Sidan 7 av 10 « Första 456 7 8910

Verktyg Visningsval
2012-02-19, 22:35   #181

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HerrGoreMann Visa inlägg
Fan vad snyggt! Längtar tills vi får se det färdiga resultatet! =D

Skickades från m.sweclockers.com
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Spille Visa inlägg
Så sjukt nice det blir! Grymt jobbat!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SysGhost Visa inlägg
Ett otroligt bra och väl utfört jobb.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av segafreaks Visa inlägg
Riktigt snyggt
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Holm01 Visa inlägg
Ser mycket lovande ut!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zened Visa inlägg
Tycker du ska köra på guldlinjerna riktigt imponerande projekt det där
Tack allesammans!!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av skog1s Visa inlägg
Ja det blev supersuperfint! Men tycker att "böjen" på strömsladden är för stor. Tycker det skulle bli snyggare om man kortat den lite och gjort "böjen" lite mindre! Men som sagt. Sleevade sladdar är sexigt Så jag har egentligen inget att klaga på!

Tycker du ska lägga upp ett galleri här, sen när du är färdig, så allt är samlat. Så alla kan ta del av ditt underbara arbete!!
Tack Skog! I mina ögon är sladden är perfekt =) Men det är en smaksak antar jag. Galleri kommer absolut!

Citat:
Jag själv har erfarenheten av att en VGA-signal försämras när man leder RGB signalerna igenom vanliga oskärmade trådar och ytterligare kontakter.
Skuggeffekter, synproblem och liknande uppstår.

Vore intressant att se om du har lyckats skippa dessa problem med din lösning. När tror du att du kan testa skärmen i sin nativa upplösning?
Jag anar att signalen kan ha försämrats något genom alla lager av lödningar osv. Ska försöka testa den imorgon... Bara att hoppas på det bästa!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CENSTRM Visa inlägg
Superdupersnyggt som vanligt! Kabeln är snygg som den är. Den mjukar upp den hårda rektangeln som skärmen utgör. Man kan inte få se bilder på framsidan med och utan kretskortstryck där linsen är med? More kanske är more om det används som en övergång från ett material till ett annat.
Tack så mycket! Jag håller med dig ang sladden, den bryter bra mot alla hårda linjer. När det kommer till bilder på linsen fastmonterad så får du vänta tyvärr... Jag gillar att retas =) Men jag tror som dig, på fina övergångar. Jag valde guldmönster just pga mässingsfönstet. Att mässingen liksom bryter ut och angriper träet. Vi får se om more är more när allt är monterat!

http://www.facebook.com/enannanvision
quizz_kid är inte uppkopplad
2012-02-19, 22:46   #182

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Liten uppdatering

Molex verkade döda så jag klippte av dem från PSU

Jag får använda mig av en power SATA istället. 5V till grafikfläkt och 12V till LED-list.

Förlängning av fläktkabel. 5V. Ska bli skönt att få tyst på fläkten.

Fixade även till en enkel USB-kontakt till DVDn.

Här är min lilla LED-list-anordning med vinkel

2012-02-19, 23:06   #183

JaZid

Proffsmoddare

JaZids avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: dec 2007

Du är lite av en "jack of all trades" men även en mästare inom många, minsann. Otroligt fina resultat, gäller alla dina byggen jag har sett!

Jag är lite misstänksam mot användandet av kabelskor på C14-huset, är även skorna isolerade efter monteringen? Jag har varit med om när starkström har hoppat mellan pinnar och det är ingen rolig upplevelse.
Beyerdynamic DT-770 PRO 80Ω | Beyerdynamic DT-990 PRO 250Ω | Pro-Ject USB Box | Pro-Ject Head Box II | Pro-Ject RPM1.3 Genie | Pro-Ject Phono Box S | Asus Xonar Essence STX | HRT HeadStreamer | Asus Zenbook Prime UX31A | Dali Concept I | Dali Lektor II
Facebook - [Curreal] - [Simplicity] - [Purple Haze] - [Red Wine] - [Malay] - [Nano] - [Athene] - [Mono]
JaZid är inte uppkopplad
2012-02-19, 23:16   #184

gs242

Medlem

gs242s avatar

Plats: Skåne

Registrerad: jan 2012

ser väldigt bra ut fortfarande! sugen på att se det färdiga resultatet! var ska LED-listen sitta? inne i burken så man kan se moderkort mm genom glaset??
ps. visste ej att man kunde göra egna usb pin kontakter eller splitta dem till 2 olika(men är det bara el så går det väl)
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).
gs242 är inte uppkopplad
2012-02-19, 23:43   #185

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JaZid Visa inlägg
Du är lite av en "jack of all trades" men även en mästare inom många, minsann. Otroligt fina resultat, gäller alla dina byggen jag har sett!

