Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilka seriösa onlinelagringstjänster finns ? För backup off-site. (betalalternativ)

Permalänk
Medlem

Vilka seriösa onlinelagringstjänster finns ? För backup off-site. (betalalternativ)

Har en burk i källaren där jag dumpar sådant jag inte vill förlora, mest bilder och dokument samt div andra filer man sparat i många år, speglar även detta på en annan maskin i händelse av systemkrasch.

Nu är min filserver dock till åren och diskarna har snurrat många varv, tanken att köpa nya diskar finns, men det innebär en viss investering.
Detta skyddar mig inte heller från en eventuell brand eller liknande.

Har möjlighet att lägga det mest kritiska i bankfack, men som allt annat som är lite opraktiskt så händer det allt för sällan, tiden går fort och rätt som det är så har man glömt av det.

Tanken har vandrat lite mer mot vad det skulle kosta att hyra en tjänst för off-site lagring, det behöver inte vara mer än 500gig, skulle klara mig med mindre också..

Kraven är dock att det är ett seriöst företag där jag kan känna tillit i att mina filer kommer finnas kvar, jag är inte bekväm med tanken på att lägga upp massa privat data på en gratistjänst (även om man gör det iom mail etc), vem vet vad de gör med data, vad som händer över tid, hur säkra är deras backuper etc. Det kostar ändå pengar att lagra data, någonstans skall pengarna tjänas.

Så, vilka erfarenheter har andra sweclockare ?

Har viss vana vid att hantera överföringar via SSH/SFTP och BSD-värden, så en tjänst som baserar sig på en sådan lösning är absolut tänkbar, det behöver inte bygga på något flashigt websystem. Plattformsoberoende är en stor fördel.

Tack på förhand

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har en burk i källaren där jag dumpar sådant jag inte vill förlora, mest bilder och dokument samt div andra filer man sparat i många år, speglar även detta på en annan maskin i händelse av systemkrasch.

Nu är min filserver dock till åren och diskarna har snurrat många varv, tanken att köpa nya diskar finns, men det innebär en viss investering.
Detta skyddar mig inte heller från en eventuell brand eller liknande.

Har möjlighet att lägga det mest kritiska i bankfack, men som allt annat som är lite opraktiskt så händer det allt för sällan, tiden går fort och rätt som det är så har man glömt av det.

Tanken har vandrat lite mer mot vad det skulle kosta att hyra en tjänst för off-site lagring, det behöver inte vara mer än 500gig, skulle klara mig med mindre också..

Kraven är dock att det är ett seriöst företag där jag kan känna tillit i att mina filer kommer finnas kvar, jag är inte bekväm med tanken på att lägga upp massa privat data på en gratistjänst (även om man gör det iom mail etc), vem vet vad de gör med data, vad som händer över tid, hur säkra är deras backuper etc. Det kostar ändå pengar att lagra data, någonstans skall pengarna tjänas.

Så, vilka erfarenheter har andra sweclockare ?

Har viss vana vid att hantera överföringar via SSH/SFTP och BSD-värden, så en tjänst som baserar sig på en sådan lösning är absolut tänkbar, det behöver inte bygga på något flashigt websystem. Plattformsoberoende är en stor fördel.

Tack på förhand

Beror på hur ofta du vill plocka ut data. Kolla på amazon S3 (behöver ofta tillgång) eller amazon glacier (billig långtids lagring), skrev ett relativt långt inlägg om amazon glacier förut, som förklarar vad man behöver tänka på om man skall använda den tjänsten. Båda är mycket på litliga (s3 används av bla dropboxs backend)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.backblaze.com är billiga och seriösa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag tackar för dessa bra länkar, verkar vara seriösa system båda två.

Ska förkovra mig lite mer i det så får vi se vilken tjänst det blir

/karaff

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

kolla www.diino.se känner flera som kör det och är väldigt nöjda.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Jag använder Crashplan. Skaffade ett familjekonto åt enbart mig själv (bwahahaha). Det låter mig säkerhetskpiera obegränsade mängder på upp till tio datorer och det finns klienter för i varje fall Windows, Mac och Linux. backuppen sker kontinuerligt men några inställbara minuters mellanrum. Naturligtvis så finns det historik så man kan få tlllbaka överskrivna och förändrade filer. Det kostar ungefär en hundralapp per månad när man betalar per månad, men det finns andra billigare alternativ.

Med CP så kan man också säkerhetskopiera mot en annan hårddisk eller en annan dator som kör Crashplan. Man kan också säkerhetskopiera mot en kompis som kör CP (utan att denne kommer åt dina filer) så det går att bygga ut ett backupnätverk. Om man använder dessa varianter så behöver man inte betala något. Man betalar endast när man säkerhetskopierar mot CP lagringsutrymme.

