event ID 1014" du kan testa lägga till solved eller liknande.

Här har du tex första resultatet på vad microsoft tipsar dig att du kan testa göra:
http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/33...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.