Jag är lite misstänksam mot användandet av kabelskor på C14-huset, är även skorna isolerade efter monteringen? Jag har varit med om när starkström har hoppat mellan pinnar och det är ingen rolig upplevelse.
Tack... Jo jag är nog en sån där som kan LITE om MYCKET. Är oftast självlärd och fördjupar mig sällan mer än tillräckligt antar jag. Angående kabelskorna är jag också lite tveksam. Har dock isolerat bra så några "230v-hopp" ska nog inte förkomma. Anledningen till hylsorna är brist på utrymme. Har du andra förslag är jag vääääääldigt lyhörd.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gs242 Visa inlägg
ser väldigt bra ut fortfarande! sugen på att se det färdiga resultatet! var ska LED-listen sitta? inne i burken så man kan se moderkort mm genom glaset??
ps. visste ej att man kunde göra egna usb pin kontakter eller splitta dem till 2 olika(men är det bara el så går det väl)
Tack. LED-listen skall sitta innanför frontpanelen och försköna insidan, med kylflänsen i fokus såklart =)

2012-02-20, 00:00   #186

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Jag tänkte koppla både papst- och CPU-fläkt till en kontroller och undrar hur jag kopplar mellan röd/gul/svart - röd/vit/svart???

2012-02-20, 00:04   #187

Alling

Medlem

Allings avatar

Plats: Chalmers

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av quizz_kid Visa inlägg
Jag tänkte koppla både papst- och CPU-fläkt till en kontroller och undrar hur jag kopplar mellan röd/gul/svart - röd/vit/svart???

http://img215.imageshack.us/img215/8959/fanxr.jpg
röd/gul/svart - röd/vit/blå menar du va?
» Better SweClockers «
Alling är inte uppkopplad
2012-02-20, 00:10   #188

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2007

Citat:

http://img215.imageshack.us/img215/8959/fanxr.jpg
Jo, Minuspolen är oftast återgiven som antigen blå eller svart ledare. Den röda är pluspolen, varav den vita återståro ch är högst trolig att den är PWM-signalen och skall inte kopplas in alls.
Du bör bara ha pwm-signal från endast en fläkt.
Annars finsn risken att eventuell PWM-styrning kommer att falera och orsaka att fläktarna stannar helt.

Det kallas för master/slave koppling. En fläkt agerar master, resten blir då slaves och förhoppningsvis snurrar i samma tempo som master-fläkten.
Du bör också undvika att använda olika modeller/fabrikat på fläktarna, då PWM-styrningen bara kan anpassa sig till en fläkt. Men är inte lika påtagligt viktigt. Många gånger fungerar det att blanda, så länge fläktarna är av samma storlek och har lika / nära lika hastigheter.
2012-02-20, 00:17   #189

JaZid

Proffsmoddare

JaZids avatar

Som uppbackning till SysGhost:

http://www.endpcnoise.com/e/images/papst40mm.jpg

Gul -> Röd
Svart -> Blå
Röd -> Vit
Beyerdynamic DT-770 PRO 80Ω | Beyerdynamic DT-990 PRO 250Ω | Pro-Ject USB Box | Pro-Ject Head Box II | Pro-Ject RPM1.3 Genie | Pro-Ject Phono Box S | Asus Xonar Essence STX | HRT HeadStreamer | Asus Zenbook Prime UX31A | Dali Concept I | Dali Lektor II
Facebook - [Curreal] - [Simplicity] - [Purple Haze] - [Red Wine] - [Malay] - [Nano] - [Athene] - [Mono]
JaZid är inte uppkopplad
2012-02-20, 00:33   #190

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Ja, blå menar jag såklart... Så för att inte skapa osämja i pwm-signal så bör jag koppla Gul/röd samt svart/blå och lämna röd och vit fria?

2012-02-20, 00:42   #191

JaZid

Proffsmoddare

JaZids avatar

Jag har inte hängt med riktig här, men är fläktkontrollen fysisk eller elektronisk?

Att PWM inte ska kopplas samman gäller bara elektroniska kontroller som styrs av signal (tänk speedfan). En fysisk kontroller sänker enbart volten och använder inte ens PWM-signalen över huvudtaget.