Det finns lite olika säkerhetsnivåer där den enklaste är att du väljer ett lösenord och CP skapar kryperingsnycklar men det går också att skapa dessa själva. Det lär dock inte vara helt NSA-säkert p.g.a. lagar och tekniska orsaker, som t.ex. deduplicering på deras sida.

Nackdelen är ju som alltid med nätet - det är långsamt. Jag har löste det genom att säkerhetskopiera de filer jag måste få tillgång till snabbt inte bara till CP utan även till en server i källaren. Då har jag fördelen av både off-sitelagring vid en riktig katastrof och snabb återställning för de lindrigare krascherna...

Permalänk
Medlem

Jag kör med Jotta cloud, norskt företag, deras tjänst går att köpa via elgiganten, tror jag betalar 500:- om året för obegränsad lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

CrashPlan, den bästa.

Permalänk

Definitivt Jottacloud om man bryr sig om hastighet. Får kanske 10Mbps mot Backblaze (upp och ner) medans jag får 40Mbps mot Jottacloud.

Permalänk
Avstängd

Provade ovanstående tjänster men långsamma från Sverige. Jotta var bäst men 8 mbps på GB-lina är inte roligt. Hittade http://www.livedrive.com/ForHome/ProSuite som erbjuder FTP och "5 120" GB för 13 Dollar i månaden (två års plan). Någon som provat dem?

Skrivet av KattenDave:

Definitivt Jottacloud om man bryr sig om hastighet. Får kanske 10Mbps mot Backblaze (upp och ner) medans jag får 40Mbps mot Jottacloud.

Inte fick jag den farten när jag mätte genom nätverkskortet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Det blev obegränsat konto på Jottacloud för 700 kr/år till slut.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

office 365 home edition för 80:- per månad med 5 olika konton och 1TB lagring via onedrive per konto...
kan det bli billigare?

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Avstängd

Tänkte förs på det också men har drabbats av skrämselhickan som börjar på N. Kanske helt i onödan, vem vet?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kanske inte är vad du söker men vill ändå tipsa om Owncloud. www.owncloud.org

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Svarar på en inte helt ny tråd, men nyaste jag hittade om backuptjänster på nätet.

Skrivet av stormense:

Provade ovanstående tjänster men långsamma från Sverige. Jotta var bäst men 8 mbps på GB-lina är inte roligt. Hittade http://www.livedrive.com/ForHome/ProSuite som erbjuder FTP och "5 120" GB för 13 Dollar i månaden (två års plan). Någon som provat dem?

Jag har också kollat in Backblaze och Crashplan men lustigt nog skriver få av tjänsterna om hastigheter för din up/download mot dem. Backblaze har en simpel testsida och får bara 3-4Mbit/s upp där. https://www.backblaze.com/speedtest/

Tycker det är rätt så viktigt att man får bra prestanda också, inte bara billig cloud-lagring.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jag har också kollat in Backblaze och Crashplan men lustigt nog skriver få av tjänsterna om hastigheter för din up/download mot dem. Backblaze har en simpel testsida och får bara 3-4Mbit/s upp där. https://www.backblaze.com/speedtest/

Tycker det är rätt så viktigt att man får bra prestanda också, inte bara billig cloud-lagring.

Backblaze har just släppt en ny klient med stöd för flera uppladdningstrådar. Fick 12,94 mbit (se min blogpost för mer info) vilket verkligen maxar ut min lina. Har tyvärr inte snabbare

136,48 gigabyte per dygn är rätt schysst.

Fick bara 5 mbit när jag testade med Backblaze speedtest men den kör kanske bara en tråd?

Permalänk

Data lagring - varning för Axbyte

@Karaff:

Det finns många seriösa och oseriösa företag inom data lagring, hosting och server hotel. Axbyte erbjuder tjänster som server och datalagring.
Detta har blivit allt mer viktigt att kunna lita på sin leverantör av datalagring som hanterar viktiga dokument och filer.
Axbyte gör ett fint intryck på internet och vid första bemötande. Men har du väl tecknat avtal med dom är du fast under avtals perioden. Då börjar problemen, ledningen är extremt hungrig på pengar, support och klagomåls hanteringen är under all kritik. Deras kundvård är näst intill obefintlig, så jag ger rådet att inte ta detta företag, först dom har ändrat sin hantering. Nu är detta svårt först man inte får veta hur det fungerar först man tecknat avtal. Se till att läsa avtalet noga , ta bort texter i deras avtal som är extremt onödiga och bara vill låsa fast dig. Begär att få en kort kontraktstid... Sen försök att ha någon form av back up, utöver deras tjänst, jag skulle vilja säga tack men nej tack till Axbyte.... men det är mitt råd, en mycket besviken före detta kund....