Jag är förvirrad! Forge, bukkit, spigot..

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad! Forge, bukkit, spigot..

Hej. Jag känner att jag har blivit helt lost vad gäller minecraft server mods. Jag har använt bukkit på min creative server i många år men som de flesta antagligen vet så har hela communityn störtat. Min naturliga reaktion var att vända mig till något annat - jag hittade spigot och jag hittade forge. Varken från bukkit eller spigot verkar det gå att ens ladda ner något. Från forge får jag hem 1.7.10.

Jag och mina kompisar vill starta en hunger games, och jag vill att min server ska köra i 1.8. Jag satt och trixade lite igår men fick tag i 1.5.2. <_<

Först funderade jag på om ens var möjligt men jag märkte förut att hunger games servrarna på http://www.minecraftsurvivalgames.com/ fungerar med 1.8.

Hur ska jag gå till väga egentligen? Jag kör även en creative server och en survival. Skulle gärna vilja köra plugins där med. Är det forge som gäller i nuläget eller har jag helt missat något?

Hur kör de HG-servrar i 1.8 på sidan jag länkade?

All hjälp uppskattas, känner mig helt vilsen som sagt. Tack på förhand.

Permalänk

tja vad jag vet som inbiten minecraft spelare är att bukkit har lagt ner eftersom microshoft köpet men sen kommer en ny likadan sak som kallas sponge http://www.spongepowered.org/ <--- länk till sponge.
sen de kommer väl funka samma sak som bukkit antar jag och några som är admins på en server men vi vet inte riktigt när de kommer...
sen om de servrar som har 1.8 och är modade med plugins har jag ingen aning om antar att det är hemma bygge??

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

tja vad jag vet som inbiten minecraft spelare är att bukkit har lagt ner eftersom microshoft köpet

Riktigt inbiten där..

Citat:

To make this clear: Mojang owns Bukkit. I'm personally going to update Bukkit to 1.8 myself. Bukkit IS NOT and WILL NOT BE the official API.

- Dinnerbone på Twitter

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Riktigt inbiten där..

- Dinnerbone på Twitter

tja vad jag fått veta så har de lagt ner bukkit helt och och att sponge har blivit de nya som ska utvecklas sen om du har annan info som säger annat kan jag inte påverka de du säger eftersom du har dina källor och jag har mina

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

tja vad jag fått veta så har de lagt ner bukkit helt och och att sponge har blivit de nya som ska utvecklas sen om du har annan info som säger annat kan jag inte påverka de du säger eftersom du har dina källor och jag har mina

Mina käller är Dinnerbone på twitter som är lead developer för Minecraft samt en av de som skapade Bukkit. Det tweetet skrev han för en månad sedan.

Jag vet inte hur dina källor skulle vara mer trovärdiga. (och jag vet att Sponge är påväg ut, men detta är ett API för sig)