Vad SysGhost menar är att du ska använda PWM från första fläkten i kedjan och klippa PWM-kabel på alla andra fläktar därefter då alla ändå skulle ha levererat samma signal om dessa skulle varit enskilt kopplade till moderkortet.

Du har bara en strömförsörjning till samtliga fläktar i kedjan, därav behövs enbart PWM-mätning från en fläkt.
Åter igen, är det en fysisk kontroller så behövs ingen PWM överhuvudtaget.
JaZid är inte uppkopplad
2012-02-20, 00:52   #192

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Citat:
Jag har inte hängt med riktig här, men är fläktkontrollen fysisk eller elektronisk?

Att PWM inte ska kopplas samman gäller bara elektroniska kontroller som styrs av signal (tänk speedfan). En fysisk kontroller sänker enbart volten och använder inte ens PWM-signalen över huvudtaget.

Vad SysGhost menar är att du ska använda PWM från första fläkten i kedjan och klippa PWM-kabel på alla andra fläktar därefter då alla ändå skulle ha levererat samma signal om dessa skulle varit enskilt kopplade till moderkortet.

Du har bara en strömförsörjning till samtliga fläktar i kedjan, därav behövs enbart PWM-mätning från en fläkt.
Åter igen, är det en fysisk kontroller så behövs ingen PWM överhuvudtaget.
Nu är jag med... Det är en liten fysisk fanmate. Tack för snabbt svar!

2012-02-20, 02:39   #193

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Citat:
Nu är jag med... Det är en liten fysisk fanmate. Tack för snabbt svar!
Ah. Tänk dock på att om du behöver läsa av hastigheten på fläktarna, kommer signalen vara felaktig om det kommer in signaler från flera fläktar samtidigt. Fanmate, som du nämner, släpper igenom signalen så att moderkortet eller annan bakomliggande utrustning kan läsa av den.

Program som läser av fläkthastigheter kommer således läsa en underlig signal från flera fläktar. Det skadar inte, men kan skapa förvirring hos den som läser av signalen.
2012-02-20, 02:46   #194

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Citat:
Som uppbackning till SysGhost:

Gul -> Röd
Svart -> Blå
Röd -> Vit
Var uppmärksam!!!.
Detta är en Molex -> Fläkt koppling.

Det TS visar i sin skiss, är troligen FAN-kontakten på moderkortet. Där är den gula ledningen inte 12v, utan PWM/pulssignal.
Kopplar man gul ledning från nätagget till gul ledning på en fläkt, finns risken fläkten blåser annat än luft.

Vad som alltså gäller på fläkten:

Röd: 5/12 volt (plus)
Blå: 0 volt (minus)
Vit: RPM/PWM signal. (Lämnas okopplad i TS fall, om han tänkt parallellkoppla fläkten)

Skissen som TS visar, är korrekt kopplad, sånär som på den vita ledningen som inte bör kopplas in i det fallet för att undvika eventuell framtida förvirring i signalen.

Senast redigerad av SysGhost 2012-02-20 klockan 02:52.
2012-02-20, 06:11   #195

JaZid

Proffsmoddare

JaZids avatar

Citat:
Var uppmärksam!!!.
Detta är en Molex -> Fläkt koppling.

Det TS visar i sin skiss, är troligen FAN-kontakten på moderkortet. Där är den gula ledningen inte 12v, utan PWM/pulssignal.
Kopplar man gul ledning från nätagget till gul ledning på en fläkt, finns risken fläkten blåser annat än luft.

Vad som alltså gäller på fläkten:

Röd: 5/12 volt (plus)
Blå: 0 volt (minus)
Vit: RPM/PWM signal. (Lämnas okopplad i TS fall, om han tänkt parallellkoppla fläkten)

Skissen som TS visar, är korrekt kopplad, sånär som på den vita ledningen som inte bör kopplas in i det fallet för att undvika eventuell framtida förvirring i signalen.
Mitt fel, jag får 'skylla' på trötthet (och oundvikligen dumhet).

