Permalänk
Medlem

Backup för bilder

Vad finns det för bra och billiga molntjänster där man kan ha backup på alla bilder. Behöver inte vara någon automatisk backup, men där man utöka utrymmet för rimligt pris. Eller är det bättre att köra med massor av externa hårddiskar. För antar att man förr eller senare behöver komma upp i flera TB. Dock vet inte riktigt än. Köpte en systemkamera nu, och bilderna blir lite större när man fotar i raw.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket utrymme du behöver. Jag använder Dropbox. För 90kr får du 100gb att spara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Då är skydrive billigare. För 32kr/ mån får man 200 gb. Men om man tar office 365 så får man 1 Tb per användare, och om jag fattar rätt så kan man koppla 5 användare på kontot (familjemedlemmar). 100 gb är inte mer än 5000 bilder.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Jag kör med Diino Privat, 490:- per år.
Med en klient får man obegränsat utrymme för backupfiler + 100GB för vanlig filhntering.
https://www.diino.com/c/default-sv/

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Vad finns det för bra och billiga molntjänster där man kan ha backup på alla bilder. Behöver inte vara någon automatisk backup, men där man utöka utrymmet för rimligt pris. Eller är det bättre att köra med massor av externa hårddiskar. För antar att man förr eller senare behöver komma upp i flera TB. Dock vet inte riktigt än. Köpte en systemkamera nu, och bilderna blir lite större när man fotar i raw.

Jag kör dropbox. Hur nöjd som helst. Fick uppgraderat till 1 TB nyligen om man kör PRO för 99kr/månad. Helt klart värt pengarna i min mening

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB

Permalänk
Medlem

Vad gör ni om molntjänsten ni använder er utav packar ihop? Är det eran enda backup?

Permalänk
Medlem

Min tanke är ju så att jag skulle backuppa alla mina bilder på min bild hårddisk, så att om den kraschar, så har jag förhoppningsvis bilderna kvar, om inte min hårddisk går sönder samtidigt. Och eftersom jag tar bilderna i raw format, ca 25 mb per bild, så behövs det snart rätt så mycket utrymme.
Dock verkar microsofts version rätt så bra, office 365 för en användare och 1 TB extra lagring för 65 kr/månad men ska kolla på diino också. Men nu tänkte jag kolla på finnkampen först

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad gör ni om molntjänsten ni använder er utav packar ihop? Är det eran enda backup?

Jag har tre datorer som synkar mot box för bilder. Använder molnet som distributör för mina filer så att säga.

Lägger datorerna av finns bilderna i molnet, lägger molnet ner ligger de på datorerna.

Tömmer jag minneskortet från kameran så synkas alla bilder automatiskt till alla platser utan att jag behöver göra ett skit mer än lägga dem i rätt mapp på datorn jag tömmer kortet i....

Så använder jag molnet.

Nackdelen med box är att det inte synkar filer större än 250 MB när man har gratisversionen, fördelen är att jag har 50 GB gratis.
Jag fotar inte i RAW!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dropbox kör nu med 1TB för 9,99€ per månad
https://www.dropbox.com/plans

9,99 €/månad
Dropbox Basic plus:
1 TB (1 000 GB) lagringsutrymme
Ytterligare delningskontroller
Fjärradering

Permalänk
Medlem

Kör med backblaze ~35 kr/månad för obegränsat med utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dropbox kör nu med 1TB för 9,99€ per månad
https://www.dropbox.com/plans

9,99 €/månad
Dropbox Basic plus:
1 TB (1 000 GB) lagringsutrymme
Ytterligare delningskontroller
Fjärradering

Jo, jag såg att dropbox är 9,99 euro månad, vilket är ca 90 kr, men skydrive är 65 kr månad med 1 TB och då får man även office 365 till priset.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

Jag lägger alla mina bilder på min NAS. Har dessutom automatisk backup till Google Drive (80-90:-/månaden för 1TB).

Sist jag labbade med Skydrive så var den väldigt mycket långsammare än Google Drive. Dropbox har också varit rätt långsam men verkar ha skärpt till sig på senare tid.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jo, jag såg att dropbox är 9,99 euro månad, vilket är ca 90 kr, men skydrive är 65 kr månad med 1 TB och då får man även office 365 till priset.

Visst, jag bara tipsade. Sen får du välja själv vad du vill ha för tjänst. Vem vet, du kanske bojkottar Microsoft av någon anledning, och då vill du kanske inte köra med OneDrive.

Permalänk
Medlem

CrashPlan... finns abonnnemang för hemnätverkets alla datorer till ett och samma konto..

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

En 8TB NAS hemma och en likadan på annan ort.. perfekt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Visst, jag bara tipsade. Sen får du välja själv vad du vill ha för tjänst. Vem vet, du kanske bojkottar Microsoft av någon anledning, och då vill du kanske inte köra med OneDrive.

Jag vet inte alls hur bra microsoft funkar. Försöker bara klura ut vad som är bäst. och ifall en molntjänst är bättre eller helt enkelt köra mot externa hårddiskar.
Har ju windows 8 och då ingår 15 gigabyte som det är, och om man tar office 365 så får man ytterligare 1 tb, men har inte använd det alls, så vet iinget om hastighet.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Testade gratisversionen av onedrive, vilket iofs verkar smidigt. Får onedrive i utforskaren och kan dra filer som till vilken hårddisk som helst. så det känns ju bra.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Google Drive + CrashPlan.

Tips, Dropbox kostar $9.99/månad om ni köper via en VPN t.ex.

Permalänk
Medlem

Det one drive som fanns på utforskaren, visade sig vara på min c: enhet, så det var ju värdelöst. Sen verkar ju one drive vara helt värdelöst eftersom jag kan inte kopiera mappar dit, har ju alla bilderna i olika mappar med datum, då skulle man behöva manuellt skapa alla mappar och bara kopiera filer. Det skulle bli för omständligt, så one drive blir det definitivt inte.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har en laptop med liten SSD har jag löst mitt användande av OneDrive genom att skapa en mapp jag kallar för Transfer som jag synkar ner till datorn. I den lägger jag bilder jag vill lagra i molnet. När bilderna är uppsynkade flyttar jag det till en mapp som jag ställt in att klienten inte ska synka ner till datorn. Bilderna försvinner då från Transfer mappen på datorn och jag får tillbaka utrymmet på min lokala disk.

Har inte använt detta systemet någon längre tid så jag vet inte om jag orkar hålla på så här i längden. OneDrive är inte min primära backup utan endast för att kunna dela med mig och visa upp jpeg-filer. RAW-filerna har jag annan lösning till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Det one drive som fanns på utforskaren, visade sig vara på min c: enhet, så det var ju värdelöst. Sen verkar ju one drive vara helt värdelöst eftersom jag kan inte kopiera mappar dit, har ju alla bilderna i olika mappar med datum, då skulle man behöva manuellt skapa alla mappar och bara kopiera filer. Det skulle bli för omständligt, så one drive blir det definitivt inte.

Du kan välja om du vill ladda ner alla Onedrive-filer lokalt på din dator eller inte. Går att browsa runt i Onedrive som det vore en egen enhet i Windows oavsett hur du väljer att göra, och sen bara ladda ner filer om du exempelvis drar en fil till skrivbordet. Menar du kopiera mappar till browser-klienten eller Windows-klienten? Såvitt jag vet så funkar det att up/downloada mappar i båda så vet inte vad du menar.

Permalänk
Medlem

Använder mitt egna moln. owncloud. Det är gratis.

Permalänk
Medlem

Har en mapp som till exempel heter "2014-09-06" och under det en massa bilder. Försökte dra mappen till one drive, men då säger den att man inte kan dra mappar dit. Alltså måste jag först manuellt skapa mappen där och sen dra filerna dit. Vilket jag tycker inte är bra. Jag vill direkt kunna kopiera hela mappen.
Och i det här fallet är det bara kopiera som gäller, eftersom tanken var att den skulle vara bara som backup, så jag behåller filerna på min hårddisk, så att jag har bilderna på två olika ställen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Har en mapp som till exempel heter "2014-09-06" och under det en massa bilder. Försökte dra mappen till one drive, men då säger den att man inte kan dra mappar dit. Alltså måste jag först manuellt skapa mappen där och sen dra filerna dit. Vilket jag tycker inte är bra. Jag vill direkt kunna kopiera hela mappen.
Och i det här fallet är det bara kopiera som gäller, eftersom tanken var att den skulle vara bara som backup, så jag behåller filerna på min hårddisk, så att jag har bilderna på två olika ställen.

Skumt. Hur stora är filerna? Vet att Onedrive tidigare hade 50MB gräns på varje fil som sen blev 100MB men har för mig att dom avskaffade gränsen sen. Vilket OS har du? Tyckte alltid att den inbyggda Win 8 versionen buggade betydligt mer än Win 7 versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Skumt. Hur stora är filerna? Vet att Onedrive tidigare hade 50MB gräns på varje fil som sen blev 100MB men har för mig att dom avskaffade gränsen sen. Vilket OS har du? Tyckte alltid att den inbyggda Win 8 versionen buggade betydligt mer än Win 7 versionen.

Har windows 8.1, filerna, är mycket varierande, men dom största är lite över 20 mb raw filer. Men det webb-sidan där jag skulle dra filerna till, sa att man inte kunde dra mappar dit. Samma var med windows appen. Windows appen sa ingenting, men att knappen kopiera blev aktiv, var man tvungen att gå till fil nivå.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Via webbsidan kan du nu inte dra mapparna dit utan kan bara flytta filer. Använd mappen på datorn för att flytta hela mappar så ska det nog gå bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Har en mapp som till exempel heter "2014-09-06" och under det en massa bilder. Försökte dra mappen till one drive, men då säger den att man inte kan dra mappar dit. Alltså måste jag först manuellt skapa mappen där och sen dra filerna dit. Vilket jag tycker inte är bra. Jag vill direkt kunna kopiera hela mappen.
Och i det här fallet är det bara kopiera som gäller, eftersom tanken var att den skulle vara bara som backup, så jag behåller filerna på min hårddisk, så att jag har bilderna på två olika ställen.

Märkligt. Så ska det inte fungera. I min onedrive hanteras allt precis som en lokal mapp, dvs inga problem att flytta nappar som du beskriver.

Kan du dubbelkolla inställningarna för onedrive mappen? Högerklicka på mappen oxh välj 'propeeties'. Kolla att det inte är arkiv eller skrivsyddat. Kontrolera sedan att ditt windows konto har full behörighet till mappen ocv ala undermappar.

Ursäkta stavfel, inte så hajj art skriva från mobilen 😃

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Alltså den oneDrive som jag ser i utforskaren, vilket jag trodde var på servern, visar sig vara på min c: enhet c:\users\namn och det går inte, eftersom min c: är så liten 128 gb ssd. Annars hade ju det varit smidigt att använda utforskaren för att dra filerna dit, men då fyller jag bara min systemdisk.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200