Röd går självfallet till röd och inget annat när det gäller 3pin fläktkontakt.

http://justabitlol.com/wp-content/up...01/3-4-pin.jpg

Jag borde skärpa till mig och dubbelkolla. :-)
JaZid är inte uppkopplad
2012-02-20, 10:34   #196

zekkexavior

Medlem

zekkexaviors avatar

Plats: Mjölby

Registrerad: maj 2009

Citat:
Tack... Jo jag är nog en sån där som kan LITE om MYCKET. Är oftast självlärd och fördjupar mig sällan mer än tillräckligt antar jag. Angående kabelskorna är jag också lite tveksam. Har dock isolerat bra så några "230v-hopp" ska nog inte förkomma. Anledningen till hylsorna är brist på utrymme. Har du andra förslag är jag vääääääldigt lyhörd.

Tack. LED-listen skall sitta innanför frontpanelen och försköna insidan, med kylflänsen i fokus såklart =)
Att använda helisolerade flatstift kanske inte vore en dum investering: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...tshylsa-44001/

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5
zekkexavior är inte uppkopplad Folding
2012-02-20, 13:25   #197

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Citat:
Tackar!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zekkexavior Visa inlägg
Att använda helisolerade flatstift kanske inte vore en dum investering: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...tshylsa-44001/
Jo, jag använder dessa... tycker det borde räcka. Ingen skall ju in där och pilla liksom.

2012-02-20, 22:28   #198

gs242

Medlem

gs242s avatar

har några frågor fortfarande, vad är det du använder för självhäftande plast när du gjorde schablonerna? och hur gör du för att betsen inte ska flyta ner i träets små skåror och sprida sig?
skär du ut plasten själv eller har du någon typ av speciell skrivare som kan det(har set sådana nämligen)?

för övrigt är detta bygge väldigt finns och gytt! har själv planer på att bygga nu och är sugen på att bygga en "trädator" jag med ;P
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).
gs242 är inte uppkopplad
2012-02-20, 22:48   #199

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gs242 Visa inlägg
har några frågor fortfarande, vad är det du använder för självhäftande plast när du gjorde schablonerna? och hur gör du för att betsen inte ska flyta ner i träets små skåror och sprida sig?
skär du ut plasten själv eller har du någon typ av speciell skrivare som kan det(har set sådana nämligen)?

för övrigt är detta bygge väldigt finns och gytt! har själv planer på att bygga nu och är sugen på att bygga en "trädator" jag med ;P
Det är en självhäftande plastfilm på rulle som man använder i en s.k. skärplotter. Vi har en sådan skrivare på skolan. Ang betsen så gäller det att vara ytterst föriktigt vid applicering. Jag använder lite förtjockningsmedel i betsen, en torr svamp med väldigt lite bets på och sedan duttar jag försiktigt i 2-3 lager. Kul att inspirera till träbyggen. Trä 4 life!!

2012-02-20, 23:07   #200

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Fick kapa ner HDD-beslaget lite för att SATA-kabeln ska få plats på moderkortet

Gjorde ny dekal också, för lufthålen

LED-list på plats

Gjorde en liten sladd till startknappen. Testade krympslang för första gången. Hur kan jag ha missat detta??? Helt fantastiskt ju. Ingen mer eltejp!!

Power-SATA till grafikfläkt

Fanmate till parallell-kopplat utsug

Körde en sista testkörning innan montering... Allt verkar funka.

Gjorde fläktkabeln lite finare med nyupptäckten; krympslang!!!!

Montering, första fasen:

Tomt chassi

DVD

På plats

Låsbitar i trä

2012-02-20, 23:15   #201

gs242

Medlem

gs242s avatar

Citat:
Det är en självhäftande plastfilm på rulle som man använder i en s.k. skärplotter. Vi har en sådan skrivare på skolan. Ang betsen så gäller det att vara ytterst föriktigt vid applicering. Jag använder lite förtjockningsmedel i betsen, en torr svamp med väldigt lite bets på och sedan duttar jag försiktigt i 2-3 lager. Kul att inspirera till träbyggen. Trä 4 life!!
tack för svar! har tyvärr ej tillgång till sen sådan maskin så kanske får testa en egen variant(bokplast och kniv ). håller med dig angående trä 4 life! dock ej så praktiskt alltid men oftast så funkar det ändå
gs242 är inte uppkopplad
2012-02-20, 23:49   #202

Moosebeard

Medlem

Registrerad: feb 2011

Snyggt bygge !
2012-02-21, 17:43   #203

segafreaks

Medlem

segafreakss avatar

Plats: Västerås

Registrerad: jul 2010

Snyggt som vanligt!
Längtar till nästa update
Moderkort: MSI Z77A-GD65 ATX Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz CPU Kylare: Corsair Hydro H80 Internminne: Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP GPU: Gigabyte GeForce GTX 690 HDD: 1TB WD Caviar Black SSD: Samsung Pro 840-Series 128GB & 256GB OS: W8 Pro Svensk 64
segafreaks är inte uppkopplad
2012-02-21, 18:40   #204

mine.craft

Medlem

Plats: Åmål

Registrerad: mar 2011

Fantastiskt!!!
mine.craft är inte uppkopplad
2012-02-22, 00:25   #205

quizz_kid

Proffsmoddare

quizz_kids avatar

Tack!

Nu till fortsatt montering.

Nätagget

På plats

Fick tejpa upp ATX lite för att komma in med mobo

Mobo på plats och frontpanel in

Här är beslagen som skall hålla agg på plats

Dubbla distanser är idén här. Samma skruvar till både mobo och agg. Är nöjd med lösningen.

Från sidan med distanserna

Tajt men hållbart

PCI-E -risern som går under mobo och upp på andra sidan

4-pin atx var lite väl lång så bestämde mig för att kapa den en aning och göra den lite finare

Löda lite

Sådärja!

Glömde ju sätta in gallret

Fick plocka isär och börja om från början. Galler på plats

Nu till grafiken. Var tvungen att sätta VGA-porten med bakpanel inskjuten vilket skapade minimalt med utrymme och jag fick börja leka kirurgi.

Trångt!

Lyckades få det på plats efter 20 min

Fläktkabeln till grafiken får gå bakom minnet

Här ser ni hur mycket utrymme jag hade att jobba med för att få på risern på kortet. Hade risern vart 1cm kortare hade det inte funkat. Tur för mig!

VGA-kontakt fastskruvad på utidan

I med 4-pin atx

Knapp för DVD eject

På med flathylsor

När jag skulle skruva fast fanmaten gick det inte att komma åt med mejsel så jag fick skapa ett spontanverktyg av träbit och kryss-bit=)

Lite klurigt men det funkade

... och där fick jag sluta för dagen.

2012-02-22, 00:30   #206

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Plats: Lite här och där

Registrerad: feb 2011

Citat:
Epic update...
Grymt jobbat! Känns som om du snart har en färdig produkt!

Visa era Winows Phone 8 startskärmar.
HerrGoreMann är inte uppkopplad
2012-02-22, 00:36   #207

Saandberg

Medlem

Saandbergs avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: feb 2008

saknar ord! sjukt roligt att se hur du tänkt mer och mer!
Grymt

/S
Dator: Big Tower i Trä,||H2O||, Intel 4670K 4.6GHz, Gigabyte Z87X-UD3H, 8GB 1600MHz, GTX 680 SLI, Asus Xonar DX, NZXT Hale90 750W, Intel 320 160GB SSD, 2TB lagring, Win 8.1 Pro 64bit, 3x Dell U2412m portrait surround.
Våran Podcast Stoppacopyswede.se/
Saandberg är uppkopplad nu Folding Överklockning
2012-02-22, 00:50   #208

SayZk

Medlem

SayZks avatar

Plats: Mölnlycke

Registrerad: jun 2009

På den första bilden där du vissade grafikkortet så tänkte jag bara "Åhh herregud han kommer att kortsluta grafikkortet mot processorn kylaren", sen insåg jag att du skruvade fast det på säkert avstånd
2012-02-22, 11:05   #209

felixhk96

Medlem

Plats: saltsjö-boo

Registrerad: maj 2010

Helt sjukt snyggt bygge! skulle du inte kunna lägga upp en snabb video när du är klar med den så man får se lite mer av allt speciellt start "spaken"?
Chassi: Corsair carbide air 540 | Moderkort: Asus maximus vi Hero | Processor: Intel Core i7 4770K | Grafikkort: EVGA 780ti Classified | Nätaggregat: Corsair AX860 | Ram: Corsair Vengeance 16gb @ 1600mhz | ssd: Samsung 840 Pro 256gb
felixhk96 är uppkopplad nu
2012-02-22, 14:20   #210

RainesX

Medlem

RainesXs avatar

Plats: Karlshamn

Registrerad: sep 2008

Känns lite som du skulleha en sådan här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ag-kort-10501/
med passande bitssats ^^ Mycket smidig i små utrymmen, har gjort arbete med datorn lättare många gånger för mig

Riktigt grym update. Känns lite tråkigt att det börjar dra sig mot en färdig burk nu vill se mer.
MediaCen= Playstation 3 80gb, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 860+ och stiger stadigt
RainesX är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker